VEKOP-7.3.4-17, Kulturális intézmények a köznevelés eredményességéért
1. sz. melléklet – Szakmai terv
VEKOP-7.3.4-17
Kulturális intézmények a köznevelés
eredményességéért
1. sz. melléklet
Szakmai terv
Pályázat címe:
Az Erdőkertesi Faluház és Könyvtár szolgálata a
köznevelés eredményessége érdekében
Pályázó:
Erdőkertesi Faluház és Könyvtár
Pályázat címe: Az Erdőkertesi Faluház és Könyvtár szolgálata a köznevelés eredményessége érdekében
Pályázó: Erdőkertesi Faluház és Könyvtár
1
VEKOP-7.3.4-17, Kulturális intézmények a köznevelés eredményességéért
1. sz. melléklet – Szakmai terv
Tartalom
1. A támogatást igénylő helyi beágyazottsága, kapcsolatrendszere....................................................... 3
2. Helyzetfelmérés, célcsoport-elemzés .................................................................................................. 3
3. Célok, azok illeszkedése az igényekhez; a célcsoport elérése és bevonása ..................................... 5
4. Tématerületek, tevékenységek, új és megújuló szolgáltatások .......................................................... 6
5. Cselekvési ütemterv .......................................................................................................................... 12
6. A szükséges tárgyi és személyi feltételek rendelkezésre állása ....................................................... 13
7. A célok számszerűsíthető eredményei .............................................................................................. 14
8. Specifikus és előnyt jelentő szempontok ........................................................................................... 14
9. Kockázatok, kezelésük ...................................................................................................................... 17
10. Rövid- és hosszú távú hatások ....................................................................................................... 19
11. Tervezett együttműködések ............................................................................................................ 19
12. Fenntarthatóság .............................................................................................................................. 20
13. Projektmenedzsment ....................................................................................................................... 21
14. Esélyegyenlőségi és környezetvédelmi szempontok ...................................................................... 21
Pályázat címe: Az Erdőkertesi Faluház és Könyvtár szolgálata a köznevelés eredményessége érdekében
Pályázó: Erdőkertesi Faluház és Könyvtár
2
VEKOP-7.3.4-17, Kulturális intézmények a köznevelés eredményességéért
1. sz. melléklet – Szakmai terv
1. A támogatást igénylő helyi beágyazottsága, kapcsolatrendszere
Alapvető fontosságúnak tartjuk a megfelelő helyi kapcsolatrendszer meglétét, hiszen ezen kapcsolati
háló nélkül céljainknak csak a töredéke lenne elérhető.
Az
Erdőkertesi Faluház és Könyvtár a község egyetlen közművelődési intézménye, amely
mindenütt ott van a település életében, szervezi a nemzeti és a társadalmi ünnepeket, részt vesz a
településen levő intézmények, szervezetek programjainak megvalósításában, támogatja a civil
szerveződések létrejöttét, és segítséget nyújt működésükben is.
Intézményünkben 21 állandó közösség dolgozik kb. 280 taggal, (nyugdíjas klub, színjátszó-, néptánc
csoportok, énekkar, természetjáró kör, foltvarrók, kézműves körök, kártya-klub, különféle mozgás-
csoportok).
Színvonalas és változatos kulturális programokat kínálunk Erdőkertes és a kistérség lakóinak. Számos
szórakoztató programot is szervezünk, fiataloknak és az idősebb korosztálynak egyaránt.
Rendszeresen szervezünk különböző tematikájú (néprajzi, kézműves, változatos alapanyagokat
felhasználó, ünnepekhez kapcsolódó, kreativitást fejlesztő) foglalkozásokat. A Galérián rendszeresen
képző- és iparművészeti kiállításokat nyitunk, a nyári időszakban pedig színes, változatos tábori
programokat kínálunk.
A táboraink: a honismereti júniusban, a kézműves, a néptánc és a színjátszó júliusban zajlanak
általában (a táborban tanult produkciókat az eddig kialakult szokás szerint a csoportok előadják a
Falunapok egyik eseményén).
Ösztönözzük a családokat a közösen a szabadban eltöltött hétvégi programokra, túrákat, honismereti
jelleggel barangoló programokat szervezünk. Támogatjuk a vegyszermentes háztartások
népszerűsítését, az egészséges, természetes életmódhoz való közelítést, ennek érdekében
előadásokat, akciókat szervezünk.
Mindezek révén ERŐS PARTNERI VISZONYT alakítottunk ki a térségi oktatási-nevelési
intézményekkel, valamint számos más helyi szervezettel.
E projektünkben a korábbi partnerségek megerősítése mellett ÚJ KAPCSOLATOK ÉPÍTÉSÉRE is
törekszünk. Az Erdőkertesen működő óvoda és iskola mellett Veresegyházról, Fótról, Galgamácsáról
is érkeznek majd gyerekek programjainkra, illetve mi is odautazunk majd foglalkozásokat tartani
hozzájuk. Reméljük, hogy a korábban alkalmi jelleggel megvalósított foglalkozás-ötleteinket e projekt
révén bejárathatjuk és „állandó kínálati elemmé” tehetjük.
Intézményünk RENDELKEZIK MINDAZON KÉSZSÉGEKKEL, amelyek a pályázat lebonyolítására, az
abban tervezett tevékenységek végrehajtására alkalmassá teszik. Bátran mondhatjuk, hogy
KÖZPONTI SZEREPET TÖLTÜNK BE Erdőkertes és környéke kulturális életében, kellő
menedzsment
és
rendezvényszervezési
tapasztalattal
rendelkezünk
és
stabil
kapcsolatrendszerünknek köszönhetően számíthatunk a térségi oktatási intézmények együttműködő
munkájára is.
2. Helyzetfelmérés, célcsoport-elemzés
„
Az Erdőkertesi Faluház és Könyvtár szolgálata a köznevelés eredményessége érdekében” című
projektünkbe a Ki Akarok Nyílni Óvoda (Erdőkertes), a Veresegyházi Egységes Gyógypedagógiai
Módszertani Intézmény, a Galgamácsai Fekete István Általános Iskola, a Fóti Népművészeti
Szakgimnázium és Gimnázium, a Gyermekliget Általános Iskola (Veresegyház), és az Erdőkertesi
Neumann János Általános Iskola tanulói közül vonunk be diákokat.
2.1 Célcsoport:
Elsődleges célcsoportunk az alábbiak szerint oszlik al-korcsoportokra:
- a Ki Akarok Nyílni Óvodában óvodai nevelésben részt vevő gyerekek;
Pályázat címe: Az Erdőkertesi Faluház és Könyvtár szolgálata a köznevelés eredményessége érdekében
Pályázó: Erdőkertesi Faluház és Könyvtár
3
VEKOP-7.3.4-17, Kulturális intézmények a köznevelés eredményességéért
1. sz. melléklet – Szakmai terv
- a Veresegyházi Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény, a Galgamácsai Fekete István
Általános Iskola, a Gyermekliget Általános Iskola (Veresegyház), és az Erdőkertesi Neumann János
Általános alsó tagozatos gyerekei;
- a Veresegyházi Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény, a Galgamácsai Fekete István
Általános Iskola, a Gyermekliget Általános Iskola (Veresegyház), és az Erdőkertesi Neumann János
Általános felső tagozatos gyerekei;
- a Fóti Népművészeti Szakgimnázium és Gimnáziumban tanuló diákok.
Különös figyelmet fordítunk a szociokulturális hátrányokkal érintettekre és az életkorukhoz képest
alulteljesítőkre.
Közülük a 7-24 éves korosztályból 150 főt tervezünk bevonni; a hátrányos és halmozottan hátrányos
helyzetű gyerekek száma várhatóan 60 fő lesz, az összes bevont gyerek 36%-a.
Célcsoportunk partnerintézmények szerint:
A
Ki Akarok Nyílni Óvodába 184 gyerek jár, közülük 10 hátrányos és 1 halmozottan hátrányos
helyzetű. Integráltan oktatott SNI-s kisgyerek 3 van.
A gyerekek jellemzően 3-6 évesek, a projektben a tervek szerint főleg a nagycsoportosok vesznek
részt.
A
Veresegyházi Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézményben 144 diákot oktatnak,
közülük integráltan oktatott SNI-s 87 fő, beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel küzdő 15
fő. Hátrányos helyzetű diákjuk 13 van, halmozottan hátrányos helyzetű pedig 7. 30 diák részesül
rendszeres gyerekvédelmi kedvezményben.
A 2016-os országos kompetenciamérésen a 8. évfolyamot értékelték, matematikából 1627,
szövegértésből 1601 pontot szereztek. Az országos átlagok 1597 és 1568 – valamivel tehát az átlag
felett sikerült teljesíteniük.
A
Galgamácsai Fekete István Általános Iskola 113 diákjából 8 hátrányos és 7 halmozottan
hátrányos helyzetű, rendszeres gyermekvédelmi kedvezményben részesülő diák 49 van. Integráltan
oktatott SNI-s diák 1 jár ide, és van 16 beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel küzdő
tanulójuk.
A 2016-os országos kompetenciamérésen matematika 6. évfolyamon 1376, 8. évfolyamon 1395
pontot értek el (országos átlagok: 1486 és 1597). Sajnos ezek mind átlag alatti érték. A szövegértés 6.
évfolyamos eredménye 1342 pont, a 8.-osé 1420 pont (országos átlagok: 1494 és 1568). Ezek sajnos
szignifikánsan az országos átlag alatt maradtak.
A Fóti Népművészeti Szakgimnázium és Gimnázium létszáma 276 fő, közülük 3 hátrányos, 1
halmozottan hátrányos helyzetű, 15 diák részesül rendszeres gyermekvédelmi kedvezményben.
Integráltan oktatott SNI-s diák 8 van, 48-an pedig beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel
küzdők.
A 2016-os országos kompetenciamérésen matematikából a gimnázium 10. évfolyamosai 1678 pontot,
a szakközépiskolások 1559 pontot értek el. Az országos átlag 1641 pont volt, ennél a gimnazisták
kicsivel jobb, a szakközépiskolások kicsivel rosszabb eredményt produkáltak.
Szövegértésből rendre 1590 és 1608 pontot értek el, az országos átlag itt 1610 pont – mindkét
esetben elmaradnak az átlagtól, de ebben a szakközépiskolások kevésbé.
