PEST MEGYEI
KORMÁNYHIVATAL
VÁCI JÁRÁSI HIVATAL
Ügyiratszám:
PE-17/EP/1032-28/2019
Tárgy:
Samsung SDI Magyarország Zrt.
ÉTDR azonosító:
201800042370
Göd, Ipartelep 6980 hrsz. alatti
Iratazonosító:
IR-000304192/2019
ingatlanon tervezet akkumulátor
gyártó üzem bővítés – B Zóna –
Hiv. szám:
-
fennmaradási
és
továbbépítési
Ügyintéző:
Hajduné Nagy Orsolya
engedélye
Telefon:
06 27/512-288
Melléklet:
-
Az ügyben a Pest Megyei Kormányhivatal Váci Járási Hivatal Építésügyi Osztály
mint első fokú építésügyi hatóság jár el.
H A T Á R O Z A T
A Samsung SDI Magyarország Zrt. (2132 Göd, Ipartelep, hrsz: 6980.) építtető, Varga Béla
meghatalmazott által a 201900042370 ÉTDR azonosító számon benyújtott, 2019. június 28-án
hatóságomhoz érkezett kérelmére, a Göd, Ipartelep 6980 hrsz. alatti, az építtető tulajdonában álló,
ingatlanon építési engedélytől eltérően megépített akkumulátor gyártó üzem bővítés – B Zóna –
fennmaradását és továbbépítését engedélyezem, az I-XVI. pontban előírt feltételekkel.
Egyben kötelezem Samsung SDI Magyarország Zrt. építtetőt, hogy 15.040.000,- Ft, azaz
tizenötmillió-negyvenezer forint építésügyi bírságot fizessen meg!
A kiszabott bírság egyedi azonosítója: 19HTF00528
A bírság megfizetésének határideje e határozat véglegessé válásától számított 60 nap.
A teljesítési határidő előtt benyújtott kérelemre halasztás egy alkalommal engedélyezhető legfeljebb 60
napra.
A bírságot az azt megállapító végleges határozatban előírt határidőn belül a Magyar Államkincstár által
vezetett 10032000-01040281-00000000 számú Miniszterelnökség fejezeti építésügyi és építésfelügyeleti
bírság bevételek beszedési számlára, készpénzátutalási megbízással, átutalási megbízással,
bankkártyás átutalással vagy – amennyiben a feltételei fennállnak – elektronikus fizetési és elszámolási
rendszeren keresztül kell megfizetni.
A
befizetési
megbízás
közlemény
rovatban
fel
kell
tüntetni
a
határozat
számát
(PE-17/EP/1032-28/2019), az egyedi birság-azonosító kódot (19HTF00528), a birság megnevezését
(építésügyi bírság), az építtető (Samsung SDI Magyarország Zrt.) nevét.
A befizetés megtörténtét a befizetést követő nyolc napon belül az építtető köteles a bírságot
megállapító elsőfokú építésügyi hatóság részére igazolni.
Felhívom a kötelezett figyelmét, hogy amennyiben a kötelezett pénzfizetési kötelezettségének
határidőben nem tesz eleget, illetve az állam által előlegezett költség után a megelőlegezés időtartamára
a jogosultnak a törvényes kamatnak megfelelő mértékű késedelmi pótlékot fizet.
Hivatalvezető
2600 Vác, Március 15. tér 11.
Telefon: (27) 200-505
E-mail:
[email protected]
Web: http://www.kormanyhivatal.hu/hu/pest
2
A késedelmesen megfizetett késedelmi pótlék után nem számítható fel késedelmi pótlék.
Az önkéntes teljesítés elmaradása esetén a végrehajtás során állami kényszerrel is el lehet érni, hogy a
pénzfizetésre kötelezett kötelezettségét teljesítse.
A fennmaradási és továbbépítési engedélyezési eljárásban felmerült szakkérdésben
közreműködő hatóság szakvéleménye a következő:
I./ A Pest Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság a 36300/1636-5/2019 ált. számú
állásfoglalásában tűzvédelmi szempontból az szakhatósági állásfoglalást adja:
„„A Pest Megyei Kormányhivatal Váci Járási Hivatal Építésügyi Osztály (2600 Vác, dr. Csányi László
körút 45.) megkeresése alapján a Samsung SDI Magyarország Zrt. (2132 Göd, Ipartelep 6980. hrsz.)
kérelmére a 2132 Göd, Ipartelep 6980. hrsz-ú ingatlanon akkumulátor gyártó üzem bővítése – B zóna
fennmaradási és továbbépítési engedélyének megadásához tűzvédelmi szempontból az alábbi
f e l t é t e l e k k e l j á r u l o k h o z z á :
1. A 36300/1686-3/2018. ált. számú szakhatósági állásfoglalásunkban tett feltételeinket továbbra is
fenntartjuk.
2. Az építési engedélyezési eljárást lezáró döntés véglegessé válásától számított 15 napon belül
igazolják az üzem épület (meglévő és új épületrész vonatkozásában) tervezett tűzszakasz
alapterületeit. ”
II./ A Pest Megyei Kormányhivatal Váci Járási Hivatala Népegészségügyi Osztály a 2019.07.12-én
kelt PE-17/NEO/02298-2/2019 számú állásfoglalásában a tárgyban megküldött megkeresésre az
alábbi választ adja:
„Szakkérdésben adott állásfoglalás rendelkezései:
A Samsung SDI Magyarország Zrt., Göd, Ipartelep 6980 hrsz. alatti ingatlanon akkumulátor gyártó üzem
bővítés – ,,B Zóna” fennmaradási és továbbépítési engedélyének szakkérdésében az alábbi
állásfoglalást adom:
A fennmaradási és továbbépítési engedély kiadásához az alábbi feltételek mellett járulok hozzá:
A felhasználni kívánt vegyi anyagok biztonsági adatlapjaiban foglalt követelményeket be kell
tartani, különös tekintettel a következő szakaszokra: 6. szakasz, amely a véletlen expozícióra
vonatkozik, 7. szakasz, amely tárolási előírásokat tartalmazza, 8. szakasz, amely a
munkahelyi határértékeket és kockázat becslési értékeket határozza meg.
Tekintettel arra, hogy a felhasználni kívánt anyagok egy része reprodukció szempontjából
toxikus (Repr.1B,1A), továbbá légzőszervi toxicitással rendelkezik, vagy karcinogén
(carc.1B) besorolású különösen nagy figyelmet kell fordítani a légtechnikai tervek
elkészítésére.
A működés során be kell tartania munkavédelemről szóló 1993.évi XCIII. törvény, a kémiai
biztonságról szóló 2000. évi XXV. törvény, a munkahelyek munkavédelmi
követelményeinek minimális szintjéről szóló 3/2002.(II.8.) SzCsM-EüM együttes rendelet, a
foglalkozási eredetű rákkeltő anyagok elleni védekezésről és az általuk okozott
Hivatalvezető
2600 Vác, Március 15. tér 11.
Telefon: (27) 200-505
E-mail:
[email protected]
Web: http://www.kormanyhivatal.hu/hu/pest
3
egészségkárosodások megelőzéséről szóló 26/2000. (IX. 30.) EüM rendelet, valamint a
munkahelyek kémiai biztonságáról szóló 25/2000. (IX. 30.) EüM-SzCsM együttes rendelet
előírásait, ez különösen vonatkozik azokra a területekre, ahol a vegyi anyagokkal történő
munkavégzés zajlik, illetve ahol extrém alacsony a páratartalom.
A raktározás előtt figyelembe kell venni a raktár kapacitását.
Gyártás során keletkezett veszélyes hulladék tárolásáról, elszállításáról gondoskodni kell.
Felhívom a figyelmet továbbá az alábbiakra:
1.
