Ez a közérdekűadat-igénylés csatolmányának HTML formátumú változata 'Költségvetési hatásvizsgálatok'.

Melléklet 
a Költségvetési Tanács részére a 2013. évi költségvetéssel kapcsolatos kiegészítő 
információkról 
 
1. A pénzügyi tranzakciós illetékből várt bevétel módosulása 
 
1. 1. Pénzügyi tranzakciós illeték – a Magyar Nemzeti Bankot terhelő rész 
A pénzügyi tranzakciós illetékről szóló 2012. évi CXVI. törvény alapján a Magyar Nemzeti Bank 
(MNB)  két  kategória  után  kötelezett  pénzügyi  tranzakciós  illeték  fizetésére,  amelyek  a 
következők:  
•  legfeljebb kéthetes lejáratú jegybanki kötvény,  
•  egynapos, legfeljebb kéthetes lejáratú jegybanki betét.  
Jelenleg az MNB eszköztárában a kéthetes jegybanki kötvény és az ún. overnight (O/N) betétek 
feleltethetők meg a pénzügyi tranzakciós illetékfizetés körébe tartozó instrumentumnak.  
A  kéthetes  jegybanki  kötvények  kibocsátása  2011-ben  110 061  milliárd  forintot  tett  ki.  A 
vonatkozó törvény 7. §-ának b) pontja értelmében (110 061 milliárd*0,1%=) 110 milliárd forintos 
költségvetési  bevétel  kalkulálható  2013-ra e  jegybanki  instrumentum  után.  A  bevétel  nagyságára 
vonatkozó  becslés  megalapozottságát  támaszthatja  alá,  hogy  a  2010-2011-es  években,  továbbá 
2012  január-július  hó  adatait  időarányosan  figyelembe  véve  mintegy  100 000  -  110 000  milliárd 
forint éves forgalom jellemző az MNB kéthetes kötvényének aukcióin.  
2-hetes MNB kötvény aukciókon 
jegyzett kötvények névértéke 
(milliárd forint)
2010
        1
  02 181 
2011
        1
  10 061 
2012. I-VII. hó
          6
  2 629 
 
forrás: http://www.mnb.hu/Monetaris_politika/mnbhu_eszkoztar/mnbhu_ketheteskotveny 
Az  egynapos  lejáratú  jegybanki  betétek  esetén  a  vonatkozó  törvény  alacsonyabb  kulcsot  állapít 
meg. A törvény 7. §-ának c) pontja a pénzügyi tranzakciós illeték alapjának 0,01%-ában állapítja 
meg  a  fizetendő  pénzügyi  tranzakciós  illeték  mértékét.  Az  overnight  betét  forgalma  2011-ben 
58 000 milliárd forintot tett ki, ez alapján (58 000 milliárd * 0,01%=) mintegy 6 milliárd forintos 
pénzügyi tranzakciós illetékbevétel kalkulálható.  
A fenti tételek összegzésével (110+6=) 116 milliárd forintnyi pénzügyi tranzakciós illetékbevétel 
adódik.  Az  MNB  saját  jogkörében  eljárva,  önállóan  dönthet  arról,  hogy  a  pénzügyi  tranzakciós 
illetéket áthárítja-e partnerkörére.  
 
1. 2. Pénzügyi tranzakciós illeték – a bankokat és pénzintézeteket terhelő rész 
A  pénzügyi  tranzakciós  illeték  bevezetése  kapcsán  több  egyeztetésre  is  sor  került  a  Magyar 
Bankszövetség  (Bankszövetség),  az  MNB,  a  Pénzügyi  Szervezetek  Állami  Felügyelete  és  a 
Nemzetgazdasági  Minisztérium  (NGM)  illetékesei  között.  A  pénzügyi  tranzakciós  illeték 
kidolgozása során kiemelt cél volt olyan, biztonsággal tervezhető fizetési kötelezettség bevezetése, 
amely  nem  veszélyezteti  a  reálgazdasági  folyamatok  működéséhez  szükséges  pénzmozgások 
zavartalanságát. Az egyeztetések eredményéről az NGM adó- és pénzügyekért felelős államtitkára 
és  a  Bankszövetség  tárgyalódelegációjának  vezetője  által  aláírt  tárgyalási  jegyzőkönyv  készült, 
amely tartalmazza a felek álláspontját, a tárgyalások eredményét. 

