Tisztelt dr. Jánossy András Úr!
Vezérigazgató Úrnak küldött közérdekű adat iránti kérelmére, melyben a Szentendrei út és a Vasút sor
mentén „fakivágások és fapótlások a BKK Zrt. és a Budapest Közút Zrt. útfelújításaival” kapcsolatban
igényel adatokat az alábbi tájékoztatást adom.
Tekintettel arra, hogy a Főpolgármesteri Hivatal részére az Ön jelzése szerint, azonos tartalmú kérelem
került benyújtásra az igénylés teljesítése érdekében az adatszolgáltatásban a két megkeresett szerv
együttműködött.
A levele első részében felvetett feltételezésekre/állításokra reagálva tájékoztatjuk a fennálló helyzetről.
A III. kerület Szentendrei út érintett szakasza (Mátyás király út – Pünkösdfürdő utca között) tulajdon
jogilag két szakaszból áll, a Mátyás király út – HÉV vágányok keresztezése közötti szakasz Budapest
Főváros Önkormányzatának, a HÉV vágányok és a Pünkösdfürdő utca közötti szakasz pedig a III.
kerület Önkormányzatának tulajdona. A Fővárosi tulajdonú szakaszon a 15 db fa kivágását a III. kerület
Polgármesteri Hivatala engedélyezte, míg a III. kerületi tulajdonú szakaszon 10 db fa kivágását -
összeférhetetlenség miatt- a XII. kerületi Polgármesteri Hivatal engedélyezte.
A munkák megkezdése előtt a BKK Zrt. állásfoglalást kért az engedélyező Hivataloktól az
engedélyezések érvényességének tekintetében.
A III. kerület Polgármesteri Hivatala nyilatkozata szerint az engedély érvényes és jogerős, a fakivágások
végrehajthatók a Fővárosi tulajdonú területen, ugyanis a tulajdonosi hozzájárulás érvényben volt az
engedély kiadása idején és a környezetvédelmi törvény, ill. a fakivágásra vonatkozó kormányrendelet
nem korlátozza a kiadott engedély érvényességének idejét, így annak lejárati ideje nincs.
A XII. kerület Polgármesteri Hivatala nyilatkozata szerint az általuk kiadott engedély hatályát vesztette,
tekintettel arra, hogy a XII. kerület
más megfogalmazást használva az engedélyükben feltételként
szabták a tulajdonosi hozzájárulásban foglaltakat. Ezen válasz kézhezvétele után újra megkérésre
került a III. kerületi Önkormányzat tulajdonosi hozzájárulása, hogy az új és érvényes tulajdonosi
hozzájárulással az engedély újra hatályba léphessen.
A tulajdonosi hozzájárulások érvényessége tekintetében a Fővárosi Önkormányzat értelmezése a
következő: a tulajdonosi hozzájárulásokat a Főváros a benyújtott tervekkel kapcsolatosan az
engedélyezési eljárás lefolytatása és a szükséges engedélyek megszerzése céljából adja ki. A
hozzájárulások érvényessége 1 év, amelyet töretlen, évtizedes gyakorlat alapján mindig úgy értelmezett
a Hivatal, hogy amennyiben ez idő alatt a szükséges engedélyek megszerzésre kerülnek, a tulajdonosi
hozzájárulás betöltötte a funkcióját és a továbbiakban már nincs relevanciája, azt nem kell
meghosszabbítani és az adott beruházás a rendelkezésre álló engedélyek érvényességi idején belül
megvalósítható.
A tulajdonosi hozzájárulások időtartamának meghosszabbítására, vagy új tulajdonosi hozzájárulás
kiadására tehát csak abban az esetben kerül sor, ha a szükséges engedélyeket az egy éves határidőn
belül a kérelmezőnek nem sikerült beszereznie.
