Ez a közérdekűadat-igénylés csatolmányának HTML formátumú változata 'Az Erdőkertesi Faluház és Könyvtár szolgálata a köznevelés eredményessége érdekében'.

VEKOP-7.3.4-17, Kulturális intézmények a köznevelés eredményességéért 
1. sz. melléklet – Szakmai terv 
 
 

VEKOP-7.3.4-17 
Kulturális intézmények a köznevelés 
eredményességéért 
 
 
1. sz. melléklet 
Szakmai terv 
 
 
 

Pályázat címe: 
Az Erdőkertesi Faluház és Könyvtár szolgálata a 
köznevelés eredményessége érdekében 
 
Pályázó: 
Erdőkertesi Faluház és Könyvtár 
 
 
Pályázat címe: Az Erdőkertesi Faluház és Könyvtár szolgálata a köznevelés eredményessége érdekében 
Pályázó: Erdőkertesi Faluház és Könyvtár 


VEKOP-7.3.4-17, Kulturális intézmények a köznevelés eredményességéért 
1. sz. melléklet – Szakmai terv 
  
Tartalom 
1. A támogatást igénylő helyi beágyazottsága, kapcsolatrendszere....................................................... 3 
2. Helyzetfelmérés, célcsoport-elemzés .................................................................................................. 3 
3. Célok, azok illeszkedése az igényekhez; a célcsoport elérése és bevonása ..................................... 5 
4. Tématerületek, tevékenységek, új és megújuló szolgáltatások .......................................................... 6 
5. Cselekvési ütemterv .......................................................................................................................... 12 
6. A szükséges tárgyi és személyi feltételek rendelkezésre állása ....................................................... 13 
7. A célok számszerűsíthető eredményei .............................................................................................. 14 
8. Specifikus és előnyt jelentő szempontok ........................................................................................... 14 
9. Kockázatok, kezelésük ...................................................................................................................... 17 
10. Rövid- és hosszú távú hatások ....................................................................................................... 19 
11. Tervezett együttműködések ............................................................................................................ 19 
12. Fenntarthatóság .............................................................................................................................. 20 
13. Projektmenedzsment ....................................................................................................................... 21 
14. Esélyegyenlőségi és környezetvédelmi szempontok ...................................................................... 21 
 
 
 

 
Pályázat címe: Az Erdőkertesi Faluház és Könyvtár szolgálata a köznevelés eredményessége érdekében 
Pályázó: Erdőkertesi Faluház és Könyvtár 


VEKOP-7.3.4-17, Kulturális intézmények a köznevelés eredményességéért 
1. sz. melléklet – Szakmai terv 
1. A támogatást igénylő helyi beágyazottsága, kapcsolatrendszere 
 
Alapvető fontosságúnak tartjuk a megfelelő helyi kapcsolatrendszer meglétét, hiszen ezen kapcsolati 
háló nélkül céljainknak csak a töredéke lenne elérhető.  
 
Az  Erdőkertesi  Faluház  és  Könyvtár  a  község  egyetlen  közművelődési  intézménye,  amely 
mindenütt  ott  van  a  település  életében,  szervezi  a  nemzeti  és  a  társadalmi  ünnepeket,  részt  vesz  a 
településen  levő  intézmények,  szervezetek  programjainak  megvalósításában,  támogatja  a  civil 
szerveződések létrejöttét, és segítséget nyújt működésükben is. 
Intézményünkben 21 állandó közösség dolgozik kb. 280 taggal, (nyugdíjas klub, színjátszó-, néptánc 
csoportok,  énekkar,  természetjáró  kör,  foltvarrók,  kézműves  körök,  kártya-klub,  különféle  mozgás-
csoportok). 
Színvonalas és változatos kulturális programokat kínálunk Erdőkertes és a kistérség lakóinak. Számos 
szórakoztató  programot  is  szervezünk,  fiataloknak  és  az  idősebb  korosztálynak  egyaránt. 
Rendszeresen  szervezünk  különböző  tematikájú  (néprajzi,  kézműves,  változatos  alapanyagokat 
felhasználó, ünnepekhez kapcsolódó, kreativitást fejlesztő) foglalkozásokat. A Galérián rendszeresen 
képző-  és  iparművészeti  kiállításokat  nyitunk,  a  nyári  időszakban  pedig  színes,  változatos  tábori 
programokat kínálunk.  
A  táboraink:  a  honismereti  júniusban,  a  kézműves,  a  néptánc  és  a  színjátszó  júliusban  zajlanak 
általában  (a  táborban  tanult  produkciókat  az  eddig  kialakult  szokás  szerint  a  csoportok  előadják  a 
Falunapok egyik eseményén). 
Ösztönözzük a családokat a közösen a szabadban eltöltött hétvégi programokra, túrákat, honismereti 
jelleggel  barangoló  programokat  szervezünk.  Támogatjuk  a  vegyszermentes  háztartások 
népszerűsítését,  az  egészséges,  természetes  életmódhoz  való  közelítést,  ennek  érdekében 
előadásokat, akciókat szervezünk. 
Mindezek  révén  ERŐS  PARTNERI  VISZONYT  alakítottunk  ki  a  térségi  oktatási-nevelési 
intézményekkel, valamint számos más helyi szervezettel. 
 
E  projektünkben  a  korábbi  partnerségek  megerősítése  mellett  ÚJ  KAPCSOLATOK  ÉPÍTÉSÉRE  is 
törekszünk. Az Erdőkertesen működő óvoda és iskola mellett Veresegyházról, Fótról, Galgamácsáról 
is  érkeznek  majd  gyerekek  programjainkra,  illetve  mi  is  odautazunk  majd  foglalkozásokat  tartani 
hozzájuk. Reméljük, hogy a korábban alkalmi jelleggel megvalósított foglalkozás-ötleteinket e projekt 
révén bejárathatjuk és „állandó kínálati elemmé” tehetjük. 
 
Intézményünk RENDELKEZIK MINDAZON KÉSZSÉGEKKEL, amelyek a pályázat lebonyolítására, az 
abban  tervezett  tevékenységek  végrehajtására  alkalmassá  teszik.  Bátran  mondhatjuk,  hogy 
KÖZPONTI  SZEREPET  TÖLTÜNK  BE  Erdőkertes  és  környéke  kulturális  életében,  kellő 
menedzsment 
és 
rendezvényszervezési 
tapasztalattal 
rendelkezünk 
és 
stabil 
kapcsolatrendszerünknek  köszönhetően  számíthatunk  a  térségi  oktatási  intézmények  együttműködő 
munkájára is. 
 
2. Helyzetfelmérés, célcsoport-elemzés 
 
Az  Erdőkertesi  Faluház  és  Könyvtár  szolgálata  a  köznevelés  eredményessége  érdekében”  című 
projektünkbe  a  Ki  Akarok  Nyílni  Óvoda  (Erdőkertes),  a  Veresegyházi  Egységes  Gyógypedagógiai 
Módszertani  Intézmény,  a  Galgamácsai  Fekete  István  Általános  Iskola,  a  Fóti  Népművészeti 
Szakgimnázium  és  Gimnázium,  a  Gyermekliget  Általános  Iskola  (Veresegyház),  és  az  Erdőkertesi 
Neumann János Általános Iskola tanulói közül vonunk be diákokat. 
 
2.1 Célcsoport: 
 
Elsődleges célcsoportunk az alábbiak szerint oszlik al-korcsoportokra: 
- a Ki Akarok Nyílni Óvodában óvodai nevelésben részt vevő gyerekek; 
 
Pályázat címe: Az Erdőkertesi Faluház és Könyvtár szolgálata a köznevelés eredményessége érdekében 
Pályázó: Erdőkertesi Faluház és Könyvtár 


VEKOP-7.3.4-17, Kulturális intézmények a köznevelés eredményességéért 
1. sz. melléklet – Szakmai terv 
- a Veresegyházi Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény, a Galgamácsai Fekete István 
Általános Iskola, a Gyermekliget Általános Iskola (Veresegyház), és az Erdőkertesi Neumann János 
Általános alsó tagozatos gyerekei; 
- a Veresegyházi Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény, a Galgamácsai Fekete István 
Általános Iskola, a Gyermekliget Általános Iskola (Veresegyház), és az Erdőkertesi Neumann János 
Általános felső tagozatos gyerekei; 
- a Fóti Népművészeti Szakgimnázium és Gimnáziumban tanuló diákok. 
 
Különös  figyelmet  fordítunk  a  szociokulturális  hátrányokkal  érintettekre  és  az  életkorukhoz  képest 
alulteljesítőkre. 
 
Közülük a 7-24 éves korosztályból 150 főt tervezünk bevonni; a hátrányos és halmozottan hátrányos 
helyzetű gyerekek száma várhatóan 60 fő lesz, az összes bevont gyerek 36%-a. 
 
Célcsoportunk partnerintézmények szerint: 
 
A  Ki  Akarok  Nyílni  Óvodába  184  gyerek  jár,  közülük  10  hátrányos  és  1  halmozottan  hátrányos 
helyzetű. Integráltan oktatott SNI-s kisgyerek 3 van. 
A  gyerekek  jellemzően  3-6  évesek,  a  projektben  a  tervek  szerint  főleg  a  nagycsoportosok  vesznek 
részt. 
 
A  Veresegyházi  Egységes  Gyógypedagógiai  Módszertani  Intézményben  144  diákot  oktatnak, 
közülük  integráltan  oktatott  SNI-s  87  fő,  beilleszkedési,  tanulási,  magatartási  nehézséggel  küzdő  15 
fő.  Hátrányos  helyzetű  diákjuk  13  van,  halmozottan  hátrányos  helyzetű  pedig  7.  30  diák  részesül 
rendszeres gyerekvédelmi kedvezményben. 
A  2016-os  országos  kompetenciamérésen  a  8.  évfolyamot  értékelték,  matematikából  1627, 
szövegértésből 1601 pontot szereztek. Az országos átlagok 1597 és 1568 – valamivel tehát az átlag 
felett sikerült teljesíteniük. 
 
A  Galgamácsai  Fekete  István  Általános  Iskola  113  diákjából  8  hátrányos  és  7  halmozottan 
hátrányos  helyzetű,  rendszeres  gyermekvédelmi  kedvezményben  részesülő  diák  49  van.  Integráltan 
oktatott  SNI-s  diák  1  jár  ide,  és  van  16  beilleszkedési,  tanulási,  magatartási  nehézséggel  küzdő 
tanulójuk. 
A  2016-os  országos  kompetenciamérésen  matematika  6.  évfolyamon  1376,  8.  évfolyamon  1395 
pontot értek el (országos átlagok: 1486 és 1597). Sajnos ezek mind átlag alatti érték. A szövegértés 6. 
évfolyamos eredménye 1342 pont, a 8.-osé 1420 pont (országos átlagok: 1494 és 1568). Ezek sajnos 
szignifikánsan az országos átlag alatt maradtak. 
 
A  Fóti  Népművészeti  Szakgimnázium  és  Gimnázium  létszáma  276  fő,  közülük  3  hátrányos,  1 
halmozottan  hátrányos  helyzetű,  15  diák  részesül  rendszeres  gyermekvédelmi  kedvezményben. 
Integráltan  oktatott  SNI-s  diák  8  van,  48-an  pedig  beilleszkedési,  tanulási,  magatartási  nehézséggel 
küzdők. 
A 2016-os országos kompetenciamérésen matematikából a gimnázium 10. évfolyamosai 1678 pontot, 
a  szakközépiskolások  1559  pontot  értek  el.  Az  országos  átlag  1641  pont  volt,  ennél  a  gimnazisták 
kicsivel jobb, a szakközépiskolások kicsivel rosszabb eredményt produkáltak. 
Szövegértésből  rendre  1590  és  1608  pontot  értek  el,  az  országos  átlag  itt  1610  pont  –  mindkét 
esetben elmaradnak az átlagtól, de ebben a szakközépiskolások kevésbé. 
 