A megbeszéléseken egyetértés alakult ki azt illetően, hogy a gazdasági folyamatok zavartalansága 
érdekében  szükséges,  hogy  maximalizálva  legyen  a  fizetendő  pénzügyi  tranzakciós  illeték 
tranzakciónkénti  mértéke.  A  maximális  érték  meghatározására  a  Bankszövetséggel  egyeztetve 
került  sor.  A  6  ezer  forintos  értékhatár  olyan  mértékű,  amely  nem  sérti  a  reálgazdasági 
folyamatokhoz kapcsolódó pénzforgalmat, nem ösztönöz a fizetési kötelezettség kikerülését célzó 
magatartásra.  Ezen  célok  elérését  szolgálja,  hogy  a  maximális  illetékmérték  meghatározásán  túl 
többféle  tranzakciótípus  is  kivételt  élvez  a  fizetési  kötelezettség  alól  (pl.  a  cash-pool  igény-
szolgáltatás). Ugyanakkor a fennmaradó tranzakciótípusokból várhatóan beérkezik a költségvetés 
tervezése során becsült nagyságrendű bevétel. 
A bevétel nagyságára vonatkozó számítást a Melléklet tartalmazza. 
A Melléklet tábláját kicsit konszolidálva a lényeg az alábbiak szerint foglalható össze: 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
mrd Ft-ban 
átutalások és egyéb banki tranzakciók 
84 
kp. felvét, bankkártyás fizetés, postai 
23 
befizetések 
valutaváltók befizetései 

készpénzfelvétel korlátozásának hatása 
15 
makrohatás 
11 
összesen 
136 
 
Az  NGM  és  a  Bankszövetség  képviselői  rögzítették  azt,  hogy  az  NGM  a  pénzügyi  tranzakciós 
illeték bevezetését követően hat hónapon belül megvizsgálja a befolyó illetékbevételek tükrében, 
hogy  szükséges-e  módosítani  a  szabályozást.  Az  NGM  a  szabályozás  módosítására  irányuló 
javaslat  megtételét,  illetve  a  pénzügyi  tranzakciós  illeték  alapjának  vagy  mértékének  esetleges 
módosítását megelőzően egyeztet a Bankszövetséggel.  
 
1.3 Pénzügyi tranzakciós illeték – a Magyar Államkincstárt terhelő rész 
A Magyar Államkincstár forint számlavezető rendszerében szereplő pénzforgalom teljes nagysága 
113 847,1 milliárd forint, a deviza számlavezető rendszerében szereplő pénzforgalom pedig 129,3 
milliárd forint. A pénzügyi tranzakciós illetékről szóló 2012. évi CXVI. törvény szerint mentesülő 
rész  ebből  103 655,9  milliárd.  A  nem  mentesített  rész  10 320,4  milliárd  forint,  amiből  10,3 
milliárd forintos bevétel várható. 

 
Kincstári terhelési forgalom alakulása (2012) 
Kincstár forint számlavezető rendszerében szereplő 
I-V. hónap tény 
I-XII. hónap prognózis 
Sorszám 
pénzforgalom 
Db 
Ft 
Db 
Ft 
47 436 296 308 
14 465 
113 847 111 140 

ÖSSZES TERHELÉS 
6 027 369 
502 
686 
405 
  
mentesített kör: 
  
  
  
  

TB Alapok ellátási számlái 
691 992 
3 445 189 454 405  1 660 781 
8 268 454 690 572 

Családtámogatási lebonyolítási számlák 
78 253 
195 104 751 840 
187 807 
468 251 404 416 

Állampapír forgalomhoz kapcsolódó pénzforgalom 
472 
576 024 259 062 
1 133 
1 382 458 221 749 
38 304 349 283 

Saját számlák közötti forgalom 1 
3 477 968 
051  8 347 123 
91 930 438 279 322 

Uniós lebonyolítási számlák forgalma 
54 548 
669 330 965 866 
130 915 
1 606 394 318 078 

43 189 998 714 
10 327 
103 655 996 914 
Mentesülő tételek összesen 
4 303 233 
(2+3+4+5+6) 
224 
759 
138 
 
 
 
 
 
 

Pénzügyi tranzakciós illeték hatálya alá tartozó 
1 724 136 
4 246 297 594 278  4 137 926 
10 191 114 226 267 
(1-7) 
forint forgalom 
 
 
 
 
 
 
Kincstár deviza számlavezető rendszerében 
I-VI. hónap 
Árfolyam 
Sorszám 
Várható éves 
Várható éves Ft-ban 
szereplő pénzforgalom 
(devizában) 


EUR 
209 363 261 
418 726 522 
287,82 
120 517 867 562 

USD 
5 996 497 
36 992 994 
237,63 
8 790 645 164 
3 (1+2) 
Összesen  
  
  
  
129 308 512 726 
 
 
 
 
 
 
1  Beleértve az intézmények saját számlái közötti forgalmat, a technikai számlák forgalmát, a nemzetgazdasági elszámolásokat, 
keretleosztásokat és keretátadásokat 
 