Az az állítás, miszerint a 2017 februárjában készített tervben még megőrzendőként szerepeltek a
jelenlegi kiviteli tervekben már kivágásra jelölt fák, félrevezető, ugyanis a 2017 februárjában szállított
tervek még engedélyezési szintű tervek voltak, tehát kivitelezésre még nem lettek volna alkalmasak,
tekintettel arra, hogy az engedélyezési tervfázis tartalmi követelménye alacsonyabb a kiviteli tervekénél.
Az engedélyezési tervfázis 2017. februári elkészülte után, 2017. májusában került sor a részletes,
műszeres, Főkert Zrt. által végzett faállapot-felmérésre, amely alapján és a kiviteli tervben részletesen
kidolgozott műszaki tartalom miatt a kivágandó fák kijelölése változott az engedélyezési tervekhez
képet. A fakivágási engedélyeket az így elkészült kiviteli tervek alapján adták ki.
A 25 db fa kivágásának alátámasztására a kiviteli tervek szolgálnak, mely alapján látható, hogy a tervek
műszaki tartalma nem valósítható meg a fák megtartása mellett.
A 25 db fa pótlása az engedélyben előírtaknak megfelelően fog megtörténni a projekt műszaki
átadásának megkezdéséig, várhatóan 2020 júniusáig. A kivágott fákat a törzsátmérő alapján kell
pótolni, a kivágott fa törzsátmérőjének másfélszeres kell, hogy legyen a pótlásként elültetendő fák
összesített törzsátmérője, így összesen 283 db fa kerül majd elültetésre.
A tervek szerint a Szentendrei út mentén 25 fa kerülhet elültetésre, a többi fa a III. kerület területén lesz
majd elültetve.
A Szentendrei út mentén ültetendő fák helyét a kiviteli tervekben a szabad helyekre való tekintettel, a
zöldfelületek üzemeltetőivel egyeztetve határozták meg. Az ültetési helyek kijelölése a kivitelezés során
még felülvizsgálatra fog kerülni a fák leendő üzemeltetőjével, és amennyiben a helyszíni adottságok –
figyelemmel az innovatív gyökér menedzsment rendszerek alkalmazhatóságára is - lehetőséget adnak
több fa elültetésére a Szentendrei út mentén, akkor az meg is fog történni.
A félreértést a kivágandó fák számával kapcsolatban vélhetően az okozza, hogy az útfelújítás miatt csak
25 db fa kivágása szükséges, a BKK Zrt. (Tervező útján) erre kért kivágási engedélyt, amit meg is kapott.
A többi fa kivágása
nem a projekt miatt szükséges, hanem a projekt tervezésével párhuzamosan
elvégzett Főkert-es favizsgálatok eredményeképpen, a fák
egészségi állapota miatt lett kivágásra
ítélve, melyet a Főkert saját hatáskörben fafenntartás keretében intéz, de nyilván ezt a két munkálatot
célszerű összehangolni.
Jelenleg 25 db fára van fakivágási engedély az útfelújítás miatt: 15 db-ra a Fővárosi tulajdonú
szakaszon, 10 db-ra a kerületi tulajdonú szakaszon.
A 25 db engedéllyel kivágható fán felül szükséges még kivágni további 39 db fát
(amely darabszámban
jelenlegi felmérések szerint 6 db fa az útfelújítás miatt is és egészségügyi okok miatt is kivágandó, tehát
átfedés van a számokban) a fa
veszélyt jelentő egészségi állapota miatt, amihez nem szükséges
fakivágási engedély, mert ezeket a fás szárú növények védelméről szóló 346/2008. (XII. 30.) Korm.
rendelet 7. §-a értelmében utólagos bejelentéssel
ki kell vágni.
A fent hivatkozott jelenleg 39 (illetve 39-6) db fa egészségügyi állapot miatti - útfelújítási projektől
független - kivágása is felülvizsgálat alatt van, tehát ez a szám még nem végleges, tekintettel arra, hogy
élő növényzetről van szó, ami folyamatosan változik.