A veresegyházi
Gyermekliget Általános Iskola 70 tanulójából 1 hátrányos helyzetű, 5 részesül
rendszeres gyerekvédelmi kedvezményben. 25 tanuló integráltan oktatott SNI-s.
A 2016-os országos kompetenciamérésen a 8. évfolyam matematikából 1553, szövegértésből 1430
pontot ért el (országos átlagok: 1597 és 1568), azaz mindkét területen az átlag alatt maradtak.
Az
Erdőkertesi Neumann János Általános Iskola 384 diákjából 29 a hátrányos és 10 a halmozottan
hátrányos helyzetű. 41-en részesülnek rendszeres gyermekvédelmi kedvezményben. Integráltan
oktatott SNI-s tanulójuk 13 van, és 81 diák beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel küzd.
Pályázat címe: Az Erdőkertesi Faluház és Könyvtár szolgálata a köznevelés eredményessége érdekében
Pályázó: Erdőkertesi Faluház és Könyvtár
4
VEKOP-7.3.4-17, Kulturális intézmények a köznevelés eredményességéért
1. sz. melléklet – Szakmai terv
A 2016-os országos kompetenciamérésen a matematika eredményeik: 6. évfolyam 1501 pont, 8.
évfolyam 1589 pont (az országos átlagok: 1486 és 1597 voltak.) A 6.-osok kicsivel átlag fölött, a 8.-
osok kicsivel alatta teljesítettek.
A szövegértésből a 6. osztályosok pontszáma 1467, a 8.-osoké 1644. Itt az országos átlagok: 1494 és
1568 pont, azaz itt is ugyanaz a helyzet, mint matematikából.
Igényfelmérés eredményei
Projektünk előkészítési szakaszában partnerintézményeinkben igényfelmérést végeztünk a gyerekek,
tanáraik valamint a szülők körében. 20-20 gyereket, valamint 10-10 tanárt és szülőt kérdeztünk (az
óvodában csak a szülőket és tanárokat). A válaszadás önkéntes volt, többségében zárt kérdéseket
tartalmazó kérdőíven. A preferált kulturális területek mellett rákérdeztünk az ideális szabadidős
program hosszára, fajtájára, gyakoriságára is.
A tapasztalat szerint a kreatív és művészeti oktatást, nevelést érdemes minél korábban elkezdeni,
hogy a felnövő generációk ezen tevékenységek megismerésével, a produktív, ismeretszerző
készségek fejlesztésével nyitottabbá váljanak a kreatív gondolkodásra és produktív munkára a
jövőben is. Ezért fontos, hogy már az óvodás korcsoportok számára is tudjunk élvezhető és
használható programokat nyújtani. Nagyon fontos továbbá, hogy az általános iskolásoknak a
koruknak megfelelő, érdekes és hasznos programokat nyújthassunk – mivel az egész napos iskola
mellett igen kevés szabadon felhasználható idő marad, jogosan várják el a szülők és a gyerekek, hogy
abban az intervallumban igazán „nagyot szóló” programokkal várjuk őket. Végül a középiskolás
korosztályt valamilyen érdekes, pihentető és kikapcsoló tevékenységsorozattal célozhatjuk meg,
amely kikapcsolja őket a továbbtanulásra készülés közben, de nem téríti el őket a fő iránytól.
A megszerzendő kompetenciák között partnereink kiemelték a kreatív megközelítés fontosságát, azaz
szinte bármely területen előnyre tehet szert, aki újfajta megközelítést alkalmaz. Szintén fontosnak
tartották, hogy a lemaradó, alulteljesítő gyerekek számára valamiféle felzárkóztatási lehetőséget
biztosítsunk.
A felmérés rövid összegzése: valamennyi intézményben örömmel látnának hosszabb-rövidebb, az
oktatást
színesítő
eseményeket,
foglalkozási
alkalmakat.
A
témák
és
a
foglalkozástípusok/gyakoriságok egyaránt széles skálán mozognak, ami közös bennük: hatalmas az
igény a kreativitást, alkotást, önkifejezést ösztönző tevékenységek iránt.
Projektünk tevékenységeit ennek megfelelően állítottuk össze.
2.2 Korábbi programok és azok tapasztalatai
Intézményünk az elmúlt 5 évben jellemzően könyvtári és közművelődési érdekeltségnövelő
támogatásokat kapott, illetve a Márai-program támogatásaiból is részesültünk.
Ezeket a támogatásokat a faluház és a könyvtár programjaira, azok népszerűsítésére fordítottuk.
Részben ezeknek köszönhetően 20-nál több kulturális-művelődési közösségnek adunk otthont.
Színvonalas és változatos kulturális programokat kínálunk Erdőkertes és a kistérség lakóinak.
Rendszeresen szervezünk különböző tematikájú (néprajzi, kézműves, változatos alapanyagokat
felhasználó, ünnepekhez kapcsolódó, kreativitást fejlesztő) foglalkozásokat. Nyári táboraink igen
népszerűek a diákok körében.
3. Célok, azok illeszkedése az igényekhez; a célcsoport elérése és bevonása
PROJEKTÜNK CÉLJAI:
- partnerség (együttműködés) erősítése az Erdőkertesi Faluház és Könyvtár és a projektbe
partnerként bevont alábbi 6 nevelési-oktatási intézmény között:
- Ki Akarok Nyílni Óvoda (Erdőkertes),
- Veresegyházi Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény,
- Galgamácsai Fekete István Általános Iskola,
- Fóti Népművészeti Szakgimnázium és Gimnázium,
- Gyermekliget Általános Iskola (Veresegyház),
- Erdőkertesi Neumann János Általános Iskola,
Pályázat címe: Az Erdőkertesi Faluház és Könyvtár szolgálata a köznevelés eredményessége érdekében
Pályázó: Erdőkertesi Faluház és Könyvtár
5
VEKOP-7.3.4-17, Kulturális intézmények a köznevelés eredményességéért
1. sz. melléklet – Szakmai terv
- a fenti intézményekben köznevelésben részt vevő tanulók és óvodai nevelésben részt vevő
gyermekek közül a projektbe bevontak tudásának és készségeinek fejlesztése nem formális és
informális tanulási eszközökkel
Célok illeszkedése a helyi köznevelési igényekhez
A céljaink tökéletesen illeszkednek az említett intézmények és növendékeik által támasztott
köznevelési igényekhez. Partnerséget alakítunk ki a fent felsorolt iskolákkal és óvodákkal, hogy a
gyerekeknek olyan lehetőségeket biztosítsunk (kapcsolat a zenével), amelyekre korábban nem vagy
csak korlátozottan volt lehetőségük. A gyerekek tudását, készségeit fejlesztjük foglalkozásaink révén,
a zene egyénre gyakorolt jótékony hatásait és közösségszervező erejét segítségül hívva.
A célok elérésére alkalmazott eszközöket (foglalkozási formák) a partnerintézmények igényei alapján,
velük szoros együttműködésben állítottuk össze (ld. az igényfelmérésről írottakat a 2. pontban).
Célcsoport elérésének és bevonásának módja
Célcsoportunk megfelelően került meghatározásra, az együttműködő oktatási-nevelési intézmények
segítségével, s az általuk közölt információk alapján kellőképpen differenciálni tudjuk, mely
gyermekeket tudjuk bevonni programunkba.
A célcsoporttagokat a partneriskolákkal és -óvodával együttműködésben, elsősorban tanáraikon
(osztályfőnökükön, a csoportvezető óvónőn) keresztül tudjuk elérni és bevonni a projektbe. A
gyermekek egyéni igényeinek megismerésében, esetleges specifikus helyzetük feltérképezésében
együttműködnénk a velük nap, mint nap foglalkozó pedagógusokkal.
Már a tervezési, előkészítési szakaszban ismertetjük velük a lehetőségeket (munkatársaink
kedvcsináló beszélgetésre mennek az iskolákba-óvodába), maga a kiválasztás pedig a projekt
megkezdésekor történik meg. A kiválasztásnál fontos szempontok lesznek: az érdeklődés, a szülők
engedélye, a tanárok véleménye. Felzárkóztató jellegű foglalkozásoknál az osztályfőnök javaslata
alapján válogatunk, a szülőkkel is konzultálva.
Ügyelünk arra, hogy a jelentkezésnél a hátrányos vagy halmozottan hátrányos helyzetű tanulókat
tanáraik ajánlása alapján előnyben részesítsük. Az erre vonatkozó adatokat természetesen nem mi
kezeljük, hanem a tanulók anyaintézményei
Tervezett projektünk távlati célja, hogy a meghatározott célcsoportunk számára olyan informális, a
formális oktatási keretekhez, és célcsoportunk igényeihez illeszkedő programokat szervezzünk,
amelyek elősegítik az abban résztvevő gyermekek kompetenciafejlődését, felszínre hozzák a
gyermekek önálló személyiségét, személyes motivációját, s megnövelik az önbizalmukat.
Megvalósítási helyszínünk szociográfiai adatai, s az ott tanuló hátrányos- és halmozottan hátrányos
helyzetű gyermekek helyzete alátámasztják annak szükségességét, hogy az alanyi jogon járó
köznevelésben részesülő tanulókat, pozitív diszkriminációval elősegítve, bevonjuk egy olyan iskola
melletti lehetőségbe, mely azzal összhangban elősegíti fejlődésüket, s egy konstruktív szabadidő
eltöltési alternatívát kínál számukra. Ezen gyermekek elsődleges szocializációs színtere nincs
összhangban az oktatási intézményben kapott ingereikkel, tapasztalataikkal. Az ennek következtében
létrejövő kognitív disszonancia redukciójaként sokuknál magatartásbeli problémák tapasztalhatóak. Az
e helyzetből fakadó igényekhez szeretnénk igazítani céljainkat, olyan iskolán kívüli programok
megvalósítását, melyek elősegítik e helyzet megoldását.
4. Tématerületek, tevékenységek, új és megújuló szolgáltatások
Tervezett tevékenységek
A projektben partnerintézményenkénti bontásban az alábbi tevékenységeket tervezzük:
Az egyes foglalkozástípusok alkalmankénti hossza így alakul: havi szakkör: 3 óra/alkalom, heti
szakkör: 2 óra/alkalom, foglalkozássorozat: 3 óra/alkalom, verseny: 5 óra/alkalom, témanap: 6
óra/alkalom, művészeti csoport: 2 óra/alkalom, tábor: napi 8 óra, kulturális óra: 2 óra/alkalom,
tehetséggondozás: 2 óra/alkalom.