A  veresegyházi  Gyermekliget  Általános  Iskola  70  tanulójából  1  hátrányos  helyzetű,  5  részesül 
rendszeres gyerekvédelmi kedvezményben. 25 tanuló integráltan oktatott SNI-s. 
A  2016-os  országos  kompetenciamérésen  a  8.  évfolyam  matematikából  1553,  szövegértésből  1430 
pontot ért el (országos átlagok: 1597 és 1568), azaz mindkét területen az átlag alatt maradtak. 
 
Az Erdőkertesi Neumann János Általános Iskola 384 diákjából 29 a hátrányos és 10 a halmozottan 
hátrányos  helyzetű.  41-en  részesülnek  rendszeres  gyermekvédelmi  kedvezményben.  Integráltan 
oktatott SNI-s tanulójuk 13 van, és 81 diák beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel küzd.  
 
Pályázat címe: Az Erdőkertesi Faluház és Könyvtár szolgálata a köznevelés eredményessége érdekében 
Pályázó: Erdőkertesi Faluház és Könyvtár 


VEKOP-7.3.4-17, Kulturális intézmények a köznevelés eredményességéért 
1. sz. melléklet – Szakmai terv 
A  2016-os  országos  kompetenciamérésen  a  matematika  eredményeik:  6.  évfolyam  1501  pont,  8. 
évfolyam 1589 pont (az országos átlagok: 1486 és 1597 voltak.) A 6.-osok kicsivel átlag fölött, a 8.-
osok kicsivel alatta teljesítettek. 
A szövegértésből a 6. osztályosok pontszáma 1467, a 8.-osoké 1644. Itt az országos átlagok: 1494 és 
1568 pont, azaz itt is ugyanaz a helyzet, mint matematikából. 
 
Igényfelmérés eredményei 
Projektünk előkészítési szakaszában partnerintézményeinkben igényfelmérést végeztünk a gyerekek, 
tanáraik  valamint  a  szülők  körében.  20-20  gyereket,  valamint  10-10  tanárt  és  szülőt  kérdeztünk  (az 
óvodában  csak  a  szülőket  és  tanárokat).  A  válaszadás  önkéntes  volt,  többségében  zárt  kérdéseket 
tartalmazó  kérdőíven.  A  preferált  kulturális  területek  mellett  rákérdeztünk  az  ideális  szabadidős 
program hosszára, fajtájára, gyakoriságára is. 
A  tapasztalat  szerint  a  kreatív  és  művészeti  oktatást,  nevelést  érdemes  minél  korábban  elkezdeni, 
hogy  a  felnövő  generációk  ezen  tevékenységek  megismerésével,  a  produktív,  ismeretszerző 
készségek  fejlesztésével  nyitottabbá  váljanak  a  kreatív  gondolkodásra  és  produktív  munkára  a 
jövőben  is.  Ezért  fontos,  hogy  már  az  óvodás  korcsoportok  számára  is  tudjunk  élvezhető  és 
használható  programokat  nyújtani.  Nagyon  fontos  továbbá,  hogy  az  általános  iskolásoknak  a 
koruknak  megfelelő,  érdekes  és  hasznos  programokat  nyújthassunk  –  mivel  az  egész  napos  iskola 
mellett igen kevés szabadon felhasználható idő marad, jogosan várják el a szülők és a gyerekek, hogy 
abban  az  intervallumban  igazán  „nagyot  szóló”  programokkal  várjuk  őket.  Végül  a  középiskolás 
korosztályt  valamilyen  érdekes,  pihentető  és  kikapcsoló  tevékenységsorozattal  célozhatjuk  meg, 
amely kikapcsolja őket a továbbtanulásra készülés közben, de nem téríti el őket a fő iránytól. 
A megszerzendő kompetenciák között partnereink kiemelték a kreatív megközelítés fontosságát, azaz 
szinte  bármely  területen  előnyre  tehet  szert,  aki  újfajta  megközelítést  alkalmaz.  Szintén  fontosnak 
tartották,  hogy  a  lemaradó,  alulteljesítő  gyerekek  számára  valamiféle  felzárkóztatási  lehetőséget 
biztosítsunk. 
 
A  felmérés  rövid  összegzése:  valamennyi  intézményben  örömmel  látnának  hosszabb-rövidebb,  az 
oktatást 
színesítő 
eseményeket, 
foglalkozási 
alkalmakat. 

témák 
és 

foglalkozástípusok/gyakoriságok  egyaránt  széles  skálán  mozognak,  ami közös  bennük:  hatalmas  az 
igény a kreativitást, alkotást, önkifejezést ösztönző tevékenységek iránt. 
Projektünk tevékenységeit ennek megfelelően állítottuk össze. 
 
2.2 Korábbi programok és azok tapasztalatai 
 
Intézményünk  az  elmúlt  5  évben  jellemzően  könyvtári  és  közművelődési  érdekeltségnövelő 
támogatásokat kapott, illetve a Márai-program támogatásaiból is részesültünk. 
 
Ezeket  a  támogatásokat  a  faluház  és  a  könyvtár  programjaira,  azok  népszerűsítésére  fordítottuk. 
Részben  ezeknek  köszönhetően  20-nál  több  kulturális-művelődési  közösségnek  adunk  otthont. 
Színvonalas  és  változatos  kulturális  programokat  kínálunk  Erdőkertes  és  a  kistérség  lakóinak. 
Rendszeresen  szervezünk  különböző  tematikájú  (néprajzi,  kézműves,  változatos  alapanyagokat 
felhasználó,  ünnepekhez  kapcsolódó,  kreativitást  fejlesztő)  foglalkozásokat.  Nyári  táboraink  igen 
népszerűek a diákok körében. 
 
3. Célok, azok illeszkedése az igényekhez; a célcsoport elérése és bevonása 
 
PROJEKTÜNK CÉLJAI: 
-  partnerség  (együttműködés)  erősítése  az  Erdőkertesi  Faluház  és  Könyvtár  és  a  projektbe 
partnerként bevont alábbi 6 nevelési-oktatási intézmény között: 
- Ki Akarok Nyílni Óvoda (Erdőkertes), 
- Veresegyházi Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény, 
- Galgamácsai Fekete István Általános Iskola, 
- Fóti Népművészeti Szakgimnázium és Gimnázium, 
- Gyermekliget Általános Iskola (Veresegyház), 
- Erdőkertesi Neumann János Általános Iskola, 
 
Pályázat címe: Az Erdőkertesi Faluház és Könyvtár szolgálata a köznevelés eredményessége érdekében 
Pályázó: Erdőkertesi Faluház és Könyvtár 


VEKOP-7.3.4-17, Kulturális intézmények a köznevelés eredményességéért 
1. sz. melléklet – Szakmai terv 
 
-  a  fenti  intézményekben  köznevelésben  részt  vevő  tanulók  és  óvodai  nevelésben  részt  vevő 
gyermekek  közül  a  projektbe  bevontak  tudásának  és  készségeinek  fejlesztése  nem  formális  és 
informális tanulási eszközökkel 
 
Célok illeszkedése a helyi köznevelési igényekhez 
A  céljaink  tökéletesen  illeszkednek  az  említett  intézmények  és  növendékeik  által  támasztott 
köznevelési  igényekhez.  Partnerséget  alakítunk  ki  a  fent  felsorolt  iskolákkal  és  óvodákkal,  hogy  a 
gyerekeknek olyan lehetőségeket biztosítsunk (kapcsolat a  zenével), amelyekre korábban nem vagy 
csak korlátozottan volt lehetőségük. A gyerekek tudását, készségeit fejlesztjük foglalkozásaink révén, 
a zene egyénre gyakorolt jótékony hatásait és közösségszervező erejét segítségül hívva. 
 
A célok elérésére alkalmazott eszközöket (foglalkozási formák) a partnerintézmények igényei alapján, 
velük szoros együttműködésben állítottuk össze (ld. az igényfelmérésről írottakat a 2. pontban). 
 
Célcsoport elérésének és bevonásának módja 
Célcsoportunk  megfelelően  került  meghatározásra,  az  együttműködő  oktatási-nevelési  intézmények 
segítségével,  s  az  általuk  közölt  információk  alapján  kellőképpen  differenciálni  tudjuk,  mely 
gyermekeket tudjuk bevonni programunkba. 
 
A  célcsoporttagokat  a  partneriskolákkal  és  -óvodával  együttműködésben,  elsősorban  tanáraikon 
(osztályfőnökükön,  a  csoportvezető  óvónőn)  keresztül  tudjuk  elérni  és  bevonni  a  projektbe.  A 
gyermekek  egyéni  igényeinek  megismerésében,  esetleges  specifikus  helyzetük  feltérképezésében 
együttműködnénk a velük nap, mint nap foglalkozó pedagógusokkal. 
Már  a  tervezési,  előkészítési  szakaszban  ismertetjük  velük  a  lehetőségeket  (munkatársaink 
kedvcsináló  beszélgetésre  mennek  az  iskolákba-óvodába),  maga  a  kiválasztás  pedig  a  projekt 
megkezdésekor  történik  meg.  A  kiválasztásnál  fontos  szempontok  lesznek:  az  érdeklődés,  a  szülők 
engedélye,  a  tanárok  véleménye.  Felzárkóztató  jellegű  foglalkozásoknál  az  osztályfőnök  javaslata 
alapján válogatunk, a szülőkkel is konzultálva. 
Ügyelünk  arra,  hogy  a  jelentkezésnél  a  hátrányos  vagy  halmozottan  hátrányos  helyzetű  tanulókat 
tanáraik  ajánlása  alapján  előnyben  részesítsük.  
Az  erre  vonatkozó  adatokat  természetesen  nem  mi 
kezeljük, hanem a tanulók anyaintézményei 
Tervezett  projektünk  távlati  célja,  hogy  a  meghatározott  célcsoportunk  számára  olyan  informális,  a 
formális  oktatási  keretekhez,  és  célcsoportunk  igényeihez  illeszkedő  programokat  szervezzünk, 
amelyek  elősegítik  az  abban  résztvevő  gyermekek  kompetenciafejlődését,  felszínre  hozzák  a 
gyermekek önálló személyiségét, személyes motivációját, s megnövelik az önbizalmukat. 
Megvalósítási  helyszínünk  szociográfiai  adatai,  s  az  ott  tanuló  hátrányos-  és  halmozottan  hátrányos 
helyzetű  gyermekek  helyzete  alátámasztják  annak  szükségességét,  hogy  az  alanyi  jogon  járó 
köznevelésben  részesülő  tanulókat,  pozitív  diszkriminációval  elősegítve,  bevonjuk  egy  olyan  iskola 
melletti  lehetőségbe,  mely  azzal  összhangban  elősegíti  fejlődésüket,  s  egy  konstruktív  szabadidő 
eltöltési  alternatívát  kínál  számukra.  Ezen  gyermekek  elsődleges  szocializációs  színtere  nincs 
összhangban az oktatási intézményben kapott ingereikkel, tapasztalataikkal. Az ennek következtében 
létrejövő kognitív disszonancia redukciójaként sokuknál magatartásbeli problémák tapasztalhatóak. Az 
e  helyzetből  fakadó  igényekhez  szeretnénk  igazítani  céljainkat,  olyan  iskolán  kívüli  programok 
megvalósítását, melyek elősegítik e helyzet megoldását. 
 
