„MI LUDASUNK” GAZDASÁGFEJLESZTÉSI TERV 2019-2024.
1. melléklet a 88/2015. (IV.29.) Kt. határozathoz
LUDAS KÖZSÉGI ÖNKORMÁNYZAT
2019-2024. ÉVEKRE SZÓLÓ
„MI LUDASUNK” GAZDASÁGFEJLESZTÉSI TERV
2020.04.29.
Ludas
1
„MI LUDASUNK” GAZDASÁGFEJLESZTÉSI TERV 2019-2024.
1. Pénzügyi és gazdasági feltételek
A „Mi Ludasunk” Gazdasági Program a település vezetői részére helyi szinten
meghatározza mindazon célkitűzéseket, feladatokat, amelyek a költségvetési
lehetőségekkel összhangban, a pályázati lehetőségeket maximálisan kihasználva, a helyi
társadalmi, környezeti, gazdasági adottságok átfogó figyelembevételével az
önkormányzat által nyújtandó kötelező és önként vállalt feladatok biztosítását,
fejlesztését szabályozzák.
A jogszabályi környezet, a települési önkormányzat az adójellegű bevételeinek
folyamatos és drasztikus csökkenése, a nyertes európai uniós és költségvetési pályázatok
megvalósításához szükséges „önrész” pénzeszközök, a Ludasi Kisiskola újranyitása a
Startmunka-mintaprogram által megtermelt anyagi és nem anyagi javak mind-mind
olyan tényezők, amely befolyásolták az elmúlt évek költségvetési pozícióit és
hangsúlyosan kihatnak a következő évekre egyaránt.
2. A jelen gazdasági pozíciókat meghatározó folyamatok áttekintése
2013. évtől az önkormányzati feladatellátás, ezzel együtt a finanszírozási rendszer is
alapjaiban változott meg. A korábban az önkormányzatok által ellátott feladatok egy
része az államhoz került. Ehhez igazodóan a feladatellátást szolgáló, eddig az
önkormányzatoknak átengedett források nagyobb része, illetve egyéb, feladathoz
szorosan nem kötődő támogatások tekintetében is megteremtésre került a feladatok és
források telepítésének egységessége.
A változásokkal párhuzamosan, a megmaradó feladatok tekintetében a
forrásszabályozás átalakítása sem maradhatott el. Új finanszírozási struktúra került
kialakításra, mely elszakadt az eddigi jellemzően normatív támogatási rendszertől. E
szempontból kiemelkedő szerepe van az ágazati feladatok újra meghatározásának, a
kötelező önkormányzati feladatok és helyi közügyek szétválasztásának.
Az önkormányzati szervek által ellátott államigazgatási feladatok struktúrája átalakult, a
hatáskörök egy része a 2013. január 1-jétől létrejött járási kormányhivatalokhoz került. E
módosítások célja az volt, hogy a korábbinál korszerűbb és hatékonyabb hatósági
ügyintézés történjen, megszüntetve ezzel a korábban létező túlzottan bürokratikus, lassú
és töredezett struktúrát. Az ASP-rendszer először részleges, majd teljes kiépülésével új
szintre emelték az önkormányzati ügyintézést, amely jelenleg egy zárt, kezelői-
azonosítókkal, továbbá időbélyegzővel ellátott, minden tevékenységet pontosan naplózó
2
„MI LUDASUNK” GAZDASÁGFEJLESZTÉSI TERV 2019-2024.
rendszerré nőtte ki magát, amely nem utolsó sorban teret és informatikai lehetőséget
enged az elektronikus ügyintézésnek is.
A településen felmenő rendszerben újraindult közoktatás új rendszere a
feladatellátásban függetlenítette az oktatás színvonalát a települések pillanatnyi anyagi
helyzetétől. A szakmai működtetés állami feladattá vált, az önkormányzatok
kötelezettsége az üzemeltetési kiadások finanszírozására szűkült. Ludas Községi
Önkormányzat esetében a 2018. évben felújított közintézmények üzemeltetési költségei
nagymértékben csökkentek az alkalmazott energetikai felújításoknak hála, igaz mindez
az önkormányzat és az óvoda épületének 2019. évi fejlesztésére egyaránt.
A korábbi kiadásokhoz képest tehát a jelentősebb forrás-felszabadulást három tényező
alakította, egyrészt a közoktatási intézmény működtetéshez szükséges forrásigény
nagymértékben alul maradt attól, amelyet a kihasználatlan „egykori iskolaépület”
állapotmegőrző működtetését fel kellett az önkormányzatnak használnia, másrészt az
óvodai és önkormányzati épületfenntartás költségnemének csökkenése egyaránt
hozzájárulnak a gazdasági egyensúly biztonságos fenntartásában.
Alapvető koncepcióként jelent meg a korábbi közfoglalkoztatási-finanszírozási
tervekben az az elv, hogy a finanszírozási modellek átstrukturálásával megnyíljon a
lehetőség a korábban az adósságot újratermelő alrendszerek fenntartható működtetésére.
