Ez a közérdekűadat-igénylés csatolmányának HTML formátumú változata 'Közérdekű adatigénylés'.


 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
ÚTMUTATÓ 
 
 
 
 
A „Közép-Duna menti térségfejlesztési 
feladatok ellátása” 
 
 
 
című 
támogatás feltételrendszeréhez 
 
 

link to page 1 link to page 3 link to page 3 link to page 3 link to page 4 link to page 4 link to page 5 link to page 5 link to page 6 link to page 6 link to page 7 link to page 7 link to page 7 link to page 7 link to page 7 link to page 10 link to page 11 link to page 11 link to page 11 link to page 12 link to page 12 link to page 12 link to page 12 link to page 13 link to page 13 link to page 13  
 
 
 

Tartalom 
 
 
 
 
ÚTMUTATÓ .................................................................................................................................................... 1 
1.  Bevezető .................................................................................................................................................... 3 
2.  A támogatott tevékenység megvalósítása .................................................................................................. 3 
2.1. A projekt megkezdése ................................................................................................................................ 3 
2.2. A projekt végrehajtására rendelkezésre álló időtartam .............................................................................. 4 
2.3. Fenntartási kötelezettség ............................................................................................................................ 4 
2.4. Támogatásban nem részesíthetők köre ...................................................................................................... 5 
3.  A támogatási kérelem benyújtásának határideje és módja ......................................................................... 5 
3.1. Hiánypótlás és tisztázó kérdés ................................................................................................................... 6 
3.2. Döntésről való értesítés, a támogatói okirat kiadásának rendje ................................................................. 6 
3.3. Jogorvoslati lehetőségek ............................................................................................................................ 7 
4.  A finanszírozással kapcsolatos információk .............................................................................................. 7 
4.1. A támogatás formája .................................................................................................................................. 7 
4.2. Saját forrás ................................................................................................................................................. 7 
4.4. Az elszámolható általános költségekre vonatkozó rendelkezések: ............................................................ 7 
4.5. A támogatás folyósítása ........................................................................ Hiba! A könyvjelző nem létezik. 
4.6. Nem elszámolható költségek köre ........................................................................................................... 10 
4.7. ÁFA levonási jog ..................................................................................................................................... 11 
5.  A támogatás elszámolása és ellenőrzése .................................................................................................. 11 
6.  Helyszíni ellenőrzés ................................................................................................................................. 11 
7.  Támogatás jogosulatlan igénybevétele .................................................................................................... 12 
8.  Visszafizetési kötelezettség ..................................................................................................................... 12 
9.  Adatkezelés .............................................................................................................................................. 12 
10.  Ügyfélszolgálatok elérhetősége ............................................................................................................... 12 

1. számú függelék: Támogatási kérelem csomag ............................................................................................... 13 
2. számú függelék: Támogatói okirat minta ....................................................................................................... 13 
3. számú függelék: Szakmai és pénzügyi beszámoló ......................................................................................... 13 

 

 

 
 
 
 
1. Bevezető 
A  Miniszterelnökség  –  a  fejezeti  kezelésű  előirányzatok  és  a  központi  kezelésű  előirányzatok 
kezeléséről és felhasználásáról szóló 8/2016. (III.25.) MvM rendelet 1. melléklet 98. sorában foglaltak 
vonatkozásában  –  a  PIP  Közép-Duna  Menti  Térségfejlesztési  Nonprofit  Korlátolt  Felelősségű 
Társaságot
 (a továbbiakban: Támogató) bízta meg – Lebonyolítói Megállapodás keretében –, hogy 
pályázati  rendszeren  kívül,  kérelemre  hozott  egyedi  döntés  alapján,  Támogatói  okirat  vagy 
Támogatási szerződés (a továbbiakban: támogatói okirat) kibocsátásával biztosítson a támogatási 
kérelmet benyújtók részére 
(a továbbiakban: Kedvezményezettek) támogatást. 
 
A  fentiek  szerinti  támogatás  összegét  a  Miniszterelnökség  hazai  forrásból  biztosítja  Magyarország 
2020.  évi  központi  költségvetéséről  szóló  2019.  évi  LXXI.  törvény  (a  továbbiakban:  Kvtv.)  1. 
melléklet XI. Miniszterelnökség fejezet, 30. Fejezeti kezelésű előirányzatok cím, 1. Célelőirányzatok 
alcím, 94. Közép-Duna menti térségfejlesztési feladatok jogcímcsoport (Áht.: 368840) terhére. 
 
