Ez a közérdekűadat-igénylés csatolmányának HTML formátumú változata 'Jogszabályok előzetes hatásvizsgálata'.

H A T Á S V I Z S G Á L A T I   L A P 1 
 
az  európai  uniós  és  a  nemzetközi  bűnügyi  együttműködést  szabályozó  törvények,  és 
ehhez  kapcsolódóan  más  törvények  jogharmonizációs  célú  módosításáról  szóló 
előterjesztéshez
 
 
I. Költségvetési hatások 
(költségvetést terhelő tételek) 
 
Az előterjesztésben foglalt törvény elfogadásával Magyarország európai uniós és nemzetközi 
kötelezettségeinek  tesz  eleget  azáltal,  hogy  a  büntetőügyekben  történő  együttműködés 
területén  a  kapcsolódó  uniós  jogi  aktusok  alapján  megalkotja,  illetve  pontosítja  azokat  a 
végrehajtási  szabályokat,  amelyek  a kölcsönös elismerés elvére  épülve a  tagállamok  közötti 
együttműködést megerősítik és gördülékenyebbé teszik. 
 
Jelezni  kell,  hogy  az  alábbi  adatok  és  becslések,  illetve  a  költségtényezők  számbavétele  a 
Belügyminisztérium által közölt információkat tartalmazza.  
 
I. A tagállami ítéletek nyilvántartásában való ellenőrzésből fakadó új feladatok 
 
A tagállami ítéletek nyilvántartásában való ellenőrzésből fakadó új feladatok az alábbiak.  
 
1.1.  Az  Előterjesztéssel  bevezetni  kívánt  új  adatigénylés  esetén,  a  közvetlen  hozzáféréréssel 
történő  adatátvételre  jogosult  szervek  által  a  tagállami  ítéletek  nyilvántartásában  szereplő 
ítéletekre  vonatkozó  hit/no  hit  alapú  előzetes,  közvetlen  lekérdezést  követően  a  bűnügyi 
nyilvántartó szervhez érkező adatigénylések számának és kezelésének a becsült számadatai: 
 
A  bűnügyi  nyilvántartó  szerv  által  ebben  az  esetben  teljes  körű  ügyintézés 
szükséges  az  adatigénylések  kezelésére,  amely  magában  foglalja  az  érkeztetést, 
szignálást,  iktatást,  a  tagállami  ítéletek  nyilvántartása  adatainak  lekérdezését;  a 
kapott  eredmény  alapján  az  azzal  kapcsolatos  döntést,  majd  a  döntés 
„válaszlevélbe” foglalását, mely magában foglalja a döntéselőkészítés megírását, 
iktatását, kiadmányozását és a kapcsolódó postázási feladatokat. 
(A  bűnügyi  nyilvántartó  szerv  lát  el  a  hatáskörébe  tartozó  feladatok  tekintetében 
szükséges minden iratkezelési feladatot is.)  
Ezen  tevékenységek  tehát  minden  adatigénylés  esetén  fennállnak,  függetlenül 
attól,  hogy  a  tagállami  ítéletek  nyilvántartásában  való  ellenőrzés  eredményeként 
kezdeményez-e a bűnügyi nyilvántartó szerv megfeleltetési eljárást vagy sem, azt 
máshol is vesszük számításba.  
 
Azon  adatigénylések  becsült  száma,  amikor  csak  akkor  kap  a  bűnügyi  nyilvántartó  szerv 
adatigénylés  iránti  kérelmet,  ha  az  adott  szerv  nem  egyértelmű  elutasítást  (=no  hit)  kapott 
vissza válaszként: 
 
Ismertek  a  2017-es  adatok,  amelyek  szerint  elméletileg  évente  kb.  371.365  db 
hit/no  hot  típusú  lekérdezésre  kell  számítania  a  tagállami  ítéletek 
nyilvántartásának (a szakrendszernek). 
Ez esetben tehát a várható, vélelmezhető adatigénylést nem az a szám adja meg, 
hogy  hány  db  ítélet  szerepel  a  tagállami  ítéletek  nyilvántartásában,  hiszen  a 
                                                 
