Ez a közérdekűadat-igénylés csatolmányának HTML formátumú változata 'Kötelező kamarai hozzájárulás 2019. évi felhasználása'.



Dr. Bauer Ferenc
FŐTITKÁRHELYETTES 
T. 
Veres Tamás 
[email protected] 
 
Tárgy: Adatigénylés 
 
Tisztelt Veres Tamás Úr! 
A Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara (székhely: 1016 Budapest, Krisztina körút 99., 
nyilvántartó  bíróság:  Fővárosi  Törvényszék,  nyilvántartási  szám:  01-03-0000005, 
adószám:  adószám:  18067666-2-41,  képviseli:  Szentesi  Lászlóné  főtitkár,  a  „BKIK”) 
képviseletébe  kézhez  kaptam  2020.  április  14.  napján  kelt,  adatigénylés  tárgyú 
megkeresését. 
A  megkeresésében  arról  kért  felvilágosítást,  hogy  a  gazdasági  kamarák  részére  a 
gazdasági  kamarákról  szóló  1999.  évi  CXXI.  törvény  (a  „Gktv.”)  alapján  a  gazdálkodó 
szervezetek által fizetett kamarai hozzájárulást miként került felhasználásra, továbbá a 
BKIK hogyan segítette a kamara a gazdálkodó szervezeteket? 
Az adatigényléssel kapcsolatosan a következőkről szeretném Önt tájékoztatni: 
(1)  Gazdasági beszámolók nyilvánossága 
A  BKIK  gazdálkodási  tevékenységét  mutató  auditált  éves  beszámolók  a  kamara 
honlapján  https://www.bkik.hu/hu/rolunk/szervezet/gazdasagi-beszamolok  elérési  úton 
érhetők el. A 2019. évre vonatkozó éves beszámoló még nem került elfogadásra. 
(2)  2019. évi kamarai hozzájárulás 
A Gktv. 34/A §. (1) és (2) bek.-ei értlemében a kamarai közfeladatok ellátásához történő 
hozzájárulásként  a  gazdálkodó  szervezet kamarai  hozzájárulást  fizetni,  amely mértéke 
éves szinten 5.000.-Ft. A BKIK részére azon gazdálkodó szervezetek kötelesek kamarai 
hozzájárulás fizetésére, amelyeket a kamara – területi illetékesség alapján – nyilvántart. 
A Gktv. 34/A §. (6) bek. alapján a kamarai hozzájárulások 90%-val a területi gazdasági 
kamarák, míg a további 10%-val az országos gazdasági kamara (Magyar Kereskedelmi és 
Iparkamara) rendelkezik. 
BUDAPESTI KERESKEDELMI ÉS IPARKAMARA 
1016 Budapest, Krisztina krt. 99.  |  +36 1 488 2158   |  [email protected]  |  www.bkik.hu 


FŐTITKÁRHELYETTES 
A 2019. pénzügyi évben a gazdálkodó szervezetek kamarai hozzájárulás jogcímen történő 
fizetési kötelezettsége 1.564 millió Ft volt, amelyből követelésből mindösszesen 697 millió 
forint realizálódott pénzügyileg. A korábban hivatkozott jogszabályhely alapján a befolyt 
összeg 90%-val rendelkezett a BKIK. 
(3)  A kamarai hozzájárulás felhasználása 
A  BKIK  a  kamarai  hozzájárulást  a  következő  közfeladatok,  illetve  egyéb  más 
tevékenységek ellátására, illetve szolgáltatások nyújtására fordítja. 
A  kamara  folyamatos  médiakapcsolatot  tart  fenn,  melynek  keretében  a  közvélemény 
számára  információt  ad  a  közérdekű  tevékenységéről,  a  gazdasági  folyamatokkal 
kapcsolatos álláspontjáról, javaslatairól, a piaci zavarokról. 
A következőkben részletezett tevékenységek között szerepelnek állami támogatást élvező 
tevékenységek is, amelyekre a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara útján kap a BKIK 
támogatást,  azonban  annak  mértéke  nem  elegendő  a  feladatok  ellátására,  így  a 
különbözetet a BKIK saját forrásból egészíti ki. 
3.1. 
Tagozati érdekképviselet 
A  BKIK  Tagozatai    látják  el  a  Gktv.-ben,  illetve  a  kamara  Alapszabályában 
meghatározott  köz-  és  cél  szerinti  feladatokat,  amelyek  az  adott  ágazat, 
tevékenység-,  illetve  tevékenységcsoportok  általános  gazdasági  érdekeinek  a 
kamarán belüli megjelenítéséhez szükségesek annak érdekében, hogy a Budapesti 
Kereskedelmi és Iparkamara saját hatáskörében és illetékességi területén kamarai 
szinten egyeztetett módon képviselhesse valamennyi gazdálkodó szervezet általános 
érdekeit. 
Ezeknek a feladatoknak az ellátásához a 2019. pénzügyi évben a BKIK 25,3 millió 
forintot fizetett ki. 
3.2.  Budapesti Békéltető Testület 
Vitás ügyek során a bírósági eljárást megelőzve a békéltető testületi eljárás ingyenes 
igénybe  vétele.  A  fogyasztóvédelmi  vita  rendezés  részletes  szabályait,  a  békéltető 
testületek működését a fogyasztóvédelemről szóló 1997. évi CLV. törvény (a „Ftv.”) 
tartalmazza. 
BUDAPESTI KERESKEDELMI ÉS IPARKAMARA 
1016 Budapest, Krisztina krt. 99.  |  +36 1 488 2158   |  [email protected]  |  www.bkik.hu 


