Ez a közérdekűadat-igénylés csatolmányának HTML formátumú változata 'A Budakalászon átmenő gépjármű forgalom környezeti terhelése'.

A Budakalász Önkormányzata megbízásából 
Budakalász területén végzett ultrafinom 
részecskeszám mérés értékelése – 
2020.01.29. 
A mérés célja 
Budakalász területén első sorban a fűtési és közlekedési eredetű ultrafinom részecske szennyezettség 
megállapítása, több mérés alapján. 
Előzmények, mérési körülmények 
A mérést a hivatal és a képviselő-testület tagjaival történt egyeztetés előzte meg, ahol rögzítettük a 
mérés célját, a mérési módszert, a hozzávetőleges területi kiterjedését, az útvonal hosszát, hogy mely 
időjárási  körülmények  között  végezzük  a  mérést  és  milyen  formában  értékeljük  a  mért  adatokat. 
Rögzítettük,  hogy  első  sorban  nyugati  és  északi  szélirányok  esetén  végezzük  a  mérést,  hogy  a 
településre érkező levegő háttér szennyezettsége a lehető legalacsonyabb legyen, ne a Budapestről 
érkező  (általában  szennyezett)  légtömeg  szennyezettsége  legyen  az  alap.  Rögzítettük,  hogy 
törekszünk minél hidegebb időjárás mellett mérni, hogy a fűtési eredetű szennyezők jól kimutathatók 
legyenek. Rögzítettük, hogy végzünk egy reggeli mérést, amely a csúcsforgalom közlekedési eredetű 
szennyezőit  mutatja.  Egyeztettük  az  útvonalat,  mely  mentén  a  mérést  elvégezzük,  erről  pontos 
térképet kaptunk a hivatal munkatársaitól. Az első mérési napnak 2020. január 20-át jelöltük ki, 16:00 
órás találkozóval a mérési útvonal kezdetén. 
Alkalmazott műszer, mérési módszer 
A  mérést  a  TSI  P-TRAK  8525  típusú  8525-09130008  gyártási  számú  kondenzációs 
részecskeszámlálóval végeztük 1 másodperces átlagok felhasználásával. A műszer kalibrációja 2018. 
június  1.  A  műszer  mintavételezése  100  mérés/másodperc,  ezeket  átlagolja  tetszés  szerint  1 
másodperc vagy annál hosszabb időtartamra. GPS adatok rögzítésére az OsmAnd 3.5.5 applikációt 
használtuk Huawei P20 Pro telefonon (A-GPS, GLONASS, GALILEO). 
Időjárási viszonyok1 2020.01.20. 
Mérés kezdete: 16.15 
Mérés vége: 18.07 
Légnyomás: 1045,5 hPa (rendkívül magas!) 
Szélirány: NY-ÉNY (induláskor) 
Szélirány: É-ÉNY (Erdőhát u. végén) 
 
1 Az idokep.hu online időjárási térképeiről leolvasva a mérési helyszínen a legközelebbi mérőállomás adatai alapján, 
illetve a szélirány a helyszínen iránytű és a kéményekből távozó füst irányából megállapítva. 

Szélirány: K-ÉK (Zrínyi u.) 
Szélirány: ÉNY (Budakalász Lenfonó) 
Szélsebesség: 3 km/h 
Hőmérséklet: 1 ºC 
Relatív páratartalom: 86% 
Égkép: derült, párás idő 
Csapadék: - 
Időjárási viszonyok2 2020.01.29. 
Mérés kezdete: 16:23 
Mérés vége: 18:15 
Légnyomás: 1009,3 hPa 
Szélirány:ÉNY (induláskor) 
Szélirány: NY (Fürj u.) 
Szélirány: NY-ÉNY (Árok u.) 
Szélirány: NY-ÉNY (Erdőhát u.) 
Szélirány: NY-ÉNY (Erdőhát u.) 
Szélirány: DNY (József A u., Kántor u) 
Szélirány: ÉNY (Pomázi út) 
Szélsebesség: 4-6 km/h 
Hőmérséklet: 2,7ºC 
Relatív páratartalom: 91% 
Égkép: közepesen felhős idő (hidegfront után) 
Csapadék: - 
 
 
2 Az idokep.hu online időjárási térképeiről leolvasva a mérési helyszínen a legközelebbi mérőállomás adatai alapján, 
illetve a szélirány a helyszínen iránytű és a kéményekből távozó füst irányából megállapítva. 


