A
Magyar TáncSport
Szakszövetség
GAZDÁLKOD ÁSI ÉS PÉNZÜGYI
SZABÁLYZATA
- kiegészítve az állami sportcélú támogatások sportról szóló 2004. évi I. törvénynek,
valamint az államháztartás működésére vonatkozó jogszabályoknak és az állami
sportcélú támogatások felhasználásá
ról és elosztásáról szóló 474/2016. (XII. 27.) Korm.
rendeletnek megfelelő felhasználására vonatkozó előírásaival –
1
link to page 3 link to page 3 link to page 3 link to page 4 link to page 4 link to page 5 link to page 5 link to page 8 link to page 8 link to page 9 link to page 9 link to page 9 link to page 9 link to page 11 link to page 11 link to page 12 link to page 12 link to page 12 link to page 13 link to page 13 link to page 13 link to page 15 link to page 16 link to page 16 link to page 18
Tartalomjegyzék
Peambulum .................................................................................................................. 3
1. § A gazdálkodás elvei ............................................................................................... 3
I. Általános alapelv .................................................................................................... 3
II. Tartalmi elvek ........................................................................................................ 4
III. Tartalomra ható kiegészítő elvek ......................................................................... 4
IV. Formai elvek ........................................................................................................ 5
2. § A gazdálkodás rendje ............................................................................................ 5
3. § ............................................................................................................................... 8
1. Beszámolási kötelezettség .................................................................................... 8
2. Könyvvezetési kötelezettség ................................................................................. 9
3. A mérlegre vonatkozó sajátos rendelkezések ....................................................... 9
4. Az eredménylevezetésre, az eredménykimutatásra vonatkozó sajátos
rendelkezések ........................................................................................................... 9
5. Könyvviteli szolgáltatás ....................................................................................... 11
6. Könyvvizsgálati kötelezettség ............................................................................. 11
7. Nyilvánosságra hozatal, letétbe helyezés, közzététel ......................................... 12
4. § A költségvetéssel kapcsolatos feladatok ............................................................. 12
5. § Az adó-és járulékfizetési kötelezettség teljesítése ............................................... 12
6. § Utazási költségek elszámolása ............................................................................ 13
7. § Tagdíjakkal kapcsolatos feladatok ....................................................................... 13
8. § Bizonylati rend ..................................................................................................... 13
9. § Az állami sportcélú támogatás forrásai és igénybevételének feltételei ................ 15
10. § Az állami sport célú támogatások felhasználása, elszámolása és a felhasználás
ellenőrzése ................................................................................................................. 16
ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK.......................................................................................... 18
2
Peambulum
A Magyar TáncSport Szakszövetség (a továbbiakban: MTáSZ) a táncsport sportág feladatainak
ellátására létrehozott, az e sportágban működő szervezetek és személyek tevékenységét
összehangoló, munkájukat segítő és támogató, önkormányzati elv alapján működő, az egyesülési
jogról, a közhasznú jogállásról, valamint a civil szervezetek működéséről és támogatásáról szóló 2011.
évi CLXXV. törvény alapján közhasznú szervezetként működő országos sportági szakszövetség,
amely tevékenységet a sportról szóló 2004. évi I. törvényben (a továbbiakban: Sporttörvény)
meghatározottak szerint fejti ki és a fenti és az egyéb jogszabályok, valamint a WDSF előírásai, saját
Alapszabálya és szabályzatai alapján működik. Az MTáSZ gazdálkodásának részletes szabályait az
MTáSZ Alapszabálya, valamint a mindenkor hatályos jogszabályok alapján és mellett, jelen
Gazdálkodási és Pénzügyi Szabályzat meghatározza meg.
Az MTáSZ közvetlen politikai tevékenységet nem folytat, szervezete pártoktól független és pártoknak
támogatást nem nyújt.
Az MTáSZ a közhasznú tevékenysége során Sporttörvény alapján az állam által ellátandó közfeladatok
megvalósításáról gondoskodik.
A Sporttörvény 23. § (1) bekezdésénke f) pontja alapján a - táncsport rendeltetésszerű működése
érdekében az MTáSZ az alábbiak szerint módosítja Gazdálkodási és Pénzügyi Szabályzat, amely
szabályzat tartalmazza az állami sportcélú támogatások Sporttörvénynek, valamint az államháztartás
működésére vonatkozó jogszabályoknak és az állami sportcélú támogatások felhasználásáról és
elosztásáról szóló kormányrendeletnek megfelelő felhasználására vonatkozó előírásokat is. A
számvitelről szóló 2000. évi C. törvény 161. § (1) bekezdése szerint az MTáSZ, mint kettős könyvvitelt
vezető gazdálkodó az egységes számlakeret előírásainak figyelembevételével elkészített
Számlarendje, Pénzkezelési Szabályzata, valamint Leltározási és Selejtezési Szabályzata hatályban
maradtak.
1. §
A gazdálkodás elvei
Az MTáSZ a számviteli politikájának kialakítása során mindenekelőtt a számvitelről szóló 2000. évi C.
törvény 15. § és 16. §-ában meghatározott számviteli alapelvek alapján kiindulni, melyek a következők:
I. Általános alapelv
1. A vállalkozás folytatásának elve
Az MTáSZ tekintetében a számvitelről szóló 2000. évi C. törvény ezen elve szerint a beszámoló
elkészítésekor és a könyvvezetés során abból kell kiindulni, hogy az MTáSZ a belátható jövőben is
fenn tudja tartani a működését, folytatni tudja a tevékenységét, nem várható a működés beszüntetése
vagy bármilyen okból történő jelentős csökkenése. Lényegében a többi alapelv érvényesülésének
feltételét jelenti.
3
II. Tartalmi elvek
2. Teljesség elve
Az MTáSZ tekintetében a számvitelről szóló 2000. évi C. törvény ezen elve szerint az MTáSZ-nak
könyvelnie kell minden olyan gazdasági eseményt, amely az eszközökre és a forrásokra, illetve a
tárgyévi eredményre hatással van a mérleg fordulónapját követően, de még a mérleg elkészítését
megelőzően váltak ismertté és a mérleg fordulónapjával lezárt év gazdasági eseményeiből erednek, a
mérleg fordulónapja előtt még nem következtek be, de a mérleg elkészítését megelőzően ismertté
váltak. A teljesség elvének érvényesítésénél figyelembe kell venni azt is, hogy a gazdasági események
könyvelésének alapjait képező, a tárgyidőszakra vonatkozó bizonylatok hiánytalanul hézagmentesen
feldolgozásra kerüljenek.
3. Valódiság elve
A valódiság elve szerint a könyvekben rögzített és a beszámolóban szereplő tételeknek a valóságban
is megtalálhatónak, bizonyíthatónak, kívülállók által is megállapíthatóknak kell lenniük. Az értékelésük
meg kell, hogy feleljen a törvényben előírt értékelési elveknek és az azokhoz kapcsolódó értékelési
eljárásoknak.
