Egyenlőség
MA mesterképzés
2018/2019. tanév, őszi szemeszter
Majtényi Balázs (
[email protected]), Nagy Alíz (
[email protected])
A hallgatók a kérdéskör szociológiai és történelmi kontextusának bemutatása után
megismerkednek a különböző egyenlőségfelfogásokkal, valamint a nemzetközi és uniós
intézmények antidiszkriminációs gyakorlatával.
1. Szeptember 11
Bevezetés
2. Szeptember 18.
Történelmi igazságtalanságok
olvasmány:
Zinn, Howard:
A People's History of the United States. (New York: HarperCollins, 1999.)
1.
Columbus, The Indians, and Human Progress, 2. Drawing the Color Line c.
fejezete
k. http://www.historyisaweapon.com/zinnapeopleshistory.html
Little Rock Nine-eset
3. Szeptember 25
Egyenlőség koncepciók megjelenése irodalmi művekben
olvasmány:
Steven W. Patterson, Kreacher's Lament: SPEW as a Parable on Discrimination,
Indifference, and Social Justice in: David Baggett – Shan E. Klein (ed.):
Harry Potter and
Philosophy (Chicago and La Salle: Open Court 2004).
https://books.google.hu/books?id=XyQOzxb7seQC&pg=PT1&hl=hu&source=gbs_selected_
pa ges&cad=3#v=onepage&q&f=false
4. Október 2
Társadalmi hátrányok
olvasmány:
Durst Judit: 2001. "Nekem ez az élet, a gyerekek." Gyermekvállalási szokások változása egy
kisfalusi cigány közösségben,
Századvég 6.
évf.
22.
sz. 71.
http://www.c3.hu/scripta/szazadveg/22/durst.htm
Takács Judit – Mocsonaki László – P. Tóth Tamás:
A leszbikus, meleg, biszexuális és
transznemű (LMBT) emberek társadalmi kirekesztettsége Magyarországon, Budapest, MTA
Szociológiai Kutatóintézet, a Háttér Baráti Társaság a Melegekért és a Labrisz Leszbikus
Egyesülettel
együttműködésben,
2007
http://www.policy.hu/takacs/pdf-lib/LMBT-
kirekesztes-2007.pdf
5. Október 9
Szociopoly
6. Október 16
Az elméleti keretek:
igazságosság és egyenlőség
olvasmány:
Michael J. Sandel, 'Ki mit érdemel meg? Arisztotelész', in:
Mi igazságos és mi nem? A
helyes cselekvés elmélete és gyakorlata, Bp, Corvina, 2012, 216-242.
7. Október 23 SZÜNET
8. Október 30. SZÜNET
9. November 6
A diszkrimináció tilalma és a magánszféra
olvasmány:
Kovács Kriszta, Diszkrimináció és magánszféra. in:
Az egyenlőség felé. A
hátrányos megkülönböztetés tilalma és a támogató intézkedések, Bp.,
L'Harmattan, 2012. 129-154.
Mráz Attila, 'A magándiszkrimináció dilemmája. Kell-e választanunk szabadság és
egyenlőség között?', Café Bábel, 2013/73, 17-31.
10. November 13
A hátrányos megkülönböztetés tilalma
olvasmány:
Balogh Lídia – Kádár András Kristóf – Majtényi Balázs – Pap András László:
Antidiszkriminációs és esélyegyenlőségi alapismeretek (Budapest: L’Harmattan, 2010) 11-26.
11. November 20
Esélykiegyenlítő (támogató) intézkedések
olvasmány:
Michael J. Sandel, 'Pozitív diszkrimináció: érvek és ellenérvek', in:
Mi igazságos és mi
nem? A helyes cselekvés elmélete és gyakorlata, Bp, Corvina, 2012, 197-215.
Kovács Kriszta, 'A támogató intézkedések' in:
Az egyenlőség felé. A hátrányos
megkülönböztetés tilalma és a támogató intézkedések, Bp., L'Harmattan, 2012, 165-198.
12. November 27
Nemzetközi és uniós jogvédelmi keretek
olvasmány:
Balogh Lídia – Kádár András Kristóf – Majtényi Balázs – Pap András László:
Antidiszkriminációs és esélyegyenlőségi alapismeretek (Budapest: L’Harmattan, 2010)
27-62.
13. December 4 Állam, civil szervezetek, intézményi keretek
olvasmány:
Gert Hekma and Jan Willem Duyvendak (2011)
The Netherlands: depoliticization of homosexuality and homosexualization of politics. In
M. Tremblay et al. The Lesbian and
Gay Movement and the State: Comparative Insights into a Transformed Relationship. Surrey: Ashgat
e.
14. December 11
Feminista kritikák, nemi egyenlőség
olvasmány:
Olympe de Gouges: The Declaration of the Rights of Woman (September 1791)
ajánlott: Catharine A. MacKinnon: Reflections on Sex Equality under Law. In: The Yale Law
Journal. 100(5):1281-1328; The Yale Law Journal Company, 1991.
Vizsgakövetelmények:
Minden hallgató a félévben egy max. 10 perces prezentációt tart, melyben egy általa
választott egyenlőségi kérdéshez kapcsolódó vita pro vagy con oldalát mutatja be az órán
feldolgozott elméleti keretek felhasználásával. A hallgató a prezentáció témáját és időpontját
a témajegyzővel az első órákon egyezteti, és a prezentációra jegyet kap. A vizsgajegy másik
részét a szóbeli vizsgára adott jegy alkotja, amelynek anyaga az órákra feladott esetek, a
kötelező olvasmányok és a kurzuson elhangzottak.
A kurzus teljesítésének feltételei
A kreditek megszerzésének feltétele, hogy a hallgató az órákon részt vegyen (három óráról
hiányozhat), az órákra felkészülten, az adott óra irodalmát ismerve érkezzen, és hogy a kurzus
végén szóbeli vizsgát tegyen, a kurzusokon való részvétel kötelező.
Document Outline