4. Tématerületek, tevékenységek, új és megújuló szolgáltatások 
 
Tervezett tevékenységek 
A projektben partnerintézményenkénti bontásban az alábbi tevékenységeket tervezzük: 
 
Az  egyes  foglalkozástípusok  alkalmankénti  hossza  így  alakul:  havi  szakkör:  3  óra/alkalom,  heti 
szakkör:  2  óra/alkalom,  foglalkozássorozat:  3  óra/alkalom,  verseny:  5  óra/alkalom,  témanap:  6 
óra/alkalom,  művészeti  csoport:  2  óra/alkalom,  tábor:  napi  8  óra,  kulturális  óra:  2  óra/alkalom, 
tehetséggondozás: 2 óra/alkalom. 
 
 
Pályázat címe: Az Erdőkertesi Faluház és Könyvtár szolgálata a köznevelés eredményessége érdekében 
Pályázó: Erdőkertesi Faluház és Könyvtár 


VEKOP-7.3.4-17, Kulturális intézmények a köznevelés eredményességéért 
1. sz. melléklet – Szakmai terv 
KI AKAROK NYÍLNI ÓVODA 
 
Ovis  kézműves  I.  heti  szakkör:  az  óvodások  különböző  kézműves  technikákkal  ismerkedhetnek 
meg: pl., festés, rajzolás, „tépés”, papír-állatok, papír-tárgyak készítése, azok kifestése, terménybábok 
készítése, életképek összeállítása. Célunk a tehetséges és kreatív  gyermekek felfedezése, komplex 
személyiségfejlesztésük.  Elmélyülhetnek  az  alkotásban,  tehetségük  kibontakozhat,  kreativitásuknak 
teret adunk. 
16 alkalom, 6 fő, 2*6 hónap 
Ovis  kézműves  II.  heti  szakkör:  az  óvodások  különböző  kézműves  technikákkal  ismerkedhetnek 
meg: pl., festés, rajzolás, „tépés”, papír-állatok, papír-tárgyak készítése, azok kifestése, terménybábok 
készítése, életképek összeállítása. Célunk a tehetséges és kreatív  gyermekek felfedezése, komplex 
személyiségfejlesztésük.  Elmélyülhetnek  az  alkotásban,  tehetségük  kibontakozhat,  kreativitásuknak 
teret adunk. 
16 alkalom, 6 fő, 2*6 hónap 
Ovis  kézműves  III.  heti  szakkör:  az  óvodások  különböző  kézműves  technikákkal  ismerkedhetnek 
meg: pl., festés, rajzolás, „tépés”, papír-állatok, papír-tárgyak készítése, azok kifestése, terménybábok 
készítése, életképek összeállítása. Célunk a tehetséges és kreatív  gyermekek felfedezése, komplex 
személyiségfejlesztésük.  Elmélyülhetnek  az  alkotásban,  tehetségük  kibontakozhat,  kreativitásuknak 
teret adunk. 
16 alkalom, 6 fő, 2*6 hónap 
Báb  ovi  I.  foglalkozássorozat:  az  óvodásokkal  meséket  dolgozunk  fel,  bábok  segítségével.  A 
bábozás a gyermek legkifejezőbb eszköze: feltárja belső világát, tapasztalatit, elképzeléseit, esztétikai 
és szociális élményeit. A bábozás fontos eleme a beszéd, ezáltal a gyermek sok fogalmat, kifejezést 
megtanul  (szókincsbővítés,  hangutánzás,  érzelmi  állapotok  tükrözése,  hanglejtés,  beszédtempó).  A 
gyermek mozgásfejlettségére, ritmusérzékére is hatással van, a dramatizálás során pedig a gyermek 
eljátszhatja irodalmi élményeit, saját kis kitalált párbeszédeket, történeteket kötetlen módon. 
5 alkalom, 6 fő, 1*6 hónap 
Báb  ovi  II.  foglalkozássorozat:  az  óvodásokkal  meséket  dolgozunk  fel,  bábok  segítségével.  A 
bábozás a gyermek legkifejezőbb eszköze: feltárja belső világát, tapasztalatit, elképzeléseit, esztétikai 
és szociális élményeit. A bábozás fontos eleme a beszéd, ezáltal a gyermek sok fogalmat, kifejezést 
megtanul  (szókincsbővítés,  hangutánzás,  érzelmi  állapotok  tükrözése,  hanglejtés,  beszédtempó).  A 
gyermek mozgásfejlettségére, ritmusérzékére is hatással van, a dramatizálás során pedig a gyermek 
eljátszhatja irodalmi élményeit, saját kis kitalált párbeszédeket, történeteket kötetlen módon. 
5 alkalom, 6 fő, 1*6 hónap 
Bábcsoport  I.  művészeti  csoport:  bábok,  bábozás  segítségével  dolgozzuk  fel  és  adjuk  elő  az 
óvodások kedvenc meséit. 
A bábjáték alkalmat ad az elsajátított ismeretek életszerű alkalmazására, a gyerekek motiválására, a 
verbális  és  nonverbális  kommunikáció  területén  tapasztalható  hiányosságok  leküzdésére,  a  családi 
gyökerű  kulturális  hátrány  csökkentésére,  a  személyi  kötődések  erősítésére,  a  homogén  csoportok 
kialakulásának  elkerülésére,  a  személyes  készségek  aktivizálására,  a  gyakorlásra,  a  személyes 
képességek  finomítására,  a  hagyományos  ismeretanyagok  újszerű  hasznosítására,  a  cél  több  úton 
való megközelítésének kipróbálására. A bábkészítés fejleszti a kézügyességet, kreativitást. 
A bábozás maga segít felkészülni a hallgatók, nézők előtti megnyilvánulásra, a szövegalkotásban, a 
szövegértés gyakorlásban. 
15 alkalom, 10 fő, 2*6 hónap 
Bábcsoport  II.  művészeti  csoport:  bábok,  bábozás  segítségével  dolgozzuk  fel  és  adjuk  elő  az 
óvodások kedvenc meséit. 
A bábjáték alkalmat ad az elsajátított ismeretek életszerű alkalmazására, a gyerekek motiválására, a 
verbális  és  nonverbális  kommunikáció  területén  tapasztalható  hiányosságok  leküzdésére,  a  családi 
gyökerű  kulturális  hátrány  csökkentésére,  a  személyi  kötődések  erősítésére,  a  homogén  csoportok 
kialakulásának  elkerülésére,  a  személyes  készségek  aktivizálására,  a  gyakorlásra,  a  személyes 
képességek  finomítására,  a  hagyományos  ismeretanyagok  újszerű  hasznosítására,  a  cél  több  úton 
való megközelítésének kipróbálására. A bábkészítés fejleszti a kézügyességet, kreativitást. 
A bábozás maga segít felkészülni a hallgatók, nézők előtti megnyilvánulásra, a szövegalkotásban, a 
szövegértés gyakorlásban. 
15 alkalom, 10 fő, 2*6 hónap 
Ovis  néptánc  I.  művészeti  csoport:  népi  játékokkal,  a  néptáncok  alapjaival  ismertetjük  meg  az 
óvodásokat.  Célunk  zeneértő,  zene-  illetve  népzene-szerető,  a  népi  kultúrát  művelő  gyermekek 
nevelése.  Ismerkedünk  a  néphagyományokkal,  ápoljuk  ezeket,  a  népi,  nemzeti  műveltség  alapjait 
 
Pályázat címe: Az Erdőkertesi Faluház és Könyvtár szolgálata a köznevelés eredményessége érdekében 
Pályázó: Erdőkertesi Faluház és Könyvtár 


VEKOP-7.3.4-17, Kulturális intézmények a köznevelés eredményességéért 
1. sz. melléklet – Szakmai terv 
rakjuk  le.  Fejlesztett  területek:  hallás,  ritmus,  mozgásformák,  éneklési  készség,  hangszerek  (népi 
hangszerek) ismerete. 
15 alkalom, 10 fő, 2*6 hónap 
Ovis  néptánc  II.  művészeti  csoport:  népi  játékokkal,  a  néptáncok  alapjaival  ismertetjük  meg  az 
óvodásokat.  Célunk  zeneértő,  zene-  illetve  népzene-szerető,  a  népi  kultúrát  művelő  gyermekek 
nevelése.  Ismerkedünk  a  néphagyományokkal,  ápoljuk  ezeket,  a  népi,  nemzeti  műveltség  alapjait 
rakjuk  le.  Fejlesztett  területek:  hallás,  ritmus,  mozgásformák,  éneklési  készség,  hangszerek  (népi 
hangszerek) ismerete. 
15 alkalom, 10 fő, 2*6 hónap 
Ovis  néptánc  III.  művészeti  csoport:  népi  játékokkal,  a  néptáncok  alapjaival  ismertetjük  meg  az 
óvodásokat.  Célunk  zeneértő,  zene-  illetve  népzene-szerető,  a  népi  kultúrát  művelő  gyermekek 
nevelése.  Ismerkedünk  a  néphagyományokkal,  ápoljuk  ezeket,  a  népi,  nemzeti  műveltség  alapjait 
rakjuk  le.  Fejlesztett  területek:  hallás,  ritmus,  mozgásformák,  éneklési  készség,  hangszerek  (népi 
hangszerek) ismerete. 
15 alkalom, 10 fő, 2*6 hónap 
Zeneovi  művészeti  csoport:  a  hangszeres  és  vokális  zene,  a  ritmusok  világába  vezetjük  be  az 
óvodásokat. A legfogékonyabb korban igyekszünk olyan csodákkal megismertetni őket, melyek egész 
későbbi életükben örömet adnak majd nekik. 
15 alkalom, 10 fő, 2*6 hónap 
 
 
VERESEGYHÁZI EGYSÉGES GYÓGYPEDAGÓGIAI MÓDSZERTANI INTÉZMÉNY 
 
Agyagozás  havi  szakkör:  a  képlékeny,  sokoldalúan  felhasználható  agyaggal  játszunk;  ízelítőt 
kapunk a formázás, a tartósabbá tétel módjaiból. Egy-egy elkészített tárgyon keresztül ismerkedünk a 
technikákkal, az anyagok tulajdonságaival s az ehhez szükséges eszközök használatával. 
5 alkalom, 6 fő, 1*6 hónap 
Kóstolj  bele  II.  heti  szakkör:  ismerkedés  a  hagyományos  népi  kismesterségekkel,  háziipari 
tevékenységekkel.  A  textil-technikákat  ismerjük  meg  jobban:  batikolást,  szabás-varrás  alapjait, 
foltvarrás alapjait, textilbaba-készítést. 
16 alkalom, 6 fő, 1*6 hónap 
Honlapszerkesztés  foglalkozássorozat:  a  diákok  digitális  kompetenciái  fejlesztésére  a  HTML-
programozás alapjaival ismertetjük meg őket, hogy saját honlapot készíthessenek, jobban megértsék 
a honlapok, internetes felületek működését. 
5 alkalom, 6 fő, 1*6hónap 
Mesemondó verseny: a mesék legtehetségesebb ifjú előadóit várjuk a megmérettetésre. 
2 alkalom, 20 fő, 1*6 hónap 
Versmondó verseny: a költemények ihletett ifjú tolmácsolóit várjuk erre a versenyre. 
2 alkalom, 20 fő, 1*6 hónap 
Népi hagyományos ünnepek témanap: a téli ünnepkört (Mindenszentek, Advent, Karácsony) járjuk 
körül kulturális és hagyományőrzési szempontból. 
3 alkalom, 20 fő, 1*6 hónap 
Bábcsoport  I.  művészeti  csoport:  bábok,  bábozás  segítségével  dolgozzuk  fel  és  adjuk  elő  az 
óvodások kedvenc meséit. 
A bábjáték alkalmat ad az elsajátított ismeretek életszerű alkalmazására, a gyerekek motiválására, a 
verbális  és  nonverbális  kommunikáció  területén  tapasztalható  hiányosságok  leküzdésére,  a  családi 
gyökerű  kulturális  hátrány  csökkentésére,  a  személyi  kötődések  erősítésére,  a  homogén  csoportok 
kialakulásának  elkerülésére,  a  személyes  készségek  aktivizálására,  a  gyakorlásra,  a  személyes 
képességek  finomítására,  a  hagyományos  ismeretanyagok  újszerű  hasznosítására,  a  cél  több  úton 
való megközelítésének kipróbálására. A bábkészítés fejleszti a kézügyességet, kreativitást. 
A bábozás maga segít felkészülni a hallgatók, nézők előtti megnyilvánulásra, a szövegalkotásban, a 
szövegértés gyakorlásban. 
15 alkalom, 10 fő, 2*6 hónap 
Néptánc  művészeti  csoport:  a  hagyományos  néptáncok  iránt  érdeklődő  és  elkötelezett  diákokat 
várjuk. A tánclépéseken túl néprajzi ismereteket, az egyes népművészeti tájegységekkel kapcsolatos 
érdekes tudnivalókat, illetve népi játékokat tanítunk a résztvevőknek. 
15 alkalom, 10 fő, 2*6 hónap 
Hangszerbirizga tábor: intenzív elfoglaltság, ahol megmutatjuk, hogy tulajdonképpen minden eszköz 
lehet  hangszer  is  -  és  a  végén  még  zenélünk  is  rajtuk!  Lehetőséget  adunk  a  gyermekeknek  az 
 