Az adatigénylés további pontjai:
Az alábbi dokumentumokat mellékelten megküldjük, illetve - hivatkozva az információs önrendelkezési
jogról és az információszabadságról szóló 2011. évi CXII. törvény 30. § (2) bekezdésére, mely szerint
„ha a kért adatot korábban már elektronikus formában nyilvánosságra hozták, az igény teljesíthető az
adatot tartalmazó nyilvános forrás megjelölésével is – megadjuk annak elektronikus
elérhetőségét/linkjét. Az egyes dokumentumokban a személyes adatok kitakarásra kerültek.
I. adatkör / 1.pont
1. Vállalkozási szerződés BKK Zrt.-Colas
2. Korábbi jegyzőkönyv a fákról BKK Zrt., Főkert, BFFH – ez elérhető Bús Balázs honlapján:
https://busbalazs.hu/wp-content/uploads/2019/07/2017.06.02.-jegyz%C5%91k%C3%B6nyv.pdf
3. BKK Zrt. levele a Főkertnek a további fák kivágásáról
4. BKK Zrt. vezérigazgatójának levele a Főkert vezérigazgatójának
A Főváros tájékoztatása szerint, a Főváros és a Colas nem állnak egymással szerződéses
jogviszonyban, Budapest városvezetése és a Colas között nem áll fenn levelezés.
I. adatkör / 2.pont
A
VÁR-KERT Műszaki tervezési Kft.-vel mint alvállalkozóval, sem a
BKK Zrt., sem a Főváros nem álltak
szerződéses jogviszonyban, ezért szerződést sem tudunk rendelkezésre bocsájtani. Ezen okok miatt
hivatalos levelezést nem folytattak.
BKK Zrt. és
Budapest városvezetése közötti dokumentumok: az 5. pontnál megjelölt dokumentumok.
A tervezéssel és engedélyezéssel kapcsolatos dokumentumok 2018. 01. 31. nappal bezárólag Bús
Balázs III. kerületi polgármester honlapján az alábbi linken elérhetők, a következő tartalommal:
https://busbalazs.hu/?r=szentendrei-uti-fakivagassal-kapcsolatos-dokumentumok/
2
FŐKERT favizsgálat eredménye:
https://busbalazs.hu/wp-content/uploads/2019/07/2017.07.-BKK-FŐKERT-fakataszter-I.pdf
https://busbalazs.hu/wp-content/uploads/2019/07/2017.07.-BKK-FŐKERT-fakataszter-II.pdf
https://busbalazs.hu/wp-content/uploads/2019/07/2017.07.-BKK-FŐKERT-fakataszter-III.pdf
Vár-Kert Kft fafelmérés, terv, műszaki leírás (2017. február)
https://busbalazs.hu/wp-content/uploads/2019/07/2017.02.-BKK-Zöldterületrendezés-I.pdf
https://busbalazs.hu/wp-content/uploads/2019/07/2017.02.-BKK-Zöldterületrendezés-II.pdf
https://busbalazs.hu/wp-content/uploads/2019/07/2017.02.-BKK-Zöldterületrendezés-III.pdf
Fakivágási engedély kérelem:
https://busbalazs.hu/wp-content/uploads/2019/07/2017.03.24.-kérelem.pdf
Tulajdonosi hozzájárulás:
https://busbalazs.hu/wp-content/uploads/2019/07/2018.01.25.-Fovarosi-tul-ajdonosi-hozzájárulás.pdf
https://busbalazs.hu/wp-content/uploads/2019/07/2017.09.28.-III.-keruleti-t-ulajdonosi-
hozzájárulás.pdf
Fakivágási engedély:
https://busbalazs.hu/wp-content/uploads/2019/07/2017.09.28.-III.-keruleti-t-ulajdonosi-
hozzájárulás.pdf
https://busbalazs.hu/wp-content/uploads/2019/07/2018.01.31.-III.-kerület-határozat.pdf
A Kiviteli terv mellékelve.