2. Az IMF-EU megállapodás révén várható kamatkiadás-csökkenés 
 
Az  IMF-EU  megállapodás  hatására  várható,  hogy  a  piaci  bizalom  erősödésének  eredményeként 
(credibility  effect)  a  hazai  állampapír  hozamok  mérséklődni  fognak,  továbbá  a  forint 
árfolyamában is várható felértékelődés a 2013. évi költségvetési törvényjavaslat benyújtásakor várt 
szintekhez képest. Ennek eredményeként a kamatkiadások a benyújtáskor várt értékekhez mérten 
előreláthatólag jelentősen mérséklődni fognak. 
A  várható  hatások  becslésénél  alkalmazott  feltételezések  szerint  a  Kormány  2012.  november 
közepéig  megköti  a  nemzetközi  szervezettekkel  a  hitelkeretről  szóló  megállapodást.  Az 
alkalmazott  feltételezések  alapján  a  hozamok  november  közepéig  a  költségvetési  javaslatban 
alkalmazottnak  megfelelően  alakulnak,  a  megállapodás  hatására  pedig  50  bázispontos  azonnali 
csökkenés  következik  be.  Ezt  követően  további  150  bázispontos  fokozatos  csökkenés  megy 
végbe az állampapír hozamokban 2013 végéig. 
Az  árfolyam  alakulására  vonatkozóan  feltételezett  pálya  szerint  a  forint-euró  árfolyam  július 
végétől  280  HUF/EUR  szintre  csökken  (ez  meg  is  valósult),  majd  november  közepétől  (a 
hitelszerződés  feltételezett  aláírását  követően)  további  fokozatos  5%-os  erősödésen  megy 
keresztül  a  forint  árfolyama  2013  végéig,  ami  ez  alapján  266  HUF/EUR  lesz  a  következő  év 
végén. Ez 2012-ben mintegy 287,5, 2013-ban pedig 271,44 HUF/EUR átlagos árfolyamot jelent. 
A  fenti  feltételezések  figyelembevételével  a  kamatkiadások  várható  mérséklődéséről  közelítő 
értéket kaphatunk. Azonban meg kell jegyezni, hogy az árfolyam és a hozamok eltérő alakulása, 
illetve  a  hiány  és  a  kibocsátás  korábban  várttól  eltérő  lefutása  befolyással  van  az  adatokra.  A 
fentiek alapján az alábbi becsült kamatkiadás-csökkenés feltételezhető: 
 

Kamatkiadások változása a benyújtott költségvetéshez képest (becsült számok, mrd Ft) 
Kamatkiadások változása (milliárd forint) 
 
2012 
2013 
Árfolyam: 5%-os felértékelődés 
-5 
-38 
50 + 150 bázispontos fokozatos csökkenés a hozamokban 
-2 
-64 
Teljes hatás 
-7 
-102 
 