1 Készült: az előzetes és utólagos hatásvizsgálatról szóló 12/2016. (IV. 29.) MvM rendelet alapján 

 

különböző  szervek,  a  különböző  eljárásaikban  ugyanazon  személyt  egymástól 
függetlenül,  többször  is  lekérdezhetik  és  találatot  kaphatnak.  Itt  tehát  a  becsült 
szám  az  lehetne,  hogy  mekkora  eséllyel  szerepelnek  az  adatigényléssel  érintett 
személyek a tagállami ítéletek nyilvántartásában. 
 
Tekintettel arra, hogy ilyen típusú feladata a bűnügyi nyilvántartó szervnek eddig 
nem  volt,  nem  tudunk  „pontos  becslést”  adni.  Abból  tudunk  kiindulni,  hogy  a 
bűnügyi  nyilvántartó  szervhez  érkező  adatigénylés  iránti  kérelmek,  valamint  a 
hatósági erkölcsi bizonyítvány iránti kérelmek esetében a tapasztalatunk az, hogy 
az adatigénylésekkel  és kérelmekkel  érintett személyek kb. 10%-a szokott a 
bűnügyi nyilvántartási rendszerben adattal rendelkezni, vagyis ennyi esetben 
szükséges az adatellenőrzés és elbírálás
. Mindezt csupán a gyakorlati tapasztalat 
támasztja alá, ezt a nyilvántartási adatok alapján nem lehet kalkulálni, hiszen ha 
pl.  a  hatósági  erkölcsi  bizonyítványt  vesszük  példának,  a  következő  számokat 
ismerjük:  a  bizonyítvány  iránti  kérelmek  száma  évente  546.691  db;  a  bűnügyi 
nyilvántartási  rendszerben  szereplő  személyek  száma  pedig  (a  mai  napon) 
556.431 fő. Ez a két  számadat  pedig így önmagában láthatóan nem  ad választ  a 
becslésünkre.  
 
Mindezekre  tekintettel  a  valószínűsíthető  és  potenciális  megkeresések  számát 
tehát  „analógiával”  úgy  kalkuláljuk,  hogy  a  hit/no  hit  típusú  adatigénylések 
számának  10%-át  vesszük  alapul  a  tagállami  ítéletek  nyilvántartásából  való 
adatigénylésre  alapot  adó  számként,  vagyis  a  371.365  db  adatigénylés  10  %-a 
37.136 db.   
 
1.2.  Az  adatigénylésekkel  érintett  személyek  tagállami  ítéletek  nyilvántartásában  való 
ellenőrzése: 
 
Ez  a  feladat  az  1.1.  pontban  írt  teljes  körű  feladatokhoz  képest  annyiban  más, 
hogy ha a normaszöveg előírja, hogy az adatigénylőnek a bűnügyi nyilvántartási 
rendszerben kezelt adatokra vonatkozó adatigénylésével együtt kell előterjesztenie 
a tagállami ítéletek nyilvántartásában szereplő adatokra vonatkozó adatigénylését, 
akkor  az  érkeztető,  szignáló,  iktató,  majd  a  választ  megíró  feladatok 
(döntéselőkészítés  megírása,  iktatása,  kiadmányozása  és  a  kapcsolódó  postázási 
feladatok) nem jelennek meg külön. 
Ez  azt  jelenti,  hogy  ez  esetben  a  tagállami  ítéletek  nyilvántartásának 
lekérdezése  és  az  eredmény  vizsgálata  marad  feladatként  a  bűnügyi 
nyilvántartó számára

A  BM  szándékai  szerint  informatikai  fejlesztéssel  a  két  nyilvántartásban  való 
lekérdezést  egyetlen,  közös  lekérdezési  feladattal  tudja  majd  a  bűnügyi 
nyilvántartó szerv ellátni, vagyis ez sem duplázódik. Így új feladatként a tagállami 
ítéletek  nyilvántartásában  kezelt  adatok  vizsgálata  jelenik  meg  (találat, 
vélelmezett találat).  
Ez  esetben  a  találat/vélelmezett  találat  számát  a  fentiekben  írt  okokból  és 
módszerrel, vagyis az adatigénylések 10%-ával becsüljük meg. 
 
