Ez a közérdekűadat-igénylés csatolmányának HTML formátumú változata 'Polgármesteri döntések veszélyhelyzetben'.

„MI LUDASUNK” GAZDASÁGFEJLESZTÉSI TERV 2019-2024. 
 
1. melléklet a 88/2015. (IV.29.) Kt. határozathoz 
 
 
 
 
 
 
 

LUDAS KÖZSÉGI ÖNKORMÁNYZAT 
 
2019-2024. ÉVEKRE SZÓLÓ 
 
 

„MI LUDASUNK” GAZDASÁGFEJLESZTÉSI TERV 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

2020.04.29. 
 
 

Ludas 
 
 


 

„MI LUDASUNK” GAZDASÁGFEJLESZTÉSI TERV 2019-2024. 
 
1.  Pénzügyi és gazdasági feltételek 
 
 
A  „Mi  Ludasunk”  Gazdasági  Program  a  település  vezetői  részére  helyi  szinten 
meghatározza  mindazon  célkitűzéseket,  feladatokat,  amelyek  a  költségvetési 
lehetőségekkel összhangban, a pályázati lehetőségeket maximálisan kihasználva, a helyi 
társadalmi,  környezeti,  gazdasági  adottságok  átfogó  figyelembevételével  az 
önkormányzat  által  nyújtandó  kötelező  és  önként  vállalt  feladatok  biztosítását, 
fejlesztését szabályozzák. 
 
A  jogszabályi  környezet,  a  települési  önkormányzat  az  adójellegű  bevételeinek 
folyamatos és drasztikus csökkenése, a nyertes európai uniós és költségvetési pályázatok 
megvalósításához  szükséges  „önrész”  pénzeszközök,  a  Ludasi  Kisiskola  újranyitása  a 
Startmunka-mintaprogram  által  megtermelt  anyagi  és  nem  anyagi  javak  mind-mind 
olyan  tényezők,  amely  befolyásolták  az  elmúlt  évek  költségvetési  pozícióit  és 
hangsúlyosan kihatnak a következő évekre egyaránt.  
 
2.  A jelen gazdasági pozíciókat meghatározó folyamatok áttekintése 
 
2013.  évtől  az  önkormányzati  feladatellátás,  ezzel  együtt  a  finanszírozási  rendszer  is 
alapjaiban  változott  meg.  A  korábban  az  önkormányzatok  által  ellátott  feladatok  egy 
része  az  államhoz  került.  Ehhez  igazodóan  a  feladatellátást  szolgáló,  eddig  az 
önkormányzatoknak  átengedett  források  nagyobb  része,  illetve  egyéb,  feladathoz 
szorosan  nem  kötődő  támogatások  tekintetében  is  megteremtésre  került  a  feladatok  és 
források telepítésének egységessége.  
 
A  változásokkal  párhuzamosan,  a  megmaradó  feladatok  tekintetében  a 
forrásszabályozás  átalakítása  sem  maradhatott  el.  Új  finanszírozási  struktúra  került 
kialakításra,  mely  elszakadt  az  eddigi  jellemzően  normatív  támogatási  rendszertől.  E 
szempontból  kiemelkedő  szerepe  van  az  ágazati  feladatok  újra  meghatározásának,  a 
kötelező önkormányzati feladatok és helyi közügyek szétválasztásának.  
 
Az önkormányzati szervek által ellátott államigazgatási feladatok struktúrája átalakult, a 
hatáskörök egy része a 2013. január 1-jétől létrejött járási kormányhivatalokhoz került. E 
módosítások  célja  az  volt,  hogy  a  korábbinál  korszerűbb  és  hatékonyabb  hatósági 
ügyintézés történjen, megszüntetve ezzel a korábban létező túlzottan bürokratikus, lassú 
és töredezett struktúrát. Az ASP-rendszer először részleges, majd teljes kiépülésével új 
szintre  emelték  az  önkormányzati  ügyintézést,  amely  jelenleg  egy  zárt,  kezelői-
azonosítókkal, továbbá időbélyegzővel ellátott, minden tevékenységet pontosan naplózó 

 

„MI LUDASUNK” GAZDASÁGFEJLESZTÉSI TERV 2019-2024. 
 
rendszerré  nőtte  ki  magát,  amely  nem  utolsó  sorban  teret  és  informatikai  lehetőséget 
enged az elektronikus ügyintézésnek is. 
 
A  településen  felmenő  rendszerben  újraindult  közoktatás  új  rendszere  a 
feladatellátásban függetlenítette az oktatás színvonalát a települések pillanatnyi anyagi 
helyzetétől.  A  szakmai  működtetés  állami  feladattá  vált,  az  önkormányzatok 
kötelezettsége  az  üzemeltetési  kiadások  finanszírozására  szűkült.  Ludas  Községi 
Önkormányzat esetében a 2018. évben felújított közintézmények üzemeltetési költségei 
nagymértékben csökkentek az alkalmazott energetikai felújításoknak hála, igaz mindez 
az önkormányzat és az óvoda épületének 2019. évi fejlesztésére egyaránt.  
A  korábbi  kiadásokhoz  képest  tehát  a  jelentősebb  forrás-felszabadulást  három  tényező 
alakította,  egyrészt  a  közoktatási  intézmény  működtetéshez  szükséges  forrásigény 
nagymértékben  alul  maradt  attól,  amelyet  a  kihasználatlan  „egykori  iskolaépület” 
állapotmegőrző  működtetését  fel  kellett  az  önkormányzatnak  használnia,  másrészt  az 
óvodai  és  önkormányzati  épületfenntartás  költségnemének  csökkenése  egyaránt 
hozzájárulnak a gazdasági egyensúly biztonságos fenntartásában.  
 