3. Az adóbeszedési hatékonyságjavulástól várt bevételt megalapozó intézkedések 
 
A Széll Kálmán Terv 2.0-ban rögzítésre került, hogy a Kormány az államadósság csökkentésének 
közvetett eszközeként értelmezi – és erre tekintettel kiemelt célnak tekinti – a Nemzeti Adó- és 
Vámhivatal  (NAV)  beszedési  hatékonyságának  növelését,  a  feketegazdaság  elleni  küzdelem 
eszköztárának bővítését. 
A 2012. január 1-jén hatályba lépett új jogszabályi rendelkezések számos új eszközzel növelték a 
NAV  ellenőrzési  eszköztárát,  illetve  új,  a  hatékonyságot  növelő  intézkedések  kerültek 
bevezetésre.  
Ebbe  a  körbe  tartozik  az  adóregisztrációs  eljárás  (az  adózás  rendjéről  szóló  2003.  évi  XCII. 
törvény  -  a  továbbiakban:  Art.  24/C.  §  -  24/E.  §), amely  célja az adózási  szempontból  jelentős 
kockázatot  jelentő  természetes  és  jogi  személyek  kizárása  új  vállalkozás  alapításából,  vagy  már 
működő  vállalkozásban  történő  részvételből.  Az  adózási  szempontból  kockázatos  adózók 
fokozott adóhatósági felügyelet alá vonhatók (Art. 24/F. §), amely keretében a felügyelet alatt álló 
adózó  akár  a  számlái  rendszeres  bemutatására  is  kötelezhető.  A  NAV  hatékony  és  gyors 
fellépését segítendő, bevezetésre került az egyes gazdasági események valódiságának vizsgálatára 
irányuló ellenőrzés (Art. 119/A. §), amely lehetővé teszi, hogy a NAV kizárólag a kockázatosnak 
ítélt  gazdasági  eseményre  koncentrálva  folytathasson  le  ellenőrzést,  amivel  erőforrásai  is 
hatékonyabban  kerülhetnek  felhasználásra.  Emellett  szigorúbb  megítélés  alá  esik,  jelentősebb 
mulasztási  bírsággal  fenyegetett  például  az  iratmegőrzési  kötelezettség  elmulasztása,  vagy  az 
iratrendezési kötelezettség elmulasztása (Art. 172. § (20a) és (20b) bekezdések). 
A bevezetett új jogszabályok pozitív hatása, eredménye már rövid távon is érzékelhetővé válik, de 
ténylegesen középtávon érvényesül a költségvetés bevételeiben. 
A  Széll  Kálmán  Terv  2.0  a  már  megvalósult  intézkedéseken  túl  a  beszedési  hatékonyság 
növelésének új eszközeit is bemutatta. 
A  –  belföldi  –  általános  forgalmi  adó  (áfa)  összesítő  jelentés  (Art.  31/B.  §)  2013.  január  1-től 
kerül  bevezetésre,  szabályai  azonban  már  kihirdetésre  kerültek.  Lényege,  hogy  az  EU-s  áfa 
összesítő  nyilatkozathoz  hasonlóan  –  az  áfa  bevallásra  kötelezett  adózók  a  bevallásban 
nyilatkoznak  az  olyan,  2  millió  forintot  elérő,  vagy  meghaladó  belföldi  termékértékesítésről, 
szolgáltatásnyújtásról kibocsátott és/vagy befogadott számla adatairól, amellyel kapcsolatosan áfa 
fizetési kötelezettségük keletkezik, vagy amely után áfa adólevonási jogot gyakorolnak. A belföldi 
összesítő jelentésekből felépülő adatbázis – mint a kockázatkezelés, ellenőrzésre való kiválasztás 
eszköze  –  jelentős  előrelépést  jelent  az  áfa  visszaélések,  csalások  felderítése  és  a  számlagyárak 
felszámolása terén. 
A  készpénzfizetés  visszaszorítása,  így  a  gazdasági  folyamatok  átláthatóságának  növelése 
érdekében  2013.  január  1-jétől  új  kötelezettségként  került  előírásra  (Art.  38.  §  (3a)  és  (3b) 
bekezdései),  hogy  a  pénzforgalmi  számla  nyitására  kötelezett  adózó  adóköteles  tevékenysége 
keretében  más,  pénzforgalmi  számla  nyitására  kötelezett  adózónak  a  vele  vagy  más  jogalannyal 
kötött  szerződés  alapján,  az  abban  meghatározott  szolgáltatás  vagy  termékértékesítés 

ellenértékeként,  szerződésenként  egy  naptári  hónapban  legfeljebb  5  millió  forint  (a  T/7953 
számú törvényjavaslat szerint 1,5 millió forint) összegben teljesíthet készpénzszolgáltatást. 
Szektorális  intézkedésként,  a  mezőgazdaságban  jelentkező  nagy  volumenű  áfa  csalások 
visszaszorítása  érdekében  2012.  július  1-jei  hatállyal  a  2012.  évi  XLIX.  törvény  kiterjesztette  a 
fordított  adózást  a  mezőgazdasági  szektorra  is.  Az  adót  a  termék  beszerzője  fizeti  a  törvénnyel 
újonnan  beiktatott  6/A.  számú  mellékletében  felsorolt  termékek  értékesítése  esetében.  A 
fordított  adózás  alkalmazásához  az  ügyletben  érintett  feleknek  ebben  az  esetben  is  meg  kell 
felelni  az  Áfa  tv.  142.  §  (3)  bekezdésében  meghatározott  feltételeknek.  A  törvény  rögzíti  azt  is, 
hogy  a  fordított  adózás  nem  alkalmazható  a  XIV.  fejezetben  szabályozott  jogállású, 
mezőgazdasági tevékenységet folyató adóalanynak e tevékenységi körébe tartozó (kompenzációs 
felárra jogosító) termékértékesítésére és termékbeszerzésére. 
Álláspontunk szerint továbbá az újonnan bevezetendő adónemek a kisadózó vállalkozások tételes 
adózása  és  a  kisvállalati  adó  egyszerű  szabályai  biztosítják,  hogy  az  adózók  részéről  ezen  adók 
teljesítése, a NAV részéről az adófizetés ellenőrzése jelentősen egyszerűsödik. 
A fentieken túl az NGM folyamatosan vizsgálja a beszedés hatékonyságát növelő intézkedéseket. 
Ezen  felül  számos  projekt  van  folyamatban  az  adóigazgatás  egyes  területeinek  egyszerűsítése 
érdekében (Magyary Zoltán Közigazgatás-fejlesztési Program Egyszerűsítési Programja, Egyszerű 
Állam  Program),  amelyek  mind  az  adókötelezettségek  teljesítésének  az  egyszerűsítését,  így  az 
adóellenőrzés egyszerűsítését is célozzák. 
 