Pályázat címe: Az Erdőkertesi Faluház és Könyvtár szolgálata a köznevelés eredményessége érdekében 
Pályázó: Erdőkertesi Faluház és Könyvtár 


VEKOP-7.3.4-17, Kulturális intézmények a köznevelés eredményességéért 
1. sz. melléklet – Szakmai terv 
alkotásra,  a  különböző  művészeti  irányzatok  komplex  megismerésére  és  ezáltal  látásmódjuk  és 
kézügyességük, ábrázolásmódjuk formálására. Napi 8 órás programot tervezünk. 
5 nap, 20 fő, 1*6 hónap 
Időutazás  a  lovagkorba  tábor:  a  középkor  kultúráját,  hagyományait,  szokásait  elevenítjük  fel 
elméletben és a gyakorlatban is. A tábor célja, hogy - a tantárgyi kereteknél sokoldalúbb megközelítés 
révén - megismertessük a gyermekekkel a lovagkor történelmi, kulturális hátterét kooperatív technikák 
alkalmazásával.  A  foglalkozások  együttműködésen  alapulnak,  tevékenységközpontúak,  értéke  a 
munkafolyamat,  eredménye  a  produktum.  Lovagrendek,  kódexek,  közös  lovagi  torna,  kirándulás 
Visegrádra, a lovagvárak szerepe, lovagi öltözet, ló és sárkány készítése, hercegnő-szabadítás – csak 
néhány a tervezett tevékenységekből.  
5 nap, 20 fő, 1*6 hónap 
Mozaikkészítés tábor: megtanuljuk ezt az ókorban igen népszerű díszítőtechnikát, és a végén közös 
alkotást hozunk létre, melyet az iskolában helyezünk el.  
5 nap, 20 fő, 1*6 hónap 
Könyvtári  órák  kulturális  óra:  a  könyvtár  használatával,  a  katalógusrendszerrel,  az 
információkeresés, adatértékelés és –feldolgozás rejtelmeivel ismerkednek a diákok. Felelevenítjük az 
eddigi  könyvtári  ismereteinket,  ismerkedünk  a  könyvtár  szolgáltatásaival,  dokumentumtípusaival,  az 
alapvető  könyvtárhasználati  szabályokkal  a  könyvek  és  egyéb  dokumentumok  tartalmában  való 
tájékozódás elemi ismereteivel, néhány, a tanulásában nélkülözhetetlen segédkönyvvel De szó lesz a 
mesékről, ezek feldolgozásairól, játszunk és alkotunk is együtt. 
5 alkalom, 20 fő, 1*6 hónap 
 
GALGAMÁCSAI FEKETE ISTVÁN ÁLTALÁNOS ISKOLA 
 
Kerámia heti szakkör: az egyre  népszerűbb kézműves mesterség rejtelmeibe pillantunk bele.  Egy-
egy elkészített tárgyon keresztül ismerkedünk a technikákkal, az anyagok tulajdonságaival s az ehhez 
szükséges eszközök használatával. 
16 alkalom, 6 fő, 2*6 hónap 
Rajz  heti  szakkör:  a  rajzolás  iránt  kedvet  érző  diákokat  várjuk  erre  az  elfoglaltságra.  Technikákat, 
stílusokat,  anyagokat  és  eszközöket  tanulmányozunk,  képzőművészeti  alkotásokat  nézünk  és 
természetesen kik-ki megmutathatja oroszlánkörmeit a gyakorlatban is. 
16 alkalom, 6 fő, 2*6 hónap 
3D nyomtatás foglalkozássorozat: egy új és máris népszerű alkotási mód, amely egyszerre fejleszti 
a diákok digitális és művészeti kompetenciáit. A 3D nyomtatási mód mind tömegesebb elterjedése az 
alkotások egy újfajta generációjának nyitott teret. Fejlesztjük a gyerekek kézügyességét, teret adunk 
fantáziájuknak, rádöbbentjük őket a pontosság fontosságára. 
5 alkalom, 6 fő, 2*6 hónap 
Robotprogramozás foglalkozássorozat: a digitális kompetenciák fejlesztését a gyakorlatba ültetjük 
át,  a  gyerekek  számára  vonzó  feladatok  révén.  A  programozás  alapjaival  ismerkedhetnek,  fejlődik 
digitális kompetenciájuk, és a végén kézzel fogható alkotásokat is létrehoznak. 
5 alkalom, 6 fő, 2*6 hónap 
Bogáncs  mesemondó  verseny:  Fekete  István  (és  más  szerzők)  állatmeséit  állítjuk  a  középpontba 
ezen a versenyen. 
2 alkalom, 20 fő, 1*6 hónap 
Fekete István verseny: Fekete István élete és munkássága a kétfordulós verseny témája. 
2 alkalom, 20 fő, 1*6 hónap 
Népi hagyományos ünnepek témanap: az őszi-téli ünnepkört (szüreti hagyományok, szüret; Márton 
napja, Advent) járjuk körül kulturális és hagyományőrzési szempontból. 
3 alkalom, 20 fő, 1*6 hónap 
Hangszerbirizga tábor: intenzív elfoglaltság, ahol megmutatjuk, hogy tulajdonképpen minden eszköz 
lehet  hangszer  is  -  és  a  végén  még  zenélünk  is  rajtuk!  Lehetőséget  adunk  a  gyermekeknek  az 
alkotásra,  a  különböző  művészeti  irányzatok  komplex  megismerésére  és  ezáltal  látásmódjuk  és 
kézügyességük, ábrázolásmódjuk formálására.  
5 nap, 20 fő, 1*6 hónap 
Lépj  be  a  könyvtárak  világába  tábor:  a  Gutenberg-galaxis  "kapuőreivel",  a  könyvtárakkal 
ismerkedünk intenzív formában (katalógus, adatkeresés, adatértékelés stb.). Célunk, hogy felkeltsük a 
7-10  éves  gyerekek  érdeklődését  a  könyvtár,  a  könyvek  iránt,  és  sokoldalú  programok  nyújtásával 
rögzítsük  a  pozitív  élményt,  hogy  ne  csak  pár  látogatás  erejéig  legyen  kapcsolatuk  a  könyvtárral. 
Célunk  továbbá,  hogy  felfedezzék,  majd  tudatosan  használják  a  gyerekek  a  könyvtárak  sokoldalú 
 
Pályázat címe: Az Erdőkertesi Faluház és Könyvtár szolgálata a köznevelés eredményessége érdekében 
Pályázó: Erdőkertesi Faluház és Könyvtár 


VEKOP-7.3.4-17, Kulturális intézmények a köznevelés eredményességéért 
1. sz. melléklet – Szakmai terv 
szolgáltatásait,  gyűjteményeit,  hiszen  a  könyvtár  a  sajátos  eszközeivel,  módszereivel  segíti  a 
gyerekeket a környező világ megismerésében.  
5 nap, 20 fő, 1*6 hónap 
Lépj be a múzeumok világába tábor: a múzeumok, a hagyomány, a ránk maradt kulturális örökség 
lesz  ennek  az  izgalmas  tábornak  a  fő  témája.  Mi  a  múzeum?  Miért  fontosak  az  ott  őrzött  tárgyak? 
Hogyan kapcsolódik a könyvtár, a könyvek világa a múzeumhoz?  
5 nap, 20 fő, 1*6 hónap 
 
 
FÓTI NÉPMŰVÉSZETI SZAKGIMNÁZIUM ÉS GIMNÁZIUM 
 
Grafikai  technikák  havi  szakkör:  havi  részletekben  nyerünk  betekintést  a  grafika  világába. 
Technikákat,  stílusokat,  anyagokat  és  eszközöket  tanulmányozunk,  képzőművészeti  alkotásokat 
nézünk, és természetesen kik-ki megmutathatja oroszlánkörmeit a gyakorlatban is. 
5 alkalom, 6 fő, 1*6 hónap 
Fazekasság heti szakkör: a fazekasság történetét, stílusait, fajtáit ismerjük meg közelebbről.  
16 alkalom, 6 fő, 1*6 hónap 
Rajz  heti  szakkör:  a  rajzolás  iránt  kedvet  érző  diákokat  várjuk  erre  az  elfoglaltságra.  Technikákat, 
stílusokat,  anyagokat  és  eszközöket  tanulmányozunk,  képzőművészeti  alkotásokat  nézünk,  és 
természetesen kik-ki megmutathatja oroszlánkörmeit a gyakorlatban is. 
16 alkalom, 6 fő, 1*6 hónap 
Szövés  heti  szakkör:  a  textíliák  létrehozásával,  fajtáival,  a  szövés  történetével  és  technikáival 
ismerkedünk, elméletben és gyakorlatban.  
16 alkalom, 6 fő, 1*6 hónap 
Honlapszerkesztés  foglalkozássorozat:  a  diákok  digitális  kompetenciái  fejlesztésére  a  HTML-
programozás alapjaival ismertetjük meg őket, hogy saját honlapot készíthessenek, jobban megértsék 
a honlapok, internetes felületek működését. 
5 alkalom, 6 fő, 1*6 hónap 
Helytörténeti,  népművészeti  vetélkedő:  csapatok  versengenek  két  fordulóban  szűkebb  hazájuk 
történetéről és a népművészetről szerzett tudásuk összemérésével. 
2 alkalom, 20 fő, 1*6 hónap 
Tehetségkutató verseny: ének, tánc és próza kategóriában keressük a legtehetségesebb diákokat. 
2 alkalom, 20 fő, 1*6 hónap 
 