Ebből adódóan a közfoglalkoztatási programok egy sajátságos formája a Startmunka-
mintaprogram jelent meg a szociális földprogramok alapjain, amelyek azokat a
értékteremtő, munkahelyteremtő lehetőségeket, tevékenységeket támogatják csak és
kizárólag, amelyek önellátásra, azaz akár pályázati forrásokon túli működésre képesek,
életképessé válhatnak a munkaerőpiacra. A 2020. január 1-i meghatározás szerint
ezeknek a programoknak a végső állomása a start szociális szövetkezetek lehetnek.
Egyedül a Startmunka-mintaprogramok teremtik meg önkormányzatok részére a
lehetőséget - háttérintézményi bevonása nélkül -, hogy gazdasági tevékenységből
eredményük származhasson. Ludas Községi Önkormányzat esetében az értékteremtő és
forrásteremtő mezőgazdálkodás minden költsége elszámolásra került a 2015-2019. évi
pályázatokban, azaz az önkormányzat részére ezen lehetőségek közvetlen bevételi
forrásokat teremtettek, amelyek a költségvetés egyensúlyának fenntartásához
létfontosságúak voltak eddigiekben.
A helyi adók - így az iparűzési adó - rendszerét a finanszírozás átalakítása nem érintette.
Az ebből származó bevétel továbbra is teljes egészében az önkormányzatok saját
bevétele maradt, és helyben járul hozzá a feladatokhoz. Településünk esetében az MVM
tulajdonba került Mátrai Erőmű Zrt. az utóbbi években egyre kevesebb ipari termelést
jelentett le közigazgatási területünkön belül, amelyet jellemzően utóellenőrzés
formájában – a valós adatainak megfelelően – tovább csökkentett, az Erőmű mindezen
3
„MI LUDASUNK” GAZDASÁGFEJLESZTÉSI TERV 2019-2024.
tevékenysége az iparűzési adó folyamatos és drasztikus csökkenését okozza a
tapasztalatban.
A
„Magyarország helyi önkormányzatairól” szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény szerint az
addigi jövedelemkülönbség mérséklés helyett, az átalakított támogatási rendszer egésze,
benne pedig elsősorban az általános támogatás segíti hozzá az önkormányzatokat az
egyenlő esélyű feladatellátáshoz. Az általános támogatás lényege, hogy a települési
önkormányzatok az új önkormányzati törvényben meghatározott, célzott támogatással
nem támogatott feladataihoz kapcsolódóan a helyi adók beszámításával biztosít a
központi költségvetés támogatást. Az új rendszer finom hangolása 2014 és 2015 években
folytatódott, a hátrányos helyzetű térségek területi kiegyenlítésére, a beszámítási
rendszer bővítésével. A rendszer során az - egy állandó lakcímmel rendelkező lakosra
eső – iparűzési adóerő-képességet veszik jellemzően figyelembe, amely esetben Ludas
még nem tartozik bele a hátrányos helyzetű települések körébe, ez azt eredményezi,
hogy költségvetésében alacsonyabb intenzitással jut csak állami, feladatfinanszírozási
támogatáshoz, mint hátrányos helyzetű társai. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy az
önkormányzati működés biztosításának fenntartása több önerőt igényel, mint a
„kedvezményezett településekről besorolásáról és a besorolás feltételrendszeréről” szóló
105/2015. (IV. 23.) Korm. rendeletnek megfelelő települések esetében.
Az elmúlt években alkalmazott jogszabályváltozások, önkormányzati tevékenységek
szemléltetik azt, hogy az önkormányzatunk gazdasági feltételei milyen változásokon
mentek keresztül a közigazgatási reform és stabilitási törvény tükrében.
3. Fejlesztési lehetőségek bemutatása
3.1.
A korábbi/meglévő lehetőségek bemutatása a „Mi Ludasunk”
gazdaságfejlesztési terv részeként
Magyarország a számára 2014-2020 között elérhető uniós források felhasználását
operatív programok keretében valósította meg, amelyből a programozási időszak alatt 10
darab volt. Ludas település szempontjából ezek közül a TOP (Településfejlesztési
Operatív Program), a VP (Vidékfejlesztési Operatív Program), továbbá a KEOP
(Környezet és Energia Operatív Program) voltak azok, amelyekben pályázott a
településvezetés, hogy azokat az évtizedek óta elmaradt infrastrukturális hátrányokat
ledolgozhassa, amelyek egy XXI. századi, önmagát fenntartani szándékozó település
életében már alapvető szükségletnek minősülnek. A fentiek alapján csatornafejlesztés,
épületkorszerűsítések, épületépítések, eszközbeszerzések valósultak/valósulnak meg,
4
„MI LUDASUNK” GAZDASÁGFEJLESZTÉSI TERV 2019-2024.
amelyek nagymértékben növelik a települési önkormányzat, a település által nyújtott
szolgáltatások minőségének megítélését. VP pályázatnak hála – ugyan hatósági
engedélyek okán csúszással –de őstermelői piac létesül településünkön. TOP5.3.1- „Helyi
identitás és kohézió pályázat keretében” a megújult létesítmények és kültéri
rendezvényhelyszínek bevonásával a lakosság által már közvetlenül is érzékelhető
fejlesztés valósulhat meg a 2019-2022. időszakban, amelynek végeztével – az
elképzelések szerint – jelentősen javul a település felé mutatott lojalitás. A
programelemek között új szolgáltatási intézmények kialakítása, működtetése, új
rendezvényhelyszínek létrehozása és fenntartása, továbbá 3 éven keresztüli
programfejlesztés és megvalósítás vár az önkormányzatra, továbbá konzorciumi
partnerére a helyi székhelyű szociális szövetkezetre.