A mérési útvonal 
A mérési útvonal (lásd 1. ábra) a Tanító u. Sport u. kereszteződése mellett az Omszk park parkolójából 
indult  és  a  Pomázi  úti  óvoda  előtt  fejeződött  be.  Érintett  olyan  területeket,  ahol  kizárólag  a  fűtés 
légszennyezése meghatározó, illetve olyan pontokat, ahol a közlekedés domináns, például az Ürömi 
úton az emelkedő miatt. A háttérszennyezettség értékét előzetes számításaink szerint az Erdőhát utca 
- Hegyalja utca sarok, illetve a Zrínyi utca szolgáltatta. A mérési útvonal összesen 8,53 km hosszú. 
1. ábra, az ultrafinom részecskeszám mérés útvonala a GPS által rögzített adatok alapján 
Miért szükséges mérni az ultrafinom részecskéket? 
Az  Egészségügyi  Világszervezet  (WHO)  állásfoglalása 3  szerint  az  ultrafinom  részecskék 4 
koncentrációjára  nem  határozható  meg  olyan  határérték,  amely  alatt  biztosan  nem  károsítják  az 
emberi  egészséget.  Álláspontja  szerint  ezek  a  részecskék  bizonyítottan  rákkeltők.  Belélegezve 
lerakódnak a tüdő legmélyén, ott gyulladást váltanak ki. A részecskék felszínén megtapadó, súlyosan 
egészségkárosító,  gyakran  rákkeltő  anyagok  a  véráramba  is  bekerülnek.  Szív-  és  érrendszeri 
megbetegedéseket (vérrög-képződés révén), asztmát és allergiát is előidézhetnek, agyi trombózist is 
okozhatnak5. Patkánykísérletek szerint az ultrafinom részecskék belső vérzéseket is kiválthatnak a 
tüdőben.  Kutatások  rámutattak,  hogy  a  részecskék  a  levegőből  a  tüdőn  keresztül  közvetlenül  a 
véráramba juthatnak és ott fejtik ki károsító hatásukat, az érfalakon a gyulladásban lévő területeken 
 
3http://whqlibdoc.who.int/hq/2006/WHO_SDE_PHE_OEH_06.02_eng.pdf 
4Lásd angolul: http://en.wikipedia.org/wiki/Ultrafine_particle 
5http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19560508 