Alapvető  koncepcióként  jelent  meg  a  korábbi  közfoglalkoztatási-finanszírozási 
tervekben  az  az  elv,  hogy  a  finanszírozási  modellek  átstrukturálásával  megnyíljon  a 
lehetőség a korábban az adósságot újratermelő alrendszerek fenntartható működtetésére. 
Ebből  adódóan  a  közfoglalkoztatási  programok  egy  sajátságos  formája  a  Startmunka-
mintaprogram  jelent  meg  a  szociális  földprogramok  alapjain,  amelyek  azokat  a 
értékteremtő,  munkahelyteremtő  lehetőségeket,  tevékenységeket  támogatják  csak  és 
kizárólag, amelyek önellátásra, azaz akár pályázati forrásokon túli működésre képesek, 
életképessé  válhatnak  a  munkaerőpiacra.  A  2020.  január  1-i  meghatározás  szerint 
ezeknek a programoknak a végső állomása a start szociális szövetkezetek lehetnek. 
Egyedül  a  Startmunka-mintaprogramok  teremtik  meg  önkormányzatok  részére  a 
lehetőséget  -  háttérintézményi  bevonása  nélkül  -,  hogy  gazdasági  tevékenységből 
eredményük származhasson. Ludas Községi Önkormányzat esetében az értékteremtő és 
forrásteremtő  mezőgazdálkodás  minden  költsége  elszámolásra  került  a  2015-2019.  évi 
pályázatokban,  azaz  az  önkormányzat  részére  ezen  lehetőségek  közvetlen  bevételi 
forrásokat  teremtettek,  amelyek  a  költségvetés  egyensúlyának  fenntartásához 
létfontosságúak voltak eddigiekben.  
A helyi adók - így az iparűzési adó - rendszerét a finanszírozás átalakítása nem érintette. 
Az  ebből  származó  bevétel  továbbra  is  teljes  egészében  az  önkormányzatok  saját 
bevétele maradt, és helyben járul hozzá a feladatokhoz. Településünk esetében az MVM 
tulajdonba  került  Mátrai  Erőmű  Zrt.  az  utóbbi  években  egyre  kevesebb  ipari  termelést 
jelentett  le  közigazgatási  területünkön  belül,  amelyet  jellemzően  utóellenőrzés 
formájában  – a valós adatainak megfelelően  – tovább csökkentett, az Erőmű mindezen 

 

„MI LUDASUNK” GAZDASÁGFEJLESZTÉSI TERV 2019-2024. 
 
tevékenysége  az  iparűzési  adó  folyamatos  és  drasztikus  csökkenését  okozza  a 
tapasztalatban.   
 
A  „Magyarország  helyi  önkormányzatairól”  szóló  2011.  évi  CLXXXIX.  törvény  szerint  az 
addigi jövedelemkülönbség mérséklés helyett, az átalakított támogatási rendszer egésze, 
benne  pedig  elsősorban  az  általános  támogatás  segíti  hozzá  az  önkormányzatokat  az 
egyenlő  esélyű  feladatellátáshoz.  Az  általános  támogatás  lényege,  hogy  a  települési 
önkormányzatok  az  új  önkormányzati  törvényben  meghatározott,  célzott  támogatással 
nem  támogatott  feladataihoz  kapcsolódóan  a  helyi  adók  beszámításával  biztosít  a 
központi költségvetés támogatást. Az új rendszer finom hangolása 2014 és 2015 években 
folytatódott,  a  hátrányos  helyzetű  térségek  területi  kiegyenlítésére,  a  beszámítási 
rendszer  bővítésével.  A  rendszer  során  az  -  egy  állandó  lakcímmel  rendelkező  lakosra 
eső  –  iparűzési  adóerő-képességet  veszik  jellemzően  figyelembe,  amely  esetben  Ludas 
még  nem  tartozik  bele  a  hátrányos  helyzetű  települések  körébe,  ez  azt  eredményezi, 
hogy  költségvetésében  alacsonyabb  intenzitással  jut  csak  állami,  feladatfinanszírozási 
támogatáshoz,  mint  hátrányos  helyzetű  társai.  A  gyakorlatban  ez  azt  jelenti,  hogy  az 
önkormányzati  működés  biztosításának  fenntartása  több  önerőt  igényel,  mint  a 
„kedvezményezett településekről besorolásáról és a besorolás feltételrendszeréről” szóló 
105/2015. (IV. 23.) Korm. rendeletnek megfelelő települések esetében.  
 
Az  elmúlt  években  alkalmazott  jogszabályváltozások,  önkormányzati  tevékenységek 
szemléltetik  azt,  hogy  az  önkormányzatunk  gazdasági  feltételei  milyen  változásokon 
mentek keresztül a közigazgatási reform és stabilitási törvény tükrében.  
 
 
3.  Fejlesztési lehetőségek bemutatása  
 
 
3.1. A  korábbi/meglévő  lehetőségek  bemutatása  a  „Mi  Ludasunk” 
gazdaságfejlesztési terv részeként 
 
Magyarország  a  számára  2014-2020  között  elérhető  uniós  források  felhasználását 
operatív programok keretében valósította meg, amelyből a programozási időszak alatt 10 
darab  volt.  Ludas  település  szempontjából  ezek  közül  a  TOP  (Településfejlesztési 
Operatív  Program),  a  VP  (Vidékfejlesztési  Operatív  Program),  továbbá  a  KEOP 
(Környezet  és  Energia  Operatív  Program)  voltak  azok,  amelyekben  pályázott  a 
településvezetés,  hogy  azokat  az  évtizedek  óta  elmaradt  infrastrukturális  hátrányokat 
ledolgozhassa,  amelyek  egy  XXI.  századi,  önmagát  fenntartani  szándékozó  település 
életében  már  alapvető  szükségletnek  minősülnek.  A  fentiek  alapján  csatornafejlesztés, 
épületkorszerűsítések,  épületépítések,  eszközbeszerzések  valósultak/valósulnak  meg, 

 

„MI LUDASUNK” GAZDASÁGFEJLESZTÉSI TERV 2019-2024. 
 
amelyek  nagymértékben  növelik  a  települési  önkormányzat,  a  település  által  nyújtott 
szolgáltatások  minőségének  megítélését.  VP  pályázatnak  hála  –  ugyan  hatósági 
engedélyek okán csúszással –de őstermelői piac létesül településünkön. TOP5.3.1- „Helyi 
identitás  és  kohézió  pályázat  keretében”  a  megújult  létesítmények  és  kültéri 
rendezvényhelyszínek  bevonásával  a  lakosság  által  már  közvetlenül  is  érzékelhető 
fejlesztés  valósulhat  meg  a  2019-2022.  időszakban,  amelynek  végeztével  –  az 
elképzelések  szerint  –  jelentősen  javul  a  település  felé  mutatott  lojalitás.  A 
programelemek  között  új  szolgáltatási  intézmények  kialakítása,  működtetése,  új 
rendezvényhelyszínek  létrehozása  és  fenntartása,  továbbá  3  éven  keresztüli 
programfejlesztés  és  megvalósítás  vár  az  önkormányzatra,  továbbá  konzorciumi 
partnerére a helyi székhelyű szociális szövetkezetre.  
 