I. adatkör / 3.pont
Nem történt levelezés Budapest városvezetése és a BKK Zrt. között a kérdéses tárgyban, a projekt a
közbeszerzési eljárás elhúzódása miatt csúszott.
II. adatkör/ 4.pont
A Főváros és a BKK Zrt. kezelésében nincsen fakataszter, a Főkert Zrt.-hez tud kérelemmel fordulni
abban a tekintetben, hogy az egyes fákra vonatkozóan milyen nyilvántartással rendelkeznek.
Mellékelten megküldjük a területre vonatkozó 2019 júliusában készült Favizsgálati jegyzőkönyvet.
A III. kerületi önkormányzat honlapján a legfontosabb iratok 2018. 01. 31. nappal bezárólag
megtalálhatók. (ld.:
I. adatkör / 2.pont alatt.) az alábbi linken:
https://busbalazs.hu/?r=szentendrei-uti-fakivagassal-kapcsolatos-dokumentumok/
II. adatkör / 5.pont
A Budapest városvezetése és BKK Zrt. közötti dokumentumok nyilvánosak, melyek a budapest.hu
portálon a Közgyűlési dokumentumok között elérhetőek.
A BKK Zrt. útfelújítási program megvalósítása, kivitelezés megállapodás előzményei és
módosításai
A BKK Zrt. és a Fővárosi Önkormányzat között 2012. december 20. napján Megvalósítási Megállapodás
(a továbbiakban: Megállapodás 1.) jött létre a
„Kerékpáros közlekedés fejlesztése 2012-2013. c. feladat” megvalósításáról, annak finanszírozására, amely 2013. június 19. napján egy alkalommal módosításra
került.
Továbbá a BKK Zrt. és a Fővárosi Önkormányzat 2012. június 14. napján Megvalósítási Megállapodást
kötöttek (a továbbiakban: Megállapodás 2.)
„a 2012-2014. évi útfelújítási program megvalósításáról”,
annak finanszírozására, amelyet 2012. november 30., 2013. március 27., 2013. április 24., illetve 2013.
3
november 14. napján, összesen négy alkalommal módosítottak. Megállapodás 1. és Megállapodás 2. a
továbbiakban együtt: Eredeti Megállapodások.
Az Eredeti Megállapodásokban rögzített műszaki tartalom összevonásának eredményeképpen 2014.
május 27. napján egységes szerkezetbe foglalt Megvalósítási Megállapodás jött létre a BKK Zrt. és a
Fővárosi Önkormányzat
között „2012-2016 útfelújítási program megvalósításáról” (a továbbiakban:
Megvalósítási Megállapodás) címmel, amelyet 2015. május 15-én első alkalommal (1. sz. Módosítás),
2016. április 27 -én második alkalommal (2. sz. Módosítás), 2016. november 7-én harmadik alkalommal
(3. sz. Módosítás)
„BKK Zrt. 2012-2018. évi útfelújítási program megvalósításáról”, 2017. május 8-án
negyedik alkalommal (4. sz. Módosítás)
„BKK Zrt. 2012-2019. évi útfelújítási program megvalósításáról”,
2018. június 27-én ötödik alkalommal (5. sz. Módosítás)
„BKK Zrt. 2012-2020. évi útfelújítási program
megvalósításáról”, 2019. június 28-án hatodik alkalommal (6. sz. módosítás)
„BKK Zrt. útfelújítási
program megvalósítása, kivitelezés” (a továbbiakban: Feladat)
megnevezéssel módosítottak.