rakódnak le.6 
A légszennyező részecskék a növényi pollenek felületére tapadva a polleneket is sokkal agresszívabbá 
teszik, illetve a velük együtt ezek a káros anyagok is bejutnak a szervezetünkbe7. 
Az ultrafinom részecskék (PM2,5) hazánkban évente mintegy 11 970 ember idő előtti elhalálozását 
okozzák  az  Európai  Környezetvédelmi  Ügynökség  2019.  évi  jelentése8 szerint.  Ez  130 000  életév 
elvesztését jelenti évente, tehát aki emiatt a szennyező miatt halálozik el idő előtt, átlagosan 11 évet 
veszít  életéből  az  Európai  Bizottság  által  készíttetett  tanulmány  szerint.  A  PM2,5  okozta 
megbetegedések miatt 2010-ben Magyarországon 2,6 millió munkanap esett ki9. A szennyezés okozta 
kár hazánkban évente a GDP 19%-át éri el a WHO szerint10. Egy átfogó friss nemzetközi tanulmány11 
szerint az idő előtti elhalálozások száma mintegy 30%-al magasabb, 8,9 millió világszerte mint a 
korábbi modellekkel számították, ez különösen a magas szennyezettségi koncentrációkra igaz. Egy 
másik friss tanulmány12 is hasonló eredményre jutott, a WHO módszertan által számításba vett 5 fő 
betegségtípuson felül további megbetegedéseknél és abból következő elhalálozásoknál vizsgálták a 
légszennyezés szerepét. A kutatás Magyarországon 2015-ben 18 567 személy idő előtti elhalálozását 
mutatta ki a légszennyezettség miatt, melynek döntő többsége a finom részecske szennyezés. 
Városi környezetben a részecskék egyik fő összetevője a korom, mely a légkörzéssel a sarkvidékre is 
eljut.  A  jégsapkára  lerakódva  jelentősen  gyorsítja  a  sarki  jégtakaró  olvadását,  és  hozzájárul  az 
éghajlatváltozáshoz13. Ennek közvetett hatása Budapesten nyáron megnövekedett számú hőségnapok 
és egyéb szélsőséges időjárási jelenségek formájában jelentkezik. A hőség Budapesten évi 118-120 
személy idő előtti halálozását és komoly gazdasági károkat okoz14. A fűtési és közlekedési eredetű 
korom  jelentős  üvegházgáz,  úgy  nevezett  rövid  élettartamú  üvegházgáz  (SLCP),  hozzájárul  az 
éghajlatváltozáshoz. Egy gramm levegőben lebegő korom melegítő hatása megfelel egy tonna szén-
dioxidénak15. 
Az  ultrafinom  részecskék  elsősorban  a  fűtésből,  égetésből  (különösen  a  szén,  fa  és  egyéb  szilárd 
anyagok eltüzeléséből), valamint a közlekedésből (elsősorban a dízeljárművekből és a kétüteműekből) 
származnak,  de  nem  elhanyagolható  a  keletkezésükben  az  egyéb  emberi  tevékenységek  során 
használt egyéb nem közlekedési gépek (például a fűnyírók, áramfejlesztők) szerepe sem, valamint 
beltéri források, mint dohányzás, füstölők, gyertyák16. 
Számos  nemzetközi  tanulmány  bizonyítja,  hogy  a  részecskeszám  mérése  jobban  jellemzi  a 
légszennyezés  egészségkárosító  hatását,  mert  a  fajlagos  felülettől  függ  a  részecskéken  hordozott 
egészségkárosító  anyagok  (PAH-ok,  nehézfémek)  mennyisége. Azonos  részecske  tömeg  esetén  a 
 
6Inhaled Nanoparticles Accumulate at Sites of Vascular Disease 
 
http://pubs.acs.org/doi/abs/10.1021/acsnano.6b08551 
7http://www.lelegzet.hu/archivum/1995/07/1240.hpp.html 
8https://www.eea.europa.eu/publications/air-quality-in-europe-2017/at_download/file 
9Cost-benefit Analysis of Final Policy Scenarios for the EU Clean Air Package, Version 2, Corresponding to IIASA 
TSAP Report #11, Version 2a, October 2014, Lásd itt: Table A3.4. Time series: Lost working days to acute PM2.5 
exposure 
http://ec.europa.eu/environment/air/pdf/TSAP%20CBA.pdf 
10http://www.euro.who.int/en/media-centre/sections/press-releases/2015/04/air-pollution-costs-european-economies-
us$-1.6-trillion-a-year-in-diseases-and-deaths,-new-who-study-says 
11Global estimates of mortality associated with long-term exposure to outdoor fine particulate matter 
http://www.pnas.org/content/early/2018/08/28/1803222115 
12 https://academic.oup.com/eurheartj/article/40/20/1590/5372326 
13http://www.nature.com/news/soot-a-major-contributor-to-climate-change-1.12225 
14http://www.met.hu/doc/rendezvenyek/metnapok-2013/P3_Paldy_etal.pdf 
15 http://www.matud.iif.hu/2014/11/12.htm 
16 https://www.youtube.com/watch?v=NHU9qfveQNA 


fajlagos  felület  a  részecskék  méretével  fordítottan  arányos.17 A  tudományos  kutatások  során  arra 
jutottak, hogy a részecskék felülete és mérete összefügg az oxidatív stresszel és a mitokondriális DNS 
károsodásával, az ultrafinom részecskék okozta károsító hatás nagyobb, mint a nagyobb részecskéké, 
különösen magas részecskeszámok esetén.18 
Az adatok értékelésére alkalmazott módszertan 
2. ábra, Hudda et al, ultrafinom részecskeszám 
vizsgálata a Schiphol reptér környezetében 
 