4. Óvatosság elve
Nem lehet eredményt kimutatni akkor, ha az árbevétel, a bevétel pénzügyi realizálása bizonytalan. A
tárgyévi eredmény meghatározása során az értékvesztés elszámolásával, a céltartalék képzésével
vehető figyelembe az előrelátható kockázat és feltételezhető veszteség akkor is, ha az a mérleg
fordulónapja és a mérlegkészítés időpontja között vált ismertté. Az értékvesztéseket és az
értékcsökkenéseket el kell számolni, függetlenül attól, hogy a tárgyév eredménye nyereség vagy
veszteség.
5. Összemérés elve
Az egyszerűsített éves beszámolót készítőknél az adott időszak eredményének meghatározásakor a
tevékenységek adott időszaki teljesítéseinek elismert bevételeit és a bevételeknek megfelelő
költségeket (ráfordításokat) kell számításba venni, függetlenül a pénzügyi teljesítéstől. A bevételeknek
és a költségeknek azokhoz az évekhez kell kapcsolódni amikor gazdaságilag felmerültek.
III. Tartalomra ható kiegészítő elvek
6. Tartalom elsődlegessége a formával szemben
A beszámolóban és azt alátámasztó könyvvezetés során a gazdasági eseményeket a tényleges
gazdasági tartalmuknak megfelelően kell bemutatni, illetve annak megfelelően kell elszámolni.
7. Egyedi értékelés elve
Az eszközöket és a kötelezettségeket a könyvvezetés és a beszámoló elkészítése során egyedileg kell
rögzíteni és a nyilvántartásokban azokat egyedileg értékelni. Gazdasági eseményeket a tényleges
gazdasági tartalmuknak megfelelően kell bemutatni, illetve annak megfelelően kell elszámolni.
8. Bruttó elszámolás elve
A bevételek és a költségek (ráfordítások), illetve a követelések és a kötelezettségek egymással
szemben nem számolhatók.
4
9. Időbeli elhatárolás elve
Az éves beszámolót, egyszerűsített éves beszámolót készítőknél az olyan gazdasági események
kihatásait, amelyek két vagy több évet is érintenek, az adott időszak bevételei és költségei között olyan
arányban kell elszámolni, ahogyan az alapul szolgáló időszak és az elszámolási időszak között
megoszlik.
10. Lényegesség elve
Lényegesnek minősül minden olyan információ, amelynek elhagyása vagy téves bemutatása
befolyásolja a beszámoló adatait, felhasználó szervezet döntéseit.
11. Költség haszon összevetésének elve
A beszámolóban nyilvánosságra hozott információk hasznosíthatósága álljon arányban az információk
előállításának költségeivel.
IV. Formai elvek
12. Világosság elve
A könyvvezetést és a beszámolót áttekinthető, érthető a törvénynek megfelelően rendezett formában
kell elkészíteni.
13. Folytonosság elve
A naptári év nyitómérlegében szereplő adatoknak meg kell egyezniük az előző évi zárómérleg
megfelelő adataival. Az egymást követő években az eszközök és a források értékelése, az eredmény
számbavétele csak a törvényben meghatározott szabályok szerint változhat.
14. Következetesség elve
A beszámoló tartalma és formája, valamint az azt alátámasztó könyvvezetés tekintetében az
állandóságot és az összehasonlíthatóságot biztosítani kell.
2. §
A gazdálkodás rendje
1. Az MTáSZ az Alapszabályában meghatározott cél megvalósítása érdekében vagyonával
önállóan gazdálkodik. Az MTáSZ alapcél szerinti (közhasznú) és gazdasági-vállalkozási
tevékenységet folytathat.
2. Az MTáSZ a Közgyűlés által jóváhagyott éves költségvetés elvei alapján gazdálkodik.
3. Az éves költségvetési tervezetét és a költségvetési beszámolót az Elnökség jóváhagyása után
a Közgyűlés elé kell terjeszteni.
4. Az éves költségvetési tervezet és a költségvetési beszámoló elkészítése és annak a Közgyűlés
által történő elfogadásáig az MTáSZ gazdálkodása folyamatosságának biztosítása az
Elnökség feladata.
5
5. Az Elnökség által megtárgyalt és elfogadott szakmai és pénzügyi éves beszámolójának,
valamint a közhasznúsági jelentések és a mérleg elfogadása kizárólag a Közgyűlés
hatáskörébe tartozik.
6. Az MTáSZ - mint közhasznú szervezet - köteles az egyszerűsített éves beszámoló
jóváhagyásával egyidejűleg közhasznúsági mellékletet készíteni, melyet ugyancsak a
Közgyűlés hagy jóvá.
A közhasznúsági mellékletnek tartalmaznia kell:
a. a központi költségvetési szervtől, önkormányzati szervtől, nemzetközi forrásból,
illetve más gazdálkodótól támogatási program keretében kapott, végleges jelleggel
felhasznált összegeket támogatásonként,
b. külön kell megadni a támogatási program keretében kapott visszatérítendő
(kötelezettségként kimutatott) támogatásokat,
c. a szervezet által az üzleti évben végzett főbb tevékenységeket és programokat,
d. a szervezet által végzett közhasznú tevékenységeket, ezen tevékenységek fő
célcsoportjait és eredményeit, valamint a közhasznú jogállás megállapításához
szükséges adatokat, mutatókat,
e. a közhasznú cél szerinti juttatások kimutatását, a vezető tisztségviselőknek nyújtott
juttatások összegét és a juttatásban részesülő vezető tisztségek felsorolását.
7. Az MTáSZ elsősorban a tagdíjakból, a központi költségvetési, illetve egyéb támogatásokból,
felajánlásokból és az MTáSZ kereskedelmi és egyéb vállalkozási tevékenységéből származó
bevételekből gazdálkodik.
8. Az MTáSZ működéséhez szükséges bevételek – összehangban az Alapszabályban
foglaltakkal - az alábbiakból tevődnek össze:
a.) tagdíj,
b.) gazdasági-vállalkozási tevékenységből (szolgáltatás nyújtásából) származó bevétel,
c.) a költségvetési támogatás a pályázat útján, valamint egyedi döntéssel kapott
költségvetési támogatás; az Európai Unió strukturális alapjaiból, illetve a Kohéziós
Alapból származó, a költségvetésből juttatott támogatás; az Európai Unió
költségvetéséből vagy más államtól, nemzetközi szervezettől származó támogatás; a
személyi jövedelemadó meghatározott részének az adózó rendelkezése szerint kiutalt
összege),
d.) más szervezettől, illetve magánszemélytől kapott adomány,
e.) a
versenyrendszer működtetéséhez kapcsolódó bevételek (nevezési díj,
versenyengedély, versenykönyv, versenyrendezési díj, belépőjegyek stb.),
f.) edzői, bírói továbbképzések, vizsgák bevételei,
g.) bírói licence bevételek,
h.) az a.)–g.) pontok alá nem tartozó egyéb bevétel.