2. A támogatott tevékenység megvalósítása  
 
2.1. A projekt megkezdése 
 
A  projekt  megvalósítását  a  támogatási  kérelem  benyújtását  megelőzően  a  Kedvezményezett  saját 
felelősségre megkezdheti, de a projekt megkezdése nincs befolyással a támogatási kérelem értékelésére, 
és nem jelent előnyt annak elbírálása során, továbbá nem garantálja az igényelt támogatás elnyerését. A 
támogatott projekt megkezdési időpontjának az alábbi időpontok közül a legkorábbi minősül: 
 
a) építési tevékenységet tartalmazó projekt esetén:  
aa)  az  építési  munkálatok  megkezdése,  azaz  az  építési  naplóba  történt  első  bejegyzés 
időpontja (építési naplóval igazolva),  
ab) olyan építési jellegű munkák esetében, ahol építési napló vezetése nem kötelező, ott a 
kivitelezői  szerződés  alapján  a  kivitelező  nyilatkozata  a  munkálatok  megkezdésére 
vonatkozóan;  
b) műszaki berendezés, gép, egyéb berendezés, felszerelés beszerzését tartalmazó projekt esetén 
a beszerzendő eszköz, berendezés stb. a kedvezményezett által első alkalommal, jogilag kötelező 
erejű kötelezettségvállalással történő írásbeli megrendelése;  
c)  egyéb  tevékenységhez  (pl.  egyéb  immateriális  javak  beszerzése)  kapcsolódó  projekt  esetén 
amennyiben  a  szerződéskötést  megelőzően  megrendelésre  kerül  sor,  ennek  időpontja,  előzetes 
megrendelés hiányában pedig a megvalósításra megkötött első szerződés létrejöttének napja;  
d)  amennyiben  a  pályázatban  ismertetett  projektet  több  célterületre  (építés,  gép  vagy  egyéb) 
kiterjedően  valósítják  meg,  a  projekt  megkezdésének  időpontja  az  egyes  célterületeknek 
megfelelő tevékenységek kezdési időpontjai közül a legkorábbi időpont.  
e) Ingatlanvásárlás esetében az ingatlan adásvételi szerződés hatályba lépésének napja. 
 
 
 


 
 
A  támogatott  tevékenység  időtartamának  kezdő  napjától  kezdődően  a  támogatás  felhasználásának 
határideje
:  a  támogatói  okirat  Kedvezményezett  részére  történő  kézbesítésének  napját  követő,  a 
támogatói okiratban megjelölt nap.  
Az elszámolhatósági időszak kezdete a támogatói okiratban megjelölt naptári nap.  
 
2.2. A projekt végrehajtására rendelkezésre álló időtartam 
A projekt fizikai befejezésére a támogatói okiratban megjelölt időpont áll rendelkezésre. 
A támogatott tevékenység akkor tekinthető befejezettnek, ha az a támogatói okiratban meghatározottak 
szerint  teljesült,  a  megvalósítás  során  keletkezett  számlák  kiegyenlítése  megtörtént,  a  költségvetési 
támogatással  létrehozott  vagy  beszerzett  eszköz  aktiválásra  került,  és  a  Kedvezményezettnek  a 
támogatott  tevékenység  befejezését  tanúsító,  hatósági  engedélyekkel  és  bizonylatokkal  alátámasztott 
beszámolóját, elszámolását a támogató jóváhagyta, és a költségvetési támogatás folyósítása az igazolt 
támogatás-felhasználásnak megfelelő mértékben megtörtént. 
 
A projekt fizikai befejezése napjának a projekt utolsó támogatott tevékenysége fizikai teljesítésének a 
napja minősül, a következők szerint:  
 
a) ingatlanfejlesztés és infrastrukturális beruházás esetén megtörténik a sikeres műszaki átadás-átvétel 
(jegyzőkönyvvel  alátámasztva),  illetve  lezárul  a  használatbavételi  eljárás,  illetve  —  amennyiben 
szükséges — műszaki engedélyezési eljárás; a teljes üzemszerű működés megindulását lehetővé tevő 
jogerős használatbavételi, valamint működési engedély az elszámoláshoz csatolandó;  
 
b) eszközbeszerzés esetén üzembe helyezési jegyzőkönyv kiállítása napja (100 ezer forint egyedi értéket 
meghaladó eszközök tekintetében);  
 
c)  egyéb  tevékenység  esetében  a  tevékenység  megvalósulása  napja  (számla  teljesítési  dátuma  / 
teljesítésigazolás alapján). 
 
A  támogatott  tevékenység  akkor  tekinthető  lezártnak,  ha  a  támogatói  okiratban  a  befejezést  követő 
időszakra  nézve  a  Kedvezményezett  további  kötelezettséget  nem  vállalt  és  az  előző  bekezdésben 
meghatározott feltételek teljesültek. Ha a támogatói okirat a támogatott tevékenység befejezését követő 
időszakra nézve további kötelezettséget tartalmaz, a támogatott tevékenység akkor tekinthető lezártnak, 
ha valamennyi vállalt kötelezettség teljesült, a Kedvezményezett a kötelezettségek megvalósulásának 
eredményeiről  szóló  záró  beszámolóját  benyújtotta,  és  azt  a  támogató  jóváhagyta,  valamint  a  záró 
jegyzőkönyv elkészült. 
 
 
2.3. Fenntartási kötelezettség 
A fenntartási kötelezettség építési beruházások esetén a záró elszámolás jóváhagyásáról szóló döntés 
hatályba  lépését  követő  hónap  első  napjától  számított  5  (öt)  éven  át,  eszközök  és  felszerelések 
beszerzése tekintetében 3 (három) éven át tart. 
Felhívjuk a Kedvezményezett figyelmét, hogy amennyiben a támogatási kérelem keretében új épület 
építése  valósul  meg,  a  fenntartási  időszak  alatt  az  épületre  teljes  körű  biztosítással  szükséges 
rendelkeznie. 
 