 
17Ultrafine Particle Health Effects, John R. Froines, Ph.D. John R. Froines, Ph.D. ,Southern California Particle Center, 
9. old. 
http://www.aqmd.gov/docs/default-source/technology-research/ultrafine-particles-conference/pre-
conference_2_froines.pdf?sfvrsn=2 
18Ultrafine particulate pollutants induce oxidative stress and mitochondrial damage. Li et al. in Environ Health Perspect. 
2003 Apr;111(4):455-60.  
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1241427/pdf/ehp0111-000455.pdf 


Az eddig általam fellelt, adott útvonal mentén végzett ultrafinom részecskeszám mérések legfeljebb 
színekkel jelölték a szennyezettség értékét. Ilyen kutatás volt a Hudda et al által elvégzett, a holland 
Schiphol reptér ultrafinom részecske szennyezését feltáró vizsgálat19, mely során ugyanezen gyártó 
hasonló  kézi  részecskeszámlálóját  használták,  egy  előre  eltervezett  útvonalon  végeztek  méréseket 
meghatározott  szélirány  mellett  (lásd  2.  ábra).  Ez  az  adatmegjelenítés  azonban  számunkra  nem 
kielégítő,  mert  nem  ad  lehetőséget  interaktivitásra.Más  utat  választottam,  az  adatok  értékelését  a 
részecskeszám és a mérési helyszín együttes értékelésével végeztem el. Az adatok megjelenítésére a 
Mapbox20 alapú  adatvizualizációt,  a  kepler.gl-t21 alkalmaztam. Az  adatok  előfeldolgozása  során  a 
részecskeszámláló által rögzített, másodperc alapú adatbázist összekapcsoltam a GPS által rögzített 
útvonalpontokkal. A GPS alapú mérésnél, ahol több, mint 1 másodperc volt a két útvonal pont közötti 
távolság,  az  általam  készített  Excel  makró  segítségével  1  másodpercenként  átlagolással  köztes 
pontokat számítottam ki, hogy a két adatsor összekapcsolását lehetővé tegyem a közös attribútum, az 
idő alapján. Utána ez az összekapcsolás szintén egy Excel makró segítségével történt. Ezzel minden 
rögzített,  vagy  létrehozott  útponthoz  egy  mérési  adat  kapcsolódik,  tehát  az  útvonal  mentén  1 
másodpercenként rendelkezésünkre áll egy adat, ez nagyjából 50 cm és 1,5 méter közötti felbontást 
jelent. A kepler.gl megjelenítőben a térképen Hexbin (méhsejt-lefedés) alapú rácshálót választottam, 
vonalas adatsorok megjelenítésére ez a legalkalmasabb (lásd 3. ábra). A térképen tetszőleges átmérőjű 
méhsejt  alakú  poligonokat  jelenít  meg  ott,  ahol  a  méhsejt  területe  lefed  a  felületével  valamennyi 
útpontot.  Ezeket  kiválasztott  érték  (esetünkben  részecskeszám)  alapján  ki  lehet  színezni  előre 
3. ábra, Hexbin rácsháló, alatta a kék pontsor az egyes adatpontokat jeleníti meg a térben. 
 
19 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24871496 Environ Sci Technol. 2014 Jun 17;48(12):6628-35. Emissions from 
an international airport increase particle number concentrations 4-fold at 10 km downwind. Hudda et al. 
20 https://www.mapbox.com/ A Mapbox helymeghatározó platform a mobil és az internetes alkalmazások számára, 
online térinformatikai keretrendszer. 
21 https://kepler.gl/ A kepler.gle nyílt forráskódú adatvizualizációs platform, mely nagy méretű adatbázisok 
térinformatikai megjelenítésére és elemzésére alkalmas. 