Ugyanezen  időszakban  kiemelkedő  gazdasági,  pályázati  lehetőségekhez  jutott  az 
önkormányzat  a  szociális  szövetkezetnek  hála,  ez  pedig  nem  más,  mint  a 
Belügyminisztérium  (BM)  által  meghirdetett  Startmunka-mintaprogram,  ahol  már 
szociális  szövetkezeti  tagsághoz,  szociális  szövetkezeti  foglalkoztatáshoz,  esetlegesen 
szociális  szövetkezet  alapításához  kötik  a  pályázás  feltételeit.  Az  önkormányzat 
megvásárolta  a  „régi  TSZ”  tanya  egy  0,6  ha  –  os  parcelláját,  rajta  egy  300  m2  hasznos 
területtel  rendelkező  gazdasági  épülettel,  ahol  megkezdte  a  korábbi  baromfitenyésztés 
finomítását,  nagyüzemmé  fejlesztését.  A  programok  az  önkormányzat  valamennyi 
mezőgazdasági  tevékenységét  teljes  mértékben  fedezték,  biztosították  továbbá  a 
közétkeztetéshez  szükséges  zöldség,  gyümölcs  és  húskészleteket  egy  részét,  sőt 
folyamatos,  értékteremtő  munkahelyeket  teremtettek.  A  települési  önkormányzat,  az 
önkormányzat és szövetkezet párosa, konzorciuma kiemelt figyelemmel kísértetik a BM-
ből,  2020.  évben  már  két  nagy  értékű  mintaprogramban  vehet  részt,  amelyben 
telepfejlesztés,  telepépítés,  mini-rakodó  beszerzés  egyaránt  szerepel.  Az  elmúlt 
időszakban  ezen  pályázati  forrás  több  mint  100  millió  forint  fejlesztési  lehetőséget 
biztosított/biztosít  (beleértve  az  a  2020-ban  megvalósuló  fejlesztéseket  is) 
településünkön,  ezzel  egyidejűleg  az  elmúlt  években  legalább  évi  2000e  Ft  jövedelmet 
termelt  az  önkormányzat  részére.  Ezeknek  a  mintaprogramoknak  egy  részét  az 
önkormányzat visszaforgatni köteles, egy részét hasznosíthatja saját költségvetésében.  
 
A  105/2015.  (IV.  23.)  Korm.  rendeletnek  hatálya  alá  nem  tartozó  önkormányzatként, 
továbbá  közös  önkormányzatban  résztvevő,  de  nem  gesztor  településként  gesztori 
engedély és hozzájárul nélkül számos közvetlen Belügyminisztériumi pályázattól elesett 
településünk,  egyedül  a  rendkívüli  önkormányzati  támogatás  (REKI)  és  (ÖNHIKI), 
kiegyenlítő  bérrendezési  támogatás,  szociális  célú  tüzelőanyag,  téli  rezsicsökkentés 
pályázatokban vehetett és vett is részt településünk, amely szintén közvetlen pénzügyi 
forrásokat  és  további  lehetőségeket  teremtettek  részünkre.  Ezeket  a  jövőben  is 
fenntartani és kihasználni szándékozunk.  
 

 

„MI LUDASUNK” GAZDASÁGFEJLESZTÉSI TERV 2019-2024. 
 
A  2019.  évben  megjelent  MFP  kiírások  számtalan  olyan  kisebb  pályázati  konstrukciót 
tartalmaznak,  tartalmaztak,  amelyek  megkönnyíthetik  lakosaink  életvitelét,  szebbé, 
élhetőbbé tehetik Ludas települést. Ezek közül a súlyos elmaradásnak számító közösségi 
ház épületének több-lépcsős beruházását kezdte meg a település, 2020-ban elindulhat a 
falugondnoki  szolgálat,  amelyhez  gépkocsit  is  nyert  településünk,  óvodai  és  játszótéri 
eszközök  beszerzésére  nyílik  lehetőségünk,  továbbá  rekortán  foci,  kosár-  és  futópálya 
épül  településünkön,  amely  kiegészíti  és  bővíti  a  szabadtéri  lehetőségeket.  A  Magyar 
Falu  Program  kapcsán  meg  kell  említeni,  hogy  az  elkövetkezendő  évek  – 
önkormányzatok  számára  –  legkiemelkedőbb  pályázatává  nőheti,  fogja  kinőni  magát, 
mégpedig azért, mert a Széchenyi2020 költségvetési ciklus 2020. dec. 31-i nappal bezárul. 
A  következető  2021-2027  –es  időszakra  vonatkozó  operatív  programok  megérkezése 
2023-ra várható az előzetes tapasztalatok alapján.  
 
 
3.2. A  potenciális  lehetőségek  bemutatása  a  „Mi  Ludasunk” 
gazdaságfejlesztési terv részeként 
 
 
 Az EU2020-at követő kohéziós stratégia a gazdaságfejlesztésre helyezi már a hangsúlyt a 
Széchenyi2020-at követő operatív programok esetében már előzetes egyeztetésen van a 
jövőben  alkalmazott  3  operatív  program,  amelyek  az  alábbi  területeket  fogják 
lehatárolni:  
 
1.  Humánerőforrással foglalkozó operatív program  
2.  Egy települési, térségi infrastruktúrafejlesztéssel foglalkozó operatív program  
3.  Kis és középvállalkozásokkal foglalkozó operatív program 
 
 
A prioritások a jövőben is megegyeznek az európai unió által korábban meghatározott 
11  prioritással,  alapvető  infrastruktúra  fejlesztése,  károsanyag-emisszió  kibocsátás, 
intézménykapacitás-fejlesztése, társadalmi fejlesztések, K+F+I stb.  
 