A Feladat megvalósítási helyszíneit (a felújítás, beruházás telepítési helyeit), tervezett költségeit és
ütemezését, valamint az ehhez szükséges forrásokat és azok ütemezését a Megvalósítási
Megállapodás 1. számú mellékletét képező 006847 azonosító számú, a
„BKK Zrt. útfelújítási program
megvalósítása, kivitelezés (BKK Zrt. 2012-2020. évi útfelújítási program)” megnevezésű Engedélyokirat
tartalmazza. Az Engedélyokirat hatályos 8. sz. módosítása helyszínei között 181 cím szerepel, ebből
46 db autóbuszmegálló felújítás, 10 db gyalogosátkelőhely kialakítás, 5 db kerékpáros fejlesztés
(kerékpárút kerékpársáv B+R kerékpártároló), 1 cím zajvédő fal felújítása, 7 helyszín esetében a feladat
tervezési tevékenység. 2019 évben 12 cím esetében útfelújítás, 1 cím esetében kerékpártárolók
létesítése várható. 2020-2021 években 19 cím esetében útfelújítás, 4 cím esetében kerékpáros
fejlesztés várható.
A Budapest, III. került Szentendrei út (Mátyás Király út – Pünkösdfürdő utca) felújítása a Megvalósítási
Megállapodás 4. számú módosításával került be az útfelújítási programba és a hatályos Engedélyokirat
helyszínlistájának 169. sora tartalmazza.
4
A BKK Zrt. útfelújítási program megvalósítása, kivitelezés megvalósítási megállapodás előzmény
megállapodások
jóváhagyó
előzmény
megkötés
módosítás
módosítások
módosításokat
közgyűlési
megállapodások címe
dátuma
száma
dátuma
jóváhagyó közgyűlési
határozat száma
határozatok száma
Kerékpáros közlekedés
fejlesztése 2012
2746/2012. (XII. 12.)
615/2013. (IV.24.) Főv. Kgy.
-2013. c.
2012. 12. 20.
Főv. Kgy.hat.
1.
2013. 06. 19.
hat.
feladat
1114/2012. (VI.20.)
517/2013. (III.27.)
a 2012-2014. évi
1.
2012. 11. 30.
594/2013. (IV.24.)
útfelújítási program
696/2012. (IV.25.)
2.
2013. 05. 16.
2012. 06. 14.
Főv.Kgy.hat.
3.
2013. 06. 19.
1789/2013. (XI.14.)
megvalósításáról
4.
2013. 11. 19.
A BKK Zrt. útfelújítási program megvalósítása, kivitelezés megvalósítási megállapodás és módosításai
Megvalósítási
megkötés
módosítás
jóváhagyó közgyűlési határozat száma
Megállapodás címe
dátuma
száma
2012-2016. útfelújítási
program
2014. 05. 27.
alapszerződés
520/b/2014. (IV.30.) Főv. Kgy. hat.
megvalósításáról
2012-2016. útfelújítási
program
2015. 05. 15.
1. sz. Módosítás
257/g/2015. (III.23.) Főv. Kgy. hat.
megvalósításáról
2012-2016. útfelújítási
program
2016. 04. 27.
2. sz. Módosítás
352/2016. (III. 30.) Főv. Kgy. hat.
megvalósításáról
BKK Zrt. 2012-2018. évi
útfelújítási program
2016. 11. 07.
3. sz. Módosítás
1148/b/2016. (VIII.31.) Főv. Kgy. hat.
megvalósításáról
BKK Zrt. 2012-2019. évi
útfelújítási program
2017. 05. 08.
4. sz. Módosítás
158/a/2017. (II.22.) Főv. Kgy. hat.
megvalósításáról
BKK Zrt. 2012-2020. évi
útfelújítási program
2018. 06. 27.
5. sz. Módosítás
217/c/2018. (IV.25.) Főv. Kgy. hat.
megvalósításáról
BKK Zrt. útfelújítási
633/b/2019. (V.29.) Főv. Kgy. hat.
program megvalósítása,
2019. 06. 28.
6. sz. módosítás
kivitelezés
Megállapodáshoz
jóváhagyó
módosításokat
aláírás
módosítás
módosítások
kapcsolódó
közgyűlési
jóváhagyó közgyűlési
dátuma
száma
dátuma
engedélyokirat címe
határozat száma
határozatok száma
1.
2013.11.19.