definiált vagy egyedileg megalkotható tetszőleges színskálával, jelen esetben 11 lépésű zöld-piros 
skálát választottam, a kis értékeket a zöld szín képviseli. A hatszögek a lefedett pontok átlagát jelenítik 
meg. Ezzel a megoldással más időpontokban végzett mérések adatai – amennyiben az útvonalon nem 
változtatunk – azonos hatszög alá esnek, így több mérés egyidejű átlagolása lehetséges. A hatszögek 
magassága  szintén  valamely  adathoz  kapcsolható,  jelen  esetben  a  részecskeszámhoz,  így 
háromdimenziós színes ábrán jelenik meg az érték. 
A 2020. január 20-án mért adatok értékelése 
A  mérésen  a  mérést  végző  személyeken  kívül  Budakalász  Önkormányzatától  Czinke  Zsuzsanna 
önkormányzati képviselő vett részt. A mérési útvonalat 1 óra 52 perc alatt jártuk végig. Az átlagosnál 
kisebb gépjármű járműforgalom volt, bár a Budai úton a Felsővár utcától torlódtak az autók. A Barát- 
és Majdán patak völgyéből szemmel láthatóan áramlott a szilárd tüzelés füstje keleti, délkeleti irányba 
a mérés kezdetén, ezt a magas értékek is mutatnak. A mérés alatt a legalacsonyabb értéket a Majdán-
fennsíkon mértük, 3930 részecskét. Ugyanitt mértük a legmagasabb értéket is, az Erdőhát utcában, 
308 000  részecskét  egy  dízel  autó  hatására.  Összességében  elmondható,  hogy  Budakalász 
belterületén  jelentős,  a  háttér  szennyezettség  kétszerese-tízszerese  értékek  mérhetők,  az  Ürömi  út 
járdáján hússzoros is. 
A 2020. január 29-én mért adatok értékelése 
A Sport utcában a Barát-p hídja után 3 dohányos miatt (is) emelkedett meg a mért részecskeszám. A 
József A. u. végén, a HÉV átjárónál több dohányos mellett mentünk el. Magas értékeket mértünk az 
Ürömi úton közepes forgalom mellett (átlag 20 000 – 130 000 részecskét/cm3), míg a legalacsonyabb 
értékeket az Árok utcában, az ÉNy szél itt Pomáz szennyezését sem hozta, Dolina irányából érkezett 
a  tiszta  levegő  (minimum  érték  1 980  részecske/cm3). A  legmagasabb  érték  218  000  részecskével 
szintén az Ürömi út. Viszonylag magas szennyezettség volt a Telepi óvoda mellett, a háttér 10-szerese. 
A Budai úton és a városközpontban nem volt forgalmi torlódás (csak a József A úton a HÉV átjáróig), 
ennek ellenére magas volt a szennyezettség (fűtési eredetű inkább). 

Javaslataink a méréssel kapcsolatban 
Ezeket a 4. mérés végén tesszük meg. 
Mellékletek 
1.  számú  melléklet:  Budakalasz_2020_01_20_meres_kepler.gl.html,  ez  a  fájl  tartalmazza  a 
kepler.gl adatvizualizációt és a mérési adatokat csv exportálható formában. 
2.  számú melléklet: Budakalasz_2020_01_20_meres_kepek.pdf, ez a fájl tartalmazza a mérés 
során készített fényképfelvételeket. 
3.  számú  melléklet:  Budakalasz_2020_01_29_meres_kepler.gl.html,  ez  a  fájl  tartalmazza  a 
kepler.gl adatvizualizációt és a mérési adatokat csv exportálható formában. 
4.  számú  melléklet:  Budakalasz_2020_01_20-01_29_atlag_meres_kepler.gl.html,  ez  a  fájl 
tartalmazza a két mérés átlagolt értékeinek kepler.gl adatvizualizációját és a mérési adatokat 
csv exportálható formában. 
5.  számú melléklet: Budakalasz_2020_01_29_meres_kepek.pdf, ez a fájl tartalmazza a mérés 
során készített fényképfelvételeket.  
 
A méréseket elvégezte: Lenkei Péter és Marozs Ágnes 
Az értékelést összeállította: Lenkei Péter 
 
Pomáz, 2020.02.06.