Ludas  Községi  Önkormányzat  a  korábbi  településfejlesztési  feladatok  mellett  a 
következő 
ciklusban 

közlekedési 
infrastruktúra 
fejlesztésére, 
gazdaságfejlesztési feladatokra helyezi a hangsúlyt. 
 
A gazdaságfejlesztés az Önkormányzat nem kötelezően ellátandó feladatai közé tartozik, 
de  településünk  későbbi  működésének  fontos  láncszeme,  hogy  Magyarország 
Kormányához  hasonlóan  a  gazdaságfejlesztés  okozta  hasznos  következményekre 
hagyatkozva,  többletjövedelemre  számítva  (iparűzési  adótöbblet),  helyi  munkahelyek 

 

„MI LUDASUNK” GAZDASÁGFEJLESZTÉSI TERV 2019-2024. 
 
létesülésére  számítva  határozzuk  meg  gazdaságfejlesztési  tervünket.  Ezzel  a 
megközelítéssel  biztosítható  településünk  lélekszámbéli  növekedése,  gazdasági  és 
lakosainak életszínvonalbeli javulása.  
 
A  gazdaságfejlesztési  programban  prioritásként  és  kiemelt  fejlesztési  ágként  jelenik  a 
helyi vállalkozások alapításának és betelepülésének ösztönzése, továbbá a már működő 
vállalkozások  információval  és  pályázati  közreműködéssel  történő  megsegítése.  A 
különböző  kapacitásnövelő  fejlesztések  hozzájárulnak  a  munkahelyek  helybéli 
megteremtéséhez, ezzel a helybéli szakemberek helyben kerülhetnek alkalmazásra, vagy 
képzett szakemberek települhetnek be településünkre.  
 
A  gazdaságfejlesztésnél  megemlítendő  tény  az  önkormányzattal  együtt  dolgozó,  ámde 
annak  NEM  HÁTTÉRINTÉZMÉNYE,  azaz  a  helybéli  szociális  szövetkezet  helyzete.  A 
szociális  szövetkezet  tevékenysége  által  a  település  valamennyi  település-fenntartással 
kapcsolatos  feladata  elvégzésre  kerül,  másrészt  jövedelmező  működő  adótöbblethez 
juttatja  az  önkormányzatot,  harmadrészt  a  szövetkezet  a  csaknem  minden  jövőbeni 
operatív  programra  benyújthatja  –  saját  működéséből  és  jogi  lehetőségéből  adódóan  – 
pályázati  anyagait,  az  önkormányzattal  szemben,  amely  részére  a  településfejlesztési 
program,  továbbá  a  Magyar  Falu  Program  és  egyes  közvetlen  BM-es  pályázatok 
nyújtanak  majd  fejlesztési  lehetőséget.  A szociális  szövetkezeten  keresztül,  vagy  annak 
közreműködésével megvalósított pályázatok nagymértékben szélesítik az önkormányzat 
lehetőségeit a helyi fejlesztések meghatározása és megvalósítása során.  
 
A Belügyminisztérium jelenlegi álláspontja, hogy a közfoglalkoztatás – minden jelenlegi 
gazdasági  recesszió  és  vírushelyzet  ellenére  is  –  2022-i  évvel  kivezetésre  kerül,  az 
önkormányzatokkal  együtt  dolgozó  szervezeteket  a  Start  programokat  folytató 
szervezeteket  –  jelenlegi  álláspont  szerint  –  a  start  szociális  szövetkezetekben  és  azok 
hálózatosodásában képzelik el.  
 
 
4.  „Mi Ludasunk” gazdaságfejlesztési terv célkitűzései 
 
 
A  „Mi  Ludasunk”  gazdaságfejlesztési  terv  alapvetően  4  prioritás  tengelyén  határozza 
meg  a  megvalósítandó  tevékenységeket  a  közeljövőre  és  a  távlati  időszakokra 
vonatkozóan. A gazdaságfejlesztési megközelítés alapvető szemlélete az, hogy „valamit- 
valamiért”,  azaz  meg  kell  teremteni  a  kiemelkedő  gazdálkodáshoz  szükséges  valami 
erőforrást.  Gondolunk  itt  a  humánerőforrásra,  az  infrastrukturális  erőforrásokra, 
továbbá a potenciális fejlesztési lehetőségek kérdésére. Célunk, hogy egy olyan komplex 
és  mind  a  lakosság,  mind  az  Önkormányzat,  mind  a  vállalkozások  számára  olyan 

 

„MI LUDASUNK” GAZDASÁGFEJLESZTÉSI TERV 2019-2024. 
 
lehetőségeket,  szolgáltatásokat  dolgozzunk  ki,  amelyek  a  jövőben  potenciális  célponttá 
tehetik településünket.  
 
A prioritások ennek megfelelően az alábbiak szerint alakulnak:  
1.  Közlekedési infrastruktúra fejlesztése 
2.  Szociális és közintézményi szolgáltatások fejlesztése  
3.  Humánerőforrás fejlesztése 
4.  Települési identitás kialakítása  
 
A  meghatározott  fejlesztések  a  gazdaságfejlesztésen  túl  hozzájárulnak  a 
településidentitás,  társadalmi  kohézió,  továbbá  a  településküllem  minőségének 
javulásához,  munkahelyteremtéshez,  továbbá  a  helyi  lakosság  élethosszig  tartó 
tanulásának, átképzésének javításához.  
 
4.1. Közlekedési infrastruktúra fejlesztése: 
 
 
4.1.1. Utak karbantartása, felújítása:  
 
Az  önkormányzati  épületek  korszerűsítését  fejlesztését  követően,  továbbá  a  csatorna-
beruházás  befejezésével  egyidejűleg  rendkívül  fontos  prioritás  a  települési  utak 
felújítása, meglévő útfelületek újraaszfaltozása új „brit” aszfaltozási modell alapján.  
 