 
GYERMEKLIGET ÁLTALÁNOS ISKOLA 
 
Szobrászkodjunk!  havi  szakkör:  a  diákok  ízelítőt  kapnak  a  kőfaragásból,  könnyebben 
megmunkálható anyagok használatával. Fejlődik térlátásuk, a finommotoros koordinációjuk, a szem-
kéz  koordináció.  Megismerhetnek  és  kipróbálhatnak  egy  sokak  által  csodált,  de  csak  kevesek  által 
művelt művészeti ágat, játékos formában. 
5 alkalom, 6 fő, 2*6 hónap 
Bevezetés a szobrászatba foglalkozássorozat: a diákok a szobrászat alapjait sajátíthatják el. Itt fa, 
agyag, más könnyen formázható alapanyagok (pl. papírmasé) felhasználásával születnek alkotások, 
miközben egy kis elméleti áttekintést is kapnak a diákok. 
5 alkalom, 6 fő, 1*6 hónap 
Tehetséggondozó  csoport:  a  valamilyen  kulturális  területen  tehetséges  diákok  kapnak  bátorítást, 
elméleti  és  gyakorlati  segítséget,  az  iskola  pedagógiai  programjában  is  megfogalmazott  elveknek 
megfelelően. 
10 alkalom, 6 fő, 3*6 hónap 
Honismereti  tábor:  a  diákok  a  régió  kulturális-történeti  emlékeit  ismerhetik  meg  intenzív  formában. 
Az első táborban Pest megye délnyugati részének, e páratlan természeti és kultúrtörténeti értékekben 
gazdag  vidéknek  megismerése  a  cél.  Az  aktuális  ismeretszerzés  mellett  az  a  fő  célunk,  hogy 
megtanítsuk, továbbadjuk, hogyan éljünk együtt a bennünket körülvevő világgal. 
A másik tábor Pest megye északi részének felfedezésére ad módot. A hét során megismerkedünk a 
térségben található történelmi, irodalmi, építészeti, képzőművészeti emlékekkel.  
5 nap, 20 fő, 2*6 hónap 
Képzőművészeti tábor I.: képzőművészeti műfajokkal, technikákkal ismerkedünk, intenzív formában, 
napi 8 órában. 
5 nap, 20 fő, 2*6 hónap 
 
Pályázat címe: Az Erdőkertesi Faluház és Könyvtár szolgálata a köznevelés eredményessége érdekében 
Pályázó: Erdőkertesi Faluház és Könyvtár 
10 

VEKOP-7.3.4-17, Kulturális intézmények a köznevelés eredményességéért 
1. sz. melléklet – Szakmai terv 
Képzőművészeti tábor II.: képzőművészeti műfajokkal, technikákkal ismerkedünk, intenzív formában, 
napi 8 órában. 
5 nap, 20 fő, 2*6 hónap 
 
 
ERDŐKERTESI NEUMANN JÁNOS ÁLTALÁNOS ISKOLA 
 
Kóstolj  bele  I.  heti  szakkör:  ismerkedés  a  hagyományos  népi  kismesterségekkel,  háziipari 
tevékenységekkel.  Ebben  a  szakkörben  az  agyagozást,  fafaragást,  papírfonást,  papírmerítést 
próbálják ki a diákok. 
16 alkalom, 6 fő, 1*6 hónap 
Kóstolj  bele  III.  heti  szakkör:  ismerkedés  a  hagyományos  népi  kismesterségekkel,  háziipari 
tevékenységekkel. Ebben a szakkörben a szövést és a bőrözést próbálják ki a diákok. 
16 alkalom, 6 fő, 1*6 hónap 
Bevezetés  a  bábozásba  foglalkozássorozat:  a  bábok  fajtáival,  mozgatásukkal,  a  különféle 
előadásmódokkal ismerkednek a diákok. 
5 alkalom, 6 fő, 1*6 hónap 
Kosárfonó foglalkozássorozat: az egyik legősibb népi kismesterség, a kosárfonás alapjait sajátítják 
el a gyerekek és saját kosarat és más használati tárgyakat készítenek. 
5 alkalom, 6 fő, 1*6 hónap 
Origami  művészete  foglalkozássorozat:  a  papírhajtogatás  ősi  japán  művészetének  rejtelmeibe 
vezetjük be a diákokat. 
5 alkalom, 6 fő, 1*6 hónap 
Robotprogramozás foglalkozássorozat: a digitális kompetenciák fejlesztését a gyakorlatba ültetjük 
át,  a  gyerekek  számára  vonzó  feladatok  révén.  A  programozás  alapjaival  ismerkedhetnek,  fejlődik 
digitális kompetenciájuk, és a végén kézzel fogható alkotásokat is létrehoznak. 
5 alkalom, 6 fő, 2*6 hónap 
Dalverseny:  a  legősibb  hangszer  az  emberi  hang  -  a  diákok  éneklésben  mérhetik  össze 
képességeiket. 
2 alkalom, 20 fő, 1*6 hónap 
Mesemondó verseny: a mesék legtehetségesebb ifjú előadóit várjuk a megmérettetésre. 
2 alkalom, 20 fő, 1*6 hónap 
Versmondó verseny: a költemények ihletett ifjú tolmácsolóit várjuk erre a versenyre. 
2 alkalom, 20 fő, 1*6 hónap 
Népi hagyományos ünnepek témanap: a téli ünnepkört (Mindenszentek, Advent, Karácsony) járjuk 
körül kulturális és hagyományőrzési szempontból. 
3 alkalom, 20 fő, 1*6 hónap 
Bábcsoport  I.  művészeti  csoport:  bábok,  bábozás  segítségével  dolgozzuk  fel  és  adjuk  elő  az 
óvodások kedvenc meséit. 
A bábjáték alkalmat ad az elsajátított ismeretek életszerű alkalmazására, a gyerekek motiválására, a 
verbális  és  nonverbális  kommunikáció  területén  tapasztalható  hiányosságok  leküzdésére,  a  családi 
gyökerű  kulturális  hátrány  csökkentésére,  a  személyi  kötődések  erősítésére,  a  homogén  csoportok 
kialakulásának  elkerülésére,  a  személyes  készségek  aktivizálására,  a  gyakorlásra,  a  személyes 
képességek  finomítására,  a  hagyományos  ismeretanyagok  újszerű  hasznosítására,  a  cél  több  úton 
való megközelítésének kipróbálására. A bábkészítés fejleszti a kézügyességet, kreativitást. 
A bábozás maga segít felkészülni a hallgatók, nézők előtti megnyilvánulásra, a szövegalkotásban, a 
szövegértés gyakorlásban. 
15 alkalom, 10 fő, 2*6 hónap 
Néptánc  művészeti  csoport:  a  hagyományos  néptáncok  iránt  érdeklődő  és  elkötelezett  diákokat 
várjuk. A tánclépéseken túl néprajzi ismereteket, az egyes népművészeti tájegységekkel kapcsolatos 
érdekes tudnivalókat, illetve népi játékokat tanítunk a résztvevőknek. 
15 alkalom, 10 fő, 2*6 hónap 
Bábos  tábor:  a  bábkészítés,  bábozás  rejtelmeivel  ismerkednek  a  gyerekek  intenzív  formában,  a 
végén  előadással.  A  tábor  célja,  hogy  közelebb  hozza  a  gyermekeket  a  bábszínház  világához, 
beavassa  őket  a  színjátszás  rejtelmeibe,  játékos  módon  mutassa  be,  miként  valósul  meg  egy 
bábszínházi  előadás.  Az  előadáshoz  szükséges  bábokat,  díszleteket,  kellékeket  állítanak  össze  a 
résztvevők. A záróprogramban a csoportok előadják műsorukat. A táborban résztvevő gyermekek az 
általuk készített bábokat emlékként magukkal vihetik. 
5 nap, 20 fő, 2*6 hónap 
 
Pályázat címe: Az Erdőkertesi Faluház és Könyvtár szolgálata a köznevelés eredményessége érdekében 
Pályázó: Erdőkertesi Faluház és Könyvtár 
11 

VEKOP-7.3.4-17, Kulturális intézmények a köznevelés eredményességéért 
1. sz. melléklet – Szakmai terv 
Népművészeti  tábor:  a  néptáncok,  népi  kézművességet,  élő  mesemondást  középpontba  állító, 
intenzív programsorozat. 
5 nap, 20 fő, 2*6 hónap 
Könyvtári  órák  kulturális  óra:  a  könyvtár  használatával,  a  katalógusrendszerrel,  az 
információkeresés, adatértékelés és –feldolgozás rejtelmeivel ismerkednek a diákok. Felelevenítjük az 
eddigi  könyvtári  ismereteinket,  ismerkedünk  a  könyvtár  szolgáltatásaival,  dokumentumtípusaival,  az 
alapvető  könyvtárhasználati  szabályokkal  a  könyvek  és  egyéb  dokumentumok  tartalmában  való 
tájékozódás elemi ismereteivel, néhány, a tanulásában nélkülözhetetlen segédkönyvvel De szó lesz a 
mesékről, ezek feldolgozásairól, játszunk és alkotunk is együtt. 
5 alkalom, 20 fő, 3*6 hónap 
 
TARTALMI-MÓDSZERTANI MEGÚJÍTÁS 
 
Újdonság a tematikákban, hogy az iskolák igényeinek megfelelően néhány olyan tevékenység is 
felbukkant, amely korábban nem vagy csupán alkalomszerűen szerepelt a repertoárunkban (pl. zenei 
programok, bábozás, robotok). 
 
Az  intézményünk  által  egyébként  is  kínált  tevékenységekhez  képest  újdonság,  hogy  a  mostani 
projektben  „hívásra  házhoz  megyünk”,  azaz  amennyiben  az  intézmények  ezt  igénylik,  az  egyes 
tevékenységeket  az  intézményeknél  tartjuk  meg,  mentesítve  a  gyerekeket  a  helyi  vagy  távolsági 
utazástól. 
 
Az  egyes  tevékenységeknél  igyekszünk  komplex,  több  területre  ható  tartalmakat,  programokat 
összeállítani – ez szintén újdonság. 
Iskolás  gyerekekről  lévén  szó,  előtérbe  kerültek  a  különféle  kompetenciák  –  így  az  olvasás, 
szövegértés, de ide sorolható a vers- és mesemondás is. 
 
Kifejezetten  alacsony  létszámú  csoportokban  szervezzük  a  foglalkozásokat,  hogy  a  gyerekeket 
megillető odafigyelést biztosíthassuk 
 
A  programjaink  tartalmáról  megkérdezzük  a  gyerekeket  (és  a  tanárokat,  szülőket),  de  most mindezt 
kérdőíves  formában  tettük,  az  előzetes  igényfelmérés  részeként,  a  válaszadók  névtelenségét 
garantálva. 
 
HOZZÁJÁRULÁS A FELHÍVÁS CÉLRENDSZERÉHEZ 
 
Úgy  látjuk,  a  fent  felsorolt  tevékenységek  megvalósítása  révén  hozzájárulunk  a  felhívás 
célrendszerének megvalósulásához, vagyis 
- fejlődnek a bevont gyerekek kompetenciái és tudásszintje 
- szorosabb kapcsolatba kerülünk intézményi szinten az őket nevelő-oktató iskolákkal, óvodával. 
 
Mindez  egy  felsőbb  szinten  a  gyerekek  ismeret-  és  tudásgyarapításához  járul  hozzá,  továbbá  a 
szociokulturális  hátrányok  csökkenéséhez,  illetve  az  intézményünk  által  nyújtott  kínálat  bővítéséhez, 
az alapellátás fejlesztéséhez. 
 
KISZERVEZETT TEVÉKENYSÉGEK (MAX. 30%) 
A  kiszervezett  tevékenységek  kb.  8%-ot  tesznek  ki,  témanapok  kulturális  eseményeit  és  versenyek 
rendezvényszervezését értjük ide. 
 
 
5. Cselekvési ütemterv 
 
Projektünk 2018. 04. 01-től 18 hónapon át zajlik majd. 
„Keresztféléves” rendszerben illeszkedünk a partner nevelési-oktatási intézmények menetrendjéhez; a 
tervezett  tevékenységeket  a  tanév  rendjéhez  igazítottuk.  Összesen  3  iskolai  féléven  át  tartanak  a 
programok, illetve több intézmény esetében szervezünk nyári tábort is, 2018 és 2019 nyarán. 
 
 
Pályázat címe: Az Erdőkertesi Faluház és Könyvtár szolgálata a köznevelés eredményessége érdekében 
Pályázó: Erdőkertesi Faluház és Könyvtár 
12 

VEKOP-7.3.4-17, Kulturális intézmények a köznevelés eredményességéért 
1. sz. melléklet – Szakmai terv 
A  tervezett  eszközbeszerzéseket  a  projekt  elején  kívánjuk  végrehajtani,  mivel  ezek  szükségesek  a 
tervezett szakkörök lebonyolításához. 
 