FŐTITKÁRHELYETTES 
A Budapesti Békéltető Testület már 2014. január 13. óta végezte Magyarországon a 
tagállami, kijelölt  online  tanácsadó  pont feladatait  egészen  2019.  augusztus  31-ig 
(amikor is a fogyasztóvédelemért felelős miniszter ezeket a feladatokat átvette). 
A Budapesti Békéltető Testület jelentette meg a „Mindennapi fogyasztóvédelem” c. 
újság 2019. évi I, II, III, IV. V. és VI. számait, folytatva azt a még 2014-ben indult 
kezdeményezést,  amellyel  célja  a  fogyasztók  és  vállalkozások  megszólítása,  és  a 
fogyasztóvédelem ismertebbé tétele volt. 
A  Budapesti  Békéltető  Testület  számos  nyilvános  rendezvényes  jelent  meg.  A 
Testület az egyetemi hallgatók számára a Károli Gáspár Református Egyetemen, a 
Károli  Közösségi  Napokon  tartott  ismertetést  a  fogyasztóvédelmi  békéltetés 
tapasztalatairól. A Budapesti II és III. Kerületi Bírósággal közös sátorban, az Óbuda 
Napja  c.  rendezvényen  is  segítséget  nyújtott  fogyasztóvédelmi  témákban  a 
fogyasztóknak és vállalkozásoknak, csakúgy, mint ahogy erre sor került az Auchan-
áruházakba történt kitelepülés során. A Testület a Kamarával közösen a Construma 
Építőipari Szakkiállításon, valamint a Kispesti Városünnepen, emellett is a kerületi 
tagcsoportok rendezvényein, és "Vállalkozók és Polgárok Budán" c. budai kamarai 
fórumon  is részt  vett,  és  erősítette  a  fogyasztói  ismeretek széleskörű elterjedését. 
Ugyanez  történt  hónapról  hónapra  a Hegyvidéki Kulturális  Szalonban,  a  Vigyázó 
Sándor  Művelődési  Házban,  valamint  a  XX.  kerületi  Szabó  Ervin  könyvtárban 
megtartott  fogyasztóvédelmi  tájékoztatások  során,  amelyek  a  2019.  év  második 
félévében történtek. A Testület részt vett a Kamara által szervezett Beauty&Style 
Kiállításon 2019 októberében a Hungexpo területén, így erősítve ott is kihelyezett 
fogyasztóvédelmi tájékoztatás útján a fogyasztók és vállalkozások tudatosságát. 
A BKIK a békéltető testületek működésére kapott állami támogatás összegén túl a 
2019.  évi  költségvetéséből  további  5,6  millió  forintot  fordított  a  testület 
működtetésére. 
3.3. 
Dereguláció 
A  BKIK  Deregulációs  Bizottságot  működtet.  A  Deregulációs  Bizottság  a  BKIK 
tagozatainak képviselőiből, a BKIK munkatársaiból és jogi szakértőből áll 
A Deregulációs Bizottság feladata a budapesti vállalkozások működését befolyásoló 
jogi, szabályozási környezet vizsgálata, továbbá olyan jogszabálymódosító javaslatok 
létrehozása,  amelyek  a  bürokrácia  csökkentésére,  a  működést  nehezítő 
BUDAPESTI KERESKEDELMI ÉS IPARKAMARA 
1016 Budapest, Krisztina krt. 99.  |  +36 1 488 2158   |  [email protected]  |  www.bkik.hu 