9. Az MTáSZ költségei, ráfordításai (kiadásai):
a) alapcél szerinti (közhasznú) tevékenységhez közvetlenül kapcsolódó költségek,
6
b) gazdasági vállalkozási tevékenységhez (szolgáltatás nyújtásához) közvetlenül
kapcsolódó költségek,
c) szervezetének működési költségei (ideértve az adminisztráció költségeit és az egyéb
felmerült közvetett költségeket), valamint immateriális javak és tárgyi eszközök
értékcsökkenési leírása,
d) az a.)–c.) pontok alá nem tartozó egyéb költség.
10. Az MTáSZ vagyona az alábbi fő elemekből tevődik össze:
a.) pénzeszköz (készpénz, bankszámlán lévő összeg),
b.) pénzeszközre szóló követelés,
c.) értékpapír, befektetett pénzügyi eszközök,
d.) immateriális javak, vagyoni értékű jogok,
e.) tárgyi eszközök,
f.) készletek.
11. Az MTáSZ bevételeivel önállón gazdálkodik, tartozásaiért a saját vagyonával felel. Az MTáSZ
tagjai az MTáSZ tartozásaiért – a befizetett tagdíjon túlmenően - nem felelnek.
12. Az MTáSZ gazdálkodása eredményét nem osztja fel, azt az Alapszabályban meghatározott
tevékenységre fordíthatja.
13. Az MTáSZ kizárólag olyan vállalkozást alapíthat, olyan vállalkozásban vehet részt, vagy olyan
vállalkozást végezhet, amelyben felelőssége korlátozott és a korlátozott felelősség mértéke
nem haladja meg a vállalkozásba vitt vagyonának mértékét.
14. Az MTáSZ kizárólag közhasznú céljainak elérése érdekében, azokat nem veszélyeztetve
végezhet vállalkozási tevékenységet. Az MTáSZ a célja szerinti gazdálkodását, valamint
gazdálkodási-vállalkozási tevékenységét az ebből származó eredmény megállapítását a
társadalmi szervezetek gazdálkodási tevékenységéről szóló hatályos jogszabályok alapján
végzi. Az MTáSZ váltót, illetve más hitelviszonyt megtestesítő értékpapírt nem bocsáthat ki,
illetve vállalkozásának fejlesztéséhez a közhasznú tevékenységet veszélyeztető mértékű hitelt
nem vehet igénybe, valamint az államháztartás alrendszereitől kapott támogatási hitel
fedezetéül, illetve hiteltörlesztésre nem használhatja fel. Az MTáSZ a cél szerinti
tevékenységből és a vállalkozási tevékenységből származó bevételeit és ráfordításait
elkülönítetten kell nyilvántartani.
15. Az MTáSZ bevételeit a 8.) pont szerinti részletezésben, költségeit ráfordításait (kiadásait) a 9.)
bekezdés szerinti részletezésben elkülönítetten, a számviteli előírások szerint tartja nyilván. A
MTáSZ számviteli nyilvántartásait úgy vezeti, hogy azok alapján az alapcél szerinti (közhasznú)
tevékenységének és gazdasági-vállalkozási tevékenységének bevételei, költségei, ráfordításai
és eredménye (nyeresége, vesztesége) egymástól elkülönítve megállapíthatók legyenek.
16. Az MTáSZ Elnökségének feladata a működőképesség fenntartása és a fenyegető
fizetésképtelenség esetén a hitelezők érdekeinek szem előtt tartásával a szükséges
intézkedések meghozatala, illetve kezdeményezése.
17. Az MTáSZ csak olyan módon vehet fel hitelt és vállalhat kötelezettséget, amely nem
veszélyezteti az alapcél szerinti (közhasznú) tevékenységének ellátását és működésének
fenntartását.
7
18. Az MTáSZ működése felett a törvényességi ellenőrzést az ügyészség gyakorolja. Az ügyész
keresete alapján a bíróság akkor is felfüggesztheti az MTáSZ ügyintéző-képviselő szervének
tevékenységét és a tevékenység irányítására felügyelő biztost rendelhet ki, ha az MTáSZ
számviteli jogszabályok szerinti eredménye egymást követő két évben negatív és
kötelezettségei legalább ötven százalékkal meghaladják saját vagyonának mértékét. Ha a
rendeltetésszerű gazdálkodás nem állítható helyre, a felügyelő biztos javaslatot tesz az
ügyésznek az MTáSZ bírósági feloszlatásának kezdeményezésére.
3. §
A számviteli törvény szerinti egyes egyéb szervezetek beszámoló készítési és
könyvvezetési kötelezettségének sajátosságairól szóló 479/2016. (XII. 28.) Korm.
rendelet MTáSZ-ra irányadó szabályai
A Kormány a számvitelről szóló 2000. évi C. törvény 178. § (1) bekezdés c) pontjában kapott
felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 15. cikk (1) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva
megalkotta a számviteli törvény szerinti egyes egyéb szervezetek beszámoló készítési és
könyvvezetési kötelezettségének sajátosságairól szóló 479/2016. (XII. 28.) Korm. rendeletet, melynek
hatálya kiterjed a 2. § (1) bekezdés a) pontja szerint az egyesületre − ideértve a sportszövetségeket -
is.
1. Beszámolási kötelezettség
1. Az MTáSZ működéséről, vagyoni, pénzügyi és jövedelmi helyzetéről az üzleti év könyveinek
lezárását követően az üzleti év utolsó napjával számvitelről szóló 2000. évi C. törvényben és a
számviteli törvény szerinti egyes egyéb szervezetek beszámoló készítési és könyvvezetési
kötelezettségének sajátosságairól szóló 479/2016. (XII. 28.) Korm. rendeletben
meghatározottak szerint köteles beszámolót készíteni.
2. Az üzleti év azonos a naptári évvel. A mérleg fordulónapja december 31.
3. A beszámoló formáját az egyéb szervezet által folytatott tevékenység, az éves összes bevétel
(az alaptevékenység és a vállalkozási tevékenység összes bevételének) nagysága, valamint a
könyvvezetés módja határozza meg.
4. Az MTáSZ beszámolója egyszerűsített éves beszámoló, mely a számviteli törvény szerinti
egyes egyéb szervezetek beszámoló készítési és könyvvezetési kötelezettségének
sajátosságairól szóló 479/2016. (XII. 28.) Korm. rendeletének a 3. melléklet szerinti mérlegből
és a 4. melléklet szerinti eredménykimutatásból, valamint a számvitelről szóló 2000. évi C.
törvény szerinti kiegészítő mellékletből áll. Egyszerűsített éves beszámolót köteles készíteni az
az egyéb szervezet, amelynek két egymást követő évben az alaptevékenységből, valamint a
vállalkozási tevékenységből származó éves (ár)bevételének együttes összege évenként
meghaladja az 50 millió forintot.
8
2. Könyvvezetési kötelezettség
1. Az MTáSZ könyvvezetése − a beszámolási kötelezettség függvényében − a kettős könyvvitel
rendszerében, magyar nyelven, forintban történik.