A projektmenedzsmentet és a kötelező nyilvánosságot a projekt teljes hossza alatt biztosítjuk. 
 
6. A szükséges tárgyi és személyi feltételek rendelkezésre állása 
 
TÁRGYI FELTÉTELEK 
Közművelődési intézmény  vagyunk faluház  és könyvtár részlegekkel. A tevékenységeink napi szintű 
ellátásához szükséges felszereléssel rendelkezünk, ezek a projekt során végig rendelkezésre állnak. 
Bizonyos tevékenységeket kihelyezett helyszínen, a partnereinknél valósítunk meg – ehhez a partner 
oktatási intézmény biztosít termet és berendezési tárgyakat a projekt során igény szerint. 
Az egyes foglalkozásokhoz szükséges anyagokat részben a projekt keretén belül szerezzük be. 
 
ESZKÖZBESZERZÉS 
A projektben a tervezett tevékenységekhez a következő eszközök beszerzését tervezzük:  
 
az agyagos-kerámiás foglalkozásokhoz: 
6 db formázó és festő kézi korong 25 mm  
2 db fa mintázókészlet  
1 db írókázó 
 
a Kóstolj bele! heti szakkörökhöz: 
6 db Digitális tolómérő    
1 db Kétlapos hordozható elektromos főzőlap    
2 db Varrógép    
3 db Vasalóállvány 1 
3 db Vasalóállvány 2 
3 db Speciális vonalzó 
3 db Körkés 
6 db Szövőkeret  
6 db Gyöngyszövő  
 
a Robotprogramozás szakkörökhöz: 
27 db robot-alkatrész 
6 db Robot platform 
6 db laptop 
12 db Motor meghajtó 
6 db Iránytű szenzor  
12 db Vonalkövető szenzor 
6 db robot-akkumulátor 
 
a Hangbirizga táborokhoz: 
1 db zenei keverő 
5 db Melegragasztó pisztoly 
2 db triangulum  
3 db cintányérok 
3 db csörgők 
 
a kosárfonáshoz: 
 
Pályázat címe: Az Erdőkertesi Faluház és Könyvtár szolgálata a köznevelés eredményessége érdekében 
Pályázó: Erdőkertesi Faluház és Könyvtár 
13 

VEKOP-7.3.4-17, Kulturális intézmények a köznevelés eredményességéért 
1. sz. melléklet – Szakmai terv 
6 db vesszőáztató kád  
6 db munkaasztal kosárfonáshoz 
 
SZEMÉLYI FELTÉTELEK 
 
SZAKMAI VEZETŐ 
Vállaljuk, hogy a projekt teljes időtartama alatt szakmai vezetőt alkalmazunk. A szakmai vezető Pallag 
Etelka Katalin lesz, aki 1983. óta dolgozik közművelődési területen, vezető beosztásban. 1988-ban a 
Pécsi  Tudományegyetemen  népművelő,  magyar  nyelv-  és  irodalom  szakos  általános  iskolai  tanár 
diplomát szerzett, majd 2005-ben ugyanott egyetemi szintű művelődésszervező diplomát. 2005. óta az 
Erdőkertesi  Faluház  és  Könyvtár  igazgatója,  ezt  megelőzően  a  Nagyatádi  Művelődési  Házban  és  a 
csurgói  Csokonai  Vitéz  Mihály  Művelődési  Központban  töltött  be  vezetői  funkciókat.  Alapfokú 
sportvezetői  képesítése  is  van,  okleveles  szövőszakkör-vezető  –  rendszeresen  vesz  részt  OKJ-s  és 
közművelődési  továbbképzéseken.  Az  ott  megszerzett  tudást  az  Erdőkertesi  Faluház  és  Könyvtár 
programjainak szervezésében kamatoztatja. 
A  projektben  heti  20  órás  munkaviszony  keretében  áll  rendelkezésünkre.  Elsődleges  feladata  a 
projektben  tervezett  szakmai  feladatok  koordinálása,  a  tevékenységkörök  összefogása,  a  megfelelő 
módszerek kiválasztása és alkalmazása. 
 
Az egyes foglalkozások megtartásához részben saját, már meglévő munkatársainkra támaszkodunk, 
részben új munkatársakat foglalkoztatunk a projekt időtartamára. 
 
A projektmenedzsment tagjait a 12. pontban mutatjuk be. 
 
7. A célok számszerűsíthető eredményei 
 
Indikátorunk a projektben: 
 
Informális  és  nem  formális  képzésben  részt  vevő  gyerekek  és  fiatalok  (7-24  éves)  száma  –  ez  a 
projektben 150 fő, ami az elérendő minimumérték 150%-a. 
  
Műszaki-szakmai eredményünk:  
 
A  bevont  hátrányos  és  halmozottan  hátrányos  helyzetű  tanulók  és  gyerekek  aránya  az  összesen 
bevontakhoz viszonyítva érje el legalább a 15%-ot. 
 
A  bevont  gyerekek  teljes  létszáma  166  fő,  ebből  a  hátrányos  és  halmozottan  hátrányos  helyzetűek 
létszáma 60 fő, arányuk 36%. 
 
 
8. Specifikus és előnyt jelentő szempontok 
 
Illeszkedés pedagógiai programokhoz: 
Az  együttműködések  kialakításakor  valamennyi  partnerintézmény  pedagógiai/nevelési  programját 
tanulmányoztuk,  a  projektünk  esetében  releváns  részeket  idéztük  az  együttműködési 
megállapodásokban.  
Valamennyi iskola és az óvoda is nagy hangsúlyt fektet az integrált nevelésre, a felzárkóztatásra, de a 
tehetséggondozásra, a tanórán kívüli foglalkozásokra is. 
 
Beavatkozásunk  mindvégig  igyekszik  összhangban  maradni  a  Nemzeti  Alaptanterv  alapján  készült, 
akkreditált kerettanterv szerinti követelményekkel. A különböző korosztályú és különböző évfolyamba 
járó gyermekek számára úgy  építjük fel a megvalósítandó iskolán kívüli foglalkozások tematikáját, s 
konkrét ismeretanyagát, hogy az kompatibilis legyen az iskolában eddig elsajátított vagy esetlegesen 
el  nem  sajátított,  de  a  tanterv  szerint  már  átvett  tananyaggal.  Továbbá  szeretnénk  egy  olyan,  az 
 
Pályázat címe: Az Erdőkertesi Faluház és Könyvtár szolgálata a köznevelés eredményessége érdekében 
Pályázó: Erdőkertesi Faluház és Könyvtár 
14 

VEKOP-7.3.4-17, Kulturális intézmények a köznevelés eredményességéért 
1. sz. melléklet – Szakmai terv 
egyéni értékekre, tiszteletre és szorgalomra alapuló mentalitást elültetni a gyermekekben, mely egész 
életük során végigkísérheti őket. Fontosnak tartjuk megszerettetni a tanulást, s elősegíteni a tanulás 
mikéntjének elsajátítását. 
 
Szoros együttműködés a nem formális és informális tanulási alkalmak végrehajtására 
Projektünknek már a tervezési szakában szorosan együttműködtünk partnerintézményeinkkel, kikértük 
véleményüket a tervezett foglalkozásokról csakúgy, mint a szülőkét és a diákokét. 
A  projekt  eseményeit  úgy  terveztük,  hogy  a  partnerintézmények  normál  működését  ne  zavarjuk, 
azonban elérhetőek legyenek a diákok számára. 
A  megvalósítás  során  igyekszünk  a  tanárokat  is  bevonni  a  tevékenységekbe,  rendszeres  informális 
visszajelzéseket várunk tőlük a diákokról (pl. előrehaladás). 
 
Partnerintézményeinkkel szeretnénk szoros együttműködésben, folyamatos kommunikáció útján olyan 
programot  megvalósítani,  amelynek  két  pontja  (a  formális-  és  az  informális  oktatás)  nem 
ellentmondásban,  hanem  egymás  támogatójaként,  és  kiegészítőjeként  létezik.  Ennek  érdekében 
minden  tervezett  program  tematikáját  előre  ismertetjük  az  illetékes  iskola  pedagógusaival,  s  mi  is 
folyamatosan nyomon követjük, hogy a kerettanterv szerinti tananyag mely részét érték el eddig.  
 
A bevont hátrányos és halmozottan hátrányos tanulók és gyerekek aránya 
A  bevont  gyerekek  teljes  létszáma  166  fő,  ebből  a  hátrányos  és  halmozottan  hátrányos  helyzetűek 
létszáma 60 fő, arányuk 36%, amely magasabb a minimálisan előírt 15%-nál.. 
 
Célcsoportunk  összetételét  úgy  alakítjuk  ki,  hogy  a  lehető  legtöbb  hátrányos  és  halmozottan 
hátrányos  helyzetű  gyermeket  bevonhassuk.  Ennek  érdekében  szoros  együttműködést  kívánunk 
kialakítani mind a pedagógusokkal, mind a szülőkkel.  
 
Szülők bevonása 
A  témanapok  során  nagy  hangsúlyt  fektetünk  a  szülők  bevonására  is  (pl.  nyílt  alkalmak,  közös 
zenélés,  éneklés,  játékok).  A  nyári  napközis  táborokban  önkéntesként  számítunk  rájuk  (pl. 
uzsonnakészítésnél). Az előadóművészeti jellegű szakkörök jellemzően előadással érnek véget – ide 
közönségként  várjuk  a  szülőket.  Fontosnak  tartjuk  a  gyermekek  szüleinek  bevonását  annak 
érdekében, hogy az otthon elsajátított minták összhangba kerüljenek az általunk elérni kívánt célokkal. 
Ennek  érdekében  konzultációs  lehetőséget  biztosítunk  minden  együttműködésre  hajlandó  szülőnek, 
és biztosítani kívánjuk a folyamatos tájékozódás lehetőségét az általunk megvalósított, iskolán kívüli 
foglalkozásokról. 
 
Alapkompetenciák fejlesztése, innovatív módszerek alkalmazása 
Beavatkozásunk  során  elsődleges  szempontként  szerepel  a  gyermekek  alapkompetenciáinak 
fejlesztése.  A  kompetencia  olyan  pszichikus  komponensrendszer,  amelynek  közvetlen  felsőbb 
komponensrendszere  a  személyiség,  és  amelynek  alsóbb  pszichikus  komponensrendszerei:  a 
motívumrendszer  és  a  tudásrendszer,  valamint  az  öröklött  komponensek  és  a  tanult  komponensek. 
Egy  komponensrendszer  csak  akkor  kompetencia,  ha  motívumrendszer  és  tudásrendszer  egysége, 
valamint  öröklött  és  tanult  komponensekkel  rendelkezik.  Ennek  megfelelően  egy  olyan  komplex 
fejlesztést szeretnénk véghezvinni, mely eme komponensrendszer alrendszereit olyan módon fejleszti, 
hogy a végbemenő változások összhangban legyenek egymással. 
 
Azáltal, hogy a gyerekek kreativitásának, önkifejezésének teret engedünk, személyiségük erősödik és 
indirekt módon később jobban teljesítenek a különféle kompetencia-területeken – élükön a művészeti 
kompetenciákkal.  Szintén  hangsúlyosan  foglalkozunk  a  digitális  kompetenciákkal,  hiszen  egyrészt  a 
munkaerőpiacon napi szinten van erre szükség, másrészt a hétköznapi tárgyaink is „megokosodnak” 
előbb-utóbb, és a kezelésükhöz biztos érzékre van szükség. 
 
Magasabb indikátor-értékek 
Informális  és  nem  formális  képzésben  résztvevő  gyerekek  és  fiatalok  (7-24  éves)  száma  –  ez  a 
projektben 150 fő lesz, ami az elérendő minimumérték 150%-a. 
  