FŐTITKÁRHELYETTES 
szabályozások  egyszerűsítésére  valamint  a  támogató  üzleti  környezet 
megvalósítását  célozzák  a  vállalkozói  lét  segítése  érdekében.  Feladata  még  a 
törvénytervezetek véleményezése és lobby tevékenység. 
3.4. 
Építőipari regisztráció 
A  2010.  évtől  kezdődően  a  Magyar  Kereskedelmi  és  Iparkamara  –  a  BKIK 
ügyfélszolgálatának  közreműködésével  –  foglalkozik  a  budapesti  építőipari 
kivitelezéssel  foglalkozó  vállalkozások  számára  kötelező  regisztrációval.  A 
jogszabályi  megfelelés  keretében  a  BKIK  ellenőrzi  az  építőipari  vállalkozás 
nyilvántartásba vétele során megadott adatokat, többek között, hogy a vállalkozás 
rendelkezik-e  szakképzett  munkavállalóval,  megfelelő  szerződésekkel  meglétét, 
illetve  hogy  a  kibocsátott  számlákon  szereplő  tevékenységek  megfelelnek-e  a 
bejelentettnek. 
Ennek a szolgáltatás működtetésére 2019. pénzügyi évben 2,6 millió forintot költött 
a kamara. 
3.5.  Információs és Tanácsadó Iroda 
A  Gktv.  7.  §.  (2a)  bek.-ében  meghatározott  feladatait  –  térítésmentes  tanácsadás 
gazdasági, pénzügyi, adózási, hitelhez jutási kérdésekben, üzleti partnerkeresés és 
pályázatfigyelés – ezen az Információs és Tanácsadó Iroda szervezeti egysége útján 
látja el. 
Külső  partnerrel  való  együttműködésben  a  BKIK  folyamatos  rövid,  jól  átlátható 
tájékoztatást nyújt a friss pályázatokról, telefonos tanácsadást végez. Amennyiben 
a  pályázatfigyelési  szolgáltatás  nyújtása  a  kamarai  munkatárs  szakértelmét 
meghaladja, a külső partner személyes tanácsadást a Kamarában, előre foglalható 
időpontokban biztosítja. A BKIK szerződött partnere pályázatírás szolgáltatással is 
a  gazdálkodó  szervezetek  rendelkezésére  áll,  az  együttműködés  keretében  a 
szerződött partner ezt a szolgáltatást az önkéntes tagok részére 10 % kedvezménnyel 
biztosítja. 
Az Információs és Tanácsadó Iroda 2019. évben 402 ügyfelet szolgált ki személyes, 
telefonos, illetve elektronikus levélben történt megkeresések útján. 
Az 
ellátott 
ügyek 
tárgyukat 
tekintve 
jellemzően 
eszközparkbővítés, 
telephelyfejlesztés 
lehetőségei 

Közép-Magyarországi 
Régióban, 
BUDAPESTI KERESKEDELMI ÉS IPARKAMARA 
1016 Budapest, Krisztina krt. 99.  |  +36 1 488 2158   |  [email protected]  |  www.bkik.hu 