2. A könyvvezetés során elkülönítetten kell kimutatni a rá vonatkozó, sajátos gazdálkodási
jogszabályban meghatározott alaptevékenységgel, valamint a vonatkozó külön jogszabály
szerint meghatározott vállalkozási tevékenységgel kapcsolatos (ár)bevételeket, ráfordításokat
(költségeket), kiadásokat.
3. Az MTáSZ úgy köteles könyvvezetését kialakítani, hogy a vonatkozó jogszabály szerint
meghatározott vállalkozási tevékenység (ár)bevételei és ráfordításai (költségei), kiadásai az
alaptevékenység bevételeitől és ráfordításaitól (költségeitől), kiadásaitól, gazdasági
eseményeitől elkülönüljenek és ezáltal megbízhatóan kimutatható legyen a vállalkozási
tevékenység tárgyévi eredménye.
4. Az MTáSZ-nak a könyvvezetés során elkülönítetten kell kimutatni a kapott adományt, közcélú
adományt és azok felhasználását, amennyiben azt jogszabály előírja, továbbá, ha az
adományról a társasági adóról és az osztalékadóról szóló törvény, illetve a közcélú adományról
a személyi jövedelemadóról szóló törvény rendelkezései szerinti kedvezmény igénybevételére
jogosító igazolást állít ki.
3. A mérlegre vonatkozó sajátos rendelkezések
A számviteli törvény szerinti egyes egyéb szervezetek beszámoló készítési és könyvvezetési
kötelezettségének sajátosságairól szóló 479/2016. (XII. 28.) Korm. rendelet szerinti mérleg
elkészítésénél a számvitelről szóló 2000. évi C. törvény vonatkozó előírásait a 23., 26., 31−32., 36−38.,
44., 49. §-ban meghatározott sajátosságok figyelembevételével kell alkalmazni. A pénzügyi
instrumentumok meghatározott körére vonatkozóan számvitelről szóló 2000. évi C. törvény szerinti
valós értéken történő értékelés szabályait az e rendelet hatálya alá tartozó egyéb szervezet akkor
alkalmazhatja, ha beszámolóját a számvitelről szóló 2000. évi C. törvény előírásai szerint állítja össze.
4. Az eredménylevezetésre, az eredménykimutatásra vonatkozó sajátos rendelkezések
1. A számviteli törvény szerinti egyes egyéb szervezetek beszámoló készítési és könyvvezetési
kötelezettségének sajátosságairól szóló 479/2016. (XII. 28.) Korm. rendelet szerinti
eredménylevezetés, eredménykimutatás készítésénél a számvitelről szóló 2000. évi C. törvény
vonatkozó előírásait a (2)-(8) bekezdésben és a 13−14., 24., 27., 33−34., 39., 45., 50., továbbá
az 52. §-ban foglalt sajátosságok figyelembevételével kell alkalmazni.
2. Az eredménylevezetés, az eredménykimutatás az egyéb szervezet tárgyévi eredményének
levezetését tartalmazza, az eredmény keletkezésére ható főbb tényezőket, az eredmény
összetevőit, az eredmény kialakulását mutatja be.
3. Az eredménylevezetés, az eredménykimutatás tételei tartalmának meghatározásánál a
bevételeket és ráfordításokat (költségeket), kiadásokat a számvitelről szóló 2000. évi C. törvény
előírásain túlmenően az egyéb szervezetekre vonatkozó jogszabályok figyelembevételével kell
meghatározni.
4. Az eredménylevezetésben, az eredménykimutatásban egymástól elkülönítve kell kimutatni az
alaptevékenységgel, valamint a vállalkozási tevékenységgel összefüggő tételeket.
9
5. Az alaptevékenységhez, illetve a vállalkozási tevékenységhez is kapcsolódó ráfordításokat
(költségeket), kiadásokat az egyéb szervezet, a közhasznú egyéb szervezet a tényleges
használat (az igénybevétel) arányában, illetve, ha ez nem állapítható meg, akkor a bevételek
arányában köteles megosztani az alaptevékenység, illetve a vállalkozási tevékenység között.
6. A
továbbutalási céllal kapott, bevételként elszámolt támogatás összegét az
alaptevékenységhez, illetve a vállalkozási tevékenységhez egyaránt felmerült ráfordítások
(költségek), kiadások megosztásánál, valamint a könyvvezetési rendszerek közötti áttérést
meghatározó (ár)bevételnél figyelmen kívül kell hagyni.
7. Az eredménylevezetésben, az eredménykimutatásban az előző évi és a tárgyévi adatokat,
valamint a jelentős összegű hibák elkülönített bemutatását alaptevékenység, vállalkozási
tevékenység, összesen bontásban tovább kell részletezni.
8. Az eredménykimutatásban a vállalkozási tevékenység tárgyévi eredménye az üzleti évben
elszámolt értékesítés nettó árbevételének, az eszközök között állományba vett saját
teljesítmények értékének, az egyéb bevételeknek, a pénzügyi műveletek bevételeinek,
valamint az üzleti évben elszámolt anyagjellegű ráfordítások, személyi jellegű ráfordítások,
értékcsökkenési leírás, egyéb ráfordítások és a pénzügyi műveletek ráfordításai együttes
összegének különbözete, csökkentve az adófizetési kötelezettséggel.
9. Az MTÁSZ a kapott alapítói, költségvetési, helyi önkormányzati és egyéb támogatásokat, az
érdekeltségi hozzájárulást − ha jogszabály másként nem rendelkezik − bevételként számolja
el.
10. A továbbutalási céllal kapott támogatást kettős könyvvitel vezetése esetén egyéb bevételként,
egyszeres könyvvitel vezetése esetén pénzügyileg rendezett bevételként kell kimutatni. Az így
kapott támogatás továbbutalt, átadott összegét − a könyvvezetés módjától függően − egyéb
ráfordításként vagy ráfordításként érvényesíthető kiadásként kell elszámolni. E támogatások
továbbutalása, átadása nem minősül a számvitelről szóló 2000. évi C. törvény szerinti
költségek ellentételezésére, illetve fejlesztési célra adott támogatásnak, továbbá véglegesen
átadott pénzeszköznek. A továbbutalási céllal kapott támogatásnak minősül az olyan
támogatás, amelyet az egyéb szervezet az alapítójától, a költségvetésből, helyi
önkormányzattól vagy más szervezettől, pályázati vagy egyéb más úton kap és azt
továbbutalja, vagy átadja olyan szervezet részére, amely a támogatás célja szerinti feladatot
közvetlenül megvalósítja és az így támogatott szervezet az egyéb szervezettől kapott
eszközöket (pénzeszközöket, egyéb eszközöket) bevételként mutatja ki. Az egyéb
szervezetnél az eredménylevezetésben, illetve az eredménykimutatásban az ilyen tételeket
elkülönítetten (továbbutalási céllal kapott támogatás, továbbutalt támogatás) be kell mutatni. Az
adott üzleti évben továbbutalási célú bevételként elszámolt, de még tovább nem utalt összeget
a kettős könyvvitelt vezetőknél időbelileg el kell határolni, egyszeres könyvvitelt vezetőknél
kötelezettségként kell kimutatni.