Tekintettel arra, hogy a tervezett akkumulátorgyártási technológia jelentős mennyiségben
használ fel (az illesztés elősegítésének céljára a katód elektróda bevonatához keverve) -
egyébként légszennyező pontforrásnak is minősített - 1-metil-2-pirrolidon (CAS szám: 872-50-
4, a továbbiakban: NMP) nevű anyagot az alábbi aktuális jogszabályi változásra hívnám fel a
figyelmet:
2018. április 18-án kihirdetésre került a Bizottság 2018/588. rendelete a REACH - korlátozások
alá eső anyagokat tartalmazó - XVII. mellékletének NMP tekintetében történő módosításáról.
A CLP rendelet értelmében az NMP-re a következő veszélyességi besorolás alkalmazandó:
STOT SE 3, H335 Légúti irritációt okozhat.
Skin Irrit. 2, H315 Bőrirritáló hatású.
Eye Irrit. 2, H319 Súlyos szemirritációt okoz. 0,3%-os vagy annál nagyobb koncentrációban
tartalmazó anyagok vagy keverékek esetében:
Repr. 1B H360D Károsíthatja a születendő gyermeket.
A REACH XVII. mellékleteNMP-re vonatkozóan az alábbi korlátozási feltételeket leíró új (71.)
bejegyzéssel egészült ki:
„2020. május 9. után nem hozható forgalomba anyagként önmagában vagy keverékben,
ha koncentrációja 0,3 % vagy nagyobb, kivéve, ha a gyártók, az importőrök, illetve a
továbbfelhasználók feltüntették a vonatkozó kémiai biztonsági jelentésekben és biztonsági
adatlapokban a munkavállalók expozíciójára vonatkozó származtatott hatásmentes szinteket
(DNEL-ek), amelyek értéke belégzéses expozíció esetében 14,4 mg/m3, bőrön
keresztüli expozíció esetében pedig 4,8 mg/kg/nap.
2020. május 9. után nem gyártható és nem használható fel anyagként önmagában vagy
keverékben, ha koncentrációja 0,3 % vagy nagyobb, kivéve, ha a gyártók, illetve a
továbbfelhasználók
megfelelő
kockázatkezelési
intézkedéseket
alkalmaznak
és
gondoskodnak a megfelelő üzemi feltételek meglétéről annak biztosítása érdekében, hogy a
munkavállalók expozíciójának mértéke ne érje el az 1. pontban meghatározott származtatott
hatásmentes szinteket.
Az 1. és a 2. ponttól eltérve az azokban foglalt kötelezettségek 2024. május 9-től
alkalmazandók a huzalok bevonatolása során oldószerként vagy reagensként való
felhasználás, illetve az ilyen felhasználás céljából történő forgalomba hozatal tekintetében.”
Fentiek
értelmében,
tehát
az
NMP-t
0,3%-nál
nagyobb
koncentrációban
továbbfelhasználóknak 2020. május 9-ét követően olyan kockázatkezelési intézkedéseket és
üzemi feltételeket kell alkalmazniuk az NMP felhasználása során, amelyek révén biztosítható,
hogy a munkavállalók NMP-nek való expozíciója a fentiekben megadott DNEL szint alatt
Hivatalvezető
2600 Vác, Március 15. tér 11.
Telefon: (27) 200-505
E-mail:
[email protected]
Web: http://www.kormanyhivatal.hu/hu/pest
4
maradjon. Továbbá a biztonsági adatlapok vonatkozó szakaszainak tartalmazniuk kell a szóban
forgó származtatott hatásmentes szinteket, a tényleges expozíciós szinteket vizsgáló monitoring
eljárásokat, műszaki ellenőrzési paramétereket és egyéni védőintézkedéseket.
2.
A Samsung SDI Magyarország Zrt. tevékenységéhez 1 t/év feletti mennyiségben tervez
felhasználni több különböző veszélyes vegyi anyagot, ill. veszélyes anyagot tartalmazó keveréket,
melyet az Európai Unión kívüli beszállítótól kíván beszerezni.
Az önmagukban, keverékekben, vagy árucikkekben előforduló anyagok gyártóira, importőreire és
továbbfelhasználóira vonatkozó feladatokat és kötelezettségeket a Kbtv., a REACH és CLP
rendelet határozza meg. Ezen jogszabályok értelmében az Európai Unió területére nem hozhatók
be, illetve nem forgalmazhatók az évi egy tonnát elérő vagy meghaladó mennyiségű, önmagában,
vagy keverékben előforduló anyagok, melyeknek gyártója vagy importőre azok regisztrálását az
Európai Vegyianyag Ügynökségnél nem kérelmezte.
A regisztrálási rendelkezések előírják a gyártók és importőrök számára, hogy gyűjtsenek vagy
állítsanak elő adatokat az általuk gyártott vagy behozott anyagokról, ezeknek az adatoknak a
felhasználásával értékeljék az ezekkel az anyagokkal összefüggő kockázatokat, valamint
alakítsanak ki és ajánljanak megfelelő kockázatkezelési intézkedéseket e kockázatok ellenőrzése
érdekében. Mivel a behozatal forgalomba hozatalnak minősül a forgalomba hozatalt megelőzően
köteles elvégezni az anyagok és keverékek CLP szerinti osztályozását, címkézését és
csomagolását. A forgalomba nem hozott, de a regisztrálás- vagy bejelentés köteles anyagokat is
osztályozni kell.
Amennyiben valamely felhasználni kívánt anyagot, keveréket vagy árucikket EU-beli „egyedüli
képviselőt”
megbízó
nem
Közösségi
vállalattól
importál,
úgy
szerepkörét
tekintve
továbbfelhasználónak minősül és bizonyos feltételek teljesülése esetén nem kell regisztrálnia. Ebben
az esetben az anyagok/keverékek importőrének dokumentálniuk kell, hogy a behozott anyagok és a
keverék(ek)ben behozott anyagoknak milyen mennyiségére terjed ki az egyedüli képviselő(k)
regisztrálási dokumentációja. Ha valamely importőr ugyanazon anyagból más nem Közösségi
forrástól közvetlenül is hoz be, ezen mennyiség regisztrációköteles. Az importőrnek képesnek kell
lennie a végrehajtó hatóságok számára világosan dokumentálni úgy az előbbi, mint az utóbbi által
végrehajtott regisztrálásban kezelt behozatalok körét.
A továbbfelhasználóknak minden alkalmazott veszélyes anyag tekintetében az expozíciót
befolyásoló felhasználási és üzemi feltételeket, illetve a szállító által javasolt kockázatkezelési
intézkedéseket az emberi egészég és a környezet védelme érdekében be kell tartania. A REACH
35. cikke értelmében a munkaadónak biztosítania kell a munkavállalók hozzáférését a biztonsági
adatlapokban szereplő biztonságos felhasználáshoz szükséges információkhoz.
3.
Az üzemrész majdani használatbavételéhez be kell majd nyújtani a következő
dokumentumokat:
a) Pontos és részletes leírás az alkalmazni kívánt technológiáról, a technológiához felhasznált
önmagukban vagy keverékben lévő anyagokról (pontos megnevezés, kémiai azonosítók),
mennyiségéről és beszerzési forrásairól.
b) Pontos és részletes leírás arra vonatkozóan, hogy az egyes anyagok expozíciós
forgatókönyvvel kibővített biztonsági adatlapjaiban az adott technológiára vonatkozóan
megfogalmazott egészségi és környezeti kockázatok csökkentésére milyen műszaki
megoldásokat alakítottak ki.
Hivatalvezető
2600 Vác, Március 15. tér 11.
Telefon: (27) 200-505
E-mail:
[email protected]
Web: http://www.kormanyhivatal.hu/hu/pest
5
c) Az EMMI által üzemeltetett OSZIR-KBIR rendszerbe- az anyag- vagy termék nyilvántartásban
még nem szerepelő – a technológia során felhasznált és keletkező veszélyes anyagok és
keverékek bejelentésének igazolása.
d) A szelektív hulladék gyűjtés kapcsán az újrahasznosítás során keletkező anyagokra
vonatkozó a REACH-ben meghatározott követelmények betartására vonatkozó intézkedések.
e) A 830/2015/EU rendelet szerint összeállított biztonsági adatlapok, valamint kockázatbecslési
dokumentáció.