FŐTITKÁRHELYETTES 
munkahelyteremtéssel  kapcsolatos  pályázatok,  céglista  igénylésével  kapcsolatos 
lehetőségek,  üzleti  partnerkeresés  lehetőségei,  vállalkozásindítással  kapcsolatos 
gyakorlati  kérdések,  és  a  kamarai  szolgáltatásokról  szóló  információk  átadása, 
amarai  rendezvényekre  vonatkozó  kérdések,  kamarai  egyenleget,  regisztrációs 
kötelezettségeke érintő elméleti  és gyakorlati kérdések voltak. 
Adózás,  számvitel  területén  a  jellemző  kérdések  a  KATA  adózást,  ÁFA  speciális 
eseteit,  lízing  szabályok  számviteli  és  ÁFA  szempontból  történő  értelmezését, 
SZOCHO kedvezményeket, annak feltételeit és számítási módját, tagként folytatott 
ügyvezetéssel kapcsolatos járulékfizetést, jegyzett tőke eredménytartalékból, illetve 
tagi  kölcsönből  történő  emelésének  kérdéseit,  külföldi  kiküldetések  adó  és 
társadalombiztosítási  vonatkozásait,  a  szakmunkástanuló  gyakorlati  képzéséhez 
kapcsolódó  kedvezményeket  és  érvényesítésük  módját  érintették.  A  tanácsadás 
kiterjedt a vállalkozások indításának, társas vállalkozás megszüntetésének, továbbá 
az egyszerűsített foglalkoztatásnak kérdéseire is. 
3.6.  GDPR tanácsadás 
A BKIK alapszintű GDPR tanácsadást is ellát. A vállalkozások térítésmentes GDPR 
iránymutatást vehetnek a BKIK-val együttműködésben levő jogászok segítségével. 
A  BKIK  és  a  Nemzeti  Adatvédelmi  és  Információszabadság  Hatóság  (a  „NAIH”) 
között  stratégiai  együttműködés  jött  létre,  amely  keretén  belül  a  kis-  és 
középvállalkozások az új Európai Uniós adatvédelmi szabályozással kapcsolatban 
kérdéseiket – közvetlenül a NAIH részére is feltehetik. 
3.7.  Jogszabályfigyelés 
Ez  a  szolgáltatás  a  gazdálkodó  szervezetek  részére  térítésmentes  tájékoztatást 
jelent.  A  BKIK  folyamatosan  nyomon  követi  az  aktuális  jogszabályokat,  és  az 
azokkal  kapcsolatos  lényegi  ismertetéseket  hiteles  forrásokból  összegyűjti  és 
közzéteszi. A szolgáltatást a BKIK a vele együttműködési megállapodást kötött jogi 
szolgáltatókkal  (Ernst  and  Young  Tanácsadó  Iroda,  Bán  és  Karika  Ügyvédi 
Társulás,  Ecovis  Hungary  Cégcsoporttal – Jogadó,  Wolters  Kluwer - Jogászvilág) 
nyújtja.  A  partnerek  jogi  anyagaikat  térítésmentesen  teszik  elérhetővé,  ehhez  a 
meglevő  humán  erőforrás  és  informatikai  rendszerek  működtetésén  túl  további 
ráfordítás nem merült fel. 
3.8.  BKIK Jogtár 
BUDAPESTI KERESKEDELMI ÉS IPARKAMARA 
1016 Budapest, Krisztina krt. 99.  |  +36 1 488 2158   |  [email protected]  |  www.bkik.hu 


FŐTITKÁRHELYETTES 
Ez a szolgáltatás – amelyben a Wolters Kluwer a BKIK partnere – segítséget nyújt 
a  vállalkozásoknak  működésüket  érintő  adózási,  jogi  és  munkaügyi  kérdésekben 
való eligazodáshoz. A szolgáltatás a következő elemekből áll, amely egyes elemei a 
kamarai hozzájárulást fizető nyilvántartott gazdálkodó szervezetek számára, más 
elemei a kamarai tagok részére érhetők el: 
A nyilvántartott vállalkozások a következő modulokat érhetik el: 
a. 
Jogszabálygyűjtemény kereső funkcióval 
b. 
9.000 adó-, és munkaügyi Kérdés-Válasz 
A kamarai tagok a következő modulokat érhetik el: 
c. 
Adózási  és  munkaügyi  Navigátor  –  adó-  és  munkaügyi  jogi  helyzetek 
folyamatának  levezetései,  amely  segítségével  a  gazdálkodó  szervezet  a  jogi 
eljárásokat a kezdeményezéstől a lezáró lépésekig folyamatábrák segítségével 
követheti  végig,  miközben  az  eljáráshoz  fűzött  kapcsolódó  anyagok  egy 
kattintással elérhetőek 
d. 
Munkaügyi  Okosirat  –  dokumentum  sablonok  és  szerződésminták,  amelyek 
segítségével  interaktív  módon  hozhatók  létre  különböző  munkajogi  tárgyú 
iratok 
Ez  a  szolgáltatás  a  BKIK-nak  a  2019.  pénzügyi  évben  15,6  millió  forintot 
forintjába került. 
3.9.  Kiadó konferenciatermek, irodák 
Kiváló helyszíneket biztosítunk rendezvényekhez, tárgyalásokhoz, tréningekhez és 
sajtótájékoztatókhoz, ahol korszerű technikai berendezések segítik a rendezvények 
magas  színvonalú  lebonyolítását.  Bérelhető  termeink  2-150  fő  befogadó 
képességűek.  Ezt  a  szolgáltatást  az  önkéntes  kamarai  tagok  kedvezményesen 
vehetik igénybe. 
3.10. Kutatások 
A vállalkozók szakmai támogatási igényeinek felmérése alapján végzünk különböző 
iparági kutatásokat a budapesti vállalkozók részére, mert szükségük van olyan piaci 
információkra,  amelyeket  önerőből  nem  tudnak  összegyűjteni,  de  cégük  sikeressé 
tételét  nagyban  elősegíthetik.  A  BKIK  speciális  adathozzáférési  lehetőségeinek 
BUDAPESTI KERESKEDELMI ÉS IPARKAMARA 
1016 Budapest, Krisztina krt. 99.  |  +36 1 488 2158   |  [email protected]  |  www.bkik.hu 