4. A Munkahelyvédelmi Akcióterv makrogazdasági és költségvetési hatásai 
 
A  Munkahelyvédelmi  Akciótervnek  köszönhetően  300  milliárd  forinttal  csökkennek  a 
munkavállalók  és  kisvállalatok  terhei,  amelynek  mintegy  85-90%-a,  nagyságrendileg  270  milliárd 
forint, a versenyszférában fog megvalósulni. 
A  Munkahelyvédelmi  Akcióterv  keretében  a  Kormány  célzottan,  a  magas  munkakínálati 
rugalmasságú  csoportok  foglalkoztatását  kívánja  járulékkedvezményekkel  támogatni.  Ennek 
megfelelően  a  25  évesnél  fiatalabb,  illetve  az  55  évesnél  idősebb  munkavállalók  foglalkoztatása, 
továbbá  a  képzettséget  nem  igénylő  munkakörök  esetében  50%-os  munkáltatói 
járulékkedvezmény  kerül  bevezetésre,  míg  a  tartósan  (6  hónapnál  hosszabb  ideje) 
munkanélkülieknél az elbocsátásukat követő két évben 100%-os, a harmadik évben pedig 50%-os 
kedvezmény  jár.  A  gyermekgondozási  segélyről  és  díjról  visszatérő  édesanyák  után  az  első  két 
évben szintén 100%-os, a harmadik évben pedig 50%-os lesz a munkáltatói járulékból (szociális 
hozzájárulási  adóból)  biztosított  kedvezmény  mértéke.  Az  említett  kedvezmények  a  havi  bruttó 
bér 100 ezer forint alatti részéig vehetők igénybe. 
A  versenyszférában  megvalósuló  270  milliárd  forintos  tehercsökkenés  rövidtávú,  már  a  2013-as 
évben  megjelenő  makrogazdasági  hatásait  a  2013.  évi  költségvetés  tervezésekor  igen 
konzervatívan jeleztük előre: 
•  Mintegy 75 - 80 milliárd forint közvetlenül a munkaerőpiacon jelenik meg: 
-  A munkahelyek megőrzésére tett erőfeszítések hatására várhatóan 0,5 százalékponttal 
(nagyságrendileg 
20 000 
fővel) 
emelkedik 

foglalkoztatottak 
száma 

versenyszférában,  az  elsődleges  munkaerőpiacon,  köszönhetően  annak,  hogy  az 
akciótervben  meghirdetett  járulékkedvezmények  költséghatékonnyá  teszik  az  érintett 
csoportok foglalkoztatását. Ez mintegy 36 milliárd forintot jelent. 
-  A  vállalatoknál  maradt  forrásokból  a  munkaerő-állomány  bővítésén  túl  mintegy  0,5 
százalékpontos bruttó béremelés is valószínűsíthető a versenyszférában. Béremelésre 