 
 
 
A fenntartási időszak alatt a Kedvezményezettnek a projekt eredményét az eredeti célnak megfelelően 
–  tulajdonosként,  saját  fenntartásában  –  kell  működtetnie,  használnia.  A  fenntartási  kötelezettség 
időtartama alatt a támogatott tételt a rendeltetésének megfelelően, a vonatkozó engedélyek és előírások 
betartásával kell használni, üzemeltetni. A támogatással létrehozott vagyon a fenntartási kötelezettség 
időtartama alatt csak indokolt esetben, egyedi kérelem alapján, a Támogató előzetes jóváhagyásával, 
engedélyével idegeníthető el, adható bérbe vagy más használatába, terhelhető meg, illetve módosítható 
az eredeti rendeltetése a támogatói okiratban meghatározott céloknak megfelelően. 
2.4. Támogatásban nem részesíthetők köre 
Nem részesülhet támogatásban az a Kedvezményezett, amely:  
• A benyújtási határidőn túl nyújtotta be a támogatási kérelmét (a benyújtási határidő a Támogató 
által  Kedvezményezett  részére  megküldött,  támogatási  kérelem  benyújtásáról  szóló  felkérő 
levélben kerül meghatározásra);  
• Az igényelt költségvetési támogatás összege meghaladja maximálisan igényelhető mértéket, 
vagy olyan projektet kíván megvalósítani, amelynek tartalma a megfogalmazott célokkal nincs 
összhangban (a maximálisan igényelhető támogatási összeg a Támogató által Kedvezményezett 
részére  megküldött,  támogatási  kérelem  benyújtásáról  szóló  felkérő  levélben  kerül 
meghatározásra);  
• Nem felel meg a rendezett munkaügyi kapcsolatok követelményeinek;  
•  Adósságrendezési  eljárás  alatt  áll,  vagy  esedékessé  vált  és  meg  nem  fizetett  adótartozása, 
valamint járulék-, illeték-, vagy vámtartozása van (ide nem értve az önkormányzati adóhatóság 
hatáskörébe tartozó adókat); 
• Nem felel meg az az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény (a továbbiakban: Áht.) 
48/B. §-ában és az 50. §-ában meghatározott követelményeknek;  
• Nem nyilatkozik az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról szóló 368/2011. (XII. 31.) 
Korm. rendeletben (továbbiakban: Ávr.) 75. § (2) bekezdés releváns pontjairól;  
•  Akiről,  vagy  amelyről  hitelt  érdemlően  bebizonyosodik,  hogy  támogatási  döntés  tartalmát 
érdemben  befolyásoló  valótlan,  hamis  vagy  megtévesztő  adatot  szolgáltatott  vagy  ilyen 
nyilatkozatot  tett  (a  minden  kétséget  kizáróan  adminisztratív  hibának  minősülő  esetek 
kivételével). 
3. A támogatási kérelem benyújtásának határideje és módja 
A támogatási kérelmet magyar nyelven, a támogatási kérelem nyomtatványon, a szükséges mellékletek 
csatolásával,  két  eredeti,  papír  alapú  példányban,  illetve  elektronikusan  is  szükséges  benyújtani 
(szkennelve, valamint szerkeszthető formában is). 
A papír alapú példányt (2 db példány) az alábbi címre szükséges személyesen, futárral, vagy postai úton 
eljuttatni:  
 


 
 
PIP-Közép-Duna Menti Térségfejlesztési Nonprofit Korlátolt Felelősségű Társaság  
(1033 Budapest, Kórház utca 6-12.) 
Az elektronikus példányokat [email protected] email címre szükséges megküldeni. 
A támogatási kérelem benyújtásának napja a támogatási kérelem  papír alapú példányának Támogató 
általi kézhezvételének napja.  
 