Ugyanezen időszakban kiemelkedő gazdasági, pályázati lehetőségekhez jutott az
önkormányzat a szociális szövetkezetnek hála, ez pedig nem más, mint a
Belügyminisztérium (BM) által meghirdetett Startmunka-mintaprogram, ahol már
szociális szövetkezeti tagsághoz, szociális szövetkezeti foglalkoztatáshoz, esetlegesen
szociális szövetkezet alapításához kötik a pályázás feltételeit. Az önkormányzat
megvásárolta a „régi TSZ” tanya egy 0,6 ha – os parcelláját, rajta egy 300 m2 hasznos
területtel rendelkező gazdasági épülettel, ahol megkezdte a korábbi baromfitenyésztés
finomítását, nagyüzemmé fejlesztését. A programok az önkormányzat valamennyi
mezőgazdasági tevékenységét teljes mértékben fedezték, biztosították továbbá a
közétkeztetéshez szükséges zöldség, gyümölcs és húskészleteket egy részét, sőt
folyamatos, értékteremtő munkahelyeket teremtettek. A települési önkormányzat, az
önkormányzat és szövetkezet párosa, konzorciuma kiemelt figyelemmel kísértetik a BM-
ből, 2020. évben már két nagy értékű mintaprogramban vehet részt, amelyben
telepfejlesztés, telepépítés, mini-rakodó beszerzés egyaránt szerepel. Az elmúlt
időszakban ezen pályázati forrás több mint 100 millió forint fejlesztési lehetőséget
biztosított/biztosít (beleértve az a 2020-ban megvalósuló fejlesztéseket is)
településünkön, ezzel egyidejűleg az elmúlt években legalább évi 2000e Ft jövedelmet
termelt az önkormányzat részére. Ezeknek a mintaprogramoknak egy részét az
önkormányzat visszaforgatni köteles, egy részét hasznosíthatja saját költségvetésében.
A 105/2015. (IV. 23.) Korm. rendeletnek hatálya alá nem tartozó önkormányzatként,
továbbá közös önkormányzatban résztvevő, de nem gesztor településként gesztori
engedély és hozzájárul nélkül számos közvetlen Belügyminisztériumi pályázattól elesett
településünk, egyedül a rendkívüli önkormányzati támogatás (REKI) és (ÖNHIKI),
kiegyenlítő bérrendezési támogatás, szociális célú tüzelőanyag, téli rezsicsökkentés
pályázatokban vehetett és vett is részt településünk, amely szintén közvetlen pénzügyi
forrásokat és további lehetőségeket teremtettek részünkre. Ezeket a jövőben is
fenntartani és kihasználni szándékozunk.
5
„MI LUDASUNK” GAZDASÁGFEJLESZTÉSI TERV 2019-2024.
A 2019. évben megjelent MFP kiírások számtalan olyan kisebb pályázati konstrukciót
tartalmaznak, tartalmaztak, amelyek megkönnyíthetik lakosaink életvitelét, szebbé,
élhetőbbé tehetik Ludas települést. Ezek közül a súlyos elmaradásnak számító közösségi
ház épületének több-lépcsős beruházását kezdte meg a település, 2020-ban elindulhat a
falugondnoki szolgálat, amelyhez gépkocsit is nyert településünk, óvodai és játszótéri
eszközök beszerzésére nyílik lehetőségünk, továbbá rekortán foci, kosár- és futópálya
épül településünkön, amely kiegészíti és bővíti a szabadtéri lehetőségeket. A Magyar
Falu Program kapcsán meg kell említeni, hogy az elkövetkezendő évek –
önkormányzatok számára – legkiemelkedőbb pályázatává nőheti, fogja kinőni magát,
mégpedig azért, mert a Széchenyi2020 költségvetési ciklus 2020. dec. 31-i nappal bezárul.
A következető 2021-2027 –es időszakra vonatkozó operatív programok megérkezése
2023-ra várható az előzetes tapasztalatok alapján.
3.2. A potenciális lehetőségek bemutatása a „Mi Ludasunk”
gazdaságfejlesztési terv részeként
Az EU2020-at követő kohéziós stratégia a gazdaságfejlesztésre helyezi már a hangsúlyt a
Széchenyi2020-at követő operatív programok esetében már előzetes egyeztetésen van a
jövőben alkalmazott 3 operatív program, amelyek az alábbi területeket fogják
lehatárolni:
1. Humánerőforrással foglalkozó operatív program
2. Egy települési, térségi infrastruktúrafejlesztéssel foglalkozó operatív program
3. Kis és középvállalkozásokkal foglalkozó operatív program
A prioritások a jövőben is megegyeznek az európai unió által korábban meghatározott
11 prioritással, alapvető infrastruktúra fejlesztése, károsanyag-emisszió kibocsátás,
intézménykapacitás-fejlesztése, társadalmi fejlesztések, K+F+I stb.