A fenti dokumentációk összeállításánál Osztályunk - igény esetén – szakmai segítséget
nyújt.”
III./ Budapest Főváros Kormányhivatala XII. Kerületi Hivatala a 2019.07.04-én kelt BP-12/203/02368-
2/2019 számú állásfoglalásában műszaki - biztonsági szakkérdések tekintetében az alábbi
szakvéleményt adja:
„I/a. Szakkérdésben adott állásfoglalás rendelkezése:
1. Főosztályomat a létesítmény használatbavételi engedélyezési eljárása során műszaki biztonsági
szakkérdésben meg kell keresni.
I/b. Szakkérdésben adott állásfoglalás rendelkező részében tett figyelemfelhívása:
1. A létesítmény használatba vételekor a vonatkozó jogszabályok és szabványok előírásain kívül a
külön rendeletben előírt műszaki biztonsági engedélyezési és vizsgálati eljárások lefolytatását kell
Hatóságomtól kérelmezni!”
IV./ A Pest Megyei Kormányhivatal Érdi Járási Hivatala Környezetvédelmi és Természetvédelmi
Főosztály (a továbbiakban: Járási Hivatal) a 2019.07.15-én kelt PE-06/KTF/20201-3/2019 számú
állásfoglalásában környezetvédelmi és természetvédelmi szakkérdések tekintetében az alábbi
szakvéleményt adja:
„ A benyújtott dokumentáció valamint az előzményi ügyirat alapján megállapítottam, hogy a megvalósult
módosítás következtében a környezeti elemek tekintetében nem várható többletterhelés.
A Járási Hivatal PE-06/KTF/15521-1/2018. számon kiadott szakvéleményét változatlan formában
és tartalommal fenntartja.”
V./ A Fővárosi Katasztrófavédelmi Igazgatóság a 35100/8676-5/2019 ált. számú állásfoglalásában
az alábbi szakhatósági állásfoglalást adja:
„A Pest Megyei Kormányhivatal Váci Járási Hivatal Építésügyi Osztály (2600 Vác, dr. Csányi László
körút 45.; a továbbiakban: Kérelmező hatóság) szakhatósági megkeresésére, a Fővárosi
Katasztrófavédelmi Igazgatóság Igazgató-helyettesi Szervezet Katasztrófavédelmi Hatósági Osztály (a
továbbiakban: FKI-KHO) az alábbi szakhatósági állásfoglalást adja:
A Samsung SDI Magyarország Zrt. (2132 Göd, Ipartelep, hrsz.: 6980.) építtető részére a Göd,
Ipartelep 6980 hrsz. alatti ingatlanon akkumulátor gyártó üzem bővítés – B Zóna fennmaradási és
továbbépítési engedélyezéséhez
vízügyi és vízvédelmi szempontból az alábbi kikötésekkel hozzájárulok:
Hivatalvezető
2600 Vác, Március 15. tér 11.
Telefon: (27) 200-505
E-mail:
[email protected]
Web: http://www.kormanyhivatal.hu/hu/pest
6
1. A tevékenység során a felszín alatti vizek minősége nem veszélyeztethető.
2. A tevékenység során be kell tartani a felszín alatti vizek védelméről szóló 219/2004. (VII. 21.)
Korm. rendelet [a továbbiakban: 219/2004. (VII. 21.) Korm. rendelet] előírásait és fokozott
figyelmet kell fordítani arra, hogy a felszín alatti víz ne szennyeződjön.
3. A tevékenységet a környezet szennyezését és károsítását kizáró módon úgy kell végezni, hogy
a földtani közeg, valamint a felszín alatti víz ne szennyeződjön, a felszín alatti víz, földtani közeg
állapotában a tevékenység ne okozzon a földtani közeg és a felszín alatti víz szennyezéssel
szembeni védelméhez szükséges határértékekről és a szennyezések méréséről szóló 6/2009.
(IV. 14.) KvVM-EüM-FVM együttes rendelet mellékleteiben megállapított (B) szennyezettségi
határértékeket meghaladó minőségromlást.
4. Az esetlegesen bekövetkező felszíni-, felszín alatti vizek, valamint a földtani közeg
szennyeződését a vízügyi hatóságra be kell jelenteni.
5. A munkálatok során csak olyan anyagok használhatóak fel, amelyek a felszíni –és felszín alatti
vizeket nem károsítják. A tereprendezés során csak bizonyítottan szennyeződés mentes,
fedőképződménnyel megegyező szemcseméretű föld használható, építési törmelék használata
tilos.
6. A munkagépek rendszeres karbantartásáról arra alkalmas telephelyen – a felszíni-, felszín alatti,
valamint a földtani közeg szennyeződésének elkerülése érdekében – gondoskodni kell. Az
építési, felvonulási területen a munkagépek javítása, karbantartása, valamint tisztítása tilos.
7. Legkésőbb a műszaki átadás-átvételi eljárás megkezdéséig el kell készíteni az üzemeltetési és
karbantartási utasítást, amelyben ki kell térni a medence leürítése és tisztítása során keletkező
esetlegesen szennyezett vizek ártalommentes elhelyezésének megoldására.
8. A használatbavételi engedély kérelemhez csatolni kell a műszaki átadás-átvételi eljáráson felvett
jegyzőkönyvet.”
VI./ A Pest Megyei Kormányhivatal Érdi Járási Hivatal Hatósági Főosztály Építésügyi és
Örökségvédelmi Osztály a PE-06/OR/98-19/2019 számú, 2019. 07.11-én kelt szakvéleménye a
következő:
1. A kivitelezés földmunkáit csak régészeti megfigyelés mellett lehet végezni.
2. A régészeti megfigyelést annak megkezdése előtt a szakfeladatot ellátó intézmény útján
elektronikus úton legalább 5 nappal korábban be kell jelenteni Hatóságomnak, elvégzését
pedig jegyzőkönyvben kell rögzíteni.
3. Amennyiben a régészeti megfigyelés során a régészeti dokumentálás régészeti
bontómunkát igényel, akkor a régészeti bontómunkát régészeti megfigyelés keretében kell
elvégezni. A régészeti bontómunka megkezdését Hatóságomnak a kulturális örökség
védelmével kapcsolatos szabályokról szóló 68/2018. (IV. 9.) Korm. rendelet (a továbbiakban:
Korm. rendelet) 6. sz. melléklete szerinti tartalommal be kell jelenteni.
4. A fenti szakfeladatok elvégzésére a Ferenczy Múzeumi Centrum (Régészeti Titkárság: 2100
Gödöllő, Kiss J. u. 2.) jogosult.
5. A régészeti szakfeladatok elvégzésére Beruházónak a feltárásra jogosultsággal rendelkező
intézménnyel szerződést kell kötnie.
6. A szakfelügyeletekről szóló, fényképes dokumentációval ellátott jegyzőkönyvet
Hatóságomnak meg kell küldeni”
Hivatalvezető
2600 Vác, Március 15. tér 11.
Telefon: (27) 200-505
E-mail:
[email protected]
Web: http://www.kormanyhivatal.hu/hu/pest
7
VII./ Pest Megyei Kormányhivatal Bányafelügyeleti Főosztálya a PE/V/2223-2/2019 számú, 2019.
07. 05-én kelt szakvéleménye a következő:
„A Pest Megyei Kormányhivatal Bányafelügyeleti Főosztálya (továbbiakban: Bányafelügyelet) a tárgyi
építési engedély jóváhagyásához
hozzájárul.
A Bányafelügyelet a módosított építési engedélyezési eljárás során kiadott, 2019. május 30-án kelt,
PE/V/1630-2/2019. számú szakhatósági állásfoglalásának rendelkező részét maradéktalanul fenntartja.