 
A  támogatási  kérelmek  benyújtására  2020.  december  31-ig  van  lehetőség.  A  támogatási  kérelem 
módosítására a benyújtást követően nincs lehetőség.  
A  beérkezett  támogatási  kérelmek  az  alábbi  jogosultsági  és  formai  kritériumok  alapján  kerülnek 
elbírálásra:  
•  A  Kedvezményezett  által  a  teljes  támogatási  kérelem  csomag  -  beleértve  valamennyi 
melléklettet  -  elektronikus  és  papír  alapú  példányai  is  hiánytalan,  hibátlanul  és  határidőben 
benyújtásra kerültek; 
•  A kötelező nyilatkozatok kitöltésre kerültek, és nem valótlan tartalmúak; 
•  A Kedvezményezett nem áll a támogatási rendszerből való kizárás hatálya alatt;  
•  A Kedvezményezettnek nem áll fenn harmadik személy irányában olyan kötelezettsége, amely 
a támogatással létrejött projekt céljának megvalósulását meghiúsíthatja;  
•  A projekt költségvetésében tervezett elszámolható összköltség nem haladja meg a rendelkezésre 
álló összeget;  
• 
A  projekt  költségvetésében  nem  szerepel  az  Útmutató  4.6.  pontjában  szereplő  nem 
elszámolható költség.  
3.1.Hiánypótlás és tisztázó kérdés 
A  támogatási  kérelmek  beérkezését  követően  a  Támogató  elvégzi  azok  szakmai,  pénzügyi  és  jogi 
ellenőrzését,  valamint  formai  és  tartalmi  szempontú  értékelését  a  támogatási  kérelem  beérkezésétől 
számított 5 munkanapon belül. A hibásan, hiányosan beérkezett, vagy kiegészítésre szoruló támogatási 
kérelmek esetén Támogató hiánypótlásra szólítja fel a Kedvezményezettet a hiánypótlás benyújtására 
nyitva álló határidő megjelölésével, ami legfeljebb 20 naptári nap lehet (a tényleges rendelkezésre álló 
határidőt  hiánypótlásonként  Támogató  állapítja  meg).  Hiánypótlási  felhívás  kiküldésére,  illetve  ezt 
követően tisztázó kérdés megküldésére Támogatónak több alkalommal is lehetősége van. 
A  hibátlan  és  hiánytalan  támogatási  kérelmeket  a  Támogató  befogadja  és  erről  értesíti 
Kedvezményezettet.  
A  befogadott  támogatási  kérelmek  állásfoglalás  beszerzése  céljából  megküldésre  kerülnek  a  Paksi 
Atomerőmű  két  új  blokkja  tervezéséért,  megépítéséért  és  üzembe  helyezéséért  felelős  tárca  nélküli 
miniszter (a továbbiakban: PTNM) részére.  
3.2.Döntésről való értesítés, a támogatói okirat kiadásának rendje 
 
A  Támogató  a  PTNM  állásfoglalásának  beszerzését  követően  5  munkanapon  belül  meghozza  a 
támogatási döntést és arról értesíti a Kedvezményezettet. Az értesítést követően Támogató elkészíti a 
támogatói okiratot, amelyet aláírást követően megküld Kedvezményezett részére.  
 


 
 
3.3.Jogorvoslati lehetőségek 
Tekintettel arra, hogy az Ávr. 102/D. § (1) bekezdését a kizárólag hazai forrás terhére finanszírozott, 
pályázati  úton  biztosított  költségvetési  támogatás  esetén  a  költségvetési  támogatás  államháztartáson 
kívüli  igénylője  vagy  kedvezményezettje  tekintetében  kell  alkalmazni,  és  jelen  támogatás  egyedi 
kérelem alapján nyújtott támogatásnak minősül, ezért jelen támogatási eljárásban kifogás benyújtására 
nincs lehetősége. 
4. A finanszírozással kapcsolatos információk 
4.1. A támogatás formája 
Vissza nem térítendő, 100%-os támogatási intenzitású hazai támogatásnak minősül. 
4.2. Saját forrás 
A támogatás folyósításának nem feltétele saját forrás biztosítása/rendelkezésre állása. Amennyiben saját 
forrással rendelkezik a Kedvezményezett, azt a Pénzügyi tervben szükséges feltüntetni. 
4.3.A támogatás folyósítása 
 
A támogatás kifizetése előfinanszírozással vagy utófinanszírozással – egy összegben vagy részletekben 
történhet.  
 
Az  előfinanszírozott  Projektben  a  támogatás  100%-a  igényelhető  támogatási  előlegként,  melynek 
maximális összege a támogatói okiratban kerül rögzítésre. Az előleg igényléséről a támogatási kérelem 
csomag mellékletében szükséges nyilatkozni. 
 
Az utófinanszírozott projektekben a támogatás folyósításának ütemezése a támogatói okiratban kerül 
rögzítésre. 
 
Előfinanszírozás  esetén  a  megítélt  támogatási  összeget  –  a  Pénzügyi  tervben  és  az  előlegigénylő 
adatlapon feltüntetetteknek megfelelően – a Támogató a támogatói okirat kiállítását követő 30 napon 
belül 
átutalja a Kedvezményezett nevére szóló, a támogatási kérelemben megadott bankszámlaszámára. 
 
Utófinanszírozással  történő  folyósítás  esetén  a  Támogató  közvetlenül  a  Kedvezményezett  fizetési 
számlájára  utalja  a  támogatói  okiratban  meghatározott  ütemezés  szerint  benyújtott  kifizetési 
kérelmekhez csatolt tételes költséglistából a Támogató által jóváhagyott, elfogadott költségek összegét, 
a kifizetési kérelem elfogadásától számított 30 napon belül. 
 