Ludas Községi Önkormányzat a korábbi településfejlesztési feladatok mellett a
következő
ciklusban
a
közlekedési
infrastruktúra
fejlesztésére,
gazdaságfejlesztési feladatokra helyezi a hangsúlyt.
A gazdaságfejlesztés az Önkormányzat nem kötelezően ellátandó feladatai közé tartozik,
de településünk későbbi működésének fontos láncszeme, hogy Magyarország
Kormányához hasonlóan a gazdaságfejlesztés okozta hasznos következményekre
hagyatkozva, többletjövedelemre számítva (iparűzési adótöbblet), helyi munkahelyek
6
„MI LUDASUNK” GAZDASÁGFEJLESZTÉSI TERV 2019-2024.
létesülésére számítva határozzuk meg gazdaságfejlesztési tervünket. Ezzel a
megközelítéssel biztosítható településünk lélekszámbéli növekedése, gazdasági és
lakosainak életszínvonalbeli javulása.
A gazdaságfejlesztési programban prioritásként és kiemelt fejlesztési ágként jelenik a
helyi vállalkozások alapításának és betelepülésének ösztönzése, továbbá a már működő
vállalkozások információval és pályázati közreműködéssel történő megsegítése. A
különböző kapacitásnövelő fejlesztések hozzájárulnak a munkahelyek helybéli
megteremtéséhez, ezzel a helybéli szakemberek helyben kerülhetnek alkalmazásra, vagy
képzett szakemberek települhetnek be településünkre.
A gazdaságfejlesztésnél megemlítendő tény az önkormányzattal együtt dolgozó, ámde
annak NEM HÁTTÉRINTÉZMÉNYE, azaz a helybéli szociális szövetkezet helyzete. A
szociális szövetkezet tevékenysége által a település valamennyi település-fenntartással
kapcsolatos feladata elvégzésre kerül, másrészt jövedelmező működő adótöbblethez
juttatja az önkormányzatot, harmadrészt a szövetkezet a csaknem minden jövőbeni
operatív programra benyújthatja – saját működéséből és jogi lehetőségéből adódóan –
pályázati anyagait, az önkormányzattal szemben, amely részére a településfejlesztési
program, továbbá a Magyar Falu Program és egyes közvetlen BM-es pályázatok
nyújtanak majd fejlesztési lehetőséget. A szociális szövetkezeten keresztül, vagy annak
közreműködésével megvalósított pályázatok nagymértékben szélesítik az önkormányzat
lehetőségeit a helyi fejlesztések meghatározása és megvalósítása során.
A Belügyminisztérium jelenlegi álláspontja, hogy a közfoglalkoztatás – minden jelenlegi
gazdasági recesszió és vírushelyzet ellenére is – 2022-i évvel kivezetésre kerül, az
önkormányzatokkal együtt dolgozó szervezeteket a Start programokat folytató
szervezeteket – jelenlegi álláspont szerint – a start szociális szövetkezetekben és azok
hálózatosodásában képzelik el.
4. „Mi Ludasunk” gazdaságfejlesztési terv célkitűzései
A „Mi Ludasunk” gazdaságfejlesztési terv alapvetően 4 prioritás tengelyén határozza
meg a megvalósítandó tevékenységeket a közeljövőre és a távlati időszakokra
vonatkozóan. A gazdaságfejlesztési megközelítés alapvető szemlélete az, hogy „valamit-
valamiért”, azaz meg kell teremteni a kiemelkedő gazdálkodáshoz szükséges valami
erőforrást. Gondolunk itt a humánerőforrásra, az infrastrukturális erőforrásokra,
továbbá a potenciális fejlesztési lehetőségek kérdésére. Célunk, hogy egy olyan komplex
és mind a lakosság, mind az Önkormányzat, mind a vállalkozások számára olyan
7
„MI LUDASUNK” GAZDASÁGFEJLESZTÉSI TERV 2019-2024.
lehetőségeket, szolgáltatásokat dolgozzunk ki, amelyek a jövőben potenciális célponttá
tehetik településünket.
A prioritások ennek megfelelően az alábbiak szerint alakulnak:
1. Közlekedési infrastruktúra fejlesztése
2. Szociális és közintézményi szolgáltatások fejlesztése
3. Humánerőforrás fejlesztése
4. Települési identitás kialakítása
A meghatározott fejlesztések a gazdaságfejlesztésen túl hozzájárulnak a
településidentitás, társadalmi kohézió, továbbá a településküllem minőségének
javulásához, munkahelyteremtéshez, továbbá a helyi lakosság élethosszig tartó
tanulásának, átképzésének javításához.
4.1. Közlekedési infrastruktúra fejlesztése:
4.1.1. Utak karbantartása, felújítása:
Az önkormányzati épületek korszerűsítését fejlesztését követően, továbbá a csatorna-
beruházás befejezésével egyidejűleg rendkívül fontos prioritás a települési utak
felújítása, meglévő útfelületek újraaszfaltozása új „brit” aszfaltozási modell alapján.
A megnevezett modell a már meglévő, hibás útfelület újrahasznosításával, annak
megerősítésével, új futófelület ellátásával biztosítja a hétköznapi élethez szükséges
minőséget, azonban a hagyományos eljárásokhoz képest töredék költségen.