Az 1.4.1 Tartószerkezeti műszaki leírás (Tecton Építészmérnöki és Tanácsadó Kft., 2019.06.26) g.
pontja szerint a Talajvizsgálati jelentésben nincs változás. A k. pont szerint az alapozás módja nem
változik, a cölöpök teherbírása, darabszáma a megnövekedett terhekhez lesz igazítva.
A PE/V/1630-2/2019 számú állásfoglalás rendelkező része a következő:
Pest Megyei Kormányhivatal Váci Járási Hivatala a tárgyi módosított építési engedélyezési eljárása
során, az építésügyi hatósági eljárásokról és ellenőrzésekről, valamint az építésügyi hatósági
szolgáltatásról szóló 312/2012. (XI.8.) Korm. rendelet 6. melléklet III. táblázat 12. sora alapján
megkereste a Bányafelügyeletet szakkérdésben történő nyilatkozat kiadására.
A tervezési terület nem felszínmozgás-veszélyes, bányászati tevékenységgel sem érintett.
A tervezett épület nem alápincézett, ezért az engedélyezésre kért építés során 500 m3-nél kisebb
mennyiségű ásványi nyersanyagot termelnek ki, így a Bányafelügyelet a 312/2012. (XI.8.) Korm.
rendelet 6. melléklet, a bányászatról szóló 1993. évi XLVIII. törvény 1.§-ának (7) bekezdése, valamint a
20.§ (6) bekezdés a) pontja alapján ásványvagyon-védelmi szempontból előírást nem tesz.
A Bányafelügyelet a tárgyi ingatlanon tervezett tereprendezési és mélyalapozási munkák építési
engedélyezési eljárása során, a tervezett munkákhoz a PE/V/1170-2/2018. számú szakkérdésben adott
szakvéleményében feltétel nélkül hozzájárult.
Az üzemcsarnokkal kapcsolatosan tervezett módosítások főként homlokzati részeket érintenek, így
további földmunkával nem járnak.”
VIII. A Pest Megyei Kormányhivatal Érdi Járási Hivatala Közlekedési és Fogyasztóvédelmi
Főosztály Útügyi Osztály a 2019.07.09-én kelt ÚT/1196-5/2019 számú állásfoglalásában útügyi
szempontból alábbi szakvéleményt adja:
„A
korábban
kiadott
PE-06/UT/1196-2/2019
iktatószámú
2019.
május
20-án
kelt
szakvéleményemben foglaltakat fenntartom.
A PE-06/UT/1196-2/2019 számon kiadott állásfoglalás a következő:
Tárgyi építési engedély kiadása az útügyi szempontokat az alábbiak figyelembe vételével nem sérti.
Hivatalvezető
2600 Vác, Március 15. tér 11.
Telefon: (27) 200-505
E-mail:
[email protected]
Web: http://www.kormanyhivatal.hu/hu/pest
8
1. A Göd Város Önkormányzata 2018. május 7. napján kelt, 1-190-2/2018. számon közútkezelői
hozzájárulását megadta, amelyben foglaltak betartását – az 1988. évi I. törvény 42/A. § (1)
bekezdése alapján – az Építtető részére kötelezően előírom.
2. A kialakítandó parkolóhelyek számának meghatározása során – eltérő helyi önkormányzati
rendelet hiányában – a 253/1997. (XII. 20.) Kormányrendelet (OTÉK) 42. §-ban foglaltakat
kell figyelembe venni. A parkolóhelyek és az azok használatához szükséges kiszolgáló
(út)terület méreteinek meghatározásánál „A parkolási létesítmények geometriai tervezése” e-
UT 03.02.31 (ÚT 2- 1.210:2005) számú Útügyi Műszaki Előírásban foglaltak betartását
kötelezően előírom.
3. A tervezett közforgalom elől elzárt belső utakat és parkolókat egyértelmű jelzésekkel (kapu,
sorompó, „mindkét irányból behajtani tilos” jelzőtábla alatta a kivétel jellegére utaló kiegészítő
táblával stb.) el kell különíteni a közúthálózattól. A parkolók rendeltetésszerű használatát és
megközelíthetőségét a nyitva tartás ideje alatt folyamatosan biztosítani kell. Felhívom a
figyelmet, hogy a 93/2012. (V.10.) Kormányrendelet 4. § (2) bekezdés értelmében, a
közlekedési hatósági engedély mellőzése a munkavégzéssel kapcsolatos egyéb engedélyek
beszerzésének szükségességét nem érinti és nem mentesít a munkavégzés
szabályszerűségért való felelősség alól.
4. A 253/1997. (XII. 20.) Kormányrendelet 47.§ (8)-(10) bekezdése alapján, a kialakítandó
parkolóhelyek területére hulló csapadékvíz nem veszélyeztetheti a szomszédos ingatlanokat,
a közút vízelvezető-rendszerébe pedig csak az érintett közútkezelő előzetes hozzájárulása
alapján vezethető.
5. A Kkt. 36. § (1) bekezdésében foglaltak figyelembe vételével kivitelezési munka során a közút
területét igénybe venni, illetve a közúton forgalomkorlátozással járó tevékenységet végezni,
csak az érintett közútkezelő előzetes hozzájárulásának birtokában szabad.
6. Az útkezelők hozzájárulásukat kártérítési kötelezettség keletkezése nélkül bármikor
módosíthatják és visszavonhatják, amennyiben azt jogszabály változása, vagy
közlekedésbiztonsági érdekek indokolják.
7. Az épület használatba vételéhez kiadandó szakvéleményem alapvető feltétele, hogy a terven
szereplő illetve előírt közlekedési létesítmények kiépüljenek, azok a rendeltetésszerű
használatra
alkalmasak
legyenek
továbbá
elégítsék
ki
a
forgalombiztonsági
követelményeket.”
A továbbépítés feltételei a következők:
IX./ A továbbépítési engedély hatályossága megegyezik a PE-17/EP/861-24/2018. számú alaphatározat
időbeni hatályával.
X./ A PE-17/EP/861-24/2018. számú és az azt módosító PE-17/EP/861-37/2018. számú határozatban
foglalt előírások és feltételek továbbra is érvényben vannak.
XI./ Az építési engedélyezési eljárás során hozott végleges döntés a hozzátartozó, engedélyezési
záradékkal ellátott építészeti-műszaki dokumentációban foglaltakkal együtt hatályos.
XII./ Az engedélyt az építtető jogutódja csak akkor használhatja fel, ha a jogutódlást az első fokú
építésügyi hatóságnak előzetesen bejelentette és e tényről az első fokú építésügyi hatóság
rendelkezett.
Hivatalvezető
2600 Vác, Március 15. tér 11.
Telefon: (27) 200-505
E-mail:
[email protected]
Web: http://www.kormanyhivatal.hu/hu/pest
9
XIII./ Közterületen csak az önkormányzat (jegyző) engedélyével lehet építési anyagot tárolni, az építési
hulladékot el kell szállítani az erre kijelölt helyre az építmény használatbavételéig.
XIV./ Az engedélyezési terv részét képező tartószerkezeti leírásban foglaltakat maradéktalanul be kell
tartani.
XV./ Az építtetőnek az építési munkák befejezését követően hatóságunktól használatbavételi engedélyt
kell kérnie.
XVI./ A tárgyi bővítéshez kapcsolódó tereprendezésre és alapozási munkákra kiadott 2018. május 14-én
kelt, PE-17/EP/714-15/2018 számú határozatban előírt feltételek továbbra is érvényben vannak.
Az Ákr. 116. § (4) bekezdésének e) pontja értelmében nemzetgazdasági szempontból kiemelt
jelentőségűvé nyilvánított ügyben fellebbezésnek nincs helye.
Ezen döntés ellen a közléstől számított 30 napon belül közigazgatási per indítható az Ákr. 114. § (1)
bekezdése és a közigazgatási perrendtartásról szóló 2017. évi I. törvény alapján. A perben a jogi
képviselet kötelező a 2006. évi LIII. törvény 7. §-ának (1) bekezdése értelmében.