FŐTITKÁRHELYETTES 
köszönhetően képes olyan elemzéseket készíteni a KKV-k számára, melyek segítik 
piaci  beruházási  döntéseiket.  Ingyenesen  végeztünk  vendéglátó  ipari  ágazati 
kutatást 
először 

vendéglátóhely-tulajdonosok 
(éttermek, 
cukrászdák, 
italozóhelyek), majd 2000 vendégük megkérdezésével, valamint az OKJ változások 
előtt  egy  szakképzések  iránti  igényfelmérést  végeztünk  1000  vállalkozó 
megkérdezésével. Folyamatosan közzéteszünk egyéb olyan kutatási eredményeket 
is, amelyek a vállalkozásaink számára hasznosak lehetnek. 
Piackutatásra a BKIK a 2019. pénzügyi évben közel 36,5 millió forintot fordított. 
3.11. Kommunikációs tevékenység 
A BKIK PR és Marketing igazgatóságához tartozik minden olyan kommunikációs 
tevékenység,  amely  a  budapesti  vállalkozások  információval  történő  ellátását 
szolgálja, illetve a BKIK vállalkozásokért indított szolgáltatásait és tevékenységeit 
népszerűsíti. Kiemelt kommunikációs területek: 
o  Organikus  és  fizetett  médiamegjelenések  koordinálása,  sajtóközlemények 
kiadása, sajtótájékoztatók szervezése 
o  A  BKIK  honlapjának  és  a  kamaraonline.hu  híroldalnak  a  fejlesztése, 
üzemeltetése, tartalomgenerálás 
o  A BKIK hírlevelének megújulása 
o  A  BKIK  social  media  felületeinek  (Facebook,  Linkedin)  gondozása, 
tartalomgenerálás 
o  Rendezvényekről fotós-videós beszámolók készítése 
o  A BKIK arculatának gondozása, arculati kézikönyv készítése, betartatása 
o  Szakmai és információs kiadványok szerkesztése, kiadása 
o  Új  szolgáltatások  bevezetése,  bevezetésének  támogatása  (BKIK  Jogtár, 
Pályázatfigyelés, Közösképviselő-képzés, Kutatások, Tudástár, stb.) 
o  2019-ben 
indult 

Tudástár 
videósorozat 
(https://www.bkik.hu/hu/szolgaltatasok/tudastar),  amiben  a  kamara  olyan 
vállalkozásokat  érintő  témákat  karolt  fel,  amik  elengedhetetlen  fontossággal 
bírnak egy-egy vállalkozó életében, piacra lépéséhez. Tavaly 10 kisfilm készült 
el, amelyek a kamara Youtube és Facebook csatornáján, valamint a honlapon is 
elérhetők. 
BUDAPESTI KERESKEDELMI ÉS IPARKAMARA 
1016 Budapest, Krisztina krt. 99.  |  +36 1 488 2158   |  [email protected]  |  www.bkik.hu 