4.1.2. Vízelvezető-rendszerek
és
járdafelületek
kiépítése,
korszerűsítése
Az önkormányzat szorgalmazza a csatorna-beruházást követően az új útfelületek
kialakításával egyidejűleg, vagy azt követően a vízelvezető – rendszer karbantartását,
lehetőség szerinti felújítását. Ideális esetben a vízelvezető rendszer mederlapokkal
kerülhet kialakításra, amelyeket a szociális szövetkezet pályázat útján hozhat létre. A
vízelvezető-rendszerek karbantartásával, felújításával egyidejűleg megvalósulhat a
járdafelületek hosszú ideje elmaradt korszerűsítése, új járdafelület létrehozása. A
megnevezett fejlesztésekre a jelenleg hatályos pályázati kiírások szerint alapanyag-
költségtámogatást szerezhet az önkormányzat, amelynek kapcsán a szövetkezet a
rendelkezésre álló – beszerzendő gépeken – legyárthatná azokat.
8
„MI LUDASUNK” GAZDASÁGFEJLESZTÉSI TERV 2019-2024.
4.1.3. Közterületek felújítása
Az útfelújításokkal párhuzamosan vagy azokat követően a települési önkormányzat
tulajdonában álló közterületek megújulhatnak, rajtuk érdemi változások mehetnek
végre, amennyiben erre vonatkozó pályázati felhívás érkezik valamely program
keretében. Úgy gondoljuk, hogy az egységes, modern településkép kialakításához
nélkülözhetetlenek a közterületek, közparkok megfelelő minőségű fejlesztései,
gondolunk itt a Tarródy-park, Beökönyi-park, továbbá a Búcsú-tér kiépítésére,
buszmegállók felújítására.
4.1.4. Zöldterület-kezelés, közterület karbantartás
Több és jobb minőségű parkot, virágágyat és zöldterületet alakítunk ki. A közterületek
fenntartásában érvényesítjük a rendszeresség, gondoskodás és takarékoskodás elvét. A
sikeres utcafásítási „egy család egy fa” akció programot alakítunk ki, amely hozzájárul a
felújított út, vízelvezető, járda területek újrazöldítéséhez, szépítéséhez, ezzel
hozzájárulva egy egységes és pozitív településkép kialakításához.
4.2. Szociális és közintézményi szolgáltatások fejlesztése
4.2.1. Közintézmények fejlesztése
Önkormányzatunk szorgalmaz valamennyi elképzelést, amely a települési lakosok
közszolgáltatásához, szociális és kulturális intézményi szolgáltatások elérhetőségének
lehetőségeit javítják.
Ennek megfelelően a gyermekvállalás valamennyi feltételét megkönnyíteni
szándékozunk, továbbá meg kívánjuk teremteni azokat a modernkori feltételeket,
amelyek ahhoz szükségesek, hogy a gyermekvállalást követően a helybéli lakosok minél
hamarabb ismételten el tudjanak helyezkedni a munkaerőpiacon.
4.2.2. Bölcsődefejlesztés:
9
„MI LUDASUNK” GAZDASÁGFEJLESZTÉSI TERV 2019-2024.
Szándékunk, hogy Ludason bölcsődét hozzunk létre, ezzel a lakosok és a potenciálisan
betelepülni szándékozó vállalkozásoknak biztosítani tudjuk ezt a mára csaknem
alapvető szolgáltatást.
4.2.3. Óvodafejlesztés:
Óvodai bővítéssel, felújítással igyekeztünk a jövőre vonatkozóan is közkedveltté tenni
óvodánkat, amelynek kapcsán a 2020-ban befejező pályázat során sportszobát,
fejlesztőirodával bővítettünk intézményünket. A 2020-as év születési és kapacitásbeli
számadatai azt mutatják, hogy további új csoportszoba építése válhat szükségessé a
túljelentkezést követően. Erre vonatkozóan a pályázati lehetőségek határolják be a
fejlesztés megvalósíthatóságát.
4.2.4. Közoktatás-fejlesztése:
Ugyan a közoktatás szakmai megvalósítása minden esetben az állami szereplő
feladatköre, azonban a működés helyszínéül szolgáló létesítmény üzemeltetése –
megegyezés alapján – az önkormányzatra hárul. Ennek megfelelően TOP-program
keretében megvalósult az energetikai és elektronikai korszerűsítés, azonban belső
felújításra – költségvetésbeli megszorítások végett – korlátozottan nyílt lehetőségük. A
közoktatáson túli fejlesztést „TANODA-programot” megvalósító Ludasi Kisiskolásokért
Alapítvány közreműködésével úgy véljük fejleszteni szükséges a Ludasi Kisiskolát
egyaránt. A településvezetés által elvárt és megvalósítani kívánt alsó tagozat, továbbá az
alsó tagozat fenntartásához és működtetéséhez szükséges fejlesztéseket, fejújításokat
kívánunk végrehajtani, mint mosdófelújítás, szertár és tornaszoba kialakítása, építése,
iskolaudvar rehabilitációja
4.2.5. Közintézményi szolgáltatások fejlesztése
Településünknek sajnos nem adatott meg, hogy közösségi háza legyen, egy időszakban
az újranyitott iskola épülete látta el ezen feladatot, azonban új funkciójával egy közösségi
ház építése, kialakítása vált szükségszerűvé.