A  bevont  hátrányos  és  halmozottan  hátrányos  helyzetű  tanulók  és  gyerekek  aránya  az  összesen 
bevontakhoz viszonyítva érje el legalább a 15%-ot. 
 
Pályázat címe: Az Erdőkertesi Faluház és Könyvtár szolgálata a köznevelés eredményessége érdekében 
Pályázó: Erdőkertesi Faluház és Könyvtár 
15 

VEKOP-7.3.4-17, Kulturális intézmények a köznevelés eredményességéért 
1. sz. melléklet – Szakmai terv 
A  bevont  gyerekek  teljes  létszáma  166  fő,  ebből  a  hátrányos  és  halmozottan  hátrányos  helyzetűek 
létszáma 60 fő, arányuk 36% – ez az eredeti arányérték 240%-a. 
 
Fogyatékos tanulók tanuláshoz hozzáférése 
Minden  partnerintézményünkben  nevelkedik  SNI-s  vagy  más  nehézséggel  küzdő  gyerek. 
Partnerintézményeinkkel  összhangban  valljuk,  hogy  az  ő  esetükben  hatványozottan  fontos  a  kreatív 
tevékenységekben  való  részvétel,  hiszen  ennek  révén  fizikailag  és  lelkileg  is  fejlődnek  (ld. 
Csíkszentmihályi Mihály flow-elméletét), erősödik személyiségük, kiteljesednek. És nem utolsó sorban 
a művészi kompetenciák fejlesztése hosszabb távon a többi kompetencia fejlődésére is hatással van, 
a gyerekek jobban teljesítenek tanulmányaik során. 
 
 
Pályázat címe: Az Erdőkertesi Faluház és Könyvtár szolgálata a köznevelés eredményessége érdekében 
Pályázó: Erdőkertesi Faluház és Könyvtár 
16 

VEKOP-7.3.4-17, Kulturális intézmények a köznevelés eredményességéért 
1. sz. melléklet – Szakmai terv 
 
9. Kockázatok, kezelésük 
 
Kockázati 
Kockázat 
Érintett 
Valószínűs
Hatá
Nagys
Kockázat 
kezelése 
(kockázat 
áthárítás/elhalasztás/ 
forrás 
tevékenys
ég* 
s* 
ág 
csökkentés/elfogadás/ elkerülés) 
ég 
 
 
(V*H) 
Szakmai 
 
 
 
 
 
 
 
Adott 
gyerek 
nem  oktatás 

10 
30 
Személyes  beszélgetések  keretében  (szülőkkel)  kialakítható  a  tanuló 
látogatja  rendszeresen  a 
otthoni  környezetének  motiváltsága;  a  tanárok  segítségét  is  igénybe 
programokat 
vesszük. 
A kiválasztáskor a motiváltságot is hangsúlyosan figyelembe vesszük. 
 
Adott 
gyerek 
a  oktatás 

10 
20 
Személyes  beszélgetések  keretében  (szülőkkel)  kialakítható  a  tanuló 
programból lemorzsolódik 
otthoni  környezetének  motiváltsága;  a  tanárok  segítségét  is  igénybe 
vesszük. 
Végső 
esetben 

tanárok 
bevonásával 
motiváltabb, 
hasonló 
körülményekkel rendelkező gyereket vonunk be. 
 
A  település  lakosságát  oktatás/kap

10 
20 
Nyílt rendezvények keretében a kellő lokális támogatás biztosítása. 
nem érdekeli a program 
csolattartás 
a szülőkkel 
 
Foglalkozási 
munka  bármely 

30 
60 
Pontos  feladat,  határidő  és  felelősség  meghatározás,  valamint  a 
részleges  vagy  teljes  tevékenysé
teljesítések rendszeres ellenőrzése és értékelése lehetővé teszi, hogy mind 
eredménytelensége 

a  diákok,  mind  a  szervezet  munkája  átlátható  és  mérhető  legyen,  mely 
alapja a sikeresség elérésének. 
 
Előre nem látott feladatok  bármely 

10 
10 
A tevékenységek elvégzésének időigényét a projektmenedzsment a projekt 
miatt a projekt ütemezése  tevékenysé
sajátosságait  figyelembe  véve  tervezte  meg.  Az  időigény  meghatározása 
eltolódik,  a  feladatok  a  g 
során a pályázó jelentősen támaszkodott korábbi tapasztalataira. 
tervezetthez 
képest 
később valósulnak meg 
 
Elhúzódó  projektkezdés  foglalkozás


24 
Hatékony kommunikáció, elkerülés. 
szerződéskötés 
ok, 
hiányában 
szerződésk
ötés 
Pénzügyi 
A támogatás nem érkezik  bármely 

20 
40 
Folyamatos forrásfeltárás, pályázatok készítése, támogatók megnyerése. 
meg a szükséges időben 
tevékenysé

Szervezeti    
 
 
 
 
 
 
Pályázat címe: Az Erdőkertesi Faluház és Könyvtár szolgálata a köznevelés eredményessége érdekében 
Pályázó: Erdőkertesi Faluház és Könyvtár 
17 

VEKOP-7.3.4-17, Kulturális intézmények a köznevelés eredményességéért 
1. sz. melléklet – Szakmai terv 
 
Program  menedzsment  bármely 



Elfogadás, új menedzsmenttag keresése 
tag/szakértő  kiválása  a  tevékenysé
menedzsmentből 

 
A  szakmai  megvalósítók  foglalkozás

10 
10 
A  foglalkozásokat  tartó  szakmai  megvalósítók  kiválasztásakor  a 
nem 
az 
elvárt  ok 
projektmenedzsment figyelembe veszi a lehetséges, felmerülő problémákat 
színvonalon 
és 
és  mindenre  kiterjedően  szabályozza  a  szakmai  megvalósítók 
hatékonysággal 
hajtják 
tevékenységét.  A  munka  megfelelős  színvonalú  elvégzését  segíti  a 
végre feladataikat.  
folyamatokba 
épített 
rendszeres 
minőségbiztosítás. 

szakmai 
megvalósítóknak  többéves  tapasztalattal  kell  rendelkezniük  hasonló 
tevékenységekben. 
Környezeti   
 
 
 
 
 
kockázat 
 
jogszabályi  kedvezőtlen  bármely 


10 
Elfogadás, alkalmazkodás 
változások 
feladat 
 
megemelkedő 
árak,  bármely 


10 
Elfogadás, alkalmazkodás 
adók, járulékok 
feladat 
Kommunik
 
 
 
 
 
 
ációs 
kockázato

 
A  célcsoporthoz  nem  jut  kiválasztás/


16 
Együttműködés  a  partnerintézményekkel  a  program  széleskörű, 
el 
kellő 
mennyiségű  foglalkozás
sokplatformos kommunikációja érdekében. 
információ 
ok 
 
 
Pályázat címe: Az Erdőkertesi Faluház és Könyvtár szolgálata a köznevelés eredményessége érdekében 
Pályázó: Erdőkertesi Faluház és Könyvtár 
18 

VEKOP-7.3.4-17, Kulturális intézmények a köznevelés eredményességéért 
1. sz. melléklet – Szakmai terv 
 
 
10. Rövid- és hosszú távú hatások 
 
A  projekt  RÖVID  TÁVÚ  HATÁSAKÉNT,  a  megvalósuló  tevékenységekben  részt  vevő  gyerekek  új 
kulturális  élményekkel  gazdagodnak,  rengeteg  új  kulturális  inger  éri  őket,  tudásuk  és  készségeik 
fejlődnek; ezen túlmenően intézményünk és a bevonandó 5 iskola és 1 óvoda között még szorosabb 
kapcsolat alakul ki. 
HOSSZÚ  TÁVON  a  bevont  gyerekek  jobban  igénylik  a  különféle  kulturális  jellegű  tevékenységeket, 
illetve tudásuk és készségeik további fejlesztésére törekednek a mostaniakhoz hasonló, nekik tetsző 
formákban. 
Azt  reméljük,  hogy  a  programban  részt  vevő  gyerekek  a  későbbiekben  is  aktívan  részt  vesznek  az 
Erdőkertesi  Faluház  és  Könyvtár  által  szervezett  programokon,  illetve  felnőtt  családtagjaikat  is 
elhozzák azokra. 
További  remélt  hosszú  távú  cél  intézményünk  közművelődési  és  általában  kultúra-terjesztői 
szerepének erősödése, illetve további közös projektek létrehozása az erdőkertesi és környéki partner 
oktatási-nevelési intézményekkel. 
 
 
11. Tervezett együttműködések 
 
A projektben a következő nevelési-oktatási intézményekkel kívánunk szorosan együttműködni a nem 
formális és informális tanulási alkalmak megvalósításában: 
 
Partnereinkkel – a Ki Akarok Nyílni Óvoda (Erdőkertes), a Veresegyházi Egységes Gyógypedagógiai 
Módszertani  Intézmény,  a  Galgamácsai  Fekete  István  Általános  Iskola,  a  Fóti  Népművészeti 
Szakgimnázium  és  Gimnázium,  a  Gyermekliget  Általános  Iskola  (Veresegyház),  és  az  Erdőkertesi 
Neumann  János  Általános  Iskola  –  olyan  kölcsönös  bizalmon  alapuló,  tartós  együttműködést 
szeretnénk kialakítani, melynek célja a gyerekek fejlődésének minél hatékonyabb elősegítése. Ennek 
keretében  szeretnénk  megvalósítani  partnereink  együttműködésével  különféle  szakköreinket, 
versenyeinket,  foglalkozás-sorozatainkat,  kulturális  óráinkat,  létrehozni  művészeti  csoportjainkat, 
megszervezni nyári táborainkat, témanapjainkat. 
 
Ki Akarok Nyílni Óvoda programjának célja, hogy segítse elő a gyermekek sokoldalú, harmonikus 
fejlődését, személyiségük kibontakoztatását az életkori és egyéni sajátosságok és ez eltérő fejlődési 
ütem  figyelembevételével  (A  kiemelt  figyelmet  igénylő  gyermekek  ellátásában  is.)  Törekszenek  az 
egyenlő  eséllyel  történő  iskolakezdés  lehetőségének  biztosítására,  az  óvoda-iskola  átmenet 
segítésére. Azt vallják, hogy a játék a kisgyermekkor legfontosabb és legfejlesztőbb tevékenysége, s 
így  az  óvodai  nevelés  leghatékonyabb  eszköze.  Többek  között  bábjáték,  dramatizálás,  drámajáték, 
barkácsolás, népi gyermekjátékok szerepelnek tevékenységeik közt. 
 
Veresegyházi Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény legfontosabb alapelve olyan 
pedagógiai  gondolkodásmód  és  gyakorlat  biztosítása,  amely  garantálja  tanulási  nehézséggel  küzdő, 
valamint  sajátos  nevelési  igényű  tanulók  hátránykompenzálását,  az  általános  iskolai  tananyag 
megfelelő színvonalú elsajátítását és a további szakmai tanulmányokra való alapos felkészülést. A cél 
a  tanulók  teljes  körű  fejlesztése,  a  fogyatékosság  mértékének  és  irányultságának,  valamint  a 
megismerő  funkciók  rendellenes  fejlődésének  figyelembe  vételével.  Vallják,  hogy  a  tudás 
megszerzése minden tanulónak joga, a kapcsolatrendszereket pedig a méltányosság és a szolidaritás 
alapján  kell  szervezni.  Nagy  hangsúlyt  helyeznek  a  közösségfejlesztésre,  továbbá  a  tanórán  kívül 
sokféle  szabadidős  programot  igyekeznek  biztosítani  a  tanulóknak  (szakkörök,  kézművesség, 
kulturális programok stb.) 
 