I N D O K O L Á S
Elsőfokú kiemelt építésügyi hatóságom a Samsung SDI Magyarország Zrt. (2132 Göd, Ipartelep, Hrsz:
6980) építtető részére 2018. június 26-án kelt PE-17/EP/861-24/2018 számon építési, majd a 2018.
október 10-én kelt, PE-17/EP/861-37/2018 számú határozattal módosított engedélyt adott a Göd,
Ipartelep 6980 hrsz. alatti ingatlanon a meglévő fő gyártó épület „B Zónával” történő bővítésére.
Építtető, Varga Béla építész tervező meghatalmazott útján ismételt módosításra irányuló kérelmet
terjesztett elő 2019. május 10-én. A kérelem mellékletét képező tervdokumentáció a kiadott építési
engedélyhez képest a következő fő eltéréseket tartalmazza: az épületben két új közbenső födém
létesül, toldalék épület és homlokzati változások lesznek a keleti oldalon, a homlokzati változtatások által
az attika magasságok helyenként módosulnak, homlokzati elemek – külső lépcsők, előtetők, nyílászárók
– pozíciója megváltozik.
A 2019. 06. 05-én megtartott helyszíni szemlén megállapításra került, hogy a hogy a módosított építési
engedélykérelemben szereplő munkafázisok nagy része az engedély kiadását megelőzően megvalósult.
A válaszfalak vakolása, gépészeti és elektromos munkák kivitelezése nem fejeződött be.
Az építési tevékenység jogszerűtlenül valósult meg, ezért a módosított építési engedély kérelmet a PE-
17/EP/779-28/2019. számú döntéssel elutasítottam, és a PE-17/EP/933-2/2019. számú végzésben
felhívtam az építtetőt, a fennmaradási és továbbépítési engedély kérelem 30 napon belül történő
benyújtására.
Samsung SDI Magyarország Zrt. Varga Béla meghatalmazott útján 2019. 06. 28-án benyújtotta a
fennmaradási és továbbépítési engedély iránti kérelmét.
A tényállás tisztázása során megtartott helyszíni szemlén, valamint a megvalósult állapotról készült
építészeti-műszaki dokumentáció alapján megállapítottuk, hogy az elkészült akkumulátor üzem B
Zónával történt bővítései a benyújtott fennmaradási engedélyezési tervdokumentációnak megfelel.
Hivatalvezető
2600 Vác, Március 15. tér 11.
Telefon: (27) 200-505
E-mail:
[email protected]
Web: http://www.kormanyhivatal.hu/hu/pest
10
Az építmény rendeltetése, használata, fenntartása nem okoz a környezetében olyan káros hatást, amely
a terület rendeltetésének megfelelő és jogszabályban meghatározott mértéket meghaladná, az
állékonyságot, az életet és egészséget, a köz- és vagyonbiztonságot veszélyeztetné.
A Samsung SDI Magyarország Gyártó és Értékesítő Zártkörűen Működő Részvénytársaság Göd
területén megvalósuló beruházásával összefüggő közigazgatási hatósági ügyek nemzetgazdasági
szempontból kiemelt jelentőségű üggyé nyilvánításáról szóló 114/2016. (VI.1.) Korm. rendelet
(továbbiakban: 114/2016. Korm. rendelet). 1. § (1) bekezdése szerint a Kormány nemzetgazdasági
szempontból kiemelt jelentőségű üggyé nyilvánította a Göd közigazgatási területén elhelyezkedő, az
ingatlan-nyilvántartás szerinti 6901 és 6980 helyrajzi számon nyilvántartott földrészleten megvalósításra
kerülő akkumulátorgyár építésével és az ahhoz kapcsolódó építmények, infrastrukturális fejlesztések
megvalósítására irányuló beruházásokat, ezért az építésügyi és építésfelügyeleti hatóságok kijelöléséről
és működési feltételeiről szóló 343/2006. (XII.23.) Korm. rendelet (továbbiakban: 343/2006. Korm.
rendelet) 1.§ (2) a) pontja értelmében az eljáró elsőfokú építésügyi hatóság a Pest Megyei
Kormányhivatal Váci Járási Hivatal Építésügyi Osztálya.
A fennmaradási és továbbépítési engedélyezési eljárás során megkeresett hatóságok állásfoglalásának
indokolása a következő:
A Pest Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság a 36300/1636-5/2019 ált. számú állásfoglalásának
indokolása a következő:
„A Samsung SDI Magyarország Zrt. (2132 Göd, Ipartelep 6980. hrsz.) kérelmére indult, a 2132 Göd,
Ipartelep 6980. hrsz-ú ingatlanon akkumulátor gyártó üzem bővítése – B zóna fennmaradási és
továbbéptési engedélyezési ügyben a Pest Megyei Kormányhivatal Váci Járási Hivatal Építésügyi
(Osztály 2600 Vác, dr. Csányi László körút 45.), mint engedélyező hatóság 2019. július 3-án megkereste
a Pest Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóságot, mint elsőfokú tűzvédelmi szakhatóságot szakhatósági
állásfoglalás kiadása céljából.
Az ÉTDR rendszerbe elektronikus módon feltöltésre került kérelmet és a hozzá tartozó dokumentációt
valamint at előzményiratokat megvizsgáltuk. A 2132 Göd, Ipartelep 6980. hrsz-ú ingatlanon akkumulátor
gyártó üzem bővítése – B zóna fennmaradási és továbbépítési engedélyének megadásához a
rendelkező részben rögzített feltételekkel hozzájárultunk.
A feltételeket az alábbi jogszabályi rendelkezések alapján állapítottam meg:
ad./1 A hivatkozott szakhatósági állásfoglalásunkban meghatározott előírások betartása továbbra is
indokolt.
ad./2 Az Országos Tűzvédelmi Szabályzat kiadásáról szóló 54/2014. (XII. 5.) BM rendelet 21.§-ban
foglaltak teljesülésének igazolása céljából.”
A Pest Megyei Kormányhivatal Váci Járási Hivatala Népegészségügyi Osztály a 2019.07.12-én kelt
PE-17/NEO/02298-2/2019 számú állásfoglalásának indokolása a következő:
„Az állásfoglalás kiadását megalapozó jogszabályhelyek megjelölése és részletes szakmai
indokolás:
Hivatalvezető
2600 Vác, Március 15. tér 11.
Telefon: (27) 200-505
E-mail:
[email protected]
Web: http://www.kormanyhivatal.hu/hu/pest
11
2019. július 04-én a Pest Megyei Kormányhivatal Váci Járási Hivatalának Építésügyi Osztálya a fent
megjelölt fennmaradási és továbbépítési engedély tárgyában ÉTDR rendszeren keresztül megkereste
Osztályomat, hogy adjon szakkérdésben állásfoglalást.
A megküldött dokumentáció alapján megállapítottam, hogy az épület megfelel az alábbi jogszabályokban
foglalt követelményeknek:
- az ivóvíz minőségi követelményeiről és az ellenőrzés rendjéről szóló 201/2001. (X. 25.) Korm.
rendelet,
- a munkavédelemről szóló 1993.évi XCIII. törvény,
- a kémiai biztonságról szóló 2000. évi XXV. törvény,
- a munkahelyek munkavédelmi követelményeinek minimális szintjéről szóló 3/2002. (II.8.) SzCsM-EüM
együttes rendelet,
- a munkahelyek kémiai biztonságáról szóló 25/2000. (IX.30.) EüM-SzCsM együttes rendelet,
- a foglalkozási eredetű rákkeltő anyagok elleni védekezésről és az általuk okozott egészségkárosodások
megelőzéséről szóló 26/2000. (IX. 30.) EüM rendelet.”
