Ez a közérdekűadat-igénylés csatolmányának HTML formátumú változata 'A Budakalászon átmenő gépjármű forgalom környezeti terhelése'.

A Budakalász Önkormányzata megbízásából 
Budakalász területén végzett ultrafinom 
részecskeszám mérés értékelése – 
2020.01.20. 
A mérés célja 
Budakalász  területén  első  sorban  a  fűtési  és  közlekedési  eredetű  ultrafinom  részecske 
szennyezettség megállapítása, több mérés alapján. 
Előzmények, mérési körülmények 
A mérést a hivatal és a képviselő-testület tagjaival történt egyeztetés előzte meg, ahol rögzítettük a 
mérés  célját,  a  mérési  módszert,  a  hozzávetőleges  területi  kiterjedését,  az  útvonal  hosszát,  hogy 
mely  időjárási  körülmények  között  végezzük  a  mérést  és  milyen  formában  értékeljük  a  mért 
adatokat.  Rögzítettük,  hogy  első  sorban  nyugati  és  északi  szélirányok  esetén  végezzük  a  mérést, 
hogy  a  településre  érkező  levegő  háttér  szennyezettsége  a  lehető  legalacsonyabb  legyen,  ne  a 
Budapestről érkező (általában szennyezett) légtömeg szennyezettsége legyen az alap. Rögzítettük, 
hogy  törekszünk  minél  hidegebb  időjárás  mellett  mérni,  hogy  a  fűtési  eredetű  szennyezők  jól 
kimutathatók  legyenek.  Rögzítettük,  hogy  végzünk  egy  reggeli  mérést,  amely  a  csúcsforgalom 
közlekedési  eredetű  szennyezőit  mutatja.  Egyeztettük  az  útvonalat,  mely  mentén  a  mérést 
elvégezzük,  erről  pontos  térképet  kaptunk  a  hivatal  munkatársaitól.  Az  első  mérési  napnak  2020. 
január 20-át jelöltük ki, 16:00 órás találkozóval a mérési útvonal kezdetén. 
Alkalmazott műszer, mérési módszer 
A  mérést  a  TSI  P-TRAK  8525  típusú  8525-09130008  gyártási  számú  kondenzációs 
részecskeszámlálóval végeztük 1 másodperces átlagok felhasználásával. A műszer kalibrációja 2018. 
június  1.  A  műszer  mintavételezése  100  mérés/másodperc,  ezeket  átlagolja  tetszés  szerint  1 
másodperc vagy annál hosszabb időtartamra. GPS adatok rögzítésére az OsmAnd 3.5.5 applikációt 
használtuk Huawei P20 Pro telefonon (A-GPS, GLONASS, GALILEO). 
Időjárási viszonyok1 2020.01.20. 
Mérés kezdete: 16.15 
Mérés vége: 18.07 
Légnyomás: 1045,5 hPa (rendkívül magas!) 
Szélirány: NY-ÉNY (induláskor) 
Szélirány: É-ÉNY (Erdőhát u. végén) 
Szélirány: K-ÉK (Zrínyi u.) 
 
1 Az idokep.hu online időjárási térképeiről leolvasva a mérési helyszínen a legközelebbi mérőállomás adatai alapján, 
illetve a szélirány a helyszínen iránytű és a kéményekből távozó füst irányából megállapítva. 



Szélirány: ÉNY (Budakalász Lenfonó) 
Szélsebesség: 3 km/h 
Hőmérséklet: 1 ºC 
Relatív páratartalom: 86% 
Égkép: derült, párás idő 
Csapadék: - 
A mérési útvonal 
A  mérési  útvonal  (lásd  1.  á bra)  a  Tanító  u.  Sport  u.  kereszteződése  mellett  az  Omszk  park 
parkolójából  indult  és  a  Pomázi  úti  óvoda  előtt  fejeződött  be.  Érintett  olyan  területeket,  ahol 
kizárólag a fűtés légszennyezése meghatározó, illetve olyan pontokat, ahol a közlekedés domináns, 
például  az  Ürömi  úton  az  emelkedő  miatt.  A  háttérszennyezettség  értékét  előzetes  számításaink 
szerint  az  Erdőhát  utca  -  Hegyalja  utca  sarok,  illetve  a  Zrínyi  utca  szolgáltatta.  A  mérési  útvonal 
1. ábra, az ultrafinom részecskeszám mérés útvonala a GPS által rögzített adatok alapján 
összesen 8,53 km hosszú. 