várhatóan a tehercsökkenésből származó 270 milliárd forint 15%-át, azaz mintegy 40 
milliárd forintot fognak fordítani a vállalatok. 
•  A  csökkenő  kisvállalati  adó-  és  adminisztrációs  terhek,  s  az  ezekből  származó 
forrástöbblet ösztönözni fogja a vállalati beruházásokat. Előrejelzésünk alapján 10 milliárd 
forint  körül  mozoghat  az  az  összeg,  amelyet  a  vállalatok  az  akciótervnek  köszönhetően 
megtakarított járulékokból beruházásokon keresztül forgatnak vissza a gazdaságba. 
•  Az  akcióterv  intézkedéseinek  köszönhetően  a  rezidens  vállalatok  tőkejövedelme 
várhatóan 134 milliárd forinttal bővül, míg a külföldi (nem rezidens) vállalatok számára 50 
milliárd forintos növekmény jelentkezik. 
A  Munkavédelmi  Akcióterv  elsőkörös  makrogazdasági  hatásainak  köszönhetően  mintegy  220 
milliárd  forinttal  emelkedik  a  rezidens  háztartások  rendelkezésre  álló  jövedelme.  87,5%-os 
fogyasztási  rátával  számolva  ez  azt  jelenti,  hogy  a  háztartások  fogyasztása  mintegy  193  milliárd 
forinttal bővül. 
A  Munkahelyvédelmi  Akcióterv  fentiekben  ismertetett  közvetlen  makrogazdasági  hatásai  az 
alábbi  addicionális  adó-  és  járulékbevételi  hatásokat  eredményezik  az  alapszcenárióhoz  képest 
2013-ban (eredményszemléletben): 
•  A versenyszférában megvalósuló munkahelyteremtés 36 milliárd forintos teljes bérköltség 
esetén  –  a  célzott  kedvezmények  figyelembe  vételével  –  az  alapszcenárióhoz  képest 
mintegy  15,4  milliárd  forint  adó-  és  járulékbevételi  többletet  jelent,  amelyből 
nagyságrendileg 
-  5,5 milliárd forint szociális hozzájárulási adó és szakképzési hozzájárulás, 
-  4,3 milliárd forint személyi jövedelemadó, 
-  2,6 milliárd forint egészségbiztosítási járulékok és munkaerő-piaci járulék, 
-  3 milliárd forint nyugdíjjárulék. 
•  A versenyszféra 40 milliárd forintos béremelése (teljes bérköltség) összesen mintegy 18,4 
milliárd forint plusz adó- és járulékbevételt generál, amelyből: 
-  8 milliárd forint szociális hozzájárulási adó és szakképzési hozzájárulás, 
-  4,5 milliárd forint személyi jövedelemadó, 
-  2,7 milliárd forint egészségbiztosítási járulékok és munkaerő-piaci járulék, 
-  3,2 milliárd forint nyugdíjjárulék. 
•  A  beruházások  10  milliárd  forintos  növekedéséből  további  munkahelyek  létesülhetnek, 
amelyből  közép-  és  hosszútávon  további  adóbevételek  keletkeznek,  e  hatás  azonban  a 
2013. évben feltehetően még csak korlátozottan érvényesül. 
•  A vállalatok tőkejövedelmének összesen 184 milliárd forintos növekedése 5 - 8 milliárd 
forint társasági adóbevételt eredményezhet (184 milliárd forint tőkejövedelem változásból 
várhatóan  125  milliárd  forint  az  új  kisadóknál  jelentkezik,  amely  már  szerepel  az 
alapszcenárió szerinti prognózisunkban). 
•  A  háztartások  növekvő  fogyasztásának  köszönhetően  –  a  fenti  193  milliárd  forint 
folyóáras  fogyasztásbővülést  figyelembe  véve  –  mintegy  33  milliárd  forint  többlet 
általános forgalmi adó és 5 milliárd forint többlet jövedéki adóbevétel keletkezik. 
Összességében  tehát  a  Munkahelyvédelmi  Akcióterv  elsőkörös  makrogazdasági  hatásai 
eredményszemléletben  77  -  80  milliárd  forint  többlet  adó-  és  járulékbevételt  generálnak,  amely 
pénzforgalomban körülbelül 71 - 73 milliárd forintnak felel meg. 
 

5. Az új adónemektől és a célzott járulékcsökkentéstől várt bevételcsökkenés levezetése 
 
2013-ban  bevezetésre  kerül  a  kisadózók  tételes  adója,  amely  a  6  millió  forint  alatti  árbevételű 
vállalkozók számára választható. Az adó összege főállású vállalkozók esetében havi 50 ezer, nem 
főállású  vállalkozók  esetében  havi  25  ezer  forint.  Az  adó  kiváltja  a  társasági  adó  hatálya  alól 
kikerülő,  az  új  adónemet  választó  vállalkozók  szociális  hozzájárulási  adó-,  járulék-,  szja-  és 
társasági  adó  terheit  (a  prognosztizált  kieső  bevétel  összesen  77  milliárd  forint),  valamint 
kedvezőbb  alternatívát  kínál  az  egyszerűsített  vállalkozási  adó  hatálya  alá  tartozó  vállalkozások 
számára (47,7 milliárd forintos bevételcsökkenés), így ezeken a sorokon kiesés jelentkezik, míg az 
adóból keletkező bevételek újabb soron jelennek meg (összesen 74,3 milliárd forintban tervezve). 
Az  áfa  bevételek  emelkedésével  jár  (15,6  milliárd  forint),  hogy  az  eva  alól  átlépő  vállalkozások 
számlái után áfa nem igényelhető vissza. A fenti hatást ugyanakkor részben ellentételezi, hogy az 
intézkedéssel összhangban az áfa-mentességi értékhatár is 6 millió Ft-ra növekszik (-4,6 milliárd 
Ft). 
2013-ban  ugyancsak  bevezetésre  kerül  a  kisvállalati  adó,  amely  legfeljebb  25  főt  foglalkoztató 
vállalkozások számára biztosít egyszerűbb, kedvezőbb, a foglalkoztatást jobban ösztönző adózási 
alternatívát.  Az  adónem  kiváltja  a  szociális  hozzájárulási  adót,  a  szakképzési  hozzájárulást,  a 
társasági  adót  és  az  osztalék  utáni  eho-t  (ez  utóbbi  adónemben  azonban  2013-ban  még  nem 
jelentkezik  kiesés),  összesen  307,5  milliárd  forintra  prognosztizáltan.  Az  adónemből  származó 
bevételek (214,5 milliárd forint) újabb soron jelentkeznek. 
A Munkahelyvédelmi Akcióterv közvetlen hatására a költségvetés eredményszemléletű egyenlege 
300  milliárd  forinttal,  pénzforgalmi  szemléletű  egyenlege  280  milliárd  forinttal  romlana,  amit 
azonban  a  kedvező  makrogazdasági  hatások,  illetve  a  költségvetési  szerveknél  a  foglalkoztatás 
költségeinek  csökkenése  részben  kompenzál.  A  kedvezmények  hatására  csökkennek  a  szociális 
hozzájárulási adóból  (130,2  milliárd  forint),  valamint  a  szakképzési  hozzájárulásból  (1,8  milliárd 
forint) származó bevételek. Ugyanakkor e kedvezményt a helyi és központi költségvetési szervek 
is élvezik, amelyek e többletforrást (30,3 milliárd forint) befizetik a központi költségvetésbe. 
Az  intézkedések  egyes  adónemekre  gyakorolt  becsült  pénzforgalmi  hatását  az  alábbi  táblázat 
összesíti: 
 