A  megnevezett  modell  a  már  meglévő,  hibás  útfelület  újrahasznosításával,  annak 
megerősítésével,  új  futófelület  ellátásával  biztosítja  a  hétköznapi  élethez  szükséges 
minőséget, azonban a hagyományos eljárásokhoz képest töredék költségen.  
 
4.1.2. Vízelvezető-rendszerek 
és 
járdafelületek 
kiépítése, 
korszerűsítése  
 
Az  önkormányzat  szorgalmazza  a  csatorna-beruházást  követően  az  új  útfelületek 
kialakításával  egyidejűleg,  vagy  azt  követően  a  vízelvezető  –  rendszer  karbantartását, 
lehetőség  szerinti  felújítását.  Ideális  esetben  a  vízelvezető  rendszer  mederlapokkal 
kerülhet  kialakításra,  amelyeket  a  szociális  szövetkezet  pályázat  útján  hozhat  létre.  A 
vízelvezető-rendszerek  karbantartásával,  felújításával  egyidejűleg  megvalósulhat  a 
járdafelületek  hosszú  ideje  elmaradt  korszerűsítése,  új  járdafelület  létrehozása.  A 
megnevezett  fejlesztésekre  a  jelenleg  hatályos  pályázati  kiírások  szerint  alapanyag-
költségtámogatást  szerezhet  az  önkormányzat,  amelynek  kapcsán  a  szövetkezet  a 
rendelkezésre álló – beszerzendő gépeken – legyárthatná azokat.  

 

„MI LUDASUNK” GAZDASÁGFEJLESZTÉSI TERV 2019-2024. 
 
 
4.1.3. Közterületek felújítása 
 
Az  útfelújításokkal  párhuzamosan  vagy  azokat  követően  a  települési  önkormányzat 
tulajdonában  álló  közterületek  megújulhatnak,  rajtuk  érdemi  változások  mehetnek 
végre,  amennyiben  erre  vonatkozó  pályázati  felhívás  érkezik  valamely  program 
keretében.  Úgy  gondoljuk,  hogy  az  egységes,  modern  településkép  kialakításához 
nélkülözhetetlenek  a  közterületek,  közparkok  megfelelő  minőségű  fejlesztései, 
gondolunk  itt  a  Tarródy-park,  Beökönyi-park,  továbbá  a  Búcsú-tér  kiépítésére, 
buszmegállók felújítására.  
 
 
 
 
4.1.4. Zöldterület-kezelés, közterület karbantartás  
 
Több és jobb minőségű parkot, virágágyat és zöldterületet alakítunk ki. A közterületek 
fenntartásában  érvényesítjük  a  rendszeresség, gondoskodás  és  takarékoskodás  elvét.  A 
sikeres utcafásítási „egy család egy fa” akció programot alakítunk ki, amely hozzájárul a 
felújított  út,  vízelvezető,  járda  területek  újrazöldítéséhez,  szépítéséhez,  ezzel 
hozzájárulva egy egységes és pozitív településkép kialakításához.  
 
 
4.2. Szociális és közintézményi szolgáltatások fejlesztése  
 
 
4.2.1. Közintézmények fejlesztése 
 
Önkormányzatunk  szorgalmaz  valamennyi  elképzelést,  amely  a  települési  lakosok 
közszolgáltatásához,  szociális  és  kulturális  intézményi  szolgáltatások  elérhetőségének 
lehetőségeit javítják.  
 
Ennek  megfelelően  a  gyermekvállalás  valamennyi  feltételét  megkönnyíteni 
szándékozunk,  továbbá  meg  kívánjuk  teremteni  azokat  a  modernkori  feltételeket, 
amelyek ahhoz szükségesek, hogy a gyermekvállalást követően a helybéli lakosok minél 
hamarabb ismételten el tudjanak helyezkedni a munkaerőpiacon.  
 
4.2.2. Bölcsődefejlesztés: 
  

 

„MI LUDASUNK” GAZDASÁGFEJLESZTÉSI TERV 2019-2024. 
 
Szándékunk, hogy Ludason bölcsődét hozzunk létre, ezzel a lakosok és a potenciálisan 
betelepülni  szándékozó  vállalkozásoknak  biztosítani  tudjuk  ezt  a  mára  csaknem 
alapvető szolgáltatást.  
 
4.2.3. Óvodafejlesztés: 
 
Óvodai  bővítéssel,  felújítással  igyekeztünk  a  jövőre  vonatkozóan  is  közkedveltté  tenni 
óvodánkat,  amelynek  kapcsán  a  2020-ban  befejező  pályázat  során  sportszobát, 
fejlesztőirodával  bővítettünk  intézményünket.  A  2020-as  év  születési  és  kapacitásbeli 
számadatai  azt  mutatják,  hogy  további  új  csoportszoba  építése  válhat  szükségessé  a 
túljelentkezést  követően.  Erre  vonatkozóan  a  pályázati  lehetőségek  határolják  be  a 
fejlesztés megvalósíthatóságát.  
 
 
 
4.2.4.  Közoktatás-fejlesztése:  
 
Ugyan  a  közoktatás  szakmai  megvalósítása  minden  esetben  az  állami  szereplő 
feladatköre,  azonban  a  működés  helyszínéül  szolgáló  létesítmény  üzemeltetése  – 
megegyezés  alapján  –  az  önkormányzatra  hárul.  Ennek  megfelelően  TOP-program 
keretében  megvalósult  az  energetikai  és  elektronikai  korszerűsítés,  azonban  belső 
felújításra  –  költségvetésbeli  megszorítások  végett  –  korlátozottan  nyílt  lehetőségük.  A 
közoktatáson túli fejlesztést „TANODA-programot” megvalósító Ludasi Kisiskolásokért 
Alapítvány  közreműködésével  úgy  véljük  fejleszteni  szükséges  a  Ludasi  Kisiskolát 
egyaránt. A településvezetés által elvárt és megvalósítani kívánt alsó tagozat, továbbá az 
alsó  tagozat  fenntartásához  és  működtetéséhez  szükséges  fejlesztéseket,  fejújításokat 
kívánunk  végrehajtani,  mint  mosdófelújítás,  szertár  és  tornaszoba  kialakítása,  építése, 
iskolaudvar rehabilitációja  
 
4.2.5. Közintézményi szolgáltatások fejlesztése  
 
Településünknek sajnos nem adatott meg, hogy közösségi háza legyen, egy időszakban 
az újranyitott iskola épülete látta el ezen feladatot, azonban új funkciójával egy közösségi 
ház építése, kialakítása vált szükségszerűvé.  
 