Az adatigénylések száma: 
Az egyeztetésen egyértelművé vált, hogy minden típusú (vagyis bármely törvény 
által  valamely  szerv  számára  adott  eljárásában  kötelezően  előírt  bűnügyi  előélet 

 

vizsgálatához  járuló  adatigénylési  kötelezettséget)  figyelembe  kell  vennie  a 
bűnügyi nyilvántartó szervnek.  
Így az egy évben adatigényléssel érintett személyek száma kb. 80.000 fő (ahogy 
korábban  is  jeleztük,  egy  db  adatigénylésben  az  esetek  döntő  többségében  több 
személy  szerepel;  így  pl.  az  egyéni  vállalkozók  ellenőrzése  2016-ban  48.000  fő 
volt, de ez az egyik legmagasabb számú érintettségi kört jelenti). 
80.000 db adatigénylés 10%-a 8.000 db. 
 
1.3.  A  hatósági  erkölcsi  bizonyítvány  iránti  kérelmekre  indult  eljárásban  való,  a  tagállami 
ítéletek nyilvántartására vonatkozó adatellenőrzési feladat kalkulálása a bűnügyi nyilvántartó 
szerv részére – technológiailag nem, de lényegét tekintve – szinte megegyezik az 1.2. pontban 
írt feladatokkal, és a számok becslését is ugyanazon gondolatmeneten haladva végezzük. 
A 2016. évben volt 546.691 db kérelemre tekintettel a 10% 54.669 db
 
II. A megfeleltetési eljárás kezdeményezésével járó új feladat 
 
A megfeleltetési eljárás kezdeményezésével járó új feladat magában foglalja: 
 
2.1.
  a  tagállami  ítéletek  nyilvántartásában  szereplő  adatok  vizsgálatát  abból  a  szempontból, 
hogy a megfeleltetési eljárás kezdeményezésének helye van-e;  
 
2.2.  a  megfeleltetési  eljárás  kezdeményezését  a  bíróság  felé  (döntéselőkészítés  megírása, 
iktatása, kiadmányozása és a kapcsolódó postázási feladatok) 
 
2.3.  a  hatósági  erkölcsi  bizonyítvány  iránti  kérelemre  indult  eljárások  esetén  a  felfüggesztő 
végzések meghozatalát (döntés előkészítés megírása, iktatása, kiadmányozása és a kapcsolódó 
postázási feladatok). 
 
A  2.1.  pontban  írt  feladat  élesen  nem  választható  el  az  1-es  pontban  írt  feladatoktól, 
ezt külön nem kell számításba venni. 
A 2.2. pontban írt feladatok becsült mennyisége a tagállami ítéletek nyilvántartásában 
szereplő elítélések számával becsülhető meg maximumként és nagyságrendileg, hiszen 
annál  több  megfeleltetési  eljárás  nem  indulhat,  mint  ahány  tagállami  elítélésről  a 
bűnügyi  nyilvántartó  szervnek  tudomása  van.  Megjegyezzük,  hogy  ezt  a  számot 
csökkenti a már korábban elismert, illetve majd megfeleltetett ítéletek száma, azonban 
folyamatosan növeli az időközben az új elítélésekről érkező értesítések száma. (Arra a 
bűnügyi nyilvántartó szervnek kell majd figyelnie, hogy ugyanazon elítélésekre, még 
ha  időben  több  hónapos  eltéréssel  is  érkezik  az  adatigénylés,  ne  kezdeményezzen 
párhuzamosan újabb megfeleltetést.) 
A tagállami ítéletek nyilvántartásában szereplő ítéletek száma a mai napon: 33.242 db
A  2016.  évben  új  elítélésekről,  valamint  módosításokról  (amelyek  szintén 
generálhatnak újabb megfeleltetéskezdeményezési okot) 8.989 db
A 2.3. pont írt feladat nagyságrendjét ugyancsak a 2.2. pontban írt szám határozza meg 
azzal,  hogy  egy  személy  nem  csak  egy  hatósági  erkölcsi  bizonyítványt  kérelmezhet. 
Tehát  maximum  33.242 db  felfüggesztést hozhat  a bűnügyi  nyilvántartó  hatóság, ha 
feltételezzük,  hogy  minden  ember  kér  bizonyítványt,  aki  a  tagállami  ítéletek 
nyilvántartásában szerepel. 
 