11. Az MTáSZ oly módon köteles nyilvántartási rendszerét kialakítani (részletezni) − függetlenül a
könyvvezetés módjától −, hogy abból a közpénzek felhasználásával, a köztulajdon
használatának nyilvánosságával, átláthatóbbá tételével és ellenőrzésének bővítésével
összefüggő jogszabályokban meghatározott adatokkal, a továbbutalási céllal kapott
támogatásokkal, valamint az európai uniós forrásokból származó összegekkel kapcsolatos
információk is rendelkezésre álljanak.
10
12. Az MTáSZ az eredménylevezetésében, az eredménykimutatásában a kapott adomány
összegét az érintett tételek továbbtagolásával, vagy tájékoztató adatként külön is köteles
bemutatni.
5. Könyvviteli szolgáltatás
1. Az MTáSZ a számvitelről szóló 2000. évi C. törvény 150. § (2) bekezdése szerinti könyvviteli
szolgáltatás körébe tartozó feladatok irányításával, vezetésével, a beszámoló elkészítésével
olyan természetes személyt köteles megbízni, illetve ezen feladatok végzésére alkalmazni, aki
okleveles könyvvizsgálói szakképesítéssel vagy mérlegképes könyvelői szakképesítéssel,
illetve az engedélyezés szempontjából mérlegképes könyvelői szakképesítéssel egyenértékű
szakképesítéssel (ez utóbbiak a továbbiakban együtt: mérlegképes könyvelői szakképesítés)
és a tevékenység ellátására jogosító engedéllyel rendelkezik vagy aki a számvitelről szóló
2000. évi C. törvény 152/B. § szerinti bejelentést tett.
2. Az MTáSZ könyvelését és az állami költségvetéssel kapcsolatos folyamatos tevékenységét a
számviteli törvény szerinti egyes egyéb szervezetek beszámoló készítési és könyvvezetési
kötelezettségének sajátosságairól szóló 479/2016. (XII. 28.) Korm. rendelet a 15. § alapján
törvényesen bejegyzett, mérlegképes könyvelői képesítéssel rendelkező, a MTáSZ által
megbízott személlyel köteles végeztetni, megállapodás alapján.
6. Könyvvizsgálati kötelezettség
1. Kötelező a könyvvizsgálat annál az egyéb szervezetnél, amelynél az éves (éves szintre
átszámított) (ár)bevétel az üzleti évet megelőző két üzleti év átlagában meghaladja a 300 millió
forintot. Minden olyan esetben, amikor a könyvvizsgálat e rendelet vagy más jogszabály
előírásai szerint nem kötelező, az egyéb szervezet dönthet arról, hogy a beszámoló
felülvizsgálatával könyvvizsgálót bíz meg.
2. Ha az (1) bekezdés vagy más jogszabály előírása alapján kötelező a könyvvizsgálat, illetve, ha
az egyéb szervezet azt saját elhatározásból választja, akkor az üzleti évről készített
beszámolók felülvizsgálatára az abban foglaltak valódiságának és jogszerűségének
ellenőrzésére a számvitelről szóló 2000. évi C. törvény 155. § (7) bekezdésében meghatározott
feltételnek megfelelő könyvvizsgálót, könyvvizsgáló céget kell − az előző üzleti évi beszámoló
elfogadásakor, jogelőd nélkül alapított egyéb szervezetnél az üzleti év fordulónapja előtt −
választani.
3. A Polgári Törvénykönyvről szóló 2013. évi V. törvény 3:38. § (1) és (2) bekezdései szerint az
MTáSZ a könyvvizsgálat ellátására állandó könyvvizsgálót vesz igénybe. Az állandó
könyvvizsgáló feladatai ellátása érdekében betekinthet a jogi személy irataiba, számviteli
nyilvántartásaiba, könyveibe, a vezető tisztségviselőktől, a felügyelőbizottság tagjaitól és a jogi
személy munkavállalóitól felvilágosítást kérhet, a jogi személy fizetési számláját, pénztárát,
értékpapír- és áruállományát, valamint szerződéseit megvizsgálhatja. Ha az állandó
könyvvizsgáló a jogi személy vagyonának olyan változását észleli, amely veszélyezteti a jogi
személlyel szembeni követelések kielégítését, vagy ha olyan körülményt észlel, amely a vezető
tisztségviselők vagy a felügyelőbizottsági tagok e minőségükben kifejtett tevékenységükért való
felelősségét vonja maga után, késedelem nélkül köteles az ügyvezetésnél kezdeményezni a
tagok - tagság nélküli jogi személyek esetén az alapítói jogkör gyakorlójának -
döntéshozatalához szükséges intézkedések megtételét. Ha a kezdeményezés nem vezet
11
eredményre, a könyvvizsgáló köteles a feltárt körülményekről a jogi személy törvényességi
felügyeletét ellátó nyilvántartó bíróságot értesíteni.
7. Nyilvánosságra hozatal, letétbe helyezés, közzététel
A bíróságon bejegyzett egyéb szervezet beszámolójának (éves beszámolójának, egyszerűsített éves
beszámolójának, egyszerűsített beszámolójának) nyilvánosságra hozatalára a számvitelről szóló
2000. évi C. törvény rendelkezéseit kell megfelelően alkalmazni.
4. §
A költségvetéssel kapcsolatos feladatok
1. Az MTáSZ költségvetés tervezetének, költségvetésének elkészítési határideje az éves rendes
Közgyűlést megelőző Elnökségi ülés napja.
2. Az állami költségvetéssel kapcsolatos bevallások határidőre történő teljesítéséhez biztosítani
kell a tárgyévi könyvviteli zárlatok elkészítését.
3. Az éves beszámolót adott naptári évről a számviteli törvény szerinti egyes egyéb szervezetek
beszámoló készítési és könyvvezetési kötelezettségének sajátosságairól szóló 479/2016. (XII.
28.) Korm. rendelet szerint december 31-i fordulónappal kell elkészíteni és legkésőbb a
tárgyévet követő év május 31-ig az illetékes hatóságoknak megküldeni. Ezen időszakon belül
a mérlegkészítés időpontja a tárgyévet követő év március 31-e, amely időpontra az értékelési
és egyéb feladatokat is el kell készíteni. E szabály alól kivételt jelent Magyarország
Kormányának ettől eltérő döntése.
4. A költségvetési főösszegen belüli előirányzat átcsoportosítás és módosítás az Elnökség
jóváhagyásával történhet.
5. A költségvetés kiadásait úgy kell megállapítani, hogy azokra a várható bevételek fedezetet
biztosítsanak.