FŐTITKÁRHELYETTES 
A BKIK a 2019. pénzügyi évben közel 63,8 millió forintot költött a kommunikációs 
feladatokra. 
3.12. Konferenciák, rendezvények, üzletember-találkozók szervezése 
A  BKIK  145  térítésmentes  eseményt  rendezett  tagjainak  és  budapesti 
vállalkozásoknak  a  20-30  fős  szakmai  fórumoktól  a  több  ezer  fős  kulturális 
fesztiválokig, vásárokig. Különös sikere volt a Piac és Profittal közösen szervezett 9 
eseményből  álló  KKV  Akadémiának  továbbá  a  BNI-jal  megvalósított  ingyenes 
csoportos  „Adunk,  hogy  nyerhess”  business  networking  workshopoknak.  A  BKIK 
rendezvényei a kamarai honlapon a naptárnál visszamenőleg is elérhetőek. 
A  BKIK  2013-ban  hozta  létre  a  BUM  –  Bevásárlóutca  Menedzsmentet  (BUM 
Nonprofit Kft.), amelynek fő küldetése: a fővárosi tematikus utcák erősítése, az ilyen 
kezdeményezések  felkarolása  és  összefogása,  adott  területek  kereskedelmének 
erősítése,  fejlesztése  és  az  utcák  látogatottságának  növelése.  Budapesten  jelenleg 
tizenegy  egyedülálló,  különleges  tematikus  utca,  kisebb-nagyobb  városrész 
található,  amelyekben  jól  megfér  egymás  mellett  a  tradíció  és  az  innováció,  a 
minőség és a mennyiség, a kereskedelmi szemlélet és az emberközeli stílus. 
A BUM, egységes arculattal, közös marketingtevékenységgel és közös rendezvények 
szervezésével segített kialakítani és erősíteni az utcák, terek hangulatát, emellett 
képviseli az utcákban lévő vállalkozások érdekeit. A BKIK fontosnak tartja, hogy ne 
csak  a  helyi  vállalkozásokat,  hanem  minden  olyan  szereplőt  megszólítson  és 
összehozzon,  amelyek  azonos  célért  küzdenek:  a  főváros,  a  kereskedelem  és  a 
turizmus fejlesztéséért, fejlődéséért. Ezt a törekvést a leginkább az évente a BKIK 
Kereskedelmi Tagozatával közösen szervezett Idegenvezetők Világnapi rendezvény 
tükrözi, amelyre 2019-ben is közel 10.000 érdeklődő regisztrált. 
A különböző konferenciák, rendezvények, üzletember-találkozók szervezésére 91,5 
millió forintot került kifizetésre a 2019. pénzügyi évben. 
Az Európai Unión belüli és kívüli gazdasági feltételrendszer javítása érdekében  a 
BKIK közreműködik a kereskedelemfejlesztéssel, a külföldön végzett, vagy külföldre 
irányuló,  a  külföldiek  számára  belföldön  végzett  gazdasági  tájékoztató-  és 
propagandamunkában, 
vásárokat, 
kiállításokat, 
konferenciákat, 
más 
rendezvényeket  szervez.  A  kamara  közreműködik  az  Európai  Unió-s  tagság 
követelményrendszereinek  elterjesztésében,  az  Európai  Unió-s  közösség  adta 
BUDAPESTI KERESKEDELMI ÉS IPARKAMARA 
1016 Budapest, Krisztina krt. 99.  |  +36 1 488 2158   |  [email protected]  |  www.bkik.hu 