Budapest Főváros Kormányhivatala XII. Kerületi Hivatala a 2019.07.04-én kelt BP-12/203/02368-
2/2019 számú állásfoglalásának indokolása a következő:
„Az állásfoglalás kiadását megalapozó jogszabályhelyek megjelölése és részletes szakmai indokolás:
Kikötéseimet az alábbi jogszabályhelyek rendelkezései alapján tettem.
A figyelemfelhívás 1. pontját az alábbiakban indokolom.
A külön rendelet a 365/2016. (XI.29.) Korm. rendelet.
A 365/2016. (XI.29.) Korm. rendelet jelöli ki műszaki biztonsági hatóságként mely 14.§ (3) bekezdés a)
pontja szerint:
„a) engedélyezési és hatósági ellenőrzési jogkört gyakorol, a villamos összekötő vagy felhasználói
berendezés üzembe helyezése esetén a balesetelhárítási, illetve az élet-, testi épség-, egészség-és
vagyonvédelmet, valamint az üzembiztonságot szolgáló jogszabályi rendelkezések megtartásának
vizsgálata céljából villamos biztonságtechnikai ellenőrzést folytat le igazgatási szolgáltatási díj
ellenében,”
A 312/2012. (IX. 8.) Korm. rendelet 5. mellékletének IV. 2. pontja az alábbiakban határozza meg a
használatbavételi szakhatósági állásfoglalás, illetve szakkérdés iránti kérelem mellékleteit.
2. A használatbavételi és a fennmaradási engedélyezési eljárás esetén
2.1. Az építmény, létesítmény, villamos berendezés helyének meghatározása [cím, helyrajzi szám, egyéb
azonosító (üzem, csarnok, stb.)].
2.2. A beépített összes villamos berendezés teljesítménye [kVA] és a névleges villamos feszültségszint
[V].
2.3. A közcélú villamos hálózat és a villamos felhasználói berendezés csatlakozási pontja.
2.4. A villámvédelmi és érintésvédelmi dokumentáció másolata.
2.5. A műszaki-biztonsági hatósági felügyelet alá tartozó berendezések alengedélyeinek száma. 2.6.
Nyilatkozat az építtetőtől a nem megvalósított berendezésekről (más berendezések beépítéséről).”
A Pest Megyei Kormányhivatal Érdi Járási Hivatala Környezetvédelmi és Természetvédelmi
Főosztály (a továbbiakban: Járási Hivatal) a 2019.07.15-én kelt PE-06/KTF/20201-3/2019 számú
állásfoglalásának indokolása a következő:
Hivatalvezető
2600 Vác, Március 15. tér 11.
Telefon: (27) 200-505
E-mail:
[email protected]
Web: http://www.kormanyhivatal.hu/hu/pest
12
„A vizsgált szakkérdések:
A természet és a táj védelmére vonatkozó nemzeti és közösségi jogi követelményeknek való
megfeleltetés kérdése:
Természetvédelmi érintettség tekintetében változás nem történt.
A földtani közeg védelmére vonatkozó követelményeknek való megfelelés kérdése.
Tárgyi terület a Járási Hivatal nyilvántartása szerint kármentesítést nem érint.
Annak elbírálása, hogy milyen hulladék keletkezik és annak kezelése megfelel-e a
hulladékgazdálkodási előírásoknak.
A hulladékgazdálkodási előírásoknak való megfelelés kizárólag a hulladék kezelésével kapcsolatos
építmény esetén vizsgálandó szakkérdés.
Az építmény zajkibocsátása, illetve a környezeti zaj-és rezgés elleni védelem követelményeinek való
megfeleltetés kérdése.
A módosítás során nem került kialakításra zajkeltő berendezés, az alapejárás során tett
előírásokat fenntartom.
Az elérhető legjobb technika alapján meghatározott levegőtisztaság-védelmi követelményekre
vonatkozó előírásoknak való megfeleltetés kérdése.
A levegő védelméről szóló 306/2010. (XII. 23.) Korm. rendelet 36. § (1) bekezdését figyelembe
véve hatáskörömbe tartozó légszennyező pontforrás ne létesült, az alapeljárás során tett előírásaimat
fenntartom.
A környezeti hatásvizsgálati és az egységes környezethasználati engedélyezési eljárásról szóló
314/2005. (XII. 25.) Korm. rendelet (továbbiakban 314/2005. (XII. 25.) Korm. rendelet) 2/A.§ (1)
bekezdése és (2) bekezdésének a) pontja szerint , a 13. számú melléklet szerinti adatlap alapján annak
vizsgálata, hogy az építési tevékenység és az építményben folytatott tevékenység kapcsán jelentős
környezeti hatások feltételezhetők-e.
A módosítással érintett építményben folytatott tevékenység nem tartozik a 312/2012 (XI.8.)
Korm. rendelet 6. számú melléklet III. számú táblázatának 11. pontja, A oszlopában felsoroltak alá.
Tárgyi létesítmény táj- és természetvédelmi, valamint környezetvédelmi érdekeket nem sért.”
A Fővárosi Katasztrófavédelmi Igazgatóság a 35100/8676-5/2019 ált. számú állásfoglalásának
indokolási része a következő:
„Kérelmező hatóság az általános közigazgatási rendtartásról szóló 2016. évi CL. törvény (a
továbbiakban: Ákr.) 55. § valamint az egyes közérdeken alapuló kényszerítő indok alapján eljáró
szakhatóságok kijelöléséről szóló 531/2017. (XII. 29.) Korm. rendelet [a továbbiakban: 531/2017. (XII.
29.) Korm. rendelet] 1. § (1) bekezdés és 1. számú melléklet 4. táblázat 17. és 18. sora alapján
szakhatósági állásfoglalást kért FKI-KHO-tól tárgyi ügyben.
Tárgyi létesítmény építéséhez tervezett módosítások: homlokzati elemek, lépcsők, előtetők, nyílászárók
pozíciójának megváltozása, valamint két új közbenső födém létesítése.
Hivatalvezető
2600 Vác, Március 15. tér 11.
Telefon: (27) 200-505
E-mail:
[email protected]
Web: http://www.kormanyhivatal.hu/hu/pest
13
Az üzem vízellátása közüzemi hálózattal biztosított. Kérelmező 35100/1600-1/2018.ált. (FKI-KHO:26-
1/2018.; vízikönyvi szám: 6.2/d/157) számon a Göd, 6901 hrsz. és 6980 hrsz. alatti telephely
csapadékvíz-elvezetésére, technológiai szennyvíz-kezelésére és elvezetésére egységes vízjogi
üzemeltetési és fennmaradási engedéllyel rendelkezik, mely 2023. február 28. napjáig hatályos.
Tárgyi terület a vízbázisok, a távlati vízbázisok, valamint az ivóvízellátást szolgáló vízilétesítmények
védelméről szóló 123/1997. (VII. 18.) Korm. rendelet [a továbbiakban: 123/1997. (VII. 18.) Korm.
rendelet] szerint érvényes és végleges határozattal kijelölt vízbázist nem érint.
Tárgyi létesítmény a vízgazdálkodásról szóló 1995. évi LVII. törvény (a továbbiakban Vgtv) 1. számú
melléklet 12. a) pontja alapján meghatározott nagyvízi medret, valamint a nagyvízi meder, a parti sáv, a
vízjárta és a fakadó vizek által veszélyeztetett területek használatáról, hasznosításáról, valamint a folyók
esetében a nagyvízi mederkezelési terv készítésének rendjére és tartalmára vonatkozó szabályokról
szóló 83/2014. (III. 14.) Korm. rendelet 1. § 11. pontja alapján meghatározott parti sávot nem érint.
Fentiek alapján a rendelkező részben foglaltak szerint döntöttem.
Tárgyi létesítmény a Samsung SDI Magyarország Gyártó és Értékesítő Zártkörűen Működő
Részvénytársaság Göd területén megvalósuló beruházásával összefüggő közigazgatási hatósági ügyek
nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű üggyé nyilvánításáról szóló 114/2016. (VI. 1.) Korm.
rendelet alapján kiemelt jelentőségű.