Galgamácsai Fekete István Általános Iskola az egyéni képességek, készségek kibontakoztatása 
mellett  a  közösség  iránti  felelősség,  a  toleráns,  megértő  attitűd  fejlesztését  tűzte  ki  célul.  A  tárgyi 
tudásnak,  a  tanulás  értékének,  a  másságnak  elfogadtatása  szintén  hangsúlyos  programjukban. 
 
Pályázat címe: Az Erdőkertesi Faluház és Könyvtár szolgálata a köznevelés eredményessége érdekében 
Pályázó: Erdőkertesi Faluház és Könyvtár 
19 

VEKOP-7.3.4-17, Kulturális intézmények a köznevelés eredményességéért 
1. sz. melléklet – Szakmai terv 
Alapvetőnek  tartják  a  felkészítést  az  információs  társadalom  elvárásaira,  illetve  az  önművelés 
(élethosszig  tartó  tanulás)  képességének  és  igényének  kialakítását.  Prioritásuk  a  NAT-ban  rögzített 
kulcskompetenciák kialakítása, fejlesztése a kompetencia alapú oktatás segítségével. 
Vallják,  hogy  a  képességek  teljes  kibontakoztatását  elő  kell  segíteni  minden  tanítónak,  tanárnak.  A 
tehetséges  tanulót  abban  kell  segíteni,  hogy  megtalálhassa  a  tehetségének  leginkább  megfelelő 
fejlesztési formát, lehetőséget. A tanórák mellett versenyfelkészítést, szakköröket, tehetséggondozást, 
tanórán kívüli programokat kínálnak. 
 
Fóti Népművészeti Szakgimnázium és Gimnázium képzésének alappillére a magyar népi kultúra, 
amely az évezredek során kikristályosodott tartalmi és formai világával biztos alapot nyújt bárkinek e 
művészeti tevékenységek gyakorlati műveléséhez a későbbiek során. Céljuk többek közt közvetíteni a 
nemzeti  értékeket,  megőrizni  a  hagyományokat,  lehetőséget  biztosítani  az  önkifejező  művészeti 
tevékenység  gyakorlására;  és  a  diákokat  nem  csak  tankönyvi  ismeretekhez  juttatni.  Felzárkóztatást 
kínálnak  a  különleges  bánásmódot  igénylő,  a  hátrányos  és  halmozottan  hátrányos  helyzetű 
gyerekeknek; fejlesztési lehetőséget adnak a tehetségeseknek. Tanórán kívül kulturális eseményeket, 
foglalkozásokat, intézménylátogatásokat, klubokat egyaránt ösztönöznek. 
 
A veresegyházi Gyermekliget Általános Iskola alapítványi fenntartású iskola. Az iskolában a tanulók 
korszerű ismereteinek, képességeinek, készségeinek kialakítása és bővítése, valamint a tanulók teljes 
személyiségének  fejlesztése  a  legfontosabb  feladat.  Különféle  tevékenységkör  szervezésével  a 
gyermekek  számára  hozzáférhetővé  teszik  a  kultúra  teljes  rendszerét.  Egyéni  tanulásszervezés, 
differenciált  csoportbontás  segíti  a  különböző  fejlettségű,  tempójú,  eltérő  képességekkel  rendelkező 
tanulóik előrehaladását. Szakköri, fakultációs órák keretében biztosítják a lehetőséget a tanórán kívüli 
tevékenység szélesítésére. Nagy figyelmet fordítanak a tanulók teljes személyiségének fejlesztésére, 
valamint korszerű ismereteinek, képességeinek, készségeinek kialakítására és bővítésére. 
 
Az  Erdőkertesi  Neumann  János  Általános  Iskola  fontosnak  tartja  felkelteni  és  ébren  tartani  a 
tanulási  kedvet  személyre  szabott  módszerek  alkalmazásával.  Törekednek  a  tehetségek,  egyéni 
adottságok  felismerésére,  kibontakoztatására,  a  szorgalmas,  kitartó  munka  igényének  kialakítására. 
Művelt,  tájékozott,  folyamatos  tanulásra,  továbbképzésre  alkalmas,  fizikailag  edzett  fiatalokat 
kívánnak  nevelni,  akik  az  iskolánkban  megszerzett  ismeretek  által  személyiségfejlődésük 
vonatkozásában  is  „európaivá”  válnak.  Nevelési  alapelvük  a  hazafiság,  a  hazaszeretet,  a  nemzeti 
identitás,  adott  esetben  kisebbségi  identitás  és  tolerancia  kialakítása,  gyakorlása.  A  tehetség, 
képesség  kibontakozását  egyebek  mellett  szakkörök,  versenyek,  szabadidős  programok  révén 
ösztönzik. 
 
 
12. Fenntarthatóság 
 
Vállaljuk,  hogy  a  projektmegvalósítás  befejezésétől  számított  5  évig  évente  és  együttműködő 
intézményenként  legalább  egy,  az  együttműködési  megállapodásban  szereplő,  a  projektben 
kifejlesztett foglalkoztatási formát továbbra is megvalósítunk (az adott foglalkozási formára vonatkozó 
kritériumok betartásával), és ez nem egyszeri rendezvény lesz. Az intézményekkel közösen választjuk 
ki, a projekt visszajelzései alapján, hogy konkrétan mely foglalkozásokat valósítjuk meg a fenntartási 
időszak során. 
 
Számításaink  szerint  amennyiben  a  projekt  leteltével  is  folytatni  óhajtjuk  a  tevékenységeket,  akkor 
azok főbb költségei a következők: 
• 
1 fő szakmai megvalósító: 50-80.000 forint/hó + 22% járulékok 
• 
1 darab kulturális program: 120-140.000 Ft+ 27% áfa/alkalom 
Ezeket a normál működési költségeinkből tervezzük fedezni.  
 
 
 
Pályázat címe: Az Erdőkertesi Faluház és Könyvtár szolgálata a köznevelés eredményessége érdekében 
Pályázó: Erdőkertesi Faluház és Könyvtár 
20 

VEKOP-7.3.4-17, Kulturális intézmények a köznevelés eredményességéért 
1. sz. melléklet – Szakmai terv 
13. Projektmenedzsment 
 
Vállaljuk, hogy a projekt menedzsmentjének ellátása érdekében a projekt teljes hossza alatt biztosítjuk 
a projektmenedzser és a pénzügyi vezető rendelkezésre állását.  
 
projektmenedzser feladatait Tóth Nikoletta látja el, heti 4 órás önkéntes megállapodás keretében, 
a projekt teljes hosszában. 
Tóth  Nikoletta  okleveles  közgazdász,  diplomáját  2000-ben  szerezte  az  akkori  Budapesti 
Közgazdaságtudományi  és  Államigazgatási  Egyetem,  Társadalomtudományi  Karán  (nemzetközi 
kapcsolatok  –  Európa  szakirány,  kommunikáció  mellékszakirány).  Intézményi  koordinátorként 
dolgozott  az  ELTE  Nemzetközi  Kapcsolatok  Osztályán,  2001.  és  2009.  között  az  EU  Kultúra 
keretprogramjával  kapcsolatos  nemzeti  koordinátori  feladatokat  látta  el  a  KultúrPont  Irodánál;  2010. 
óta a Kettőspont Alapítvány elnöke. 
Projekttapasztalatához tartozik többek között a Színház és Filmművészeti Egyetem TÁMOP-4.2.2/B-
10/1-2010-0031  számú,  Az  SZFE  Doktori  Iskola  fejlesztése  és  aktív  integrálása  az  európai 
mesterképzési  programokba  című  projektjében  a  projektmenedzseri  feladatok  ellátása  (23  hónap), 
illetve  a  Kettőspont  Alapítványnál  az  NKA  3039/01486  „XV.  Budapesti  Big  Band  Fesztivál”  projekt 
projektmenedzseri  feladatai  (5  hónap),  valamint  az  NKA  A2013/N2800  Bartók  és  a  népzene  – 
népzene „újragombolva” projektmenedzseri feladatai (4 hónap). 
 
A projekt pénzügyi vezetője a teljes időtartam alatt heti 5 órás munkaszerződés keretében Csákiné 
Som  Beatrix  lesz,  aki  2002-től  mérlegképes  könyvelő  vállalkozási  szakon,  2007-ben  pedig 
közgazdász-diplomát szerzett a Károly Róbert Főiskolán. 
1992-től (jelenleg is) pénzügyi irodavezető Erdőkertes Község Önkormányzatánál; projekttapasztalata 
pl.  az  alábbi  projektekre  terjed  ki  (pénzügyi  végrehajtás):  KMOP-5.2.1/A-09-2009-0017  „Erdőkertes 
közparkjának  rekonstrukciója”  (2010/11,  13  hó),  ÁROP-3.A.1/A-2008-0038  Erdőkertes  Község 
Polgármesteri Hivatalának szervezetfejlesztése (2010/11, 14 hó), KMOP-4.6.1-2007-0029 A Ki akarok 
nyílni Óvoda 330 férőhelyes új épületének létesítése Erdőkertesen (29 hó), TÁMOP-3.2.3-09/2KMR-
2010-0012 „Építő közösségek - A Művészetek Háza Gödöllő és az Erdőkertesi Faluház és Könyvtár 
szolgáltatásainak fejlesztése az élethosszig tartó tanulás érdekében (2010-12, 19 hó), TÁMOP-3.3.2-
08/1-2008-0005,  Esélyegyenlőségi  programok  támogatása  Erdőkertesen  (22  hó,  2008-2010), 
TÁMOP-3.1.4-08/1-2009-0001, A Ki akarok nyílni Óvoda módszertani fejlesztése (12 hó, 2009-2010). 
 
A  pénzügyi  vezető  felelős  a  projekt  pénzügyei  stratégiájának kidolgozásáért,  a  pénzügyek  általános 
és  átlátható  kezeléséért,  a  szükséges  kimutatások,  dokumentációk  és  mérlegek  elkészítésért,  a 
kiadások  hatékony  ütemezésért.  A  projektmenedzser  az  esélyegyenlőség  megteremtéséért,  mint 
esélyegyenlőségi  munkatárs  felelős,  emellett  fő  feladata  a  projekt  tevékenységi  köreinek  sikeres 
menedzselése, népszerűsítése. 
 
 
14. Esélyegyenlőségi és környezetvédelmi szempontok 
 
A  projekt  tervezése  és  megvalósítása  során  figyelembe  vesszük,  hogy  a  projektben  létrehozott 
eredményeknek meg kell felelniük az alábbi elvárásoknak is:  
 
-  Az  európai  uniós  forrásból  támogatott  projektek  kedvezményezettjeként  a  projektre  vonatkozó 
környezetvédelmi  és  esélyegyenlőségi  jogszabályokat  betartjuk,  a  projekt  által  érintett  területen  a 
védett  természeti  és  kulturális  értékeket  megőrizzük,  a  fennálló  vagy  a  beruházás  során  keletkezett 
környezeti  kárt  és  az  esélyegyenlőség  szempontjából  jogszabályba  ütköző  nem-megfelelőséget 
legkésőbb a projekt megvalósítása során megszüntetjük.  
-  A  fejlesztéshez  kapcsolódó  nyilvános  eseményeken,  kommunikációban  és  viselkedésben 
esélytudatosságot  fejezünk  ki:  nem  közvetítünk  szegregációt,  csökkentjük  a  csoportokra  vonatkozó 
meglévő előítéleteket.  
 
-  Esélyegyenlőségi  munkatársat,  felelőst  alkalmazunk  a  projektben  –  ezeket  a  feladatokat  is  a 
projektmenedzser látja el.  
 
 
Pályázat címe: Az Erdőkertesi Faluház és Könyvtár szolgálata a köznevelés eredményessége érdekében 
Pályázó: Erdőkertesi Faluház és Könyvtár 
21