Pályázat címe: Az Erdőkertesi Faluház és Könyvtár szolgálata a köznevelés eredményessége érdekében
Pályázó: Erdőkertesi Faluház és Könyvtár
6
VEKOP-7.3.4-17, Kulturális intézmények a köznevelés eredményességéért
1. sz. melléklet – Szakmai terv
KI AKAROK NYÍLNI ÓVODA
Ovis kézműves I. heti szakkör: az óvodások különböző kézműves technikákkal ismerkedhetnek
meg: pl., festés, rajzolás, „tépés”, papír-állatok, papír-tárgyak készítése, azok kifestése, terménybábok
készítése, életképek összeállítása. Célunk a tehetséges és kreatív gyermekek felfedezése, komplex
személyiségfejlesztésük. Elmélyülhetnek az alkotásban, tehetségük kibontakozhat, kreativitásuknak
teret adunk.
16 alkalom, 6 fő, 2*6 hónap
Ovis kézműves II. heti szakkör: az óvodások különböző kézműves technikákkal ismerkedhetnek
meg: pl., festés, rajzolás, „tépés”, papír-állatok, papír-tárgyak készítése, azok kifestése, terménybábok
készítése, életképek összeállítása. Célunk a tehetséges és kreatív gyermekek felfedezése, komplex
személyiségfejlesztésük. Elmélyülhetnek az alkotásban, tehetségük kibontakozhat, kreativitásuknak
teret adunk.
16 alkalom, 6 fő, 2*6 hónap
Ovis kézműves III. heti szakkör: az óvodások különböző kézműves technikákkal ismerkedhetnek
meg: pl., festés, rajzolás, „tépés”, papír-állatok, papír-tárgyak készítése, azok kifestése, terménybábok
készítése, életképek összeállítása. Célunk a tehetséges és kreatív gyermekek felfedezése, komplex
személyiségfejlesztésük. Elmélyülhetnek az alkotásban, tehetségük kibontakozhat, kreativitásuknak
teret adunk.
16 alkalom, 6 fő, 2*6 hónap
Báb ovi I. foglalkozássorozat: az óvodásokkal meséket dolgozunk fel, bábok segítségével. A
bábozás a gyermek legkifejezőbb eszköze: feltárja belső világát, tapasztalatit, elképzeléseit, esztétikai
és szociális élményeit. A bábozás fontos eleme a beszéd, ezáltal a gyermek sok fogalmat, kifejezést
megtanul (szókincsbővítés, hangutánzás, érzelmi állapotok tükrözése, hanglejtés, beszédtempó). A
gyermek mozgásfejlettségére, ritmusérzékére is hatással van, a dramatizálás során pedig a gyermek
eljátszhatja irodalmi élményeit, saját kis kitalált párbeszédeket, történeteket kötetlen módon.
5 alkalom, 6 fő, 1*6 hónap
Báb ovi II. foglalkozássorozat: az óvodásokkal meséket dolgozunk fel, bábok segítségével. A
bábozás a gyermek legkifejezőbb eszköze: feltárja belső világát, tapasztalatit, elképzeléseit, esztétikai
és szociális élményeit. A bábozás fontos eleme a beszéd, ezáltal a gyermek sok fogalmat, kifejezést
megtanul (szókincsbővítés, hangutánzás, érzelmi állapotok tükrözése, hanglejtés, beszédtempó). A
gyermek mozgásfejlettségére, ritmusérzékére is hatással van, a dramatizálás során pedig a gyermek
eljátszhatja irodalmi élményeit, saját kis kitalált párbeszédeket, történeteket kötetlen módon.
5 alkalom, 6 fő, 1*6 hónap
Bábcsoport I. művészeti csoport: bábok, bábozás segítségével dolgozzuk fel és adjuk elő az
óvodások kedvenc meséit.
A bábjáték alkalmat ad az elsajátított ismeretek életszerű alkalmazására, a gyerekek motiválására, a
verbális és nonverbális kommunikáció területén tapasztalható hiányosságok leküzdésére, a családi
gyökerű kulturális hátrány csökkentésére, a személyi kötődések erősítésére, a homogén csoportok
kialakulásának elkerülésére, a személyes készségek aktivizálására, a gyakorlásra, a személyes
képességek finomítására, a hagyományos ismeretanyagok újszerű hasznosítására, a cél több úton
való megközelítésének kipróbálására. A bábkészítés fejleszti a kézügyességet, kreativitást.
A bábozás maga segít felkészülni a hallgatók, nézők előtti megnyilvánulásra, a szövegalkotásban, a
szövegértés gyakorlásban.
15 alkalom, 10 fő, 2*6 hónap
Bábcsoport II. művészeti csoport: bábok, bábozás segítségével dolgozzuk fel és adjuk elő az
óvodások kedvenc meséit.
A bábjáték alkalmat ad az elsajátított ismeretek életszerű alkalmazására, a gyerekek motiválására, a
verbális és nonverbális kommunikáció területén tapasztalható hiányosságok leküzdésére, a családi
gyökerű kulturális hátrány csökkentésére, a személyi kötődések erősítésére, a homogén csoportok
kialakulásának elkerülésére, a személyes készségek aktivizálására, a gyakorlásra, a személyes
képességek finomítására, a hagyományos ismeretanyagok újszerű hasznosítására, a cél több úton
való megközelítésének kipróbálására. A bábkészítés fejleszti a kézügyességet, kreativitást.
A bábozás maga segít felkészülni a hallgatók, nézők előtti megnyilvánulásra, a szövegalkotásban, a
szövegértés gyakorlásban.
15 alkalom, 10 fő, 2*6 hónap
Ovis néptánc I. művészeti csoport: népi játékokkal, a néptáncok alapjaival ismertetjük meg az
óvodásokat. Célunk zeneértő, zene- illetve népzene-szerető, a népi kultúrát művelő gyermekek
nevelése. Ismerkedünk a néphagyományokkal, ápoljuk ezeket, a népi, nemzeti műveltség alapjait
Pályázat címe: Az Erdőkertesi Faluház és Könyvtár szolgálata a köznevelés eredményessége érdekében
Pályázó: Erdőkertesi Faluház és Könyvtár
7
VEKOP-7.3.4-17, Kulturális intézmények a köznevelés eredményességéért
1. sz. melléklet – Szakmai terv
rakjuk le. Fejlesztett területek: hallás, ritmus, mozgásformák, éneklési készség, hangszerek (népi
hangszerek) ismerete.
15 alkalom, 10 fő, 2*6 hónap
Ovis néptánc II. művészeti csoport: népi játékokkal, a néptáncok alapjaival ismertetjük meg az
óvodásokat. Célunk zeneértő, zene- illetve népzene-szerető, a népi kultúrát művelő gyermekek
nevelése. Ismerkedünk a néphagyományokkal, ápoljuk ezeket, a népi, nemzeti műveltség alapjait
rakjuk le. Fejlesztett területek: hallás, ritmus, mozgásformák, éneklési készség, hangszerek (népi
hangszerek) ismerete.
15 alkalom, 10 fő, 2*6 hónap
Ovis néptánc III. művészeti csoport: népi játékokkal, a néptáncok alapjaival ismertetjük meg az
óvodásokat. Célunk zeneértő, zene- illetve népzene-szerető, a népi kultúrát művelő gyermekek
nevelése. Ismerkedünk a néphagyományokkal, ápoljuk ezeket, a népi, nemzeti műveltség alapjait
rakjuk le. Fejlesztett területek: hallás, ritmus, mozgásformák, éneklési készség, hangszerek (népi
hangszerek) ismerete.
15 alkalom, 10 fő, 2*6 hónap
Zeneovi művészeti csoport: a hangszeres és vokális zene, a ritmusok világába vezetjük be az
óvodásokat. A legfogékonyabb korban igyekszünk olyan csodákkal megismertetni őket, melyek egész
későbbi életükben örömet adnak majd nekik.
15 alkalom, 10 fő, 2*6 hónap
VERESEGYHÁZI EGYSÉGES GYÓGYPEDAGÓGIAI MÓDSZERTANI INTÉZMÉNY
Agyagozás havi szakkör: a képlékeny, sokoldalúan felhasználható agyaggal játszunk; ízelítőt
kapunk a formázás, a tartósabbá tétel módjaiból. Egy-egy elkészített tárgyon keresztül ismerkedünk a
technikákkal, az anyagok tulajdonságaival s az ehhez szükséges eszközök használatával.
5 alkalom, 6 fő, 1*6 hónap
Kóstolj bele II. heti szakkör: ismerkedés a hagyományos népi kismesterségekkel, háziipari
tevékenységekkel. A textil-technikákat ismerjük meg jobban: batikolást, szabás-varrás alapjait,
foltvarrás alapjait, textilbaba-készítést.
16 alkalom, 6 fő, 1*6 hónap
Honlapszerkesztés foglalkozássorozat: a diákok digitális kompetenciái fejlesztésére a HTML-
programozás alapjaival ismertetjük meg őket, hogy saját honlapot készíthessenek, jobban megértsék
a honlapok, internetes felületek működését.
5 alkalom, 6 fő, 1*6hónap
Mesemondó verseny: a mesék legtehetségesebb ifjú előadóit várjuk a megmérettetésre.
2 alkalom, 20 fő, 1*6 hónap
Versmondó verseny: a költemények ihletett ifjú tolmácsolóit várjuk erre a versenyre.
2 alkalom, 20 fő, 1*6 hónap
Népi hagyományos ünnepek témanap: a téli ünnepkört (Mindenszentek, Advent, Karácsony) járjuk
körül kulturális és hagyományőrzési szempontból.
3 alkalom, 20 fő, 1*6 hónap
Bábcsoport I. művészeti csoport: bábok, bábozás segítségével dolgozzuk fel és adjuk elő az
óvodások kedvenc meséit.
A bábjáték alkalmat ad az elsajátított ismeretek életszerű alkalmazására, a gyerekek motiválására, a
verbális és nonverbális kommunikáció területén tapasztalható hiányosságok leküzdésére, a családi
gyökerű kulturális hátrány csökkentésére, a személyi kötődések erősítésére, a homogén csoportok
kialakulásának elkerülésére, a személyes készségek aktivizálására, a gyakorlásra, a személyes
képességek finomítására, a hagyományos ismeretanyagok újszerű hasznosítására, a cél több úton
való megközelítésének kipróbálására. A bábkészítés fejleszti a kézügyességet, kreativitást.