A  fentiekben  írtakra  figyelemmel  megállapítható,  hogy  az  Előterjesztésben  a  bűnügyi 
nyilvántartó  szerv  részére  az  Előterjesztésben  meghatározott  feladatok  teljesítése  a 


 

jelenlegi  létszámmal  nyilvánvalóan  nem  valósítható  meg,  ezen  feladatok  ellátása,  a 
szükségszerű és lehetséges mértékben megvalósuló informatikai támogatottság mellett is, kb. 
12 fő státuszt 
igényel.  
 
A  bűnügyi  nyilvántartó  szerv  számára  3  újabb  státusz  szükséges  az  Előterjesztésben 
megjelenő,  az  Eutv.  külön  rendelkezésén  alapuló,  a  Bnytv.  új  33/B.  §-a  szerinti  új 
feladatok teljes körű ellátásához. 

 
A bűnügyi nyilvántartó szerv létszámigénye: 12 + 3 fő 
 
A kalkulált bérköltség egy évre így 
15 x 3.966.000 Ft (+ egyéb juttatások, cafetéria, utazási 
költségtérítés szükség szerint), vagyis 59.490.000 Ft. 
(A számítás alapja, kb. 3 év gyakorlattal rendelkező, felsőfokú végzettségű, I-es besorolású, 
egy középfokú nyelvvizsgával rendelkező ügyintéző). 
 
Informatikai fejlesztési költség: nettó 31.2 millió Ft. 
 
II. Adminisztratív terhek (könnyítés) 
 
A  Balogh-ítélet  következtében  elkerülhetetlen  volt  a  külföldi  ítéleteknek  a  magyar  bűnügyi 
nyilvántartásba  való  bekerülésének  a  szabályozásának,  illetve  a  külföldi  ítéleteknek  a  hazai 
eljárások  során  történő  figyelembevételére  vonatkozó  rendszernek  a  felülvizsgálata.  Az 
Előterjesztés olyan rendszert vezet be, amely szabályozási szinten képes biztosítani azt, hogy 
minden  olyan  esetben,  amikor  hazai  hatóságok  eljárásában  valóban  szükség  van  a  tagállami 
ítélet figyelembevételére, azt az adott eljárásban ellenőrizzék a hatóságok és kellően rugalmas 
eljárásban megfeleltessék azt. Az Előterjesztés ezért eddig nem jelentkező feladatokat telepít 
a  bűnügyi  nyilvántartó  szervre,  amely  révén  azonban  elérhető,  hogy  az  eddig  nem  kellően 
hatékony rendszer helyett egy szabályozási szinten zárt rezsim jöjjön létre, és ne fordulhasson 
elő,  hogy  valaki  úgy  kap  tiszta  hatósági  erkölcsi  bizonyítványt,  hogy  egyébként  ezt  kizáró 
tagállami ítéletet hoztak vele szemben. Összességében az eddig is meglévő, de nem kellően 
hatékony rendszer szerint zajló eljárási folyamatokat az Előterjesztés alapjaiban rendezi újra, 
amelynek eredményeként  az eddig jelentkező feladatellátási  hiányosságokat  kiküszöbölve,  a 
bűnügyi  nyilvántartó  szervet  is  bevonva  a  feladatokba,  a  többi  szerv  –  így  különösen  a 
bíróságok  –  nagyjából  változatlan  terhelése  mellett  egy  új,  hatékony,  teljes  körű  állami 
fellépés alakítható ki a tagállami ítéletek figyelembevétele terén.  
 
 
 
 
 
Budapest, 2017. március 7.