 
4.4.Az elszámolható általános költségekre vonatkozó rendelkezések: 
 
a)  Személyi juttatások 
Itt  kell  bemutatni  a  szakmai  program  végrehajtása  során  felmerülő  bérjellegű  rendszeres 
(munkabérek  stb.)  és  nem  rendszeres  (pl.  napidíj,  túlóra)  kiadásokat,  valamint  a  megbízási 
jogviszonnyal  foglalkoztatott  természetes  személyek  és  az  ún.  adószámmal  rendelkező  (nem 
vállalkozó) magánszemélyek díjazását. Külön soron kell szerepeltetni a bérjellegű kiadásokhoz 
kapcsolódó munkaadókat terhelő járulékfizetési kötelezettségét. A személyi juttatások esetében 
a nettó és bruttó oszlopok kitöltése is szükséges, az oszlopok értékei meg kell, hogy egyezzenek 
 


 
 
egymással.  
Az  egyéb  személyi  jellegű  ráfordítások  részeként  a  természetbeni  juttatásként  kifizetett 
összegek, valamint a reprezentációs költségek értendőek. 
-  Személyi  juttatások  (bérek):  A  szakmai  program  végrehajtása  során  felmerülő, 
bérszámfejtett, bérjellegű rendszeres kiadások (bruttó munkabérek). Az elszámolni kívánt 
összeg nem haladhatja meg a valós kifizetés összegét. 
-  Utazási napidíj költsége: A szervezet munkavállalóinak kiküldetéséhez kapcsolódó napidíj 
bruttó költsége.  
-  Reprezentáció  nettó  kiadásai:  A  szakmai  program  végrehajtása  során  felmerülő  nettó  (a 
vissza  nem  igényelhető  ÁFA  összegét  a  dologi  költségek  között  kérjük  kimutatni!) 
reprezentációs költségek. Például: promóciós termékek gyártása, ajándék (pl. bor, bonbon, 
virág), élelmiszer beszerzése (pl. ásványvíz, kávé, pogácsa, stb.). 
-  Egyéb  személyi  juttatások:  A  megbízási  jogviszonnyal  foglalkoztatott,  adószámmal 
rendelkező  (nem  egyéni  vállalkozó)  természetes  személyek  díjazása,  tiszteletdíjak  bruttó 
összege, a szervezet által biztosított természetbeni juttatások, ösztöndíjak költségei.  
 
b)  Munkaadókat terhelő járulék 
A  napidíjhoz,  a  reprezentációs  kiadásokhoz,  természetes  személyek  díjazásához  kapcsolódó 
járulékok,  a  természetbeni  juttatások  után  fizetendő  járulékok,  adók  ezen  a  soron  kerülnek 
bemutatásra. Az elszámolni kívánt járulék összege arányosan nem haladhatja meg az alapjául 
szolgáló egyéb személyi jellegű elszámolni kívánt kifizetés összegét. 
A pénzügyi elszámoláshoz kérjük a hatályos munkaszerződéseket, a megbízásokhoz kapcsolódó 
teljesítésigazolásokat,  a  bérszámfejtési  íveket  becsatolni  szíveskedjenek.  Természetbeni 
juttatások  elszámolása  esetén  az  átvételt  igazoló  dokumentumot,  kiküldetési  költségek 
elszámolása esetén kiküldetési rendelvényt (vagy azzal azonos tartalmú belső dokumentumot) 
kérünk mellékelni. A kiküldetési rendelvény tartalmazhatja az egyéb soron elszámolni kívánt 
(pl. utazási, szállás ktg.) költségeket is. 
 
c)  Dologi kiadások 
Itt kell megtervezni és elszámolni mindazon, a szakmai program végrehajtása során felmerülő 
működési jellegű kiadásokat, amelyeket a gazdálkodó szervezet számla ellenében vesz igénybe.  
Ezen a költségtételen belül kell bemutatni a szolgáltatás igénybevételével, a készletbeszerzéssel, 
valamint  a  kiküldetéssel  kapcsolatos  egyéb  kiadásokat.  A  kiküldetéshez  kapcsolódó  napidíj 
kiadásokat nem ezen a költségtételen, hanem a személyi juttatásokon belül kell bemutatni! A 
támogatási  program  megvalósítása  során  felmerülő  hatósági  díjak,  továbbá  egyéb  díjak  és 
járulékok költségeit is a dologi kiadások között szükséges szerepeltetni.  
A  működéshez  kapcsolódó  általános  dologi  kiadások  soron  kell  tervezni  a  szakmai  program 
végrehajtásához közvetlenül nem kapcsolódó általános kiadásokat. (pl. rezsi jellegű kiadások) 
 
ca) Készletbeszerzések 
-  Szakmai anyagok beszerzése: A szakmai programhoz kapcsolódó készletek költségei 
-  Üzemeltetési anyagok beszerzése: A szakmai program végrehajtásával kapcsolatban 
szükségessé vált készletbeszerzés (pl. irodaszer, nyomtatvány) 
-   Árubeszerzés:  A  szakmai  program  megvalósításához  kapcsolódó  olyan  termékek 
beszerzése, amelyeket Kedvezményezett változatlan formában való továbbértékesítés 
 


 
 
céljából szerzett be. 
 