5.§
Az adó-és járulékfizetési kötelezettség teljesítése
Az MTáSZ gazdasági tevékenységének megfelelő adó- és járulékfizetéssel kapcsolatos feladatait a
mindenkor érvényes adó – és társadalombiztosítási, bevallási befizetési előírásainak betartásával látja
el.
12
6.§
Utazási költségek elszámolása
Az útiköltségek elszámolása „Kiküldetési rendelvény”-en történik, a mindenkori Nemzeti Adó- és
Vámhivatal által érvényben lévő szabályok szerint, a térkép alapján számított távolság
figyelembevételével. A kifizetést a Főtitkár engedélyezi és utalványozza.
7. §
Tagdíjakkal kapcsolatos feladatok
1. A tagsági díj meghatározása az MTáSZ Közgyűlésének hatáskörébe tartozik. A Közgyűlés által
meghatározott tagdíj mértéke a következő év január 1. napjától alkalmazandó. A tagdíj
mértékét az MTáSZ honlapján az Elnökség közzéteszi.
2. Az MTáSZ tagjai a Közgyűlés által jóváhagyott tagsági díjat kötelesek az adott naptári év
február 20. napjáig fizetni, figyelemmel az Alapszabály 5. § (3) bekezdésére. Az MTáSZ
számlát ad ki a tagdíjakról a tagoknak.
3. A tagdíjak befizetésének ellenőrzése az Ellenőrző Testület feladata.
4. Az MTáSZ számviteli nyilvántartásában és a kapcsolódó analitikában figyelemmel kíséri a
befizetés tényét. Abban az esetben, ha a tag az 5. § (3) bekezdés szerinti tagdíjfizetési
kötelezettségének, folyó év március 15. napjáig elküldött írásbeli felszólítás kézhezvételét
követően tárgyév április 15. napjáig nem tesz eleget, úgy a soron következő Közgyűlés határoz
a tagsági jogviszonynak felmondással való megszüntetéséről. A felmondási idő 30 nap. A
felmondásról rendelkező határozat ellen szövetségen belüli jogorvoslat nincs.
8. §
Bizonylati rend
1. Az MTáSZ-nak a számlarend elkészítésével együtt a számvitelről szóló 2000. évi C. törvény
166. §-a értelmében a bizonylati rendet is szabályzatban kell rögzítenie, tekintettel arra, hogy a
bizonylati rend nagymértékben függ az MTáSZ tevékenységétől, az elszámolás rendjének
kialakításától, szervezeti rendjétől.
2. Számviteli bizonylat minden olyan a gazdálkodó által kiállított, készített, illetve a gazdálkodóval
üzleti vagy egyéb kapcsolatban álló természetes személy vagy más gazdálkodó által kiállított,
készített okmány (számla, szerződés, megállapodás, kimutatás, hitelintézeti bizonylat,
bankkivonat, jogszabályi rendelkezés, egyéb ilyennek minősíthető irat) - függetlenül annak
nyomdai vagy egyéb előállítási módjától -, amely a gazdasági esemény számviteli elszámolását
(nyilvántartását) támasztja alá. A számviteli bizonylat adatainak alakilag és tartalmilag
hitelesnek, megbízhatónak és helytállónak kell lennie. A bizonylat szerkesztésekor a világosság
elvét szem előtt kell tartani. A számviteli bizonylatot a gazdasági művelet, esemény
megtörténtének, illetve a gazdasági intézkedés megtételének vagy végrehajtásának
időpontjában, illetve időszakában, magyar nyelven kell kiállítani. A magyar nyelven kiállított
13
bizonylaton az adatok más nyelv(ek)en is feltüntethetők. A számviteli bizonylatot idegen
nyelven is ki lehet állítani. Az idegen nyelven kibocsátott, illetve a befogadott idegen nyelvű
bizonylaton azokat az adatokat, megjelöléseket, amelyek a bizonylat hitelességéhez, a
megbízható, a valóságnak megfelelő adatrögzítéshez, könyveléshez szükségesek - a
könyvviteli nyilvántartásokban történő rögzítést megelőzően - belső szabályzatban
meghatározott módon magyarul is fel kell tüntetni.
3. A könyvviteli elszámolást közvetlenül alátámasztó bizonylat általános alaki és tartalmi kellékei
a következők:
a) a bizonylat megnevezése és sorszáma vagy egyéb más azonosítója;
b) a bizonylatot kiállító gazdálkodó (ezen belül a szervezeti egység) megjelölése;
c) a gazdasági műveletet elrendelő személy vagy szervezet megjelölése, az
utalványozó és a rendelkezés végrehajtását igazoló személy, valamint a szervezettől
függően az ellenőr aláírása; a készletmozgások bizonylatain és a pénzkezelési
bizonylatokon az átvevő, az ellennyugtákon a befizető aláírása;
d) a bizonylat kiállításának időpontja, illetve - a gazdasági művelet jellegétől, időbeni
hatályától függően - annak az időpontnak vagy időszaknak a megjelölése, amelyre a
bizonylat adatait vonatkoztatni kell (a gazdasági művelet teljesítésének időpontja,
időszaka);
e) a (megtörtént) gazdasági művelet tartalmának leírása vagy megjelölése, a gazdasági
művelet okozta változások mennyiségi, minőségi és - a gazdasági művelet jellegétől,
a könyvviteli elszámolás rendjétől függően - értékbeni adatai;
f) külső bizonylat esetében a bizonylatnak tartalmaznia kell többek között: a bizonylatot
kiállító gazdálkodó nevét, címét;
g) bizonylatok adatainak összesítése esetén az összesítés alapjául szolgáló bizonylatok
körének, valamint annak az időszaknak a megjelölése, amelyre az összesítés
vonatkozik;
h) a könyvelés módjára, az érintett könyvviteli számlákra történő hivatkozás;
i) a könyvviteli nyilvántartásokban történt rögzítés időpontja, igazolása;
j) továbbá minden olyan adat, amelyet jogszabály előír.
4. A bizonylat (ideértve mind a kibocsátott, mind a befogadott bizonylatokat) alaki és tartalmi
hitelessége, megbízhatósága - ha az más módon nem biztosítható - a gazdálkodó
képviseletére jogosult személy (ideértve a Polgári Törvénykönyv szerinti képviseletet is), vagy
belső szabályzatban erre külön feljogosított személy aláírásával is igazolható.
5. Számviteli bizonylatként alkalmazható az elektronikus dokumentum, irat, ha megfelel e törvény
előírásainak. Az elektronikus dokumentumok, iratok bizonylatként történő alkalmazásának
feltételeit, hitelességének, megbízhatóságának követelményeit más jogszabály is
meghatározhatja.