A bábozás maga segít felkészülni a hallgatók, nézők előtti megnyilvánulásra, a szövegalkotásban, a
szövegértés gyakorlásban.
15 alkalom, 10 fő, 2*6 hónap
Néptánc művészeti csoport: a hagyományos néptáncok iránt érdeklődő és elkötelezett diákokat
várjuk. A tánclépéseken túl néprajzi ismereteket, az egyes népművészeti tájegységekkel kapcsolatos
érdekes tudnivalókat, illetve népi játékokat tanítunk a résztvevőknek.
15 alkalom, 10 fő, 2*6 hónap
Hangszerbirizga tábor: intenzív elfoglaltság, ahol megmutatjuk, hogy tulajdonképpen minden eszköz
lehet hangszer is - és a végén még zenélünk is rajtuk! Lehetőséget adunk a gyermekeknek az
Pályázat címe: Az Erdőkertesi Faluház és Könyvtár szolgálata a köznevelés eredményessége érdekében
Pályázó: Erdőkertesi Faluház és Könyvtár
8
VEKOP-7.3.4-17, Kulturális intézmények a köznevelés eredményességéért
1. sz. melléklet – Szakmai terv
alkotásra, a különböző művészeti irányzatok komplex megismerésére és ezáltal látásmódjuk és
kézügyességük, ábrázolásmódjuk formálására. Napi 8 órás programot tervezünk.
5 nap, 20 fő, 1*6 hónap
Időutazás a lovagkorba tábor: a középkor kultúráját, hagyományait, szokásait elevenítjük fel
elméletben és a gyakorlatban is. A tábor célja, hogy - a tantárgyi kereteknél sokoldalúbb megközelítés
révén - megismertessük a gyermekekkel a lovagkor történelmi, kulturális hátterét kooperatív technikák
alkalmazásával. A foglalkozások együttműködésen alapulnak, tevékenységközpontúak, értéke a
munkafolyamat, eredménye a produktum. Lovagrendek, kódexek, közös lovagi torna, kirándulás
Visegrádra, a lovagvárak szerepe, lovagi öltözet, ló és sárkány készítése, hercegnő-szabadítás – csak
néhány a tervezett tevékenységekből.
5 nap, 20 fő, 1*6 hónap
Mozaikkészítés tábor: megtanuljuk ezt az ókorban igen népszerű díszítőtechnikát, és a végén közös
alkotást hozunk létre, melyet az iskolában helyezünk el.
5 nap, 20 fő, 1*6 hónap
Könyvtári órák kulturális óra: a könyvtár használatával, a katalógusrendszerrel, az
információkeresés, adatértékelés és –feldolgozás rejtelmeivel ismerkednek a diákok. Felelevenítjük az
eddigi könyvtári ismereteinket, ismerkedünk a könyvtár szolgáltatásaival, dokumentumtípusaival, az
alapvető könyvtárhasználati szabályokkal a könyvek és egyéb dokumentumok tartalmában való
tájékozódás elemi ismereteivel, néhány, a tanulásában nélkülözhetetlen segédkönyvvel De szó lesz a
mesékről, ezek feldolgozásairól, játszunk és alkotunk is együtt.
5 alkalom, 20 fő, 1*6 hónap
GALGAMÁCSAI FEKETE ISTVÁN ÁLTALÁNOS ISKOLA
Kerámia heti szakkör: az egyre népszerűbb kézműves mesterség rejtelmeibe pillantunk bele. Egy-
egy elkészített tárgyon keresztül ismerkedünk a technikákkal, az anyagok tulajdonságaival s az ehhez
szükséges eszközök használatával.
16 alkalom, 6 fő, 2*6 hónap
Rajz heti szakkör: a rajzolás iránt kedvet érző diákokat várjuk erre az elfoglaltságra. Technikákat,
stílusokat, anyagokat és eszközöket tanulmányozunk, képzőművészeti alkotásokat nézünk és
természetesen kik-ki megmutathatja oroszlánkörmeit a gyakorlatban is.
16 alkalom, 6 fő, 2*6 hónap
3D nyomtatás foglalkozássorozat: egy új és máris népszerű alkotási mód, amely egyszerre fejleszti
a diákok digitális és művészeti kompetenciáit. A 3D nyomtatási mód mind tömegesebb elterjedése az
alkotások egy újfajta generációjának nyitott teret. Fejlesztjük a gyerekek kézügyességét, teret adunk
fantáziájuknak, rádöbbentjük őket a pontosság fontosságára.
5 alkalom, 6 fő, 2*6 hónap
Robotprogramozás foglalkozássorozat: a digitális kompetenciák fejlesztését a gyakorlatba ültetjük
át, a gyerekek számára vonzó feladatok révén. A programozás alapjaival ismerkedhetnek, fejlődik
digitális kompetenciájuk, és a végén kézzel fogható alkotásokat is létrehoznak.
5 alkalom, 6 fő, 2*6 hónap
Bogáncs mesemondó verseny: Fekete István (és más szerzők) állatmeséit állítjuk a középpontba
ezen a versenyen.
2 alkalom, 20 fő, 1*6 hónap
Fekete István verseny: Fekete István élete és munkássága a kétfordulós verseny témája.
2 alkalom, 20 fő, 1*6 hónap
Népi hagyományos ünnepek témanap: az őszi-téli ünnepkört (szüreti hagyományok, szüret; Márton
napja, Advent) járjuk körül kulturális és hagyományőrzési szempontból.
3 alkalom, 20 fő, 1*6 hónap
Hangszerbirizga tábor: intenzív elfoglaltság, ahol megmutatjuk, hogy tulajdonképpen minden eszköz
lehet hangszer is - és a végén még zenélünk is rajtuk! Lehetőséget adunk a gyermekeknek az
alkotásra, a különböző művészeti irányzatok komplex megismerésére és ezáltal látásmódjuk és
kézügyességük, ábrázolásmódjuk formálására.
5 nap, 20 fő, 1*6 hónap
Lépj be a könyvtárak világába tábor: a Gutenberg-galaxis "kapuőreivel", a könyvtárakkal
ismerkedünk intenzív formában (katalógus, adatkeresés, adatértékelés stb.). Célunk, hogy felkeltsük a
7-10 éves gyerekek érdeklődését a könyvtár, a könyvek iránt, és sokoldalú programok nyújtásával
rögzítsük a pozitív élményt, hogy ne csak pár látogatás erejéig legyen kapcsolatuk a könyvtárral.
Célunk továbbá, hogy felfedezzék, majd tudatosan használják a gyerekek a könyvtárak sokoldalú
Pályázat címe: Az Erdőkertesi Faluház és Könyvtár szolgálata a köznevelés eredményessége érdekében
Pályázó: Erdőkertesi Faluház és Könyvtár
9
VEKOP-7.3.4-17, Kulturális intézmények a köznevelés eredményességéért
1. sz. melléklet – Szakmai terv
szolgáltatásait, gyűjteményeit, hiszen a könyvtár a sajátos eszközeivel, módszereivel segíti a
gyerekeket a környező világ megismerésében.
5 nap, 20 fő, 1*6 hónap
Lépj be a múzeumok világába tábor: a múzeumok, a hagyomány, a ránk maradt kulturális örökség
lesz ennek az izgalmas tábornak a fő témája. Mi a múzeum? Miért fontosak az ott őrzött tárgyak?
Hogyan kapcsolódik a könyvtár, a könyvek világa a múzeumhoz?
5 nap, 20 fő, 1*6 hónap
FÓTI NÉPMŰVÉSZETI SZAKGIMNÁZIUM ÉS GIMNÁZIUM
Grafikai technikák havi szakkör: havi részletekben nyerünk betekintést a grafika világába.
Technikákat, stílusokat, anyagokat és eszközöket tanulmányozunk, képzőművészeti alkotásokat
nézünk, és természetesen kik-ki megmutathatja oroszlánkörmeit a gyakorlatban is.
5 alkalom, 6 fő, 1*6 hónap
Fazekasság heti szakkör: a fazekasság történetét, stílusait, fajtáit ismerjük meg közelebbről.
16 alkalom, 6 fő, 1*6 hónap
Rajz heti szakkör: a rajzolás iránt kedvet érző diákokat várjuk erre az elfoglaltságra. Technikákat,
stílusokat, anyagokat és eszközöket tanulmányozunk, képzőművészeti alkotásokat nézünk, és
természetesen kik-ki megmutathatja oroszlánkörmeit a gyakorlatban is.
16 alkalom, 6 fő, 1*6 hónap
Szövés heti szakkör: a textíliák létrehozásával, fajtáival, a szövés történetével és technikáival
ismerkedünk, elméletben és gyakorlatban.
16 alkalom, 6 fő, 1*6 hónap
Honlapszerkesztés foglalkozássorozat: a diákok digitális kompetenciái fejlesztésére a HTML-
programozás alapjaival ismertetjük meg őket, hogy saját honlapot készíthessenek, jobban megértsék
a honlapok, internetes felületek működését.
5 alkalom, 6 fő, 1*6 hónap
Helytörténeti, népművészeti vetélkedő: csapatok versengenek két fordulóban szűkebb hazájuk
történetéről és a népművészetről szerzett tudásuk összemérésével.
2 alkalom, 20 fő, 1*6 hónap
Tehetségkutató verseny: ének, tánc és próza kategóriában keressük a legtehetségesebb diákokat.
2 alkalom, 20 fő, 1*6 hónap
GYERMEKLIGET ÁLTALÁNOS ISKOLA
Szobrászkodjunk! havi szakkör: a diákok ízelítőt kapnak a kőfaragásból, könnyebben
megmunkálható anyagok használatával. Fejlődik térlátásuk, a finommotoros koordinációjuk, a szem-
kéz koordináció. Megismerhetnek és kipróbálhatnak egy sokak által csodált, de csak kevesek által
művelt művészeti ágat, játékos formában.
5 alkalom, 6 fő, 2*6 hónap
Bevezetés a szobrászatba foglalkozássorozat: a diákok a szobrászat alapjait sajátíthatják el. Itt fa,
agyag, más könnyen formázható alapanyagok (pl. papírmasé) felhasználásával születnek alkotások,
miközben egy kis elméleti áttekintést is kapnak a diákok.