A fejlesztés helyszíne a Kolozsvári úton, azaz  csaknem a faluközpontban elhelyezkedő 
régi  „ÁFÉSZ-épület”  lett.  2020-ban  megkezdődött  az  első  épületrész,  mint 
klubhelyiségek,  továbbá  a  mozgássérült  mosdó  és  koedukált  mosdóhelyiségek 
kialakítása,  az  elkövetkezendő  évek  feladata,  hogy  folytatódjon  a  Magyar  Falu 
Programból elindított fejlesztés, létrejöhessen a klubhelyiségek mellett egy nagyterületű, 
10 
 

„MI LUDASUNK” GAZDASÁGFEJLESZTÉSI TERV 2019-2024. 
 
egybenyitható,  vagy  egyterű  színháztér,  ahol  előadások,  rendezvények  megtartására 
nyílik lehetősége a településnek és valamennyi lakójának.  
 
Ugyanezen  épületegyüttesben  kerülne  elhelyezésre  a  most  rendkívül  frekventált 
elhelyezkedésű  könyvtár,  amely  megújult  helyen,  megújult  szolgáltatásokkal  tudná 
érdekesebbé, izgalmasabbá tenni a fiatalok számára is a könyvtári szolgáltatásokat.  
 
Az  épületegyüttesen  kívül  a  jelenlegi  helyszínen  kültéri  rendezvények,  családi 
rendezvények  megtartására  alkalmas  helyszínt  kívánunk  létrehozni,  padokkal, 
bográcsozóval,  kemencével,  hogy  a  lakosok  akár  kellemes  délutánokat  is  együtt 
tölthessenek, hétvégekre, rendezvényekre kikérhessék infrastruktúránkat.  
 
Az  orvosi  rendelő,  továbbá  „régi-könyvtár”  épületének  felújítását,  energetikai  és 
elektronikai  korszerűsítését  szorgalmazza  a  településvezetés,  amelynek  kapcsán  a 
valamely  betegséggel  küzdő  lakosság  egy  megújult  belső  és  külső  felújítást  követően 
korszerű és szép környezetben veheti igénybe az egészségügyi szolgáltatásokat. 
 
Az  orvosi  rendelő  mellett  található  „régi-könyvtár”  épület  felújítása  egyaránt  fontos 
prioritása az önkormányzatnak, révén, hogy az őstermelői piac kialakításának helyszíne 
megegyezik  az  épület  helyszínével,  így  annak  felújítása  pozitív  képet  alkothat 
településünkről.  Az  épület  jövőbeni  felhasználása  kapcsán  a  korábbi  lakossági 
igényfelmérés alapján egy sportolásra és fitnesz-tevékenységekre alkalmas úgynevezett 
„egészségház”  jöhet  létre.  A  piac  során  létrehozandó  térkő-felületek  és  parkolók 
elegendő  parkolási  lehetőséget  biztosíthatnak  a  jövőben,  amely  a  fejlesztés  költségeit 
csökkenthetik.   
 
4.2.6. Szociális szolgáltatási területek bővítése  
 
4.2.6.1.  Falugondnoki szolgáltatás elindítása  
 
A  település  valamennyi  lakosának  elismerése,  segítése  mindenkor  kötelezettsége  a 
településvezetésnek, ennek megfelelően úgy gondoljuk, hogy az időskorú, nagycsaládos, 
továbbá valamely körülmények közül nem mobilis lakosok megsegítése nélkülözhetetlen 
településünkön.  Mindezen  tényezők  figyelembe  vételével  határoztunk  úgy,  hogy  a 
jogszabály-módosításoknak  megfelelő  kritériumoknak  való  megfelelést  követően 
elindítjuk településünkön a falugondnoki szolgálatot. Ez a fajta megbecsülés rendkívül 
kedvező képet fest településünkről a középkorú lakosság szempontjából egyaránt.  
 
 
 
11 
 

„MI LUDASUNK” GAZDASÁGFEJLESZTÉSI TERV 2019-2024. 
 
4.2.6.2.  Szociális ellátások 
 
Az önkormányzat a szociális törvény alapján önkormányzati rendeletben meghatározott 
jogosultsági  feltételek  mellett  meghatározott  célokra  települési  támogatás  nyújtását 
biztosítja. Ehhez a forrást az önkormányzat mindenkori költségvetésében biztosítani kell, 
mivel erre a célra állami normatívát már nem biztosítanak önkormányzatunk részére. 
 
Önkormányzatunk a következő támogatásokat nyújtja a rászorulók részére: 
 

lakásfenntartási célú települési támogatás 

ápolási céllal nyújtott települési támogatás 

temetési céllal nyújtott települési támogatás 

gyógyszer-kiadások viseléséhez nyújtott támogatás 

eseti jelleggel nyújtott rendkívüli települési támogatás 

meghatározott időszakra nyújtott rendkívüli települési támogatás 

 
A fenti támogatásokat továbbra is szeretnénk fenntartani. 
 
Az  önkormányzat  kiemelt  figyelmet  fordít  a  fiatal  családokra  a  szociális  biztonság 
megtartása  érdekében.  Sajnos  jelentősebb  anyagi  támogatást  önkormányzatunk  – 
pályázaton  kívül  –  nem  tud  nyújtani  a  fiatalok  részére,  azonban  a  megújult 
önkormányzati  intézményekben  létrehozni  kíván  egy  ún.  „Projektiroda”  intézményt, 
amely  vállalkozások  és  magánszemélyek  részére  egyaránt  segítséget  nyújt  pályázatok 
lebonyolításában, továbbá pénzügyi közvetítők segítségével helyben nyújt segítő kezet a 
CSOK,  Babaváró-hitel,  fiatal  házasok  támogatása,  autóvásárlási  támogatások,  lakossági 
energetikai felújítások vonatkozásában.  
 