A hatósági döntéshozatal a vizek hasznosítását, védelmét és kártételeinek elhárítását szolgáló
tevékenységekre és létesítményekre vonatkozó általános szabályokról szóló 147/2010. (IV. 29.) Korm.
rendelet, a 219/2004. (VII. 21.) Korm. rendelet, a 123/1997. (VII. 18.) Korm. rendeletet és a
vízgazdálkodási hatósági jogkör gyakorlásáról szóló 72/1996. (V. 22.) Korm. rendelet [a továbbiakban:
72/1996. (V. 22.) Korm. rendelet], a környezet védelmének általános szabályairól szóló 1995. évi. LIII tv.
valamint a Vgtv. figyelembevételével történt.”
A Pest Megyei Kormányhivatal Érdi Járási Hivatal Hatósági Főosztály Építésügyi és
Örökségvédelmi Osztály a PE-06/OR/98-19/2019 számú, 2019. 07.11-én kelt szakvélemény
indokolása a következő:
„A tárgyi beruházás a Samsung SDI Magyarország Gyártó és Értékesítő Zártkörűen Működő
Részvénytársaság Göd területén megvalósuló beruházásával összefüggő közigazgatási hatósági ügyek
nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű üggyé nyilvánításáról szóló 114/2016. (VI. 1.) Korm.
rendelet 1. s zámú melléklet 2. pontja alapján kiemelt jelentőségű, továbbá a kulturális örökség
védelméről szóló 2001. évi LXIV. törvény (a továbbiakban: Kötv.) 7. § 20. a) pontja alapján
nagyberuházás részét képezi. A beruházó Samsung SDI Magyarország Zrt. (2132 Göd, Ipartelep, 6800
hrsz.; a továbbiakban: Beruházó) az erre jogszabályban kijelölt Várkapitányság Integrált
Területfejlesztési Központ Nonprofit Zrt. (Régészeti Igazgatóság: 1113 Budapest, Daróczi út 3.)
jogelődjével a Forster Gyula Nemzeti Örökségvédelmi és Vagyongazdálkodási Központtal elkészíttette a
Kötv. 23/C. § (1) bekezdése szerinti előzetes régészeti dokumentációt (a továbbiakban: ERD), amelyet
Hatóságom részére 2016 júniusában eljuttattak. Az ÉTDR-felületre feltöltött tervdokumentáció alapján
megállapítottam, hogy a tárgyi terület kis mértékben érinti a közhiteles hatósági nyilvántartásban
szereplő 10356. azonosító számú „Göd – Bócsaújtelep (Ilkamajor)” nevű kiemelten védett, világörökségi
várományos régészeti lelőhelyet. A fenti ERD feltárási projekttervében javasoltakra, a Korm. rendelet 43.
Hivatalvezető
2600 Vác, Március 15. tér 11.
Telefon: (27) 200-505
E-mail:
[email protected]
Web: http://www.kormanyhivatal.hu/hu/pest
14
§ (3) bekezdését figyelembe véve a kivitelezés földmunkáinak végzése során régészeti megfigyelést
írtam elő.
A Kötv. 22. § (3) bekezdés a) pontja értelmében, a megelőző feltárás keretében régészeti megfigyelést
kell előírni, ha a tervezett tevékenység nem vagy csak csekély mértékben érinti a nyilvántartott régészeti
lelőhelyet és a régészeti örökség elemeit, továbbá, ha a régészeti örökség elemeinek előfordulása
szórványos, vagy ha a beruházással kapcsolatos földmunka mélysége nem éri el a régészeti örökségi
elemek jelentkezési szintjét, illetve a régészeti lelőhely korábbi bolygatása esetén. A földmunkák közben
végzendő régészeti megfigyelés (Kötv. 7. § 36. pont) célja a beruházás földmunkájának régész által a
helyszínen történő folyamatos figyelemmel kísérése, szükség esetén a régészeti bontómunka elvégzése
és dokumentálása. A Korm. rendelet 35. § (1)–(3) bekezdése szabályozza a régészeti megfigyelés
keretében végzett régészeti bontómunkát. A régészeti bontómunka megkezdését hivatalomnak be kell
jelenteni a Korm. rendelet 6. melléklete alapján. Felhívom a beruházó figyelmét, hogy a régészeti
örökség elemei a Kötv. 19. § (2) bekezdése szerint a régészeti érdekű területekről is csak régészeti
feltárás keretében mozdíthatók el. A Kötv. 22. § (4) bekezdése alapján a hatóság a régészeti feladatokat
a lelőhely különböző részei vonatkozásában eltérően is meghatározhatja.
Az előírt régészeti szakfeladatot a Kötv. 23/E. § (6) és (2a) bekezdése alapján megyei hatókörű városi
múzeumként a Ferenczy Múzeum Centrum végzi, továbbá a Kötv. 23/E. § (2b) bekezdés a) pontja
szerint a gyűjtőterületén érintett területi múzeumot (Tragor Ignác Múzeum, 2600 Vác, Zrínyi u. 41/a)
kapacitása erejéig kötelezően be kell vonnia. A beruházó a Kötv. 23/E. § (1) bekezdése értelmében a
megelőző feltárás (régészeti megfigyelés) elvégzésére írásbeli szerződést köt, ha a megelőző feltárás
elvégzésére a terület rendelkezésre áll.
A beruházó költségviselését a Kötv. 19. § (1) bekezdése írja elő. A régészeti szakfeladatokra a Kötv. 22.
§ (10)–(11) bekezdései szerint a feltárásra jogosult intézménynek és a beruházónak szerződést kell
kötnie. A szerződés tartalmazza a feltárás módját, időtartamát, a feltárásra jogosult intézmény által
végzendő régészeti feladatellátás költségét, valamint a jogszabályban meghatározott egyéb szakmai
feltételeket. A Kötv. 22. § (9) bekezdése értelmében a megelőző feltárás költségei magukba foglalják a
régészeti feltárás terepi munkavégzésén túl – beleértve a feltárás munkafeltételei biztosítását is – a
jogszabályban meghatározott tartalmú dokumentálás és az elsődleges leletfeldolgozás költségeit.
A régészeti megfigyelés során előkerülő régészeti lelőhelye k feltárási módjáról és feltételeiről Kötv.
23/E. § (7) bekezdése értelmében jogszabályban meghatározottak szerint Hatóságom dönt.”
A Pest Megyei Kormányhivatal Bányafelügyeleti Főosztálya a PE/V/2223-2/2019 számú, 2019. 07.
05-én kelt szakvéleményének indokolása a következő:
„A Pest Megyei Kormányhivatal Váci Járási Hivatala a tárgyi fennmaradási és továbbépítési
engedélyezési eljárása során, az építésügyi hatósági eljárásokról és ellenőrzésekről, valamint az
építésügyi hatósági szolgáltatásról szóló 312/2012. (XI.8.) Korm. rendelet 6. melléklet III. táblázat 12.
sora alapján megkereste a Bányafelügyeletet szakkérdésben történő nyilatkozat kiadására.
A Bányafelügyelet a módosított építési engedélyezési eljárás során kiadott, 2019. május 30-án kelt,
PE/V/1630-2/2019. számú szakhatósági állásfoglalásának rendelkező részét maradéktalanul fenntartja.
A Bányafelügyelet hatáskörét a bányászatról szóló 1993. évi XLVIII. törvény 43.§ (3) bekezdése, a
bevonás feltételeit a 312/2012. (XI.8.) Korm. rendelet 6. melléklet III. táblázat 12. sora, illetékességét a
161/2017. (VI.28.) Korm. rendelet 3.§ és 1. melléklete állapítja meg.”