5 alkalom, 6 fő, 1*6 hónap
Tehetséggondozó csoport: a valamilyen kulturális területen tehetséges diákok kapnak bátorítást,
elméleti és gyakorlati segítséget, az iskola pedagógiai programjában is megfogalmazott elveknek
megfelelően.
10 alkalom, 6 fő, 3*6 hónap
Honismereti tábor: a diákok a régió kulturális-történeti emlékeit ismerhetik meg intenzív formában.
Az első táborban Pest megye délnyugati részének, e páratlan természeti és kultúrtörténeti értékekben
gazdag vidéknek megismerése a cél. Az aktuális ismeretszerzés mellett az a fő célunk, hogy
megtanítsuk, továbbadjuk, hogyan éljünk együtt a bennünket körülvevő világgal.
A másik tábor Pest megye északi részének felfedezésére ad módot. A hét során megismerkedünk a
térségben található történelmi, irodalmi, építészeti, képzőművészeti emlékekkel.
5 nap, 20 fő, 2*6 hónap
Képzőművészeti tábor I.: képzőművészeti műfajokkal, technikákkal ismerkedünk, intenzív formában,
napi 8 órában.
5 nap, 20 fő, 2*6 hónap
Pályázat címe: Az Erdőkertesi Faluház és Könyvtár szolgálata a köznevelés eredményessége érdekében
Pályázó: Erdőkertesi Faluház és Könyvtár
10
VEKOP-7.3.4-17, Kulturális intézmények a köznevelés eredményességéért
1. sz. melléklet – Szakmai terv
Képzőművészeti tábor II.: képzőművészeti műfajokkal, technikákkal ismerkedünk, intenzív formában,
napi 8 órában.
5 nap, 20 fő, 2*6 hónap
ERDŐKERTESI NEUMANN JÁNOS ÁLTALÁNOS ISKOLA
Kóstolj bele I. heti szakkör: ismerkedés a hagyományos népi kismesterségekkel, háziipari
tevékenységekkel. Ebben a szakkörben az agyagozást, fafaragást, papírfonást, papírmerítést
próbálják ki a diákok.
16 alkalom, 6 fő, 1*6 hónap
Kóstolj bele III. heti szakkör: ismerkedés a hagyományos népi kismesterségekkel, háziipari
tevékenységekkel. Ebben a szakkörben a szövést és a bőrözést próbálják ki a diákok.
16 alkalom, 6 fő, 1*6 hónap
Bevezetés a bábozásba foglalkozássorozat: a bábok fajtáival, mozgatásukkal, a különféle
előadásmódokkal ismerkednek a diákok.
5 alkalom, 6 fő, 1*6 hónap
Kosárfonó foglalkozássorozat: az egyik legősibb népi kismesterség, a kosárfonás alapjait sajátítják
el a gyerekek és saját kosarat és más használati tárgyakat készítenek.
5 alkalom, 6 fő, 1*6 hónap
Origami művészete foglalkozássorozat: a papírhajtogatás ősi japán művészetének rejtelmeibe
vezetjük be a diákokat.
5 alkalom, 6 fő, 1*6 hónap
Robotprogramozás foglalkozássorozat: a digitális kompetenciák fejlesztését a gyakorlatba ültetjük
át, a gyerekek számára vonzó feladatok révén. A programozás alapjaival ismerkedhetnek, fejlődik
digitális kompetenciájuk, és a végén kézzel fogható alkotásokat is létrehoznak.
5 alkalom, 6 fő, 2*6 hónap
Dalverseny: a legősibb hangszer az emberi hang - a diákok éneklésben mérhetik össze
képességeiket.
2 alkalom, 20 fő, 1*6 hónap
Mesemondó verseny: a mesék legtehetségesebb ifjú előadóit várjuk a megmérettetésre.
2 alkalom, 20 fő, 1*6 hónap
Versmondó verseny: a költemények ihletett ifjú tolmácsolóit várjuk erre a versenyre.
2 alkalom, 20 fő, 1*6 hónap
Népi hagyományos ünnepek témanap: a téli ünnepkört (Mindenszentek, Advent, Karácsony) járjuk
körül kulturális és hagyományőrzési szempontból.
3 alkalom, 20 fő, 1*6 hónap
Bábcsoport I. művészeti csoport: bábok, bábozás segítségével dolgozzuk fel és adjuk elő az
óvodások kedvenc meséit.
A bábjáték alkalmat ad az elsajátított ismeretek életszerű alkalmazására, a gyerekek motiválására, a
verbális és nonverbális kommunikáció területén tapasztalható hiányosságok leküzdésére, a családi
gyökerű kulturális hátrány csökkentésére, a személyi kötődések erősítésére, a homogén csoportok
kialakulásának elkerülésére, a személyes készségek aktivizálására, a gyakorlásra, a személyes
képességek finomítására, a hagyományos ismeretanyagok újszerű hasznosítására, a cél több úton
való megközelítésének kipróbálására. A bábkészítés fejleszti a kézügyességet, kreativitást.
A bábozás maga segít felkészülni a hallgatók, nézők előtti megnyilvánulásra, a szövegalkotásban, a
szövegértés gyakorlásban.
15 alkalom, 10 fő, 2*6 hónap
Néptánc művészeti csoport: a hagyományos néptáncok iránt érdeklődő és elkötelezett diákokat
várjuk. A tánclépéseken túl néprajzi ismereteket, az egyes népművészeti tájegységekkel kapcsolatos
érdekes tudnivalókat, illetve népi játékokat tanítunk a résztvevőknek.
15 alkalom, 10 fő, 2*6 hónap
Bábos tábor: a bábkészítés, bábozás rejtelmeivel ismerkednek a gyerekek intenzív formában, a
végén előadással. A tábor célja, hogy közelebb hozza a gyermekeket a bábszínház világához,
beavassa őket a színjátszás rejtelmeibe, játékos módon mutassa be, miként valósul meg egy
bábszínházi előadás. Az előadáshoz szükséges bábokat, díszleteket, kellékeket állítanak össze a
résztvevők. A záróprogramban a csoportok előadják műsorukat. A táborban résztvevő gyermekek az
általuk készített bábokat emlékként magukkal vihetik.
5 nap, 20 fő, 2*6 hónap
Pályázat címe: Az Erdőkertesi Faluház és Könyvtár szolgálata a köznevelés eredményessége érdekében
Pályázó: Erdőkertesi Faluház és Könyvtár
11
VEKOP-7.3.4-17, Kulturális intézmények a köznevelés eredményességéért
1. sz. melléklet – Szakmai terv
Népművészeti tábor: a néptáncok, népi kézművességet, élő mesemondást középpontba állító,
intenzív programsorozat.
5 nap, 20 fő, 2*6 hónap
Könyvtári órák kulturális óra: a könyvtár használatával, a katalógusrendszerrel, az
információkeresés, adatértékelés és –feldolgozás rejtelmeivel ismerkednek a diákok. Felelevenítjük az
eddigi könyvtári ismereteinket, ismerkedünk a könyvtár szolgáltatásaival, dokumentumtípusaival, az
alapvető könyvtárhasználati szabályokkal a könyvek és egyéb dokumentumok tartalmában való
tájékozódás elemi ismereteivel, néhány, a tanulásában nélkülözhetetlen segédkönyvvel De szó lesz a
mesékről, ezek feldolgozásairól, játszunk és alkotunk is együtt.
5 alkalom, 20 fő, 3*6 hónap
TARTALMI-MÓDSZERTANI MEGÚJÍTÁS
Újdonság a tematikákban, hogy az iskolák igényeinek megfelelően néhány olyan tevékenység is
felbukkant, amely korábban nem vagy csupán alkalomszerűen szerepelt a repertoárunkban (pl. zenei
programok, bábozás, robotok).
Az intézményünk által egyébként is kínált tevékenységekhez képest újdonság, hogy a mostani
projektben „hívásra házhoz megyünk”, azaz amennyiben az intézmények ezt igénylik, az egyes
tevékenységeket az intézményeknél tartjuk meg, mentesítve a gyerekeket a helyi vagy távolsági
utazástól.
Az egyes tevékenységeknél igyekszünk komplex, több területre ható tartalmakat, programokat
összeállítani – ez szintén újdonság.
Iskolás gyerekekről lévén szó, előtérbe kerültek a különféle kompetenciák – így az olvasás,
szövegértés, de ide sorolható a vers- és mesemondás is.
Kifejezetten alacsony létszámú csoportokban szervezzük a foglalkozásokat, hogy a gyerekeket
megillető odafigyelést biztosíthassuk
A programjaink tartalmáról megkérdezzük a gyerekeket (és a tanárokat, szülőket), de most mindezt
kérdőíves formában tettük, az előzetes igényfelmérés részeként, a válaszadók névtelenségét
garantálva.
HOZZÁJÁRULÁS A FELHÍVÁS CÉLRENDSZERÉHEZ
Úgy látjuk, a fent felsorolt tevékenységek megvalósítása révén hozzájárulunk a felhívás
célrendszerének megvalósulásához, vagyis
- fejlődnek a bevont gyerekek kompetenciái és tudásszintje
- szorosabb kapcsolatba kerülünk intézményi szinten az őket nevelő-oktató iskolákkal, óvodával.
Mindez egy felsőbb szinten a gyerekek ismeret- és tudásgyarapításához járul hozzá, továbbá a
szociokulturális hátrányok csökkenéséhez, illetve az intézményünk által nyújtott kínálat bővítéséhez,
az alapellátás fejlesztéséhez.
KISZERVEZETT TEVÉKENYSÉGEK (MAX. 30%)
A kiszervezett tevékenységek kb. 8%-ot tesznek ki, témanapok kulturális eseményeit és versenyek
rendezvényszervezését értjük ide.
5. Cselekvési ütemterv
Projektünk 2018. 04. 01-től 18 hónapon át zajlik majd.
„Keresztféléves” rendszerben illeszkedünk a partner nevelési-oktatási intézmények menetrendjéhez; a
tervezett tevékenységeket a tanév rendjéhez igazítottuk. Összesen 3 iskolai féléven át tartanak a
programok, illetve több intézmény esetében szervezünk nyári tábort is, 2018 és 2019 nyarán.
Pályázat címe: Az Erdőkertesi Faluház és Könyvtár szolgálata a köznevelés eredményessége érdekében
Pályázó: Erdőkertesi Faluház és Könyvtár
12
VEKOP-7.3.4-17, Kulturális intézmények a köznevelés eredményességéért
1. sz. melléklet – Szakmai terv
A tervezett eszközbeszerzéseket a projekt elején kívánjuk végrehajtani, mivel ezek szükségesek a
tervezett szakkörök lebonyolításához.