1788/2013. (XI.14.)
2.
2014.05.30.
520/a/2014. (IV.30.)
3.
2015.04.27.
BKK Zrt. útfelújítási
257/g/2015. (III.23.)
program megvalósítása,
4.
2016.05.13.
kivitelezés (BKK Zrt.
593/2013. (04.24.)
351/2016. (III.30.)
2013.06.19.
Főv. Kgy. hat.
2012-2020. évi útfelújítási
5.
2016.10.12.
1148/a/2016. (III.31.)
program)
6.
2017.03.28.
158/a/2017. (II.22.)
7.
2018.03.08.
89/d/2018. (II.21.)
8.
2019.06.28.
633/b/2019. (V.29.)
5
*A táblázatban szereplő adatok a budapest.hu portálon a Közgyűlési anyagok alatt elérhetőek a
http://einfoszab.budapest.hu/list/fovarosi-kozgyules-nyilvanos-ulesei linkről indulva.
Excel formátumú táblázatban mellékeljük a BKK Zrt. útfelújítási program megvalósítása, kivitelezés
(BKK Zrt. 2012-2020. évi útfelújítási program) 167 darab szerződésének adatait, - Kiemelve a Budapest
(BKK) Közút szerződéseit - mely szerződéseket a BKK Zrt. Irodaházában tud előzetes időpont
egyeztetést követően (telefonszám: +36 1 3 255 255) megtekinteni, a szükséges dokumentumokról
másolatot kérni.
II. adatkör / 6.pont
A BKK Zrt. Iratkezelési Szabályzatát, valamint a Főpolgármesteri Hivatal normatív utasítását a Hivatal
egyedi iratkezelési szabályzatáról mellékeljük.
II. adatkör / 7.pont
A dokumentumok tartalmazzák az iktatószámokat.
A továbbiakban a fák helyzetével kapcsolatos szakmai álláspontról tájékoztatjuk.
A BKK Zrt. 2017-ben megküldte az előzetes terveket a FŐKERT-nek, ami lehetővé tette a tervezett
rekonstrukció várható hatásainak elemzését a területen álló faállományra vonatkozóan. A szakcég több
évtizedes tapasztalata alapján kialakítandó véleménye azért volt fontos, mert a fák gyökérzete nem
látható, és csak az alapos szakmai rutin segítheti a tervezést abban, hogy a kivitelezési munkák milyen
következményeket okoznak a növényállományban, ha a talajban található gyökérrendszert figyelmen
kívül hagyják.
A fasor fajtaösszetétele a jelentős lakossági beültetések miatt változatos, a fasor domináns faja a
japánakác. A faállomány jellemzői: erősen korosodó, sok egyed egészségi állapota leromlott,
nagymértékű a szállítószövetek elhalását okozó nektriás kéregrák és a parazita xilofág gombák
jelenléte.
Az idősebb fákra jellemző az elégtelen, aszimmetrikus gyökérzet. A fasort érintő eddigi építkezések,
elsősorban az árok, a járda és az utóbbi időben a kapubeállók, a parkolók, valamint a járda alatt, a
talajban futó vonalas közművezetékek építése során a fák gyökérzete sérült, a sérült gyökerekhez
kapcsolódó szállítószövetek elhaltak, a fatest korhadásnak indult. A területen futó elektromos
légvezetékek, a közvilágítás és az utóbbi időben a távközlési, hírközlési kábelek létesítése során a
korona vázágait féloldalasan, szakszerűtlenül többszörösen gallyazták, a korona súlyvonala az úttest
irányába tolódott.
A kivitelezési munkák során nem csak az építési munkák, hanem az azt megelőző bontási és
előkészítési munkák során - minden előírás betartása mellett - is következhetnek be sérülések, melyek
állapotváltozást okoznak a faállományban. A terület állományának teljeskörű favizsgálata során a
FŐKERT felmérte a fák helyzetét, a gyökérzet és a korona elhelyezkedését, állapotát, arányát és
viszonyát. Ezen adatok birtokában adta meg a szakcég az építési munkák miatt ajánlott
beavatkozásokat.