6. A készpénz kezeléséhez, más jogszabály előírása alapján meghatározott gazdasági
eseményekhez kapcsolódó bizonylatokat (ideértve a számlát, az egyszerűsített adattartalmú
számlát és a nyugtát is), továbbá minden olyan nyomtatványt, amelyért a nyomtatvány értékét
meghaladó vagy a nyomtatványon szereplő névértéknek megfelelő ellenértéket kell fizetni,
vagy amelynek az illetéktelen felhasználása visszaélésre adhat alkalmat, szigorú számadási
14
kötelezettség alá kell vonni. A szigorú számadási kötelezettség a bizonylatot, a nyomtatványt
kibocsátót terheli. A szigorú számadás alá vont bizonylatokról, nyomtatványokról a
kezelésükkel megbízott vagy a kibocsátásukra jogosult személynek olyan nyilvántartást kell
vezetni, amely biztosítja azok elszámoltatását.
7. Az MTáSZ az üzleti évről készített beszámolót, valamint az azokat alátámasztó leltárt,
értékelést, főkönyvi kivonatot vagy más, a törvény követelményeinek megfelelő nyilvántartást
olvasható formában legalább 8 évig köteles megőrizni. A könyvviteli elszámolást közvetlenül
és közvetetten alátámasztó számviteli bizonylatot (ideértve a főkönyvi számlákat, az analitikus,
illetve részletező nyilvántartásokat is), legalább 8 évig kell olvasható formában, a könyvelési
feljegyzések hivatkozása alapján visszakereshető módon megőrizni. A szigorú számadású
bizonylatok rontott példányaira is vonatkozik a fenti megőrzési kötelezettség. A megőrzési időn
belüli szervezeti változás (ideértve a jogutód nélküli megszűnést is) nem hatálytalanítja e
kötelezettséget, így a bizonylatok megőrzéséről a szervezeti változás végrehajtásakor
intézkedni kell. Az elektronikus formában kiállított bizonylatot - a digitális archiválás szabályairól
szóló jogszabály előírásainak figyelembevételével - elektronikus formában kell megőrizni, oly
módon, hogy az alkalmazott módszer biztosítsa a bizonylat összes adatának késedelem nélküli
előállítását, folyamatos leolvashatóságát, illetve kizárja az utólagos módosítás lehetőségét. Az
eredetileg nem elektronikus formában kiállított bizonylatról - a papíralapú dokumentumokról
elektronikus úton történő másolat készítésének szabályairól szóló jogszabály előírásainak
figyelembevételével - készített elektronikus másolattal az e törvény szerinti bizonylatmegőrzési
kötelezettség teljesíthető, ha a másolatkészítés alkalmazott módszere biztosítja az eredeti
bizonylat összes adatának késedelem nélküli előállítását, folyamatos leolvashatóságát, illetve
kizárja az utólagos módosítás lehetőségét.
9. §
Az állami sportcélú támogatás forrásai és igénybevételének feltételei
1. Az állam a sporttevékenység gyakorlásához a Sporttörvényben, a központi költségvetési
törvényben és más, a sport állami támogatásáról rendelkező jogszabályban meghatározottak
szerint pénzügyi támogatást nyújt.
2. Az állam a kiemelt nemzetközi sport- és sportdiplomáciai események rendezéséhez a
Sporttörvényben, a költségvetési törvényben és más, a sport állami támogatásáról rendelkező
jogszabályban meghatározottak szerint pénzügyi támogatást nyújthat. A biztosított
támogatásokhoz való hozzáférés, a támogatások felhasználásának, elszámolásának és
ellenőrzésének részletes szabályaira az e törvényben, az államháztartás működési rendjéről
szóló jogszabályokban és a kiemelt nemzetközi sport- és sportdiplomáciai események
rendezéséért felelős miniszter által vezetett minisztérium fejezethez tartozó, a kiemelt
nemzetközi sport- és sportdiplomáciai eseményekről és az azokhoz kapcsolódó költségvetési
támogatásokról szóló kormányrendeletben foglaltakat kell alkalmazni.
3. Az állami támogatás a) jogszabályban normatív módon meghatározott feltételek szerint és
mértékben jogosultság biztosítására, vagy - a versenysport támogatása esetén -
pontértéktáblázat alapján - előzetesen kiszámított működési támogatásként szerződés alapján,
b) a sportszövetségek által összeállított, a szakmai feladatok ellátásának következő évi
szakmai tervét, valamint annak finanszírozási koncepcióját tartalmazó támogatási kérelem
benyújtását és annak elbírálását követően, szerződés alapján vagy c) a versenysport, az
15
utánpótlás-nevelés, az iskolai és diáksport, a szakképző intézményben folytatott sport, a
egyetemi-főiskolai sport, a szabadidősport és a fogyatékosok sportja, valamint a helyi
önkormányzatok által ellátott sportfeladatok támogatására kiírásra kerülő pályázat útján,
szerződés alapján vehető igénybe.
4. Állami támogatás csak annak részére nyújtható, akinek a) nincs lejárt köztartozása, b) a
jogszabályi előírásoknak megfelelően gazdálkodik és c) a korábban kapott támogatással
megfelelő módon elszámolt.
5. Nem kaphat állami sportcélú támogatást az országos sportági szakszövetség, ha
a) működését a bíróság felfüggesztette, valamint amelynek megszüntetésére az
egyesülési jogról, a közhasznú jogállásról, valamint a civil szervezetek működéséről és
támogatásáról szóló 2011. évi CLXXV. törvény (Civil tv.) szerint eljárás van
folyamatban,
b) vele szemben a csődeljárásról és a felszámolási eljárásról szóló 1991. évi XLIX. törvény
(Cstv.) szerint a bíróság elrendelte a csődeljárást vagy a sportszövetség felszámolását,
c) nem tesz eleget a nemzeti sportinformációs rendszer részére való adatszolgáltatási
kötelezettségének,
d) nem teljesíti
a doppingellenes tevékenységről szóló kormányrendeletben
meghatározott doppingellenes feladatait,
e) a
Sporttörvényben
és
a
sportrendezvények
biztonságáról
rendelkező
kormányrendeletben
meghatározott,
a
sportrendezvények
biztonságos
lebonyolításával összefüggő kötelezettségeinek nem tesz eleget,
f) a Sporttörvényben és a sport területén képesítéshez kötött tevékenységek jegyzékéről
rendelkező
kormányrendeletben
meghatározott,
képzéssel,
szakképzéssel,
továbbképzéssel összefüggő kötelezettségeinek nem tesz eleget,
g) nem rendelkezik a sportágára vonatkozóan stratégiai fejlesztési koncepcióval,
h) nem igazolja, hogy rendelkezik a Sporttörvény 23. § (1) bekezdésében meghatározott,
a Sporttörvény, valamint a felhatalmazása alapján kiadott jogszabályok
rendelkezéseivel összhangban álló szabályzatokkal.
10. §
Az állami sport célú támogatások felhasználása, elszámolása és a felhasználás
ellenőrzése
1. Az állami sport célú támogatások felhasználásáról és elosztásáról szóló 474/2016. (XII.
27.) Korm. rendelet alapján a költségvetési támogatás - a támogató és a kedvezményezett
közötti támogatási szerződésben foglalt célra és feltételekkel – az állami sport célú
támogatások felhasználásáról és elosztásáról szóló 474/2016. (XII. 27.) Korm. rendelet és
a támogatási szerződés előírásainak megfelelő harmadik személy által is felhasználható.