cb) Szolgáltatási kiadások 
-  Kommunikációs  szolgáltatás:  A  szakmai  program  végrehajtása  során  felmerülő 
vezetékes és mobiltelefon, illetve internet szolgáltatás költsége.  
-  Bérleti díjak: A szakmai program végrehajtása során felmerülő bérleti (pl. terembérlet, 
eszközbérlés, gépjárműbérlés) díjak. 
-  Szállítási  szolgáltatás:  A  szakmai  program  végrehajtása  során  felmerülő 
eszközszállítás, futár költségeit. 
-  Közüzemi  díjak:  A  szakmai  program  végrehajtása  során  felmerülő  azon  közüzemi 
díjak, melyek a szervezet működéséhez kapcsolódó és/vagy annak tulajdonában álló 
ingatlanhoz kapcsolódnak (pl. áram, víz, szennyvíz, fűtés, hulladékkezelés). 
-  Karbantartási, kisjavítási szolgáltatás: A szervezet működéséhez kapcsolódó és/vagy 
annak tulajdonában álló ingatlan, egyéb berendezések karbantartási, javítási költségei. 
A dologi kiadások között a számvitelről szóló 2000. évi C. törvényben (továbbiakban: 
Számviteli  Törvény)  rögzített  olyan  karbantartások  számolhatók  el,  amelyek  nem 
minősülnek felújításnak.  
-  Egyéb  üzemeltetési  szolgáltatás:  A  szakmai  program  végrehajtása  során  felmerülő 
egyéb üzemeltetési szolgáltatás (pl. informatikai rendszer üzemeltetése) 
-  Egyéb  szolgáltatási  kiadások:  (a  költségtervben  tételes  bontás  szükséges)  például: 
kiadványok  megjelentetéséhez  kapcsolódó  nyomdai,  grafikai  szolgáltatás;  lektor, 
szakfordító,  tolmács  szolgáltatási  költsége;  ügyvédi  megbízási  díj  (számlázott); 
könyvelői, adatrögzítői szolgáltatás díja (számlázott); gépjármű biztosítás (a szakmai 
program  végrehajtása  során  felmerülő,  a  szervezet  tulajdonában  álló  gépjármű 
biztosítási költsége); gépjármű fenntartásával kapcsolatos szolgáltatások (a szakmai 
program  végrehajtása  során  felmerülő,  a  szervezet  tulajdonában  álló  gépjármű 
fenntartási költségei (pl. javítás, karbantartás, szerviz)).  
 
 
cc) Kiküldetés, reklám 
-  Utazási  költség  (napidíj  nélkül):  A  szakmai  program  végrehajtása  során  felmerülő 
egyéni vagy csoportos, belföldi és külföldi utazási és utaztatási költség a programban 
indokolt  résztvevők  számára.  Például:  repülőjegy  költség,  üzemanyagköltség, 
taxiköltség  (indokolt  esetben),  helyi  tömegközlekedés,  buszjegy,  vonatjegy, 
transzferköltség,  autópálya-használati  díj.  A  100.000  Ft-ot  meghaladó  kiküldetési 
költségek elszámolásához kérjük a visszaigazolt megrendeléseket, a személyre szóló 
kiküldetési  rendelvényeket,  üzemanyagköltség  elszámolása  esetén  útnyilvántartást, 
magángépjármű  használata  esetén  a  forgalmi  engedély  másolatát  bemutatni 
szíveskedjenek.  
-  Szállásköltség:  A  szakmai  program  végrehajtása  során  felmerülő  egyéni  vagy 
csoportos szállásköltség, a programban indokolt résztvevők számára (munkavállalók, 
hallgatók, oktatók, kuratóriumi tagok, meghívott előadók, vendégek stb.) kiküldetési 
rendelvény alapján megfizetett összegek. 
-  Reklám- és propaganda kiadások: A szakmai program végrehajtása során felmerülő 
média kiadások, például: televíziós és rádiós megjelenések költségei.  
 


 
 
-  Egyéb:  A  szakmai  program  végrehajtása  során  felmerülő  egyéb  reklámköltségek. 
Például: szervezet munkavállalóinak kiküldetéséhez kapcsolódó egyéb díjak, egyéb 
promóciós és reklámszolgáltatás igénybevételéhez kapcsolódó költségek.  
cd) 
Fentiekbe nem sorolható dologi kiadások 
-  Reprezentáció  vissza  nem  igényelhető  ÁFÁ-ja:  Itt  kell  feltűntetni  a  személyi 
juttatások között kimutatott reprezentációs költség vissza nem igényelhető ÁFÁ-ját. 
-  Felhalmozási  kiadások  fordított  ÁFÁ-ja:  Ezen  a  soron  kell  kimutatni  az  ÁFA 
visszaigénylési joggal nem rendelkező szervezetek beruházáshoz kapcsolódó vissza 
nem igényelhető ÁFA összegét a 4/2013. (I.11.) Kormányrendelet alapján.  
 
d)  Felhalmozási kiadások 
Itt kell megtervezni mindazon, a szakmai program végrehajtása során felmerülő tárgyi eszköz és 
immateriális  jószág  beszerzéseket,  melyeket  a  gazdálkodó  szervezet  számla  ellenében  vesz 
igénybe és a beszerzés éven túl szolgálja a gazdálkodó szervezet tevékenységét. Itt kell továbbá 
tervezni  a  szakmai  program  végrehajtásához  közvetlenül  nem  kapcsolódó,  a  gazdálkodó 
szervezet általános működését biztosító beszerzéseket, felújításokat. 
A felhalmozási  kiadások vissza nem igényelhető ÁFA  tartalma nem itt, hanem a dologi 
költségek közt kerül megtervezésre! 
A  felhalmozási  kiadásokhoz  kapcsolódó  kiegészítő  bizonylatként  az  állományba-vételi 
bizonylatot, valamint a tárgyi eszköz nyilvántartó kartont kérjük benyújtani. 
 