FŐTITKÁRHELYETTES 
gazdasági  lehetőségek  megismertetésében,  az  üzleti  kapcsolati  rendszerek 
kialakításában és működtetésében. 
A  kamara  a  2019.  évben  a  3  projektet  (Made  in  Danube,  Learning  by  Doing, 
InnoHPC)  zárt  le,  3  új  projektet  indított  (SEE  ME  IN,  CE  Responsible,  GRC 
Essentials), illetve 2 (Social(i) Makers, Knowing IPR) projekt folytatott. 
A  nemzetközi  kapcsolatok  vonatkozásában  a  BKIK  a  2019.  pénzügyi  évben  26,6 
millió forintot számolt el kiadásai között. 
3.13. Gazdasági Mediáció 
A  BKIK  a  Gazdasági  Szolgáltatások  Tagozatának  XXVII.  Mediációs  és  Jogi 
Koordinációs Osztálya közreműködésével  gazdasági mediáció körében képzéseket 
és továbbképzéseket szervez. A Mediációs és Jogi Koordinációs Osztálya a közvetítői 
tevékenység  során  szerzett  tapasztalatait  kölcsönös  együttműködés  keretében 
megosztja a szaktárcával és más hazai és nemzetközi szakmai szervezetekkel. 
Magyarországon  először  a  BKIK  a  permegelőzés  és  konfliktuskezelés  körében  a 
budapesti  vállalkozások  részére  ingyenes  tanácsadást  végez  gazdasági  és 
munkahelyi konfliktuskezelés területeken. 
A  BKIK-nak  a  mediációs  szolgáltatásokkal  összefüggésben  3  millió  forint,  míg  az 
ezzel kapcsolatos képzésekkel és továbbképzésekkel kapcsolatosan 18,3 millió forint 
kiadása merült fel. 
3.14. Okmányhitelesítés 
Az  Okmányhitelesítő  Iroda  fő  feladata  a  külkereskedelmi  áruforgalomban 
használatos  bizonyítványok,  számlák,  különféle  igazolások,  vámokmányok 
hitelesítése  valamint  az  ATA  Carnet  teljes  körű  ügyintézése  a  kibocsájtástól  az 
esetleges reklamáció lezárásáig: ATA Carnet hitelesítés, Származási bizonyítvány, 
kereskedelmi  számla,  egyéb  okmány  hitelesítése,  nyomtatvány,  valamint  a 
Nemzetközi Kereskedelmi Kamara / ICC / kiadványainak értékesítése. 
Az  Okmányhitelesítő  Iroda  2019.  évben  5.720  ügyfelet  fogadott,  677  cég  illetve 
magánszemély  képviseletében.  A  kiszolgált  gazdálkodó  szervezetek  közül  62 
önkéntes  kamarai  tag,  615  nyilvántartott  gazdálkodó  szervezet  volt.  A  kiszolgált 
ügyfelek közül 2019. évben 266 volt új. 
BUDAPESTI KERESKEDELMI ÉS IPARKAMARA 
1016 Budapest, Krisztina krt. 99.  |  +36 1 488 2158   |  [email protected]  |  www.bkik.hu 


FŐTITKÁRHELYETTES 
Az Okmányhitelesítő Iroda 2019. évben 16.199 db okmányt hitelesített, ezek közül 
506 db ATA Carnet dokumentumot, 10.743 db származási bizonyítványt és 4.950 db 
egyéb okmányt (kereskedelmi számla, aláírás hitelesítés, különféle igazolások, stb.). 
Az Okmányhitelesítő Iroda 2019. évben 24.806 db okmányt értékesített, ezek közül 
571 db volt az ATA Carnet dokumentum, 5.497 az ATA Carnet betétlap, 13.762 db a 
származási bizonyítvány és 4.976 db egyéb okmányt, kiadmány. 
Az  okmányhitelesítés  szolgáltatásra  a  BKIK  a  2019.  pénzügyi  évben  19  millió 
forintot fordított. 
3.15.  Széchenyi Kártya ügyintézés 
A  Széchenyi  Kártya  a  már  működő  mikro-,  kis-  és  középvállalkozások  részére 
kialakított  kedvezményes  kamatozású,  állami  támogatásban  részesített 
hitelkonstrukció.  Célja,  hogy  a  tevékenységük  kezdetén  lévő,  de  legalább  egy  éve 
működő mikro-, illetve kisvállalkozások, valamint egyéni vállalkozók egyszerűsített 
eljárással  szabad  felhasználású  hitelhez  jussanak.  Az  önkéntes  kamarai  tagok 
részére az ügyintézés térítésmentes. 
A  Széchenyi  Kártya  a  már  működő  mikro-,  kis-  és  középvállalkozások  részére 
kialakított  kedvezményes  kamatozású,  állami  támogatásban  részesített 
hitelkonstrukció.  Célja,  hogy  a  tevékenységük  kezdetén  lévő,  de  legalább  egy  éve 
működő mikro-, illetve kisvállalkozások, valamint egyéni vállalkozók egyszerűsített 
eljárással  szabad  felhasználású  hitelhez  jussanak.  Az  önkéntes  kamarai  tagok 
részére az ügyintézés térítésmentes. 
A szolgáltatás a BKIK Székházban és 4 (XVI. ker., XVIII. ker., XX. ker. és XXIII. 
ker) kerületi irodákban vehető igénybe. 
Az  ügyintézést  végző  munkatársak  a  hozzájuk  forduló  vállalkozások  (függetlenül 
attól,  hogy  nyilvántartott  vagy  kamarai  tagsággal  rendelkező  gazdálkodó 
szervezetről van szó) részére általános jellegű ügyfélszolgálati munkát is ellátnak 
(folyószámlák  egyeztetése,  belépési  nyilatkozatok  kitöltése,  általános  vállalkozási 
tanácsadás). 
BUDAPESTI KERESKEDELMI ÉS IPARKAMARA 
1016 Budapest, Krisztina krt. 99.  |  +36 1 488 2158   |  [email protected]  |  www.bkik.hu 