Miért szükséges mérni az ultrafinom részecskéket? 
Az  Egészségügyi  Világszervezet  (WHO)  állásfoglalása 2  szerint  az  ultrafinom  részecskék 3 
koncentrációjára  nem  határozható  meg  olyan  határérték,  amely  alatt  biztosan  nem  károsítják  az 
emberi  egészséget.  Álláspontja  szerint  ezek  a  részecskék  bizonyítottan  rákkeltők.  Belélegezve 
lerakódnak  a  tüdő  legmélyén,  ott  gyulladást  váltanak  ki.  A  részecskék  felszínén  megtapadó, 
súlyosan  egészségkárosító,  gyakran  rákkeltő  anyagok  a  véráramba  is  bekerülnek.  Szív-  és 
érrendszeri  megbetegedéseket  (vérrög-képződés  révén),  asztmát  és  allergiát  is  előidézhetnek,  agyi 
trombózist  is  okozhatnak4.  Patkánykísérletek  szerint  az  ultrafinom  részecskék  belső  vérzéseket  is 
kiválthatnak  a  tüdőben.  Kutatások  rámutattak,  hogy  a  részecskék  a  levegőből  a  tüdőn  keresztül 
közvetlenül  a  véráramba  juthatnak  és  ott  fejtik  ki  károsító  hatásukat,  az  érfalakon  a  gyulladásban 
lévő területeken rakódnak le.5 
A  légszennyező  részecskék  a  növényi  pollenek  felületére  tapadva  a  polleneket  is  sokkal 
agresszívabbá teszik, illetve a velük együtt ezek a káros anyagok is bejutnak a szervezetünkbe6. 
Az ultrafinom részecskék (PM2,5) hazánkban évente mintegy 11 970 ember idő előtti elhalálozását 
okozzák  az  Európai  Környezetvédelmi  Ügynökség  2019.  évi  jelentése7 szerint.  Ez  130 000  életév 
elvesztését jelenti évente, tehát aki emiatt a szennyező miatt halálozik el idő előtt, átlagosan 11 évet 
veszít  életéből  az  Európai  Bizottság  által  készíttetett  tanulmány  szerint.  A  PM2,5  okozta 
megbetegedések  miatt  2010-ben  Magyarországon  2,6  millió  munkanap  esett  ki8.  A  szennyezés 
okozta  kár  hazánkban  évente  a  GDP  19%-át  éri  el  a  WHO  szerint9.  Egy  átfogó  friss  nemzetközi 
tanulmány 10  szerint  az  idő  előtti  elhalálozások  száma  mintegy  30%-al  magasabb,  8,9  millió 
világszerte  mint  a  korábbi  modellekkel  számították,  ez  különösen  a  magas  szennyezettségi 
koncentrációkra  igaz.  Egy  másik  friss  tanulmány 11  is  hasonló  eredményre  jutott,  a  WHO 
módszertan  által  számításba  vett  5  fő  betegségtípuson  felül  további  megbetegedéseknél  és  abból 
következő elhalálozásoknál vizsgálták a légszennyezés szerepét. A kutatás Magyarországon 2015-
ben  18 567  személy  idő  előtti  elhalálozását  mutatta  ki  a  légszennyezettség  miatt,  melynek  döntő 
többsége a finom részecske szennyezés. 
Városi környezetben a részecskék egyik fő összetevője a korom, mely a légkörzéssel a sarkvidékre 
is  eljut.  A  jégsapkára  lerakódva  jelentősen  gyorsítja  a  sarki  jégtakaró  olvadását,  és  hozzájárul  az 
éghajlatváltozáshoz 12 .  Ennek  közvetett  hatása  Budapesten  nyáron  megnövekedett  számú 
hőségnapok és egyéb szélsőséges időjárási jelenségek formájában jelentkezik. A hőség Budapesten 
évi  118-120  személy  idő  előtti  halálozását  és  komoly  gazdasági  károkat  okoz 13 .  A  fűtési  és 
közlekedési eredetű korom jelentős üvegházgáz, úgy nevezett rövid élettartamú üvegházgáz (SLCP), 
 
2http://whqlibdoc.who.int/hq/2006/WHO_SDE_PHE_OEH_06.02_eng.pdf 
3Lásd angolul: http://en.wikipedia.org/wiki/Ultrafine_particle 
4http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19560508 
5Inhaled Nanoparticles Accumulate at Sites of Vascular Disease 
 