da) Felújítás (ingatlan, gép, berendezés, felszerelés, jármű felújítása) 
-  A  működéshez  kapcsolódó  általános  beruházási  és  felújítási  kiadások  soron  kell 
tervezni  a  szakmai  program  végrehajtásához  közvetlenül  nem  kapcsolódó  a 
gazdálkodó  szervezet  általános  működését  biztosító  Számviteli  törvény  szerinti 
értéknövelő felújításokat.  
db) Beruházások 
-  Immateriális  javak  vásárlása,  létesítése:  A  szakmai  program  végrehajtása  során 
felmerülő szellemi termékek, vagyoni értékű jogok, K+F tevékenység beszerzésének 
költsége, amelyek a szervezetet közvetlenül és tartósan (egy éven túl) szolgálják. 
-  Ingatlanok, földterület vásárlása és létesítése: A szakmai program végrehajtása során 
megvásárolt hazai vagy külföldi ingatlan, illetve földterület. 
-  Gépek, berendezések, felszerelések vásárlása: A szakmai program végrehajtása során 
megvásárolt  nagyértékű  gépek,  berendezések,  felszerelések,  amelyek  egy  éven  túl 
szolgálják  a  szervezetet.  Például:  műszaki  eszközök,  informatikai  eszközök, 
biztonsági rendszerek, egyéb eszközök, berendezések stb. 
-  Kisértékű  tárgyi  eszköz,  szellemi  termék:  A  szakmai  program  végrehajtása  során 
felmerülő  200  e  Ft  alatti  egyedi  értékű  eszközök  beszerzésének  költségei.  Például: 
irodai  gépek,  berendezések,  kommunikációs  és  prezentációs  eszközök,  kisértékű 
számítástechnikai eszközök, háztartási eszközök, bútorok 
-  Járművek  vásárlása:  A  szakmai  program  végrehajtása  során  megvásárolt 
gépjármű(vek) költsége(i). 
 
4.5.Nem elszámolható költségek köre 
A  támogatható  tevékenységekhez  kapcsolódóan  NEM  elszámolható  költségnek  minősül  mindazon 
költség,  amely  nem  illeszkedik  jelen  támogatási  konstrukcióhoz  kapcsolódó  tevékenységekhez,  de 
 
10 

 
 
különösen az alábbiakhoz kapcsolódó költségek: 
•  Használt eszköz/felszerelés, használt anyag vásárlása; 
•  Egyszer használatos eszközök; 
•  Élő állat beszerzése; 
•  Pénzbeli jutalom; 
•  Saját teljesítés; 
•  Sikerdíj; 
•  Részesedés vásárlás; 
•  Értékpapír vásárlás; 
•  Adomány; 
•  Önkéntes munka; 
•  Kamattámogatás kiegyenlítése; 
•  Hitelkamat,  kivéve  a  kamattámogatás  vagy  garanciadíj-támogatás  formájában 
nyújtott vissza nem térítendő támogatás formájában;  
•  Hiteltúllépés költsége, egyéb pénzügyforgalmi költségek;  
•  Deviza-átváltási jutalék;  
•  Pénzügyi, finanszírozási tranzakciókon realizált árfolyamveszteség;  
•  Bírságok, kötbérek és perköltségek. 
 
 
4.6. ÁFA levonási jog 
 
Amennyiben  a  Kedvezményezettet  adólevonási  jog  nem  illeti  meg  a  támogatásból  finanszírozott 
fejlesztés során felmerült kiadásaival kapcsolatban, a támogatási kérelem elbírálása és az elszámolás 
során  a  támogatási  kérelemben  szereplő  beruházás  ÁFÁ-val  növelt  (bruttó)  értéke  kerül 
figyelembevételre.  
A  Kedvezményezettnek  a  támogatási  kérelem  benyújtása  során  nyilatkoznia  kell  az  ÁFA  levonási 
jogáról.  A  támogatási  kérelemben  szereplő  fejlesztés  költségvetését  úgy  kell  megtervezni,  hogy  az 
megfeleljen a vonatkozó ÁFA elszámolási szabályoknak. 
 
5. A támogatás elszámolása és ellenőrzése 
 
A támogatói okiratban foglaltak végrehajtásának és a vállalt kötelezettségek teljesítésének ellenőrzését 
elsősorban  a  Támogató  végzi.  A  Kedvezményezettnek  a  támogatás  felhasználásával  kapcsolatosan 
ellenőrzés-tűrési  és  adatszolgáltatási  kötelezettsége  van.  A  támogatás  felett  a  Kedvezményezett 
rendelkezik,  és  felelős  annak  jogszerű  felhasználásáért.  Az  ellenőrzés  szabályrendszeréről, 
Kedvezményezettet terhelő kötelezettségekről a támogatói okirat rendelkezik. 
6. Helyszíni ellenőrzés  
A  Támogató  a  fenntartási  idő  lejártáig  jogosult  a  projektet  ellenőrizni,  amellyel  kapcsolatban  a 
Kedvezményezettől  tájékoztatást  kérhet,  dokumentumokat  kérhet  be,  és  helyszíni  ellenőrzést  is 
végezhet.  A  Kedvezményezett  köteles  a  támogatás  felhasználásának,  illetve  a  felhasználás 
megvalósulásának ellenőrzését a Támogató, továbbá minden olyan szervezet és hatóság részére lehetővé 
tenni,  melyeket  erre  jogszabály  jogosít,  illetve  kötelez.  Köteles  továbbá  az  ellenőrzésre  feljogosított 
 