FŐTITKÁRHELYETTES 
A Széchenyi Kártya ügyintézést végző irodáinkban 2019.évben 482 db hitelkérelem 
került befogadásra az alábbi megoszlásban: 
a.  Széchenyi Kártya Folyószámlahitel 
414 db 
b.  Széchenyi Forgóeszközhhitel 
26 db 
c.  Széchenyi Beruházási Hitel  
38 db 
d.  Agrár Széchenyi Kártya 
4 db 
A  Széchenyi  Kártya  ügyintézéssel  kapcsolatosan  a  BKIK-nak  a  2019.  pénzügyi 
évben 20,3 millió forint ráfordítást igényelt. 
3.16  Oktatás, szakképzés, mesterképzés 
A  BKIK  a  felnőttképzési  törvény  előírásainak  megfelelő  nyilvántartott 
felnőttképzési intézmény, nyilvántartási száma: E-000898/2014. 
Az  Oktatási  Igazgatóság  fő  tevékenységi  köre  a  köztestületi,  közjogi  feladatok 
ellátása.  A  tevékenységének  a  szakképzésről  szóló  2011.  évi  CLXXXVII.  törvény, 
valamint a szakképzési hozzájárulásról szóló 2011. évi CLV. törvény teremti meg. 
• 
Budapest és Pest Megyei Fejlesztési és Képzési Bizottság működtetése; 
• 
szakmai záróvizsgák bizottsági elnöki, illetve tagi delegálás; 
• 
Gyakorlati szintvizsgáztatás szervezése és lebonyolítása; 
• 
Szakma Kiváló Tanulója Verseny lebonyolítása; 
• 
Mestervizsgák szervezése; 
• 
Tanulószerződések kötése, ellenőrzése, nyilvántartása; 
• 
Együttműködési megállapodások kötése, ellenőrzése, nyilvántartása; 
• 
Szakképzési tanácsadó hálózat működtetése; 
• 
Kamarai gyakorlati oktatói képzés; 
• 
Gyakorlati képzőhelyek ellenőrzése; 
• 
Pályaorientáció; 
Ezen  tevékenységek  finanszírozása  a  Magyar  Kereskedelmi  és  Iparkamarán 
keresztül, állami pénzeszközök felhasználásával történik, 
 
A 2019. pénzügyi évben a befolyt kamarai hozzájárulás fentiekben említett költségekkel 
csökkentett  összege  a  kamara  működésére,  székház  üzemeltetésére,  illetve  a 
munkavállalók foglalkoztatására volt ráfordítva. 
BUDAPESTI KERESKEDELMI ÉS IPARKAMARA 
1016 Budapest, Krisztina krt. 99.  |  +36 1 488 2158   |  [email protected]  |  www.bkik.hu 


FŐTITKÁRHELYETTES 
Kérem tájékoztatásom szíves tudomásul vételét. Amennyiben további tájékoztatásra van 
szüksége, kérem, bizalommal keressen. 
 
Budapest, 2020. május 11. 
 
Tisztelettel: 
 
 
dr. Bauer Ferenc s.k. 
 
főtitkárhelyettes 
BUDAPESTI KERESKEDELMI ÉS IPARKAMARA 
1016 Budapest, Krisztina krt. 99.  |  +36 1 488 2158   |  [email protected]  |  www.bkik.hu