A fejlesztés helyszíne a Kolozsvári úton, azaz csaknem a faluközpontban elhelyezkedő
régi „ÁFÉSZ-épület” lett. 2020-ban megkezdődött az első épületrész, mint
klubhelyiségek, továbbá a mozgássérült mosdó és koedukált mosdóhelyiségek
kialakítása, az elkövetkezendő évek feladata, hogy folytatódjon a Magyar Falu
Programból elindított fejlesztés, létrejöhessen a klubhelyiségek mellett egy nagyterületű,
10
„MI LUDASUNK” GAZDASÁGFEJLESZTÉSI TERV 2019-2024.
egybenyitható, vagy egyterű színháztér, ahol előadások, rendezvények megtartására
nyílik lehetősége a településnek és valamennyi lakójának.
Ugyanezen épületegyüttesben kerülne elhelyezésre a most rendkívül frekventált
elhelyezkedésű könyvtár, amely megújult helyen, megújult szolgáltatásokkal tudná
érdekesebbé, izgalmasabbá tenni a fiatalok számára is a könyvtári szolgáltatásokat.
Az épületegyüttesen kívül a jelenlegi helyszínen kültéri rendezvények, családi
rendezvények megtartására alkalmas helyszínt kívánunk létrehozni, padokkal,
bográcsozóval, kemencével, hogy a lakosok akár kellemes délutánokat is együtt
tölthessenek, hétvégekre, rendezvényekre kikérhessék infrastruktúránkat.
Az orvosi rendelő, továbbá „régi-könyvtár” épületének felújítását, energetikai és
elektronikai korszerűsítését szorgalmazza a településvezetés, amelynek kapcsán a
valamely betegséggel küzdő lakosság egy megújult belső és külső felújítást követően
korszerű és szép környezetben veheti igénybe az egészségügyi szolgáltatásokat.
Az orvosi rendelő mellett található „régi-könyvtár” épület felújítása egyaránt fontos
prioritása az önkormányzatnak, révén, hogy az őstermelői piac kialakításának helyszíne
megegyezik az épület helyszínével, így annak felújítása pozitív képet alkothat
településünkről. Az épület jövőbeni felhasználása kapcsán a korábbi lakossági
igényfelmérés alapján egy sportolásra és fitnesz-tevékenységekre alkalmas úgynevezett
„egészségház” jöhet létre. A piac során létrehozandó térkő-felületek és parkolók
elegendő parkolási lehetőséget biztosíthatnak a jövőben, amely a fejlesztés költségeit
csökkenthetik.
4.2.6. Szociális szolgáltatási területek bővítése
4.2.6.1. Falugondnoki szolgáltatás elindítása
A település valamennyi lakosának elismerése, segítése mindenkor kötelezettsége a
településvezetésnek, ennek megfelelően úgy gondoljuk, hogy az időskorú, nagycsaládos,
továbbá valamely körülmények közül nem mobilis lakosok megsegítése nélkülözhetetlen
településünkön. Mindezen tényezők figyelembe vételével határoztunk úgy, hogy a
jogszabály-módosításoknak megfelelő kritériumoknak való megfelelést követően
elindítjuk településünkön a falugondnoki szolgálatot. Ez a fajta megbecsülés rendkívül
kedvező képet fest településünkről a középkorú lakosság szempontjából egyaránt.
11
„MI LUDASUNK” GAZDASÁGFEJLESZTÉSI TERV 2019-2024.
4.2.6.2. Szociális ellátások
Az önkormányzat a szociális törvény alapján önkormányzati rendeletben meghatározott
jogosultsági feltételek mellett meghatározott célokra települési támogatás nyújtását
biztosítja. Ehhez a forrást az önkormányzat mindenkori költségvetésében biztosítani kell,
mivel erre a célra állami normatívát már nem biztosítanak önkormányzatunk részére.
Önkormányzatunk a következő támogatásokat nyújtja a rászorulók részére:
-
lakásfenntartási célú települési támogatás
-
ápolási céllal nyújtott települési támogatás
-
temetési céllal nyújtott települési támogatás
-
gyógyszer-kiadások viseléséhez nyújtott támogatás
-
eseti jelleggel nyújtott rendkívüli települési támogatás
-
meghatározott időszakra nyújtott rendkívüli települési támogatás
-
A fenti támogatásokat továbbra is szeretnénk fenntartani.
Az önkormányzat kiemelt figyelmet fordít a fiatal családokra a szociális biztonság
megtartása érdekében. Sajnos jelentősebb anyagi támogatást önkormányzatunk –
pályázaton kívül – nem tud nyújtani a fiatalok részére, azonban a megújult
önkormányzati intézményekben létrehozni kíván egy ún. „Projektiroda” intézményt,
amely vállalkozások és magánszemélyek részére egyaránt segítséget nyújt pályázatok
lebonyolításában, továbbá pénzügyi közvetítők segítségével helyben nyújt segítő kezet a
CSOK, Babaváró-hitel, fiatal házasok támogatása, autóvásárlási támogatások, lakossági
energetikai felújítások vonatkozásában.