4.2.6.3.  Gyermekvédelem 
 
A gyermekek védelméről szóló törvény kimondja, hogy anyagi veszélyeztetettség miatt 
egyetlen  gyermek  sem kerülhet  intézeti  nevelésbe,  ezért  a  gyermekes  családokra  egyre 
nagyobb figyelmet szükséges fordítani.  
 
Támogatásként – szociális rászorultságuk figyelembe vételével - természetbeni (étkezési 
kedvezmény, iskolai kirándulás támogatása) és eseti segélyezésre van lehetőség.  
 
4.3. Humánerőforrás-fejlesztés: 
 
Önkormányzatunk  jellemzően  a  lakosság  által  közvetetten  hasznosítható  fejlesztéseket 
tud  csak  megvalósítani,  kivételt  képez  mindez  alól  a  közösségfejlesztő  pályázatunk, 
12 
 

„MI LUDASUNK” GAZDASÁGFEJLESZTÉSI TERV 2019-2024. 
 
továbbá a közvetlen szolgáltatásokat teljesítő intézmények felújítása, és fejlesztések útján 
létrejövő  intézmények  szolgáltatásai.  A  lakosság  számára  közvetlenül  is,  hétköznapi 
életüket  megváltoztató  képzéseket  és  rendezvényeket  szeretnénk  megvalósítani, 
amelynek  kapcsán  az  iskolán  kívüli  tanulás,  az  öntanítás,  élethosszig  tartó  tanulás 
szemlélet  szeretnénk  velük  megismertetni.  A  programok  megvalósítására  pályázati 
lehetőségekkel  az  önkormányzat  minden  bizonnyal  nem,  ámde  a  szociális  szövetkezet 
valószínűsíthetően rendelkezni fog az elkövetkezendő fejlesztési időszakban.  
 
4.4. Helyi identitás fejlesztése:  
 
4.4.1. Közbiztonság helyi feladatai 
 
A  vagyon  elleni  bűncselekmények,  a  betöréses  lopások  visszaszorítása  és  megelőzése 
érdekében  az  elkövetkező  időszakban  tovább  folytatjuk  a  térfigyelő  kamera  hálózat 
építését
  annak  érdekében,  hogy  közintézményeink,  parkjaink,  továbbá  köztereink 
állapotának megőrzését biztosítani, a közbiztonságot nagymértékben javítani tudjuk. A 
Ludas  Biztonságáért  Polgárőr  Egyesületet  a  továbbiakban  is  támogatni  kívánjuk 
anyagilag,  lehetőség  szerint  bevonni  kívánjuk  projekttevékenységeinkbe,  részükre 
rendezvényeinken bemutatkozási és toborzási lehetőséget biztosítunk. Az egyesületben 
való  közreműködésért  valamely  közszolgáltatásokban  járó  kedvezmények  kialakítását 
tervezzük  a  polgárőrségben  aktív  résztvevők  számára,  hogy  érezhessék 
mindennapjaikban  megbecsülésünk,  továbbá  mindennapi  életünkben  betöltött 
fontosságuk.  
 
4.4.2. Közvilágítás 
 
Lehetőség  szerint  célunk  a  meglévő  közvilágítási  rendszer  energiatakarékos  felújítása, 
amennyiben erre pályázati lehetőség mutatkozik.  
 
5.  Ipartelep kialakítása, fejlesztése  
 
A  Rákóczi  út,  Petőfi  Sándor  út  által  körbehatárolt  –  jelenleg  belterületi  ingatlanok  – 
álláspontunk  szerint,  továbbá  a  3-as  főút  közelségéből  adódóan  kiemelkedően 
alkalmasak  ipari  parkba  történő  bevonásra.  A  meghatározott  terület  külterületi  részén 
csaknem  4  ha  felhasználatlan  terület  áll  rendelkezésre  ipari  felhasználásra,  belterületi 
rész  esetében  3  ha.  Egy  kisméretű  ipari  park  fejlesztése  számos  olyan  közvetlen 
vállalkozók  számára  pozitív  fejlesztést  vonhat  maga  után,  mint  elektromos,  víz,  és 
csatorna-hálózat kialakítása, fejlesztése, kapacitás-bővítése, ipari parkon belül útfelületek 
kialakítása,  felújítása  stb.  Az  ipari  parkba  betelepülő  vállalkozások  nemcsak  iparűzési 
13 
 

„MI LUDASUNK” GAZDASÁGFEJLESZTÉSI TERV 2019-2024. 
 
adó bevételt jelentenek a település részére, hanem számos új munkahely létrehozásában 
is közreműködhetnek.   
 
6.  Kiemelt fejlesztések 
 
 
6.1. Ludasi  Szociális  Szövetkezet  baromfivágóhíd-projektjének 
megvalósítása  
 
A ludasi szövetkezet önkormányzatunk egy jelentős külső partnere a pályázatok során, 
közreműködik  a  startmunka-mintaprogramok  tervezésében,  menedzselésében,  a 
jövőben  felvásárolja  és  értékesíti  a  startmunka-mintaprogramokban  megtermelt 
jószágokat,  amely  kiszámítható  és  biztos  jövedelmet  eredményez  az  önkormányzat 
részére. A szövetkezeti vágóhíd sikeressége felépítését követően megkérdőjelezhetetlen, 
hiszen a megyében már nem található működő baromfivágóhíd, ráadásul a BM kijelölte 
a  szövetkezetet  a  Szárnyaló  gazdaság  húsgalamb  program  országos  központi 
vágóhídjává is, amelynek kapcsán a szervezet folyamatos és biztos bevételre tesz szert. 
Mindezeken  kívül  a  szervezet  közreműködni  szándékszik  a  településüzemeltetés 
valamennyi feladatában, mint szemétszedés, közterület-karbantartás stb.  
 