A projektmenedzsmentet és a kötelező nyilvánosságot a projekt teljes hossza alatt biztosítjuk.
6. A szükséges tárgyi és személyi feltételek rendelkezésre állása
TÁRGYI FELTÉTELEK
Közművelődési intézmény vagyunk faluház és könyvtár részlegekkel. A tevékenységeink napi szintű
ellátásához szükséges felszereléssel rendelkezünk, ezek a projekt során végig rendelkezésre állnak.
Bizonyos tevékenységeket kihelyezett helyszínen, a partnereinknél valósítunk meg – ehhez a partner
oktatási intézmény biztosít termet és berendezési tárgyakat a projekt során igény szerint.
Az egyes foglalkozásokhoz szükséges anyagokat részben a projekt keretén belül szerezzük be.
ESZKÖZBESZERZÉS
A projektben a tervezett tevékenységekhez a következő eszközök beszerzését tervezzük:
az agyagos-kerámiás foglalkozásokhoz:
6 db formázó és festő kézi korong 25 mm
2 db fa mintázókészlet
1 db írókázó
a Kóstolj bele! heti szakkörökhöz:
6 db Digitális tolómérő
1 db Kétlapos hordozható elektromos főzőlap
2 db Varrógép
3 db Vasalóállvány 1
3 db Vasalóállvány 2
3 db Speciális vonalzó
3 db Körkés
6 db Szövőkeret
6 db Gyöngyszövő
a Robotprogramozás szakkörökhöz:
27 db robot-alkatrész
6 db Robot platform
6 db laptop
12 db Motor meghajtó
6 db Iránytű szenzor
12 db Vonalkövető szenzor
6 db robot-akkumulátor
a Hangbirizga táborokhoz:
1 db zenei keverő
5 db Melegragasztó pisztoly
2 db triangulum
3 db cintányérok
3 db csörgők
a kosárfonáshoz:
Pályázat címe: Az Erdőkertesi Faluház és Könyvtár szolgálata a köznevelés eredményessége érdekében
Pályázó: Erdőkertesi Faluház és Könyvtár
13
VEKOP-7.3.4-17, Kulturális intézmények a köznevelés eredményességéért
1. sz. melléklet – Szakmai terv
6 db vesszőáztató kád
6 db munkaasztal kosárfonáshoz
SZEMÉLYI FELTÉTELEK
SZAKMAI VEZETŐ
Vállaljuk, hogy a projekt teljes időtartama alatt szakmai vezetőt alkalmazunk. A szakmai vezető Pallag
Etelka Katalin lesz, aki 1983. óta dolgozik közművelődési területen, vezető beosztásban. 1988-ban a
Pécsi Tudományegyetemen népművelő, magyar nyelv- és irodalom szakos általános iskolai tanár
diplomát szerzett, majd 2005-ben ugyanott egyetemi szintű művelődésszervező diplomát. 2005. óta az
Erdőkertesi Faluház és Könyvtár igazgatója, ezt megelőzően a Nagyatádi Művelődési Házban és a
csurgói Csokonai Vitéz Mihály Művelődési Központban töltött be vezetői funkciókat. Alapfokú
sportvezetői képesítése is van, okleveles szövőszakkör-vezető – rendszeresen vesz részt OKJ-s és
közművelődési továbbképzéseken. Az ott megszerzett tudást az Erdőkertesi Faluház és Könyvtár
programjainak szervezésében kamatoztatja.
A projektben heti 20 órás munkaviszony keretében áll rendelkezésünkre. Elsődleges feladata a
projektben tervezett szakmai feladatok koordinálása, a tevékenységkörök összefogása, a megfelelő
módszerek kiválasztása és alkalmazása.
Az egyes foglalkozások megtartásához részben saját, már meglévő munkatársainkra támaszkodunk,
részben új munkatársakat foglalkoztatunk a projekt időtartamára.
A projektmenedzsment tagjait a 12. pontban mutatjuk be.
7. A célok számszerűsíthető eredményei
Indikátorunk a projektben:
Informális és nem formális képzésben részt vevő gyerekek és fiatalok (7-24 éves) száma – ez a
projektben 150 fő, ami az elérendő minimumérték 150%-a.
Műszaki-szakmai eredményünk:
A bevont hátrányos és halmozottan hátrányos helyzetű tanulók és gyerekek aránya az összesen
bevontakhoz viszonyítva érje el legalább a 15%-ot.
A bevont gyerekek teljes létszáma 166 fő, ebből a hátrányos és halmozottan hátrányos helyzetűek
létszáma 60 fő, arányuk 36%.
8. Specifikus és előnyt jelentő szempontok
Illeszkedés pedagógiai programokhoz:
Az együttműködések kialakításakor valamennyi partnerintézmény pedagógiai/nevelési programját
tanulmányoztuk, a projektünk esetében releváns részeket idéztük az együttműködési
megállapodásokban.
Valamennyi iskola és az óvoda is nagy hangsúlyt fektet az integrált nevelésre, a felzárkóztatásra, de a
tehetséggondozásra, a tanórán kívüli foglalkozásokra is.
Beavatkozásunk mindvégig igyekszik összhangban maradni a Nemzeti Alaptanterv alapján készült,
akkreditált kerettanterv szerinti követelményekkel. A különböző korosztályú és különböző évfolyamba
járó gyermekek számára úgy építjük fel a megvalósítandó iskolán kívüli foglalkozások tematikáját, s
konkrét ismeretanyagát, hogy az kompatibilis legyen az iskolában eddig elsajátított vagy esetlegesen
el nem sajátított, de a tanterv szerint már átvett tananyaggal. Továbbá szeretnénk egy olyan, az
Pályázat címe: Az Erdőkertesi Faluház és Könyvtár szolgálata a köznevelés eredményessége érdekében
Pályázó: Erdőkertesi Faluház és Könyvtár
14
VEKOP-7.3.4-17, Kulturális intézmények a köznevelés eredményességéért
1. sz. melléklet – Szakmai terv
egyéni értékekre, tiszteletre és szorgalomra alapuló mentalitást elültetni a gyermekekben, mely egész
életük során végigkísérheti őket. Fontosnak tartjuk megszerettetni a tanulást, s elősegíteni a tanulás
mikéntjének elsajátítását.
Szoros együttműködés a nem formális és informális tanulási alkalmak végrehajtására
Projektünknek már a tervezési szakában szorosan együttműködtünk partnerintézményeinkkel, kikértük
véleményüket a tervezett foglalkozásokról csakúgy, mint a szülőkét és a diákokét.
A projekt eseményeit úgy terveztük, hogy a partnerintézmények normál működését ne zavarjuk,
azonban elérhetőek legyenek a diákok számára.
A megvalósítás során igyekszünk a tanárokat is bevonni a tevékenységekbe, rendszeres informális
visszajelzéseket várunk tőlük a diákokról (pl. előrehaladás).
Partnerintézményeinkkel szeretnénk szoros együttműködésben, folyamatos kommunikáció útján olyan
programot megvalósítani, amelynek két pontja (a formális- és az informális oktatás) nem
ellentmondásban, hanem egymás támogatójaként, és kiegészítőjeként létezik. Ennek érdekében
minden tervezett program tematikáját előre ismertetjük az illetékes iskola pedagógusaival, s mi is
folyamatosan nyomon követjük, hogy a kerettanterv szerinti tananyag mely részét érték el eddig.
A bevont hátrányos és halmozottan hátrányos tanulók és gyerekek aránya
A bevont gyerekek teljes létszáma 166 fő, ebből a hátrányos és halmozottan hátrányos helyzetűek
létszáma 60 fő, arányuk 36%, amely magasabb a minimálisan előírt 15%-nál..
Célcsoportunk összetételét úgy alakítjuk ki, hogy a lehető legtöbb hátrányos és halmozottan
hátrányos helyzetű gyermeket bevonhassuk. Ennek érdekében szoros együttműködést kívánunk
kialakítani mind a pedagógusokkal, mind a szülőkkel.
Szülők bevonása
A témanapok során nagy hangsúlyt fektetünk a szülők bevonására is (pl. nyílt alkalmak, közös
zenélés, éneklés, játékok). A nyári napközis táborokban önkéntesként számítunk rájuk (pl.
uzsonnakészítésnél). Az előadóművészeti jellegű szakkörök jellemzően előadással érnek véget – ide
közönségként várjuk a szülőket. Fontosnak tartjuk a
gyermekek szüleinek bevonását annak
érdekében, hogy az otthon elsajátított minták összhangba kerüljenek az általunk elérni kívánt célokkal.
Ennek érdekében konzultációs lehetőséget biztosítunk minden együttműködésre hajlandó szülőnek,
és biztosítani kívánjuk a folyamatos tájékozódás lehetőségét az általunk megvalósított, iskolán kívüli
foglalkozásokról.
Alapkompetenciák fejlesztése, innovatív módszerek alkalmazása
Beavatkozásunk során elsődleges szempontként szerepel a gyermekek alapkompetenciáinak
fejlesztése. A kompetencia olyan pszichikus komponensrendszer, amelynek közvetlen felsőbb
komponensrendszere a személyiség, és amelynek alsóbb pszichikus komponensrendszerei: a
motívumrendszer és a tudásrendszer, valamint az öröklött komponensek és a tanult komponensek.
Egy komponensrendszer csak akkor kompetencia, ha motívumrendszer és tudásrendszer egysége,
valamint öröklött és tanult komponensekkel rendelkezik. Ennek megfelelően egy olyan komplex
fejlesztést szeretnénk véghezvinni, mely eme komponensrendszer alrendszereit olyan módon fejleszti,
hogy a végbemenő változások összhangban legyenek egymással.
Azáltal, hogy a gyerekek kreativitásának, önkifejezésének teret engedünk, személyiségük erősödik és
indirekt módon később jobban teljesítenek a különféle kompetencia-területeken – élükön a művészeti
kompetenciákkal. Szintén hangsúlyosan foglalkozunk a digitális kompetenciákkal, hiszen egyrészt a
munkaerőpiacon napi szinten van erre szükség, másrészt a hétköznapi tárgyaink is „megokosodnak”
előbb-utóbb, és a kezelésükhöz biztos érzékre van szükség.