http://pubs.acs.org/doi/abs/10.1021/acsnano.6b08551 
6http://www.lelegzet.hu/archivum/1995/07/1240.hpp.html 
7https://www.eea.europa.eu/publications/air-quality-in-europe-2017/at_download/file 
8Cost-benefit Analysis of Final Policy Scenarios for the EU Clean Air Package, Version 2, Corresponding to IIASA 
TSAP Report #11, Version 2a, October 2014, Lásd itt: Table A3.4. Time series: Lost working days to acute PM2.5 
exposure 
http://ec.europa.eu/environment/air/pdf/TSAP%20CBA.pdf 
9http://www.euro.who.int/en/media-centre/sections/press-releases/2015/04/air-pollution-costs-european-economies-us$-
1.6-trillion-a-year-in-diseases-and-deaths,-new-who-study-says 
10Global estimates of mortality associated with long-term exposure to outdoor fine particulate matter 
http://www.pnas.org/content/early/2018/08/28/1803222115 
11 https://academic.oup.com/eurheartj/article/40/20/1590/5372326 
12http://www.nature.com/news/soot-a-major-contributor-to-climate-change-1.12225 
13http://www.met.hu/doc/rendezvenyek/metnapok-2013/P3_Paldy_etal.pdf 



hozzájárul  az  éghajlatváltozáshoz.  Egy  gramm  levegőben  lebegő  korom  melegítő  hatása  megfelel 
egy tonna szén-dioxidénak14. 
Az  ultrafinom  részecskék  elsősorban  a  fűtésből,  égetésből  (különösen  a  szén,  fa  és  egyéb  szilárd 
anyagok  eltüzeléséből),  valamint  a  közlekedésből  (elsősorban  a  dízeljárművekből  és  a 
kétüteműekből)  származnak,  de  nem  elhanyagolható  a  keletkezésükben  az  egyéb  emberi 
tevékenységek  során  használt  egyéb  nem  közlekedési  gépek  (például  a  fűnyírók,  áramfejlesztők) 
szerepe sem, valamint beltéri források, mint dohányzás, füstölők, gyertyák15. 
Számos  nemzetközi  tanulmány  bizonyítja,  hogy  a  részecskeszám  mérése  jobban  jellemzi  a 
légszennyezés  egészségkárosító  hatását,  mert  a  fajlagos  felülettől  függ  a  részecskéken  hordozott 
egészségkárosító  anyagok  (PAH-ok,  nehézfémek)  mennyisége.  Azonos  részecske  tömeg  esetén  a 
fajlagos  felület  a  részecskék  méretével  fordítottan  arányos.16 A  tudományos  kutatások  során  arra 
jutottak,  hogy  a  részecskék  felülete  és  mérete  összefügg  az  oxidatív  stresszel  és  a  mitokondriális 
DNS  károsodásával,  az  ultrafinom  részecskék  okozta  károsító  hatás  nagyobb,  mint  a  nagyobb 
részecskéké, különösen magas részecskeszámok esetén.17 
Az adatok értékelésére alkalmazott módszertan 
 
Az eddig általam fellelt, adott útvonal mentén végzett ultrafinom részecskeszám mérések legfeljebb 
színekkel jelölték a szennyezettség értékét. Ilyen kutatás volt a Hudda et al által elvégzett, a holland 
Schiphol reptér ultrafinom részecske szennyezését feltáró vizsgálat18, mely során ugyanezen gyártó 
hasonló  kézi  részecskeszámlálóját  használták,  egy  előre  eltervezett  útvonalon  végeztek  méréseket 
meghatározott  szélirány  mellett  (lásd  2.  ábra).  Ez  az  adatmegjelenítés  azonban  számunkra  nem 
 
2. ábra, Hudda et al, ultrafinom részecskeszám 
14 http://www.matud.iif.hu/2014/11/12.htm 
vizsgálata a Schiphol reptér környezetében 
15 https://www.youtube.com/watch?v=NHU9qfveQNA 
16Ultrafine Particle Health Effects, John R. Froines, Ph.D. John R. Froines, Ph.D. ,Southern California Particle Center, 9. 
old. 
http://www.aqmd.gov/docs/default-source/technology-research/ultrafine-particles-conference/pre-
conference_2_froines.pdf?sfvrsn=2 
17Ultrafine particulate pollutants induce oxidative stress and mitochondrial damage. Li et al. in Environ Health Perspect. 
2003 Apr;111(4):455-60.  
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1241427/pdf/ehp0111-000455.pdf 
18 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24871496 Environ Sci Technol. 2014 Jun 17;48(12):6628-35. Emissions from 
an international airport increase particle number concentrations 4-fold at 10 km downwind. Hudda et al. 