 
Célzott 
Kisadózók 
Kiadózók 
Kisvállalati adó 
Összesen 
kedvezmények 
tételes  adója  – 
tételes  adója  – 
volt Tao alany / 
volt evás 
egyéni v. 
Szociális hozzájárulási adó 
-130,2 
-33,0 
-4,6 
-238,3 
-406,1 
Szakképzési hozzájárulás 
-1,8 
 
 
-9,2 
-11,0 
Nyugdíjjárulék 
 
-11,0 
-1,7 
 
-12,7 
Munkaerőpiaci és eg. bizt. járulék 
 
-13,8 
-2,0 
 
-15,8 
Szja 
 
-17,4 
 
 
-17,4 
Tao 
 
-1,8 
 
-60,0 
-61,8 
Eva 
 
 
-55,0 
 
-55,0 
Áfa 
 
-4,6 
15,6 
 
11,0 
Kisadózók tételes adója 
 
55,0 
19,3 
 
74,3 
Kisvállalati adó 
 
 
 
214,5 
214,5 
Összesen bevételek 
-132,0 
-26,6 
-28,4 
-93,0 
-280,0 
Célzott kedvezmények – kv. szekt. 
30,3 
 
 
 
30,3 
Összesen kv. egyenleg 
-101,7 
-26,6 
-28,4 
-93,0 
-249,7 
 





6. Az egészségügyi forrásteremtés, ennek célja, az ezt megalapozó adóemelések részletei 
 
A  Kormány  és  a  kormánypártok  prioritásnak  tekintik  az  egészségügy  rendbetételét,  ezért  a 
fokozottan  takarékos  jövő  évi  gazdálkodás  keretei  közt  is  többletforrást  kívánnak  teremteni  az 
egészségügynek, elsősorban az ott dolgozók bérének emelésére. 
Az egészségügyi forrásteremtés érdekében 2013-ban emelkedik a dohánytermékek, az alkoholos 
italok  és  az  LPG  üzemanyag  jövedéki  adója.  Változnak  emellett  az  energiaitalokra  vonatkozó 
szabályok  a  népegészségügyi  termékadóban  annak  érdekében,  hogy  a  gyártók  ne  tudják 
megkerülni  a  szabályozást.  A  bevétel  (51,6  milliárd  forint)  meghatározó  része  az  egészségügyi 
dolgozók  bérének  2013-ra  tervezett  emelését  fedezi,  így  többletbevétel  jelentkezik  az  egyes 
bérekhez kapcsolódó adók esetében is. 
Dohánytermékek adóemelése: 
 
 
 
Alkoholok adóemelése: 
 
LPG adóemelése: 
 


A népegészségügyi termékadó esetén az adóztatás alá eső energiaitalok körének bővítése: 
A  hatályos  szabályozás  szerint  energiaitalnak  minősül  az  az  ital,  amely  legalább  1  mg/100  ml 
mennyiségben  metil-xantint  (koffeint,  teobromint,  teofilint)  és  legalább  100  mg/100ml 
mennyiségben  tartalmaz  taurint.  A  gyártók  az  adófizetés  elkerülése  érdekében  a  receptúra 
változtatásával  az  energiaitalból  elhagyták  a  taurint,  mindemellett  több  új  gyártmány  esetén 
megnövelték  a  termék  koffein-tartalmát.  Szabályozói  cél,  hogy  az  az  ital  is  energiaital  legyen, 
amely ugyan nem tartalmaz taurint, de metil-xantin tartalma viszonylag magas. 
Gyógyászati segédeszközök meghatározott körének áfa csökkentése: 
A 98%-os, illetve a 90%-os támogatású gyógyászati segédeszközök áfa mértékének csökkentése a 
jelenlegi  27%-ról  5%-ra.  A  költségvetési  egyenlegre  gyakorolt  hatás  közel  semleges  (az  áfa 
bevételek  1,9  milliárd  forinttal  csökkennek,  de  közel  1,9  milliárd  forinttal  csökkennek  a 
társadalombiztosítási  és egyéb költségvetési támogatások). 
Az  alábbi  táblázat  foglalja  össze  a  módosítási  javaslatok  költségvetési  egyenlegre  gyakorolt 
hatását: 
 
A bevétel (51,6 milliárd forint) döntő része az egészségügyi dolgozók bérének 2013-ra tervezett 
emelését fedezi, így többletbevétel jelentkezik az egyes bérekhez kapcsolódó adók esetében is.  
 