Hivatalvezető
2600 Vác, Március 15. tér 11.
Telefon: (27) 200-505
E-mail:
[email protected]
Web: http://www.kormanyhivatal.hu/hu/pest
15
A Pest Megyei Kormányhivatal Érdi Járási Hivatala Közlekedési és Fogyasztóvédelmi Főosztály
Útügyi Osztály a 2019.07.09-én kelt ÚT/1196-5/2019 számú állásfoglalásának indokolása a
következő:
„A tárgyi létesítmény építése jelen feltételek betartása esetén közúti érdeket nem sért.
Szakvéleményemet az 1988. évi I. törvény, a 312/2012. (XI. 8.) Kormányrendelet 6. számú melléklete és
a 46/2018. Kormánymegbízotti Utasítás figyelembevételével adtam meg. A Pest Megyei Kormányhivatal
Érdi Járási Hivatala Közlekedési és Fogyasztóvédelmi Főosztálya Útügyi Osztály (1141 Budapest,
Komócsy u. 17-19.) útügyi közlekedési hatósági hatáskörét és Pest megye területére kiterjedő
illetékességét a közlekedési igazgatási feladatokkal összefüggő hatósági feladatokat ellátó szervek
kijelöléséről szóló 382/2016. (XII. 2.) Korm. rendelet illetve a fővárosi és megyei kormányhivatalokról,
valamint a járási (fővárosi kerületi) hivatalokról szóló 86/2019. (IV. 23.) Korm. rendelet állapítja meg.”
A tárgyi ingatlanon jogszerűtlenül végzett építési tevékenység nem ellentétes Göd Város Helyi Építési
Szabályzatáról és Szabályozási Tervéről szóló 15/2003. (IV.29.) számú ök. rendelete (HÉSZ), ezáltal a
fennmaradási engedély kiadásának jogszabályi feltételei fennállnak.
A 312/2012. Korm. rendelet 22. § (1) bekezdése értelmében a végleges építési engedélytől és a hozzá
tartozó engedélyezési záradékkal ellátott építészeti-műszaki dokumentációban foglaltaktól a kivitelezés
során eltérni csak az építésügyi hatóság újabb előzetes engedélyével, módosított építési engedéllyel
lehet.
Fentiekre tekintettel, az épített környezet alakításáról és védelméről szóló 1997. évi LXXVIII. tv. (Étv.)
48/A. §-a, valamint az építésügyi és építésfelügyeleti hatósági eljárásokról és ellenőrzésekről, valamint az
építésügyi hatósági szolgáltatásról szóló 312/2012. (XI. 8.) Korm. rendelet (Eljr.) 42. § és 44. § (6) bek.
alapján, a rendelkező részben foglaltak szerint döntöttem a fennmaradási és továbbépítési engedélyt
megadtam.
Az Étv. 49. § (1) bekezdése szerint, ha az építésügyi hatóság a 48. § szerint a fennmaradási engedélyt
megadja, illetőleg a lebontást tudomásul veszi, ezzel egyidejűleg – a Kormány rendeletében
meghatározott mértékben és módon – építésügyi bírságot szab ki.
Az építésügyi bírság megállapításának részletes szabályairól szóló 245/2006. (XII. 5.) Korm. rendelet
figyelembe véve a bírságot a következők szerint állapítottam meg:
• Alapbírság mértéke 200.000 Ft, - 3.§ (2) bekezdés d) pont szerint
Számított építményérték:
• az építési engedélytől eltérően megépített nettó alapterület növekedés : 244 m2
• az építmény egységára 190.000 Ft./m2 - az 1. sz. melléklet 2. pont szerint
• Készültségi fok 0,8 – a 2. melléklet szerint
• Bírság százalék: 40% - a 3. § (4) bekezdés b) pont szerint
A számított építményérték összesen:: 244x190.000x0,8x0,4 = 14.835.200,- Ft,
10.000,- Ft-ra kerekítve: 14.840.000,- Ft.
Az építésügyi bírság mértéke összesen: a 3.§ (1) bek. alapján (Alapbírság és a számított
építményérték összege) : 15.040.000,- Ft.
Hivatalvezető
2600 Vác, Március 15. tér 11.
Telefon: (27) 200-505
E-mail:
[email protected]
Web: http://www.kormanyhivatal.hu/hu/pest
16
A bírság befizetési határidejének, illetve a határidő módosításának lehetőségére vonatkozó, a
rendelkező részben előírt tájékoztatást a 245/2006.(XII. 5.) Korm rendelet 5. § alapján írtam elő.
A határozat meghozatalánál az általános közigazgatási rendtartásról szóló 2016. évi CL. törvény. törvény
(Ákr.), az épített környezet alakításáról és védelméről szóló 1997. évi LXXVIII. tv. (Étv.) 48/A-49. §-ban
foglaltak szerint, az építésügyi és építésfelügyeleti hatósági eljárásokról és ellenőrzésekről, valamint az
építésügyi hatósági szolgáltatásról szóló 312/2012. (XI. 8.) Korm. rendelet (Eljr.) 42-44.§-aiban
foglaltakat, az országos településrendezési és építési követelményekről szóló 253/1997.(XII. 20.) Korm.
rendelet (OTÉK), az építésügyi bírság megállapításának részletes szabályairól szóló 245/2006.(XII. 5.)
Kormányrendeletben és az építőipari kivitelezési tevékenységről szóló 191/2009. (IX. 15.) Korm.
rendeletben foglaltakat vettem figyelembe.
A jogorvoslat lehetőségéről az Ákr. 114. §-a és a közigazgatási perrendtartásról szóló 2017. évi I.
törvény alapján adtam tájékoztatást.
Az eljárási cselekmény kapcsán felmerült eljárási illetéket építtető lerótta.
Tekintettel arra, hogy a hatóság jelen határozattal az ügy érdemében döntést hozott, ezért az Ákr. 43. §
(4) bekezdésben foglaltak alapján a PE-17/EP/1032-3/2019. számú függő hatályú határozatban
foglaltakhoz nem kapcsolódnak joghatások.
A határozatot az építésügyi és az építésfelügyeleti hatóságok kijelöléséről és működési feltételeiről szóló
343/2006.(XII.23.) Kormány rendelet 1.§ (2)f) pont által meghatározott hatáskörében és az 1. számú
mellékletben meghatározott illetékességi területen eljárva hoztam meg.
A bírósági végrehajtásról szóló 1994. évi LIII. törvény (a továbbiakban: Vht.) 3. § alapján ha törvény
másképpen nem rendelkezik, a bírósági végrehajtás szabályai irányadók a közigazgatási végrehajtás
során foganatosított ingó- és ingatlan-végrehajtás esetén is.
Az Ákr. 134. § (1) bekezdése értelmében a végrehajtást - ha törvény, kormányrendelet vagy
önkormányzati hatósági ügyben helyi önkormányzat rendelete másként nem rendelkezik - az állami
adóhatóság foganatosítja.
Az eljárási bírság önkéntes megfizetésének hiányában állami kényszerrel történő végrehajtásra
vonatkozóan adott tájokoztatás a Vht. 5. § (1) bekezdésén alapul.
A késedelmi pótlék felszámításával és mértékével kapcsolatban adott tájékoztatás az Ákr. 135. §-án
alapul.
Az eljárási cselekmény kapcsán az építtető által befizetett illeték és igazgatási szolgáltatási díjon felül
eljárási költség nem merült fel, ezért annak megállapításáról és viseléséről nem rendelkeztem.
Építésfelügyeleti hatóságom hatásköre az építésügyi és építésfelügyeleti hatóságok kijelöléséről és
működési feltételeiről szóló 343/2006. (XII. 23.) Kormányrendelet 3. § (1) bekezdésének a) pontján,
illetékessége ugyanezen rendelet 1. számú mellékletének I. rész 13.5. pontján alapul.
Vác, 2019. július 24.
Dr. Maruszki Gábor sk.
járási hivatalvezető
Hivatalvezető
2600 Vác, Március 15. tér 11.
Telefon: (27) 200-505
E-mail:
[email protected]
Web: http://www.kormanyhivatal.hu/hu/pest