Magasabb indikátor-értékek
Informális és nem formális képzésben résztvevő gyerekek és fiatalok (7-24 éves) száma – ez a
projektben 150 fő lesz, ami az elérendő minimumérték 150%-a.
A bevont hátrányos és halmozottan hátrányos helyzetű tanulók és gyerekek aránya az összesen
bevontakhoz viszonyítva érje el legalább a 15%-ot.
Pályázat címe: Az Erdőkertesi Faluház és Könyvtár szolgálata a köznevelés eredményessége érdekében
Pályázó: Erdőkertesi Faluház és Könyvtár
15
VEKOP-7.3.4-17, Kulturális intézmények a köznevelés eredményességéért
1. sz. melléklet – Szakmai terv
A bevont gyerekek teljes létszáma 166 fő, ebből a hátrányos és halmozottan hátrányos helyzetűek
létszáma 60 fő, arányuk 36% – ez az eredeti arányérték 240%-a.
Fogyatékos tanulók tanuláshoz hozzáférése
Minden partnerintézményünkben nevelkedik SNI-s vagy más nehézséggel küzdő gyerek.
Partnerintézményeinkkel összhangban valljuk, hogy az ő esetükben hatványozottan fontos a kreatív
tevékenységekben való részvétel, hiszen ennek révén fizikailag és lelkileg is fejlődnek (ld.
Csíkszentmihályi Mihály flow-elméletét), erősödik személyiségük, kiteljesednek. És nem utolsó sorban
a művészi kompetenciák fejlesztése hosszabb távon a többi kompetencia fejlődésére is hatással van,
a gyerekek jobban teljesítenek tanulmányaik során.
Pályázat címe: Az Erdőkertesi Faluház és Könyvtár szolgálata a köznevelés eredményessége érdekében
Pályázó: Erdőkertesi Faluház és Könyvtár
16
VEKOP-7.3.4-17, Kulturális intézmények a köznevelés eredményességéért
1. sz. melléklet – Szakmai terv
9. Kockázatok, kezelésük
Kockázati
Kockázat
Érintett
Valószínűs
Hatá
Nagys
Kockázat
kezelése
(kockázat
áthárítás/elhalasztás/
forrás
tevékenys
ég*
s*
ág
csökkentés/elfogadás/ elkerülés)
ég
(V*H)
Szakmai
Adott
gyerek
nem oktatás
3
10
30
Személyes beszélgetések keretében (szülőkkel) kialakítható a tanuló
látogatja rendszeresen a
otthoni környezetének motiváltsága; a tanárok segítségét is igénybe
programokat
vesszük.
A kiválasztáskor a motiváltságot is hangsúlyosan figyelembe vesszük.
Adott
gyerek
a oktatás
2
10
20
Személyes beszélgetések keretében (szülőkkel) kialakítható a tanuló
programból lemorzsolódik
otthoni környezetének motiváltsága; a tanárok segítségét is igénybe
vesszük.
Végső
esetben
a
tanárok
bevonásával
motiváltabb,
hasonló
körülményekkel rendelkező gyereket vonunk be.
A település lakosságát oktatás/kap
2
10
20
Nyílt rendezvények keretében a kellő lokális támogatás biztosítása.
nem érdekeli a program
csolattartás
a szülőkkel
Foglalkozási
munka bármely
2
30
60
Pontos feladat, határidő és felelősség meghatározás, valamint a
részleges vagy teljes tevékenysé
teljesítések rendszeres ellenőrzése és értékelése lehetővé teszi, hogy mind
eredménytelensége
g
a diákok, mind a szervezet munkája átlátható és mérhető legyen, mely
alapja a sikeresség elérésének.
Előre nem látott feladatok bármely
1
10
10
A tevékenységek elvégzésének időigényét a projektmenedzsment a projekt
miatt a projekt ütemezése tevékenysé
sajátosságait figyelembe véve tervezte meg. Az időigény meghatározása
eltolódik, a feladatok a g
során a pályázó jelentősen támaszkodott korábbi tapasztalataira.
tervezetthez
képest
később valósulnak meg
Elhúzódó projektkezdés foglalkozás
3
8
24
Hatékony kommunikáció, elkerülés.
szerződéskötés
ok,
hiányában
szerződésk
ötés
Pénzügyi
A támogatás nem érkezik bármely
2
20
40
Folyamatos forrásfeltárás, pályázatok készítése, támogatók megnyerése.
meg a szükséges időben
tevékenysé
g
Szervezeti
Pályázat címe: Az Erdőkertesi Faluház és Könyvtár szolgálata a köznevelés eredményessége érdekében
Pályázó: Erdőkertesi Faluház és Könyvtár
17
VEKOP-7.3.4-17, Kulturális intézmények a köznevelés eredményességéért
1. sz. melléklet – Szakmai terv
Program menedzsment bármely
1
8
8
Elfogadás, új menedzsmenttag keresése
tag/szakértő kiválása a tevékenysé
menedzsmentből
g
A szakmai megvalósítók foglalkozás
1
10
10
A foglalkozásokat tartó szakmai megvalósítók kiválasztásakor a
nem
az
elvárt ok
projektmenedzsment figyelembe veszi a lehetséges, felmerülő problémákat
színvonalon
és
és mindenre kiterjedően szabályozza a szakmai megvalósítók
hatékonysággal
hajtják
tevékenységét. A munka megfelelős színvonalú elvégzését segíti a
végre feladataikat.
folyamatokba
épített
rendszeres
minőségbiztosítás.
A
szakmai
megvalósítóknak többéves tapasztalattal kell rendelkezniük hasonló
tevékenységekben.
Környezeti
kockázat
jogszabályi kedvezőtlen bármely
2
5
10
Elfogadás, alkalmazkodás
változások
feladat
megemelkedő
árak, bármely
2
5
10
Elfogadás, alkalmazkodás
adók, járulékok
feladat
Kommunik
ációs
kockázato
k
A célcsoporthoz nem jut kiválasztás/
2
8
16
Együttműködés a partnerintézményekkel a program széleskörű,
el
kellő
mennyiségű foglalkozás
sokplatformos kommunikációja érdekében.
információ
ok
Pályázat címe: Az Erdőkertesi Faluház és Könyvtár szolgálata a köznevelés eredményessége érdekében
Pályázó: Erdőkertesi Faluház és Könyvtár
18
VEKOP-7.3.4-17, Kulturális intézmények a köznevelés eredményességéért
1. sz. melléklet – Szakmai terv
10. Rövid- és hosszú távú hatások
A projekt RÖVID TÁVÚ HATÁSAKÉNT, a megvalósuló tevékenységekben részt vevő gyerekek új
kulturális élményekkel gazdagodnak, rengeteg új kulturális inger éri őket, tudásuk és készségeik
fejlődnek; ezen túlmenően intézményünk és a bevonandó 5 iskola és 1 óvoda között még szorosabb
kapcsolat alakul ki.
HOSSZÚ TÁVON a bevont gyerekek jobban igénylik a különféle kulturális jellegű tevékenységeket,
illetve tudásuk és készségeik további fejlesztésére törekednek a mostaniakhoz hasonló, nekik tetsző
formákban.
Azt reméljük, hogy a programban részt vevő gyerekek a későbbiekben is aktívan részt vesznek az
Erdőkertesi Faluház és Könyvtár által szervezett programokon, illetve felnőtt családtagjaikat is
elhozzák azokra.
További remélt hosszú távú cél intézményünk közművelődési és általában kultúra-terjesztői
szerepének erősödése, illetve további közös projektek létrehozása az erdőkertesi és környéki partner
oktatási-nevelési intézményekkel.
11. Tervezett együttműködések
A projektben a következő nevelési-oktatási intézményekkel kívánunk szorosan együttműködni a nem
formális és informális tanulási alkalmak megvalósításában:
Partnereinkkel – a Ki Akarok Nyílni Óvoda (Erdőkertes), a Veresegyházi Egységes Gyógypedagógiai
Módszertani Intézmény, a Galgamácsai Fekete István Általános Iskola, a Fóti Népművészeti
Szakgimnázium és Gimnázium, a Gyermekliget Általános Iskola (Veresegyház), és az Erdőkertesi
Neumann János Általános Iskola – olyan kölcsönös bizalmon alapuló, tartós együttműködést
szeretnénk kialakítani, melynek célja a gyerekek fejlődésének minél hatékonyabb elősegítése. Ennek
keretében szeretnénk megvalósítani partnereink együttműködésével különféle szakköreinket,
versenyeinket, foglalkozás-sorozatainkat, kulturális óráinkat, létrehozni művészeti csoportjainkat,
megszervezni nyári táborainkat, témanapjainkat.
A
Ki Akarok Nyílni Óvoda programjának célja, hogy segítse elő a gyermekek sokoldalú, harmonikus
fejlődését, személyiségük kibontakoztatását az életkori és egyéni sajátosságok és ez eltérő fejlődési
ütem figyelembevételével (A kiemelt figyelmet igénylő gyermekek ellátásában is.) Törekszenek az
egyenlő eséllyel történő iskolakezdés lehetőségének biztosítására, az óvoda-iskola átmenet
segítésére. Azt vallják, hogy a játék a kisgyermekkor legfontosabb és legfejlesztőbb tevékenysége, s
így az óvodai nevelés leghatékonyabb eszköze. Többek között bábjáték, dramatizálás, drámajáték,
barkácsolás, népi gyermekjátékok szerepelnek tevékenységeik közt.
A
Veresegyházi Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény legfontosabb alapelve olyan
pedagógiai gondolkodásmód és gyakorlat biztosítása, amely garantálja tanulási nehézséggel küzdő,
valamint sajátos nevelési igényű tanulók hátránykompenzálását, az általános iskolai tananyag
megfelelő színvonalú elsajátítását és a további szakmai tanulmányokra való alapos felkészülést. A cél
a tanulók teljes körű fejlesztése, a fogyatékosság mértékének és irányultságának, valamint a
megismerő funkciók rendellenes fejlődésének figyelembe vételével. Vallják, hogy a tudás
megszerzése minden tanulónak joga, a kapcsolatrendszereket pedig a méltányosság és a szolidaritás
alapján kell szervezni. Nagy hangsúlyt helyeznek a közösségfejlesztésre, továbbá a tanórán kívül
sokféle szabadidős programot igyekeznek biztosítani a tanulóknak (szakkörök, kézművesség,
kulturális programok stb.)