2. A költségvetési támogatás felhasználásáról történő beszámolót a támogató által előírt
formában kell benyújtani.
16
3. A költségvetési támogatás felhasználását igazoló összesített
elszámolási táblázatot és
a
szöveges szakmai beszámolót papír alapon eredetiben kell benyújtani és a támogatási
szerződésben a támogató részéről megjelölt kapcsolattartó személy részére elektronikus
úton is mellékelni kell szerkeszthető változatban.
4. Ha a költségvetési támogatás végső felhasználója nem a kedvezményezett, a
kedvezményezett köteles a költségvetési támogatásról a költségvetési támogatás végső
felhasználóját az összesített elszámolási táblázat szerint elszámoltatni és a
kedvezményezett és a támogatás végső felhasználója közötti, a támogatás
felhasználására vonatkozó szerződés, valamint annak lezárását vagy megszűnését
igazoló okirat kedvezményezett által hitelesített másolatát a támogatónak átadni a
támogató által előírt formában benyújtott elszámolással egyidejűleg. A kedvezményezett
köteles továbbá csatolni a támogatás végső felhasználójától egy nyilatkozatot, miszerint a
kedvezményezett a fizetési kötelezettségének eleget tett. Ebben az esetben az
elszámoltatás költségei a kedvezményezettet terhelik.
5. A beszámoló benyújtására előírt határidőt a) a támogatott tevékenység 3 hónapon belüli
megvalósítása, valamint az egymillió forintot meg nem haladó összegű költségvetési
támogatás esetén a költségvetési támogatás felhasználásának véghatáridejét követő 30
napon belüli időpontra, b) az a) pontban meghatározott esetek kivételével a támogatott
tevékenység megvalósításával kapcsolatos pénzügyi teljesítés utolsó napját követő 60
napon belüli időpontra kell a támogatási szerződésben meghatározni.
6. A pénzügyi elszámolást a támogatási szerződés mellékletét képező költségtervvel
összehasonlítható módon kell elkészíteni. Pénzügyi elszámolásként a támogatott
tevékenység megvalósításához kapcsolódó költségeket igazoló számviteli bizonylatokról
készített számlaösszesítőt kell benyújtani, amely alapján a támogató szúrópróbaszerűen
választja ki és vizsgálja a költségvetési támogatás, valamint - ha előírásra került - a saját
forrás felhasználását igazoló számviteli bizonylatok, kifizetést igazoló bizonylatok, a
költségvetési támogatás jogszerű és a céljának megfelelő felhasználását igazoló egyéb
dokumentumok létezését és az összesítővel való egyezőségét.
7. Az ellenőrzést az eredeti bizonylatok, dokumentumok vagy azok hiteles másolatának
bekérésével vagy helyszíni ellenőrzés során kell lefolytatni. Az ellenőrzés során a
bizonylatok legkevesebb 10%-át, ha az összesítőn tíz darabnál kevesebb bizonylat
szerepel, azok legalább 50%-át, de legkevesebb egy darab bizonylatot kell vizsgálni úgy,
hogy az ellenőrzött számlák összege elérje az összesítőben szereplő érték legalább 10%-
át. A költségek felmerülését igazoló, eredeti számviteli bizonylatokat a kedvezményezett
záradékkal látja el, amelyben jelzi, hogy a számviteli bizonylaton szereplő összegből
mennyit számolt el a szerződésszámmal hivatkozott támogatási szerződés terhére.
8. Ha a szúrópróbaszerűen kiválasztott dokumentumok ellenőrzése során a támogató azt
állapítja meg, hogy a támogatás felhasználása nem a támogatási szerződésnek
megfelelően történt vagy az nem megfelelően alátámasztott, a teljes, tételes elszámolási
dokumentáció benyújtására kötelezi a kedvezményezettet.
9. A beszámolót a támogató az annak kézhezvételétől számított 90 napon belül megvizsgálja
és dönt annak elfogadásáról vagy elutasításáról. A támogató döntéséről, továbbá az
esetleges visszafizetési kötelezettségről a döntést követő 10 napon belül írásban értesíti
a kedvezményezettet. A támogató a beszámoló elbírálására vonatkozó határidőt annak
lejárta előtt, indokolt esetben egy alkalommal legfeljebb 40 nappal meghosszabbíthatja
hiánypótlás esetén.
17
10. Ha a kedvezményezett a hiánypótlási határidőt elmulasztja vagy a hiánypótlást második
alkalommal is hibásan vagy hiányosan teljesíti, a beszámoló vagy annak érintett része
nem fogadható el. A hiánypótlás eredménytelenségét követően a támogató érvényesítheti
a beszedési megbízás benyújtására vonatkozó felhatalmazást.
11. Ha a kedvezményezettnek nyújtott költségvetési támogatás végső felhasználója nem a
kedvezményezett, a kedvezményezett képviselője a költségvetési támogatás végső
felhasználójának a költségvetési támogatás felhasználását igazoló beszámolóját annak
kézhezvételétől számított 60 napon belül megvizsgálja és tájékoztatja a költségvetési
támogatás végső felhasználóját a beszámoló elfogadásáról vagy annak hiányosságáról.
Hiánypótlásra két alkalommal, megfelelő, de alkalmanként legfeljebb 15 napos határidő
tűzésével kerülhet sor és a felhívásban meg kell jelölni a beszámoló hiányosságát.
12. Ha a költségvetési támogatás végső felhasználója a hiánypótlási határidőt elmulasztja
vagy a hiánypótlást második alkalommal is hibásan vagy hiányosan teljesíti, a beszámoló
vagy annak érintett része nem fogadható el. A hiánypótlás eredménytelenségét követően
a kedvezményezett érvényesítheti a beszedési megbízás benyújtására vonatkozó
felhatalmazást.
13. A költségvetési támogatás felhasználását és elszámolását a minisztérium, valamint a
jogszabályban, a pályázati felhívásban és a támogatási szerződésben meghatározott
szervek ellenőrizhetik.
14. A támogató - a felhasználási időszakban vagy a beszámoló benyújtását követően, de
legkésőbb a beszámoló elfogadását követő 5 éven belül, de beruházási célú költségvetési
támogatás esetén 15 évig bármikor - a felhasználás helyszínén ellenőrizheti a
költségvetési támogatás felhasználását.
ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK
Jelen Szabályzatot a Magyar TáncSport Szakszövetség elnöksége 72/2005.(VI.20.) számú
határozatával fogadta el és 2020. szeptember 2.-ai ülésén a 171/2020.(IX.02) számú
határozatával módosította.
A Szabályzat hatályba lépésének időpontja: 2005. június 20., a 2020. szeptember 2.-án elfogadott
módosítások 2020. szeptember 3.-án lépnek hatályba.
Budapest, 2020. szeptember 2.
Zsámboki Marcell, elnök
18