4.2.6.3. Gyermekvédelem
A gyermekek védelméről szóló törvény kimondja, hogy anyagi veszélyeztetettség miatt
egyetlen gyermek sem kerülhet intézeti nevelésbe, ezért a gyermekes családokra egyre
nagyobb figyelmet szükséges fordítani.
Támogatásként – szociális rászorultságuk figyelembe vételével - természetbeni (étkezési
kedvezmény, iskolai kirándulás támogatása) és eseti segélyezésre van lehetőség.
4.3. Humánerőforrás-fejlesztés:
Önkormányzatunk jellemzően a lakosság által közvetetten hasznosítható fejlesztéseket
tud csak megvalósítani, kivételt képez mindez alól a közösségfejlesztő pályázatunk,
12
„MI LUDASUNK” GAZDASÁGFEJLESZTÉSI TERV 2019-2024.
továbbá a közvetlen szolgáltatásokat teljesítő intézmények felújítása, és fejlesztések útján
létrejövő intézmények szolgáltatásai. A lakosság számára közvetlenül is, hétköznapi
életüket megváltoztató képzéseket és rendezvényeket szeretnénk megvalósítani,
amelynek kapcsán az iskolán kívüli tanulás, az öntanítás, élethosszig tartó tanulás
szemlélet szeretnénk velük megismertetni. A programok megvalósítására pályázati
lehetőségekkel az önkormányzat minden bizonnyal nem, ámde a szociális szövetkezet
valószínűsíthetően rendelkezni fog az elkövetkezendő fejlesztési időszakban.
4.4. Helyi identitás fejlesztése:
4.4.1. Közbiztonság helyi feladatai
A vagyon elleni bűncselekmények, a betöréses lopások visszaszorítása és megelőzése
érdekében az elkövetkező időszakban tovább folytatjuk a térfigyelő kamera
hálózat
építését annak érdekében, hogy közintézményeink, parkjaink, továbbá köztereink
állapotának megőrzését biztosítani, a közbiztonságot nagymértékben javítani tudjuk. A
Ludas Biztonságáért Polgárőr Egyesületet a továbbiakban is támogatni kívánjuk
anyagilag, lehetőség szerint bevonni kívánjuk projekttevékenységeinkbe, részükre
rendezvényeinken bemutatkozási és toborzási lehetőséget biztosítunk. Az egyesületben
való közreműködésért valamely közszolgáltatásokban járó kedvezmények kialakítását
tervezzük a polgárőrségben aktív résztvevők számára, hogy érezhessék
mindennapjaikban megbecsülésünk, továbbá mindennapi életünkben betöltött
fontosságuk.
4.4.2. Közvilágítás
Lehetőség szerint célunk a meglévő közvilágítási rendszer energiatakarékos felújítása,
amennyiben erre pályázati lehetőség mutatkozik.
5. Ipartelep kialakítása, fejlesztése
A Rákóczi út, Petőfi Sándor út által körbehatárolt – jelenleg belterületi ingatlanok –
álláspontunk szerint, továbbá a 3-as főút közelségéből adódóan kiemelkedően
alkalmasak ipari parkba történő bevonásra. A meghatározott terület külterületi részén
csaknem 4 ha felhasználatlan terület áll rendelkezésre ipari felhasználásra, belterületi
rész esetében 3 ha. Egy kisméretű ipari park fejlesztése számos olyan közvetlen
vállalkozók számára pozitív fejlesztést vonhat maga után, mint elektromos, víz, és
csatorna-hálózat kialakítása, fejlesztése, kapacitás-bővítése, ipari parkon belül útfelületek
kialakítása, felújítása stb. Az ipari parkba betelepülő vállalkozások nemcsak iparűzési
13
„MI LUDASUNK” GAZDASÁGFEJLESZTÉSI TERV 2019-2024.
adó bevételt jelentenek a település részére, hanem számos új munkahely létrehozásában
is közreműködhetnek.
6. Kiemelt fejlesztések
6.1. Ludasi Szociális Szövetkezet baromfivágóhíd-projektjének
megvalósítása
A ludasi szövetkezet önkormányzatunk egy jelentős külső partnere a pályázatok során,
közreműködik a startmunka-mintaprogramok tervezésében, menedzselésében, a
jövőben felvásárolja és értékesíti a startmunka-mintaprogramokban megtermelt
jószágokat, amely kiszámítható és biztos jövedelmet eredményez az önkormányzat
részére. A szövetkezeti vágóhíd sikeressége felépítését követően megkérdőjelezhetetlen,
hiszen a megyében már nem található működő baromfivágóhíd, ráadásul a BM kijelölte
a szövetkezetet a Szárnyaló gazdaság húsgalamb program országos központi
vágóhídjává is, amelynek kapcsán a szervezet folyamatos és biztos bevételre tesz szert.
Mindezeken kívül a szervezet közreműködni szándékszik a településüzemeltetés
valamennyi feladatában, mint szemétszedés, közterület-karbantartás stb.
6.2. „Szárnyaló gazdaság” húsgalamb program
Önkormányzatunk a szociális szövetkezet részvételével pályázott és nyert a „szárnyaló
gazdaság” húsgalamb programban, amelynek következtében egy galambtelep jön létre.