A
Galgamácsai Fekete István Általános Iskola az egyéni képességek, készségek kibontakoztatása
mellett a közösség iránti felelősség, a toleráns, megértő attitűd fejlesztését tűzte ki célul. A tárgyi
tudásnak, a tanulás értékének, a másságnak elfogadtatása szintén hangsúlyos programjukban.
Pályázat címe: Az Erdőkertesi Faluház és Könyvtár szolgálata a köznevelés eredményessége érdekében
Pályázó: Erdőkertesi Faluház és Könyvtár
19
VEKOP-7.3.4-17, Kulturális intézmények a köznevelés eredményességéért
1. sz. melléklet – Szakmai terv
Alapvetőnek tartják a felkészítést az információs társadalom elvárásaira, illetve az önművelés
(élethosszig tartó tanulás) képességének és igényének kialakítását. Prioritásuk a NAT-ban rögzített
kulcskompetenciák kialakítása, fejlesztése a kompetencia alapú oktatás segítségével.
Vallják, hogy a képességek teljes kibontakoztatását elő kell segíteni minden tanítónak, tanárnak. A
tehetséges tanulót abban kell segíteni, hogy megtalálhassa a tehetségének leginkább megfelelő
fejlesztési formát, lehetőséget. A tanórák mellett versenyfelkészítést, szakköröket, tehetséggondozást,
tanórán kívüli programokat kínálnak.
A
Fóti Népművészeti Szakgimnázium és Gimnázium képzésének alappillére a magyar népi kultúra,
amely az évezredek során kikristályosodott tartalmi és formai világával biztos alapot nyújt bárkinek e
művészeti tevékenységek gyakorlati műveléséhez a későbbiek során. Céljuk többek közt közvetíteni a
nemzeti értékeket, megőrizni a hagyományokat, lehetőséget biztosítani az önkifejező művészeti
tevékenység gyakorlására; és a diákokat nem csak tankönyvi ismeretekhez juttatni. Felzárkóztatást
kínálnak a különleges bánásmódot igénylő, a hátrányos és halmozottan hátrányos helyzetű
gyerekeknek; fejlesztési lehetőséget adnak a tehetségeseknek. Tanórán kívül kulturális eseményeket,
foglalkozásokat, intézménylátogatásokat, klubokat egyaránt ösztönöznek.
A veresegyházi
Gyermekliget Általános Iskola alapítványi fenntartású iskola. Az iskolában a tanulók
korszerű ismereteinek, képességeinek, készségeinek kialakítása és bővítése, valamint a tanulók teljes
személyiségének fejlesztése a legfontosabb feladat. Különféle tevékenységkör szervezésével a
gyermekek számára hozzáférhetővé teszik a kultúra teljes rendszerét. Egyéni tanulásszervezés,
differenciált csoportbontás segíti a különböző fejlettségű, tempójú, eltérő képességekkel rendelkező
tanulóik előrehaladását. Szakköri, fakultációs órák keretében biztosítják a lehetőséget a tanórán kívüli
tevékenység szélesítésére. Nagy figyelmet fordítanak a tanulók teljes személyiségének fejlesztésére,
valamint korszerű ismereteinek, képességeinek, készségeinek kialakítására és bővítésére.
Az
Erdőkertesi Neumann János Általános Iskola fontosnak tartja felkelteni és ébren tartani a
tanulási kedvet személyre szabott módszerek alkalmazásával. Törekednek a tehetségek, egyéni
adottságok felismerésére, kibontakoztatására, a szorgalmas, kitartó munka igényének kialakítására.
Művelt, tájékozott, folyamatos tanulásra, továbbképzésre alkalmas, fizikailag edzett fiatalokat
kívánnak nevelni, akik az iskolánkban megszerzett ismeretek által személyiségfejlődésük
vonatkozásában is „európaivá” válnak. Nevelési alapelvük a hazafiság, a hazaszeretet, a nemzeti
identitás, adott esetben kisebbségi identitás és tolerancia kialakítása, gyakorlása. A tehetség,
képesség kibontakozását egyebek mellett szakkörök, versenyek, szabadidős programok révén
ösztönzik.
12. Fenntarthatóság
Vállaljuk, hogy a projektmegvalósítás befejezésétől számított 5 évig évente és együttműködő
intézményenként legalább egy, az együttműködési megállapodásban szereplő, a projektben
kifejlesztett foglalkoztatási formát továbbra is megvalósítunk (az adott foglalkozási formára vonatkozó
kritériumok betartásával), és ez nem egyszeri rendezvény lesz. Az intézményekkel közösen választjuk
ki, a projekt visszajelzései alapján, hogy konkrétan mely foglalkozásokat valósítjuk meg a fenntartási
időszak során.
Számításaink szerint amennyiben a projekt leteltével is folytatni óhajtjuk a tevékenységeket, akkor
azok főbb költségei a következők:
•
1 fő szakmai megvalósító: 50-80.000 forint/hó + 22% járulékok
•
1 darab kulturális program: 120-140.000 Ft+ 27% áfa/alkalom
Ezeket a normál működési költségeinkből tervezzük fedezni.
Pályázat címe: Az Erdőkertesi Faluház és Könyvtár szolgálata a köznevelés eredményessége érdekében
Pályázó: Erdőkertesi Faluház és Könyvtár
20
VEKOP-7.3.4-17, Kulturális intézmények a köznevelés eredményességéért
1. sz. melléklet – Szakmai terv
13. Projektmenedzsment
Vállaljuk, hogy a projekt menedzsmentjének ellátása érdekében a projekt teljes hossza alatt biztosítjuk
a projektmenedzser és a pénzügyi vezető rendelkezésre állását.
A
projektmenedzser feladatait Tóth Nikoletta látja el, heti 4 órás önkéntes megállapodás keretében,
a projekt teljes hosszában.
Tóth Nikoletta okleveles közgazdász, diplomáját 2000-ben szerezte az akkori Budapesti
Közgazdaságtudományi és Államigazgatási Egyetem, Társadalomtudományi Karán (nemzetközi
kapcsolatok – Európa szakirány, kommunikáció mellékszakirány). Intézményi koordinátorként
dolgozott az ELTE Nemzetközi Kapcsolatok Osztályán, 2001. és 2009. között az EU Kultúra
keretprogramjával kapcsolatos nemzeti koordinátori feladatokat látta el a KultúrPont Irodánál; 2010.
óta a Kettőspont Alapítvány elnöke.
Projekttapasztalatához tartozik többek között a Színház és Filmművészeti Egyetem TÁMOP-4.2.2/B-
10/1-2010-0031 számú, Az SZFE Doktori Iskola fejlesztése és aktív integrálása az európai
mesterképzési programokba című projektjében a projektmenedzseri feladatok ellátása (23 hónap),
illetve a Kettőspont Alapítványnál az NKA 3039/01486 „XV. Budapesti Big Band Fesztivál” projekt
projektmenedzseri feladatai (5 hónap), valamint az NKA A2013/N2800 Bartók és a népzene –
népzene „újragombolva” projektmenedzseri feladatai (4 hónap).
A projekt
pénzügyi vezetője a teljes időtartam alatt heti 5 órás munkaszerződés keretében Csákiné
Som Beatrix lesz, aki 2002-től mérlegképes könyvelő vállalkozási szakon, 2007-ben pedig
közgazdász-diplomát szerzett a Károly Róbert Főiskolán.
1992-től (jelenleg is) pénzügyi irodavezető Erdőkertes Község Önkormányzatánál; projekttapasztalata
pl. az alábbi projektekre terjed ki (pénzügyi végrehajtás): KMOP-5.2.1/A-09-2009-0017 „Erdőkertes
közparkjának rekonstrukciója” (2010/11, 13 hó), ÁROP-3.A.1/A-2008-0038 Erdőkertes Község
Polgármesteri Hivatalának szervezetfejlesztése (2010/11, 14 hó), KMOP-4.6.1-2007-0029 A Ki akarok
nyílni Óvoda 330 férőhelyes új épületének létesítése Erdőkertesen (29 hó), TÁMOP-3.2.3-09/2KMR-
2010-0012 „Építő közösségek - A Művészetek Háza Gödöllő és az Erdőkertesi Faluház és Könyvtár
szolgáltatásainak fejlesztése az élethosszig tartó tanulás érdekében (2010-12, 19 hó), TÁMOP-3.3.2-
08/1-2008-0005, Esélyegyenlőségi programok támogatása Erdőkertesen (22 hó, 2008-2010),
TÁMOP-3.1.4-08/1-2009-0001, A Ki akarok nyílni Óvoda módszertani fejlesztése (12 hó, 2009-2010).
A pénzügyi vezető felelős a projekt pénzügyei stratégiájának kidolgozásáért, a pénzügyek általános
és átlátható kezeléséért, a szükséges kimutatások, dokumentációk és mérlegek elkészítésért, a
kiadások hatékony ütemezésért. A projektmenedzser az esélyegyenlőség megteremtéséért, mint
esélyegyenlőségi munkatárs felelős, emellett fő feladata a projekt tevékenységi köreinek sikeres
menedzselése, népszerűsítése.
14. Esélyegyenlőségi és környezetvédelmi szempontok
A projekt tervezése és megvalósítása során figyelembe vesszük, hogy a projektben létrehozott
eredményeknek meg kell felelniük az alábbi elvárásoknak is:
- Az európai uniós forrásból támogatott projektek kedvezményezettjeként a projektre vonatkozó
környezetvédelmi és esélyegyenlőségi jogszabályokat betartjuk, a projekt által érintett területen a
védett természeti és kulturális értékeket megőrizzük, a fennálló vagy a beruházás során keletkezett
környezeti kárt és az esélyegyenlőség szempontjából jogszabályba ütköző nem-megfelelőséget
legkésőbb a projekt megvalósítása során megszüntetjük.
- A fejlesztéshez kapcsolódó nyilvános eseményeken, kommunikációban és viselkedésben
esélytudatosságot fejezünk ki: nem közvetítünk szegregációt, csökkentjük a csoportokra vonatkozó
meglévő előítéleteket.
- Esélyegyenlőségi munkatársat, felelőst alkalmazunk a projektben – ezeket a feladatokat is a
projektmenedzser látja el.
Pályázat címe: Az Erdőkertesi Faluház és Könyvtár szolgálata a köznevelés eredményessége érdekében
Pályázó: Erdőkertesi Faluház és Könyvtár
21