7.  Egyéb  országgyűlési  képviselői  és  bizottsági  módosító  indítványok  költségvetési 
vonzatai 

 
A  Magyarország  2013.  évi  központi  költségvetéséről  szóló  T/7655.  számú  törvényjavaslat 
országgyűlési  tárgyalása  során  az  országgyűlési  képviselők  és  bizottságok  mintegy  15,2  milliárd 
forintnyi  többletkiadással  járó  módosító  javaslatot  tettek,  amelyek  ellentételezésére  az  általános 
forgalmi  adó  bevételi  előirányzat  −  az  adókerülés  visszaszorítása  érdekében  bevezetendő  új 
intézkedések  révén  a  szürkegazdaság  visszaszorulását  és  az  adóbeszedési  hatékonyság  javulását 
alapul vevő − megemelése szolgált. 
A módosító javaslatokat az alábbi táblázat mutatja be: 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
millió forint 
Tárgykör 
Címrend 
Összeg 
Közigazgatási többletkiadás: 
 
 
- járási hivatalok működési támogatásának növelése 
X/8/2.  
8 800,0 
Infrastrukturális többletkiadások: 
 
 
- belterületi utak szilárd burkolattal való ellátása 
IX/2. 
1 000,0 
- Ferihegyi út meghosszabbítása 
IX/2. 
670,0 
- erdei kisvasutak üzemeltetési támogatása 
XII/20/5/11.  
35,0 
Agrárgazdasági és vidékfejlesztési többletkiadások: 
 
 
- 76. Országos Mezőgazdasági és Élelmiszeripari Kiállítás szervezése 
XVII/20/33/5. 
2 000,0 
- Nemzeti Földalapkezelő Szervezet működésének konszolidálása 
XII/17. 
640,3 
- Tanyafejlesztési Program forrásainak bővítése 
XII/20/3/5. 
500,0 
- Hegyközségek Nemzeti Tanácsa feladatbővüléséhez kapcsolódó forrásnövekedés 
XII/20/3/20. 
88,7 
- határon átnyúló vidékfejlesztési feladatok támogatásának bővítése 
XII/20.3/4. 
50,0 
Turisztikai többletkiadás: 
 
 
- kiemelt turisztikai övezetekben a szúnyogirtás támogatása 
XVII/20/33/2. 
150,0 
Kulturális többletkiadások: 
 
 
- a pécsi Zsolnay Kulturális Negyed és a Kodály Központ működésének támogatása 
IX/2. 
500,0 
- a fertődi Esterházy-kastély működtetésével kapcsolatos feladatok támogatása 
XX/20/31. 
350,0 
Jóléti, civil szférát érintő többletkiadások: 
 
 
- Nemzeti Együttműködési Alap forrásainak munkahely-teremtési célú bővítése 
XX/20/54. 
338,0 
- egyes kiemelt szociális társadalmi, civil és non-profit szervezetek működésének támogatása 
XX/20/30/25. 
46,0 
Mindösszesen: 
 
15 168,0 
A táblázatban jelzett többletkiadások 77,8%-át 3 módosítási indítvány fedi le: 
- a járási hivatalok működésének 8,8 milliárd forintos többlettámogatása, amely a járási hivatalok 
magas színvonalú feladatellátásához és zavartalan működéséhez járul hozzá azzal, hogy e tétel az 
eredetileg  tervezett  8  ezer  fős  foglalkoztatotti  létszám  helyett  10  ezer  fő  alkalmazására  nyújt 
lehetőséget megteremtve az ehhez szükséges személyi és dologi kiadások forrását (X/8/2. alcím); 
-  az  agrármarketing  célelőirányzat  2  milliárd  forintos  többlettámogatása,  amely  a  76.  Országos 
Mezőgazdasági  és  Élelmiszeripari  Kiállítás  2013.  évi  megrendezéséhez  nyújt  állami  forrást 
(XVII/20/33/5. jogcímcsoport); 
-  a  helyi  önkormányzatok  által  felhasználható  központosított  előirányzatok  1  milliárd  forintos 
többlettámogatása,  amely  a  fővárosi  belterületi  utak  szilárd  burkolattal  való  ellátáshoz  nyújt 
fedezetet (IX/2. cím).