A húsgalamb értékesítését a Belügyminisztérium végzi, amelynek során a felnevelt
galambok elszállításáért és levágásáért a Belügyminisztérium által erre kijelölt szervezet
felelős. A programban megyénkből egyedül önkormányzatunk és a szövetkezet
együttese vesz részt, a nyertesek száma országos viszonylatban is rendkívül alacsony.
6.3. „Folytassuk együtt” baromfinevelő program
2020-as évben már másodjára kerülhet sor nagy értékű baromfinevelő program
megvalósítására, első évben a „TSZ-telep” egy részét sikerült megvásárolnia a
megvalósítóknak, idén az istálló felújítására, automatizálására, továbbá mini-rakodó gép
beszerzésére kerülhetett sor. A program során a baromfivágóhíd kapacitásainak
megfelelően folyamatosan növelni kívánjuk az élőállat mennyiségét, lehetőleg évi 12.000
– ről évi 30.000-es darabszámra. Tekintettel arra, hogy a program által befolyt
pénzeszköz folyamatos, ráadásul biztos időszaki jövedelmet biztosít az önkormányzat
részére, amelyet részben, vagy egészben visszaforgatni köteles a programba.
14
„MI LUDASUNK” GAZDASÁGFEJLESZTÉSI TERV 2019-2024.
Magyar Falu Program – „Közösségi ház felújítása”
A Kolozsvári úton megtalálható „ÁFÉSZ-telep” közösségi házzá, művelődési házzá,
művelődési centrummá történő átalakítása egy szakaszos, több lépcsőből, több ütemből
és akár több pályázati projektelemből álló – településünk életében – gigaberuházásként
értelmezhető elképzelés, amely kapcsán egy olyan hiánypótló épületegyüttes jöhet létre
amelyet a lakosság, a gyermekek, a baráti körök, az önkormányzat, az egyesületek és
alapítványok mind magukénak, mind közösnek éreznek. A jövőben települési kohézió és
programszervezési, fejlesztési feladatok egyik alapvető lépése az intézményi
infrastruktúra folyamatos fejlesztése, bővítése mind tárgyi, mind szellemi megközelítés
szempontjából.
6.4. TOP-5.3.1 – „Helyi identitás és kohézió Ludas községben”
A XXI. században a változó gazdasági és munkaerőpiaci környezett okán az urbanizációt
immáron felváltani látszik a dezurbanizáció folyamata, amely azt jelenti, hogy a
környékbeli gyárakban és távoli városokban dolgozó, életvitelszerűen lakó emberek
letelepedési szándékkal előszeretettel keresnek vidéki, falu lakóingatlanokat.
Amennyiben a gazdasági és életszínvonalbeli, szolgáltatási és infrastrukturális
feltételeket adottak úgy későbbiekben ezek a betelepülök, amennyiben megszeretik a
ludasi életet, úgy komoly gazdaságfejlesztést tudnak végrehajtani. A korábban végzett
felmérések és lakossági adatfelvételek kapcsán megállapítást nyert, hogy a ludasiak
ugyan nem utasítják el a betelepülőket, azonban nem különösebben fogják keresni
társaságukat sem. A települési kohézió, azaz települési egység kialakulása
szempontjából egymás megismerése, az egymással töltött idő fontossága, mind a már
helyi, mind a beköltöző lakosok szempontjából kiemelkedő. Amennyiben a lakosság
megismeri egymást, keresi egymás társaságát, úgy programjaink, közösségi munkán
alapuló rendezvényeink sokkal sikeresebbek tudnak lenni, a közösségi részvétel a
döntéshozatalban, akár képviseleti - egyesületi és alapítványi oldalon – sokkal
eredményesebb lehet. A lakosok az idő múlásával részt kívánnak venni a település
életében, annak aktív szervezőjévé válhatnak, egymást segíthetik, a nehézségek ellen
közösen lépnek fel és megtanulják szeretni egymást és településünket, ez a „Mi
Ludasunk” Fejlesztési Terv szemlélete.
7.
Összegzés
Önkormányzatunk az előzőekben felsorolt feladatokat magára nézve kötelezőnek ismeri
el. Megalapozottan hisszük azt, hogy jelen gazdasági program megvalósítása esetén
Ludas község társadalmi, gazdasági és szociálpolitikai fejlődése töretlenként biztosított a
ciklus folyamán.
15
„MI LUDASUNK” GAZDASÁGFEJLESZTÉSI TERV 2019-2024.
Szorgalmazzuk a mindenkori önkormányzati vezetőket, hogy a költségvetés-tervezések
esetében minden esetben úgy járjanak el, hogy az önkormányzati költségvetés biztosítani
tudja a pályázatokhoz kötelezően szükséges 20-40%-os önerő mértékét, továbbá felelős
gazdálkodás révén biztosítani tudja a pályázati önerők biztosításához esetlegesen
szükséges hiteltermékek igénybevételét.
Célunk a városban működő gazdasági szervezetek fejlődési, fejlesztési lehetőségeinek
maximális támogatása és a község polgárai számára élhető, szép környezet kialakítása a
21. századi modern infrastruktúrák megvalósítása mellett.
Kelt; Ludas, 2020. év április hónap 29. napján
16