11 

 
 
szervek megkeresésére az ellenőrzés lefolytatásához szükséges tájékoztatást és segítséget megadni, a 
kért dokumentumokat rendelkezésre bocsátani, a helyszíni ellenőrzést lehetővé tenni.  
7. Támogatás jogosulatlan igénybevétele  
Ha a Támogató vagy a Miniszterelnökség tudomást szerez arról, hogy a Kedvezményezett a támogatást 
jogosulatlanul  vette  igénybe,  jogszerűtlenül  vagy  nem  rendeltetésszerűen  használja/használta  fel,  a 
támogatás  teljes  vagy  részleges  visszavonásáról  dönthet.  Ha  az  ellenőrzés  hiányosságokat,  hibákat 
állapít  meg,  a  Támogató  –  amennyiben  a  feltárt  hibák,  hiányosságok  orvosolhatók  –  haladéktalanul 
felszólítja a Kedvezményezettet a hiányosságok pótlására, a hibák javítására. Ha a Kedvezményezett a 
felszólításnak  meghatározott  határidőn  belül  nem  tesz  eleget,  a  Támogató  dönthet  a  támogatás 
visszavonásáról.  
8. Visszafizetési kötelezettség  
A Kedvezményezettet visszafizetési kötelezettség terheli az Áht. 53/A. § (2) bek.  szerinti kamatfizetési 
kötelezettség  mellett,  ha  a  támogatás  visszavonásra  kerül.  A  visszafizetési  kötelezettség  folyamata  a 
támogatói okiratban kerül leírásra.   
9. Adatkezelés 
 
Kedvezményezett a támogatási kérelem benyújtásával tudomásul veszi, hogy neve, a támogatás tárgya, 
az elnyert támogatás összege, felhasználásának helye és módja nyilvánosságra kerül. 
 
Kedvezményezett  a  támogatási  kérelem  benyújtásával  kifejezett  hozzájárulását  adja  ahhoz,  hogy  a 
támogatói okiratban foglaltak teljesítése során közölt, a személyes, valamint a különleges adat fogalma 
alá nem eső adatokat a Támogató közérdekű adatként tartsa nyilván és kezelje. 
 
Kedvezményezett  tudomásul  veszi,  hogy  az  információs  önrendelkezési  jogról  és  az 
információszabadságról  szóló 2011. évi CXII. törvény (a továbbiakban:  Infotv.) 27. § (3) bekezdése 
értelmében  nem minősül üzleti titoknak a támogatás felhasználásával kapcsolatos adat, valamint az az 
adat, amelynek megismerését vagy nyilvánosságra hozatalát külön törvény közérdekből elrendeli. 
 
Kedvezményezett a támogatási kérelem benyújtásával tudomásul veszi, hogy a Támogató az Áht. 55. § 
a)  vagy  b)  pontja  szerinti  adatokat  a  támogatói  okiratból  származó  követelések  elévüléséig  jogosult 
kezelni. 
Kedvezményezett  a  támogatási  kérelem  benyújtásával  vállalja,  hogy  –  az  Infotv.  előírásainak 
megfelelően  –  a  pályázatban  feltüntetett,  illetve  a  támogatási  kérelem  megvalósításában  részt  vevő 
személy(ek)  a  személyes  adatai(k)nak  a  Támogató  által  történő  kezeléséhez  (ideértve  ezen  adatok 
felvételét,  tárolását,  nyilvánosságra  hozatalát  is)  kifejezetten  hozzájárult(ak).  A  Kedvezményezett 
szavatol azért, hogy ezen személyes adatok fentieknek megfelelő kezelése az érintettek hozzájárulásával 
történik.  Ennek  érdekében  Kedvezményezett  vállalja,  hogy  a  támogatói  okirat  mellékletét  képező 
Adatkezelési  tájékoztatót  az  érintettek  részére  rendelkezésre  bocsátja  és  annak  érintettek  általi 
megismerését  nyilatkozat  formájában  igazolja.  Az  adatkezelési  tájékoztató  megismeréséről  szóló 
nyilatkozatot  legkésőbb  a  szakmai  és  pénzügyi  beszámoló  Támogató  részére  történő  benyújtásával 
egyidejűleg szükséges megküldeni Támogató részére. 
10. 
Ügyfélszolgálatok elérhetősége 
 
12 

 
 
 
A Támogató elektronikus és telefonos ügyfélszolgálatot tart fenn az alábbi elérhetőségeken: 
 
Név: Jakab Márió, támogatáskezelési irodavezető 
Email cím: [email protected] 
telefonszám: +36 20 374 4547 
 
 
1.  számú függelék: Támogatási kérelem csomag 
2.  számú függelék: Támogatói okirat minta 
3.  számú függelék: Szakmai és pénzügyi beszámoló 
 
13