A tervezett építési munkák során a jelenlegi járda szélessége változik, a zöldsáv (fahelyek) határára
szabványos alapozással ellátott, 20 cm magas kerti szegély került betervezésre. A fák koronájának
súlyvonala a gallyazások következtében az út felé tolódott. A növény ehhez alkalmazkodva az
ellenirányú (járda felé eső) – ellentartó – gyökérzetét fejlesztette jobban, ezért az arányaiban jobban
fejlődött. A jelenlegi járdát is több ponton felnyomják az idős fák gyökerei, a régi (néhol még fellelhető)
keramit szegélyt a legtöbb helyen a gyökérzet kiemelte a betonalapból. Az új járda készítése során a
szegély építéséhez az alapozással együtt mintegy 40 cm mély árkot kell kialakítani. Ez a jelenleg statikai
szempontból legfontosabb – ellentartó gyökerek szinte teljes megsemmisülését jelenti. A jelenlegi
zöldsávban álló fák szinte kivétel nélkül magasabban vannak (néhol akár 20 cm-el is) a járda jelenlegi
szintjénél. Ahhoz, hogy a járda lejtését és a vízelvezetését biztosítani lehessen, szükség van a zöldsáv
talajfelszínének nyesésére, ami a fák felszín közeli gyökérzetének sérülésével, csonkolásával járhat.
6
A területen utólag kialakított, betonlapokkal burkolt szikkasztóárok falát az idős fák gyökérzete elnyomta,
a víz jelenlétének köszönhetően a gyökérzet fejlődése és a talaj átszövöttsége ezeken a területeken a
legnagyobb. Az árkok átépítése során valószínűsíthető az itt jelenlévő felszívógyökérzet súlyos
sérülése. Az útpálya építése során a nagy mélységben végzett munkák érinthetik a gyökérzetet,
azonban ezek jelentősége az előzőekben felsoroltakhoz képest jóval kisebb.
A kivitelezési munkák fák környezetében (elsősorban a statikai biztonsági zónájukban történő)
beavatkozások esetén meggondolandó, hogy a fa megtartása, vagy kivágása az előnyösebb, mert a
fák jelentős gyökérfelület illetve tartógyökérzet vesztése esetén instabillá válhatnak, ezzel veszélyt
jelentve környezetükre, továbbá hosszú távon a súlyosan leromlott fa vitalitása folyamatosan csökken,
míg a kockázata exponenciálisan növekszik. Azonban, ha a fát kicserélik és a megfelelő
életkörülményeket biztosítva új fával pótolják, annak ökológiai és esztétikai értéke exponenciálisan
növekszik, és kellő fenntartási technológia mellet a környezeti kockázata minimális szinten tartható.
A fák, mint a közterület meghatározó, élő elemei fokozott figyelmet igényelnek, mert állapotuk
folyamatosan változik, mint minden élő szervezetnek. Néhány éves felmérés is frissítésre szorul, hiszen
látható, tapasztalható, hogy egy-egy szélsőséges időjárásban – vihar, kiadós eső, hóteher – némelyik
fa végérvényesen sérül, instabillá válhat a felázott talajban és ennek következtében kockázatot vagy
veszélyt jelent a fa közelében tartózkodókra, épületekre, gépjárművekre, közművekre.
Lényeges kérdés, hogy mi a fontosabb, a leromlott állapotú, fokozott kockázatú fák megtartása,
miközben tudott, hogy állapotuk és ökológiai értékük folyamatosan romlik, vagy a még állományban
tartható fák szakszerű fenntartása mellett a leromlott állapotú egyedek cseréje új, a megváltozott
körülményekhez könnyebben alkalmazkodó, várostűrő, fejlődőképes fák telepítése.
Budapest, 2019. szeptember 19.
7