6.2. „Szárnyaló gazdaság” húsgalamb program  
 
Önkormányzatunk a szociális szövetkezet részvételével pályázott és nyert a „szárnyaló 
gazdaság” húsgalamb programban, amelynek következtében egy galambtelep jön létre. 
A  húsgalamb  értékesítését  a  Belügyminisztérium  végzi,  amelynek  során  a  felnevelt 
galambok elszállításáért és levágásáért a Belügyminisztérium által erre kijelölt szervezet 
felelős.  A  programban  megyénkből  egyedül  önkormányzatunk  és  a  szövetkezet 
együttese vesz részt, a nyertesek száma országos viszonylatban is rendkívül alacsony.  
 
6.3. „Folytassuk együtt” baromfinevelő program  
 
2020-as  évben  már  másodjára  kerülhet  sor  nagy  értékű  baromfinevelő  program 
megvalósítására,  első  évben  a  „TSZ-telep”  egy  részét  sikerült  megvásárolnia  a 
megvalósítóknak, idén az istálló felújítására, automatizálására, továbbá mini-rakodó gép 
beszerzésére  kerülhetett  sor.  A  program  során  a  baromfivágóhíd  kapacitásainak 
megfelelően folyamatosan növelni kívánjuk az élőállat mennyiségét, lehetőleg évi 12.000 
–  ről  évi  30.000-es  darabszámra.  Tekintettel  arra,  hogy  a  program  által  befolyt 
pénzeszköz  folyamatos,  ráadásul  biztos  időszaki  jövedelmet  biztosít  az  önkormányzat 
részére, amelyet részben, vagy egészben visszaforgatni köteles a programba.  
 
14 
 

„MI LUDASUNK” GAZDASÁGFEJLESZTÉSI TERV 2019-2024. 
 
Magyar Falu Program – „Közösségi ház felújítása”  
 
A  Kolozsvári  úton  megtalálható  „ÁFÉSZ-telep”  közösségi  házzá,  művelődési  házzá, 
művelődési centrummá történő átalakítása egy szakaszos, több lépcsőből, több ütemből 
és akár több pályázati projektelemből álló – településünk életében – gigaberuházásként 
értelmezhető elképzelés, amely kapcsán egy olyan hiánypótló épületegyüttes jöhet létre 
amelyet  a  lakosság,  a  gyermekek,  a  baráti  körök,  az  önkormányzat,  az  egyesületek  és 
alapítványok mind magukénak, mind közösnek éreznek. A jövőben települési kohézió és 
programszervezési,  fejlesztési  feladatok  egyik  alapvető  lépése  az  intézményi 
infrastruktúra folyamatos fejlesztése, bővítése mind tárgyi, mind szellemi megközelítés 
szempontjából.  
 
6.4.  TOP-5.3.1 – „Helyi identitás és kohézió Ludas községben”  
 
A XXI. században a változó gazdasági és munkaerőpiaci környezett okán az urbanizációt 
immáron  felváltani  látszik  a  dezurbanizáció  folyamata,  amely  azt  jelenti,  hogy  a 
környékbeli  gyárakban  és  távoli  városokban  dolgozó,  életvitelszerűen  lakó  emberek 
letelepedési  szándékkal  előszeretettel  keresnek  vidéki,  falu  lakóingatlanokat. 
Amennyiben  a  gazdasági  és  életszínvonalbeli,  szolgáltatási  és  infrastrukturális 
feltételeket  adottak  úgy  későbbiekben  ezek  a  betelepülök,  amennyiben  megszeretik  a 
ludasi  életet,  úgy  komoly  gazdaságfejlesztést  tudnak  végrehajtani.  A  korábban  végzett 
felmérések  és  lakossági  adatfelvételek  kapcsán  megállapítást  nyert,  hogy  a  ludasiak 
ugyan  nem  utasítják  el  a  betelepülőket,  azonban  nem  különösebben  fogják  keresni 
társaságukat  sem.  A  települési  kohézió,  azaz  települési  egység  kialakulása 
szempontjából  egymás  megismerése,  az  egymással  töltött  idő  fontossága,  mind  a  már 
helyi,  mind  a  beköltöző  lakosok  szempontjából  kiemelkedő.  Amennyiben  a  lakosság 
megismeri  egymást,  keresi  egymás  társaságát,  úgy  programjaink,  közösségi  munkán 
alapuló  rendezvényeink  sokkal  sikeresebbek  tudnak  lenni,  a  közösségi  részvétel  a 
döntéshozatalban,  akár  képviseleti  -  egyesületi  és  alapítványi  oldalon  –  sokkal 
eredményesebb  lehet.  A  lakosok  az  idő  múlásával  részt  kívánnak  venni  a  település 
életében,  annak  aktív  szervezőjévé  válhatnak,  egymást  segíthetik,  a  nehézségek  ellen 
közösen  lépnek  fel  és  megtanulják  szeretni  egymást  és  településünket,  ez  a  „Mi 
Ludasunk” Fejlesztési Terv szemlélete.  
 
7.  Összegzés 
 
Önkormányzatunk az előzőekben felsorolt feladatokat magára nézve kötelezőnek ismeri 
el.  Megalapozottan  hisszük  azt,  hogy  jelen  gazdasági  program  megvalósítása  esetén 
Ludas község társadalmi, gazdasági és szociálpolitikai fejlődése töretlenként biztosított a 
ciklus folyamán.  
15 
 

„MI LUDASUNK” GAZDASÁGFEJLESZTÉSI TERV 2019-2024. 
 
 
Szorgalmazzuk a mindenkori önkormányzati vezetőket, hogy a költségvetés-tervezések 
esetében minden esetben úgy járjanak el, hogy az önkormányzati költségvetés biztosítani 
tudja  a  pályázatokhoz kötelezően  szükséges  20-40%-os  önerő mértékét,  továbbá  felelős 
gazdálkodás  révén  biztosítani  tudja  a  pályázati  önerők  biztosításához  esetlegesen 
szükséges hiteltermékek igénybevételét.  
 
Célunk  a  városban  működő  gazdasági  szervezetek  fejlődési,  fejlesztési  lehetőségeinek 
maximális támogatása és a község polgárai számára élhető, szép környezet kialakítása a 
21. századi modern infrastruktúrák megvalósítása mellett. 
 
Kelt; Ludas, 2020. év április hónap 29. napján 
 
16