kielégítő,  mert  nem  ad  lehetőséget  interaktivitásra.Más  utat  választottam,  az  adatok  értékelését  a 
részecskeszám és a mérési helyszín együttes értékelésével végeztem el. Az adatok megjelenítésére a 
Mapbox19 alapú  adatvizualizációt,  a  kepler.gl-t20 alkalmaztam.  Az  adatok  előfeldolgozása  során  a 
részecskeszámláló által rögzített, másodperc alapú adatbázist összekapcsoltam a GPS által rögzített 
útvonalpontokkal.  A  GPS  alapú  mérésnél,  ahol  több,  mint  1  másodperc  volt  a  két  útvonal  pont 
közötti  távolság,  az  általam  készített  Excel  makró  segítségével  1  másodpercenként  átlagolással 
köztes  pontokat  számítottam  ki,  hogy  a  két  adatsor  összekapcsolását  lehetővé  tegyem  a  közös 
attribútum, az idő alapján. Utána ez az összekapcsolás szintén egy Excel makró segítségével történt. 
3. ábra, Hexbin rácsháló, alatta a kék pontsor az egyes adatpontokat jeleníti meg a térben. 
Ezzel  minden  rögzített,  vagy  létrehozott  útponthoz  egy  mérési  adat  kapcsolódik,  tehát  az  útvonal 
mentén 1 másodpercenként rendelkezésünkre áll egy adat, ez nagyjából 50 cm és 1,5 méter közötti 
felbontást  jelent.  A  kepler.gl  megjelenítőben  a  térképen  Hexbin  (méhsejt-lefedés)  alapú  rácshálót 
választottam,  vonalas  adatsorok  megjelenítésére  ez  a  legalkalmasabb  (lásd  Hiba!  A  hivatkozási 
forrás nem található.
). A térképen tetszőleges átmérőjű méhsejt alakú poligonokat jelenít meg ott, 
ahol  a  méhsejt  területe  lefed  a  felületével  valamennyi  útpontot.  Ezeket  kiválasztott  érték 
(esetünkben  részecskeszám)  alapján  ki  lehet  színezni  előre  definiált  vagy  egyedileg  megalkotható 
tetszőleges  színskálával,  jelen  esetben  11  lépésű  zöld-piros  skálát  választottam,  a  kis  értékeket  a 
zöld szín képviseli. A hatszögek a lefedett pontok átlagát jelenítik meg. Ezzel a megoldással más 
időpontokban  végzett  mérések  adatai  –  amennyiben  az  útvonalon  nem  változtatunk  –  azonos 
hatszög  alá  esnek,  így  több  mérés  egyidejű  átlagolása  lehetséges.  A  hatszögek  magassága  szintén 
valamely adathoz kapcsolható, jelen esetben a részecskeszámhoz, így háromdimenziós színes ábrán 
 
19 https://www.mapbox.com/ A Mapbox helymeghatározó platform a mobil és az internetes alkalmazások számára, 
online térinformatikai keretrendszer. 
20 https://kepler.gl/ A kepler.gle nyílt forráskódú adatvizualizációs platform, mely nagy méretű adatbázisok 
térinformatikai megjelenítésére és elemzésére alkalmas. 


jelenik meg az érték. 
A 2020. január 20-án mért adatok értékelése 
A  mérésen  a  mérést  végző  személyeken  kívül  Budakalász  Önkormányzatától  Czinke  Zsuzsanna 
önkormányzati  képviselő  vett  részt.  A  mérési  útvonalat  1  óra  52  perc  alatt  jártuk  végig.  Az 
átlagosnál  kisebb  gépjármű  járműforgalom  volt,  bár  a  Budai  úton  a  Felsővár  utcától  torlódtak  az 
autók. A Barát- és Majdán patak völgyéből szemmel láthatóan áramlott a szilárd tüzelés füstje keleti, 
délkeleti irányba a mérés kezdetén, ezt a magas értékek is mutatnak. A mérés alatt a legalacsonyabb 
értéket a Majdán-fennsíkon mértük, 3930 részecskét. Ugyanitt mértük a legmagasabb értéket is, az 
Erdőhát  utcában,  308 000  részecskét  egy  dízel  autó  hatására.  Összességében  elmondható,  hogy 
Budakalász belterületén jelentős, a háttér szennyezettség kétszerese-tízszerese értékek mérhetők, az 
Ürömi út járdáján hússzoros is. 
Javaslataink a méréssel kapcsolatban 
Ezeket a 4. mérés végén tesszük meg. 
Mellékletek 
1.  számú  melléklet:  Budakalasz_2020_01_20_meres_kepler.gl.html,  ez  a  fájl  tartalmazza  a 
kepler.gl adatvizualizációt és a mérési adatokat csv exportálható formában. 
2.  számú melléklet: Budakalasz_2020_01_20_meres_kepek.pdf, ez a fájl tartalmazza a mérés 
során készített fényképfelvételeket. 
 
A méréseket elvégezte: Lenkei Péter és Marozs Ágnes 
Az értékelést összeállította: Lenkei Péter 
 
Pomáz, 2020.01.28.